Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024

BSH

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024

Bericht door BSH »

Middenrefo schreef: Vandaag, 00:03
BSH schreef: Gisteren, 21:15
Middenrefo schreef: Gisteren, 20:51
BSH schreef: Gisteren, 20:00 En precies dat geeft links het gevoel dat ze - dankzij rugdekking van het midden - kunnen doen wat ze willen.
"Doen wat ze willen" - dat is niet waar, maar dat weet je zelf ook wel.
En precies dat geeft links het gevoel dat ze - dankzij rugdekking van het midden - synodebesluiten zonder consequenties kunnen negeren.
Dat is inderdaad een betere formulering. Maar daarbij teken ik aan dat ze dat niet lichtvaardig doen en dat ik niet de indruk heb dat ze daarvoor de rugdekking van het midden nodig hebben. Ook zonder hadden ze het gedaan.
Zonder die rugdekking waren zij vertrokken.
Dankzij deze rugdekking is rechts voor het blok gezet.
deschpin

Bericht door deschpin »

Posthoorn schreef: Vandaag, 08:59 Gelijk of niet, als je het in een kerkverband niet meer uit kunt houden, ga je weg. En als dat kerkrechtelijke gedoe, daar krijg je alleen maar oorlog van. Hou ermee op en trek je conclusie.
Vrij kort door de bocht maar wel de eerlijke weg. Ik zie als buitenstaander nu toch allerlei gekunstelde voorstellen om zichzelf en de eigen voorkeuren te rechtvaardigen.
Sta op voor waar je in gelooft, laat dat zien aan iedereen incl. in de kerkvergaderingen. Wordt je daarom uit je kerkverband geknikkerd so be it. Je nederlandse kerklabel is in de eeuwigheid volledig irrelevant.
Huichelaar, haal eerst de balk uit uw oog en dan zult u goed kunnen zien om de splinter uit het oog van uw broeder te halen.
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Waarom wil je perse bij een of ander kerkverband 'horen'?
Zal vast dom overkomen maar ik heb nog nooit aan een kerkverband 'gehangen', wel kan ik me voorstellen dat je je verbonden voelt/weet aan een kerkelijke gemeente.

Verstuurd vanaf mijn SM-A165F met Tapatalk

Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Middenrefo schreef: Vandaag, 00:02 Daar hebben we het hier al eerder over gehad, maar het antwoord op vraag 1 is nee. Vrouwelijke ambtsdragers is voor mij Schriftverstaan en homoseksuele relaties Schriftgezag, totdat iemand mij ervan kan overtuigen dat het anders ligt.
Als je kijkt naar het minderheidsrapport van de synode 2019-2022 dan lees ik daar de leessleutel van dr. B. Loonstra die als een raster over de Schrift wordt gelegd:

"Al zijn concrete voorschriften zijn toepassingen van de liefde, in een historische, cultureel bepaalde context. Hij gaf zijn voorschriften met het volle apostolische gezag, omdat het toen en daar de wet van de Geest was. Maar intussen bleef hij steeds medewerker aan de vrijheid. Hij wilde niet anders dan de gemeenten van Christus in de vrijheid te plaatsen. De gemeente was immers niet van hem, maar van Christus. Op dat moment en in die situatie zijn deze voorschriften met gezag tot de gemeenten gekomen en vroegen ze om gehoorzaamheid. Maar wanneer tijden veranderen verliest de letter zijn onmiddellijke betekenis. Het was nooit de bedoeling dat de letter een eigen leven ging leiden. De letter was altijd al slechts een richtingwijzer van de liefde: letter bij de Geest."

Onder het mom niet meer onder de letter/wet maar de Geest/genade worden voorschriften uit het NT principieel afhankelijk gemaakt van de cultuur. Dat raakt toch het Schriftgezag? Heel concreet: het gezag van de geboden van de Heere die Paulus doorgeeft?
Middenrefo

Bericht door Middenrefo »

Refojongere schreef: Vandaag, 11:09
Middenrefo schreef: Vandaag, 00:02 Daar hebben we het hier al eerder over gehad, maar het antwoord op vraag 1 is nee. Vrouwelijke ambtsdragers is voor mij Schriftverstaan en homoseksuele relaties Schriftgezag, totdat iemand mij ervan kan overtuigen dat het anders ligt.
Als je kijkt naar het minderheidsrapport van de synode 2019-2022 dan lees ik daar de leessleutel van dr. B. Loonstra die als een raster over de Schrift wordt gelegd:

"Al zijn concrete voorschriften zijn toepassingen van de liefde, in een historische, cultureel bepaalde context. Hij gaf zijn voorschriften met het volle apostolische gezag, omdat het toen en daar de wet van de Geest was. Maar intussen bleef hij steeds medewerker aan de vrijheid. Hij wilde niet anders dan de gemeenten van Christus in de vrijheid te plaatsen. De gemeente was immers niet van hem, maar van Christus. Op dat moment en in die situatie zijn deze voorschriften met gezag tot de gemeenten gekomen en vroegen ze om gehoorzaamheid. Maar wanneer tijden veranderen verliest de letter zijn onmiddellijke betekenis. Het was nooit de bedoeling dat de letter een eigen leven ging leiden. De letter was altijd al slechts een richtingwijzer van de liefde: letter bij de Geest."

Onder het mom niet meer onder de letter/wet maar de Geest/genade worden voorschriften uit het NT principieel afhankelijk gemaakt van de cultuur. Dat raakt toch het Schriftgezag? Heel concreet: het gezag van de geboden van de Heere die Paulus doorgeeft?
Mag ik jou dezelfde vraag stellen m.b.t. de vele voorschriften in het Oude Testament?
Refojongere

Middenrefo schreef: Vandaag, 12:17
Refojongere schreef: Vandaag, 11:09

Mag ik jou dezelfde vraag stellen m.b.t. de vele voorschriften in het Oude Testament?
Ik sluit me aan bij prof. Paul:
"Het is van belang Gods verbonden met Noach en Abraham als blijvend te beschouwen en het verbond aan de Sinai als tijdelijk. Volgens het NT is het laatste verbond verouderd. Het nieuwe verbond vervangt echter niet alle bepalingen, maar is voor een groot deel een vernieuwd verbond, waarbij God zelf zorgt voor de innerlijke gehoorzaamheid om de morele kloof te overbruggen. Vanuit de continuïteit tussen OT en NT kan verwacht worden dat veel zaken hetzelfde blijven. Soms worden wetten in het NT geradicaliseerd, of worden gegroeide praktijken bekritiseerd. De offerwetgeving wordt als vervuld beschouwd (Brief aan de Hebreeën). Indien het NT expliciete uitspraken doet over de oudtestamentische wetgeving, dienen wij die als normatief te beschouwen vanuit de voortgang van de heilsgeschiedenis, waarbij er verschil kan zijn tussen christenen uit de volken en messiasbelijdende joden. Het OT kent een uitgebreide sociale en politieke wetgeving die van groot belang is voor de doordenking van die wetgeving in onze tijd. De algemene principes achter deze wetgeving, zoals heiligheid, gerechtigheid en liefde, geven immers aan hoe God wil dat gelovigen – en in bredere zin mensen in het algemeen – omgaan met elkaar, ook in relatie tot de schepping en het bezit."

In mijn eigen woorden: de wetten die behoren bij de Sinai zijn echt aan Israël gegeven en functioneren in een theocratische samenleving. De weg met Israël is een andere dan met de heidenchristenen (zie Hand. 15). Het verbond met de Sinai is ook verouderd. Tenzij het in het NT herhaald wordt (tien geboden of bepaalde burgerlijke wetten waar de geest ervan opnieuw wordt toegepast, de scheppingsorde).
Laatst gewijzigd door Refojongere op 18 nov 2025, 13:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Refojongere

Middenrefo schreef: Vandaag, 12:17 Mag ik jou dezelfde vraag stellen m.b.t. de vele voorschriften in het Oude Testament?
V.w.b. voorschriften in het NT. Hoe reflecteer je op wat dr. Paul schrijft:
"Vrij recent is een stroming opgekomen die uitgaat van een hermeneutiek van de voortgang van het heil en verder wil komen dan het NT. William Webb stelt dat de wereld waarin de Bijbel geschreven is, gebrekkige morele standaarden had. God bepaalde in zijn wijsheid dat het het beste zou zijn om geleidelijk te werken, om zo zijn volk te leiden van de lage morele praktijken van de omringende culturen naar veel hogere standaarden van moreel gedrag. Daarom gaf God in het OT morele geboden die een grote verbetering waren ten opzichte van de standaarden van de omringende volken, maar toch niet zijn hoogste ideaal waren. In het NT gaf God hogere morele standaarden en bracht Hij verbetering ten aanzien van wat in het OT onderwezen was. Maar ook deze morele geboden in het NT vormen niet Gods ‘uiteindelijke ethiek’. Onze taak vandaag is om te proberen de richting te begrijpen waarin God geleidelijk zijn volk leidde, zodat wij door dat traject na te gaan, kunnen ontdekken wat Gods ‘uiteindelijke ethiek’ is ten aanzien van diverse onderwerpen. Die ethiek behoren wij te onderwijzen en te gehoorzamen. Wayne Grudem wijst er in zijn reactie echter terecht op dat op deze manier het NT slechts een fase in de ontwikkeling is, terwijl de reformatoren steeds het ‘Sola Scriptura’ hebben beleden: de Schrift is genoeg om ethische normen uit af te leiden. In het systeem van Webb worden wij afhankelijk van deskundigen die de bijbelteksten eerst filteren door maar liefst achttien criteria (door hem opgesteld), om daarna pas te weten wat wij in deze tijd behoren te doen, terwijl de Bijbel zelf vaak heel direct over ethische onderwerpen schrijft.."

Ik denk dat de benadering van dr. Loonstra onder dezelfde kritiek kan worden gesteld van het Sola Scriptura.
Plaats reactie