Gelezen, gedacht, gehoord...

Floppy

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Floppy »

Geeske_1991 schreef: Vandaag, 08:32 ....

Wat men nu doet is een veronderstelde wedergeboorte aan de doop verbinden. Dat is dus precies waarom er zoveel kerkscheuringen ontstaan.

...
Roemt toch niet in je afkomst, godvrezende ouders, je doop of je kennis van Gods woord. Vraagt of God je stenen hart wil wegnemen en je een vlesen hart schenke dat Hem vreest in waarheid en oprechtheid.
Om met dat laatste te beginnen: Dat is een uitstekend advies. Zodra zaken 'gewoon' gaan worden, verdwijnt het besef dat de genade van God door Christus een wonder is.

Tegelijk is dat wonder denk ik nog iets groter dan je beseft. De doop en de wedergeboorte liggen heel dicht bij elkaar, zie Titus 3. Historisch gezien werd doop en wedergeboorte sterk vereenzelvigd. De HC in Zondag 27 onkent die band ook niet, al wil het wegblijven van magisch denken alsof de kracht in het water zat. De kracht zit in het bloed van Christus.
Het probleem is dat we moeite hebben om dat ook echt te geloven, dat God ons door zoiets eenvoudigs redt. En als we God niet geloven, dan staat dat inderdaad onze redding in de weg. Alleen, door de kracht van de doop zo te minimaliseren, denk ik niet dat je helpt om een dergelijk kinderlijk geloof te versterken, eerder dat je het in de weg zit.

Ik moest denken aan Naaman, die dat ook te simpel vond, die "doop" in de Jordaan. Het is ook bijna niet te geloven. Net als Naaman hebben we vaak andere mensen nodig om ons erop te wijzen.
De Rijssenaar

Bericht door De Rijssenaar »

Geeske_1991 schreef: Vandaag, 08:32 Zeg dat het toevallig is of niet, dat maakt mij niet uit maar na het eten las ik vanmorgen het volgende over de besnijdenis (nu de doop)

Galaten 5:2
Zie, ik, Paulus, zeg u, zo gij u laat besnijden dat Christus u niet nut zal zijn.
3 En ik betuig wederom een iegelijk mens die zich laat besnijden, dat hij een schuldenaar is de gehele wet te doen.
4. Christus is u ijdel geworden, die door de wet gerechtvaardigd wilt worden; gij zijt van de genade vervallen.

Wat men nu doet is een veronderstelde wedergeboorte aan de doop verbinden. Dat is dus precies waarom er zoveel kerkscheuringen ontstaan.

Meent niet bij uzelven te zeggen: wij hebbem Abraham tot een vader, want ik zeg u, dat God zelfs uit deze stenen Abraham kinderen kan verwekken.
Gij roemt daarin (de doop) dat gij Abrahams zaad zijt.
Maar zonder geloof is het onmogelijk Gode te behagen.

Rom. 9:27 Doch het is niet, als of het woord Gods ware uitgevallen, want die zijn niet alleen Israel, die uit Israel zijn, noch omdat zij Abrahams zaad zijn zijn zij allen kinderen; maar in Izaak, zal u het zaad genoemd worden, dat is, niet de kinderen des vleses, die zijn kinderen Gods, maar de kinderen der beloftenis worden voor het zaad gerekend.

Vanaf het beginne was het al vrouwenzaad of slangenzaad; Abrahams zaad naar de geest, of naar het vlees. Een Jood in het verborgen of in het openbaar, een vat der barmhartigheid of een vat des toorns.

Roemt toch niet in je afkomst, godvrezende ouders, je doop of je kennis van Gods woord. Vraagt of God je stenen hart wil wegnemen en je een vlesen hart schenke dat Hem vreest in waarheid en oprechtheid.

Het doopformulier zeg het: dat wij en onze kinderen in zonde ontvangen en geboren zijn, en daarom kinderen dez toorns zijn, zodat wij in het rijk van God niet mogen komen, TENZIJ wij van nieuws geboren worden.
Daarin ligt ook de oorzaak van Judas verloren gaan. Zo dicht bij Jezus geleefd en desondanks gezonken tot de diepten der hel.
En gedenk de vrouw van lot.

Verstuurd vanaf mijn SM-S911B met Tapatalk
Ja, maar het formulier spreekt wel over de wil van God dat hij ons tot zijn kinderen aanneemt. Dat dit de belofte is. Ik denk dat een gelovige dit dankbaar ontvangt. En een ongelovige verwerpt dit aanbod van de Heere Jezus.. De doop is dan een zegel dat Hij meent dat hij ons als kinderen aanneemt.. Dat is heel mooi, want je hoeft daardoor niet meer te twijfelen of God mij bedoelt.. Hij heeft het namelijk zelf laten zien dat hij het meent door ons te laten dopen..

Ik denk dat je dan ook niet zomaar kunt zeggen dat God je geen genade wil schenken. Dat wil Hij heel duidelijk. En het mooie is ook dat God al begint voordat wij beginnen of er begrip van hebben. Je kunt als mens denk ook nooit helemaal begrijpen hoe zondig je bent.. Iemand zei ook wel eens dat ellende, verlossing en dankbaarheid je door het leven leert. Dus in kleine stukjes. Denk dat het zo is.
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

De Rijssenaar schreef:…….Iemand zei ook wel eens dat ellende, verlossing en dankbaarheid je door het leven leert. Dus in kleine stukjes. Denk dat het zo is.
Ik vind het mooi dat je nadenkt over deze zaken. Je laatste zin pik ik er even uit. De kennis en werking van ellende-verlossing-dankbaarheid is prachtig uiteengezet in de HB Catechismus. Als je bedoelt dat je zowel ellende, verlossing en dankbaarheid je je hele leven meer en meer leert, kan ik je daarin helemaal volgen. Als je bedoelt dat het leven (alle levenservaringen) je de kennis van ellende, verlossing en dankbaarheid leert, is dat een denk ik een gevaarlijke redenering die een mensenlijk en veronderstelt geloof gaat vorm geven. Waarin ellende, verlossing en dankbaarheid gekoppeld wordt aan het leven, maar niet aan een door de Heilige Geest overtuigde zondekennis en kennis aan het verlossingswerk van Jezus.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

-DIA- schreef: Vandaag, 09:52 Is onze publieke omroep 'neutraal'?
Ik ben beslist geen liefhebber van 'de Telegraaf'
Toch geloof ik dat ook daar wel eens iets wordt gezegd wat een kern van waarheid in zich heeft.
Hier gaat het in de eerste plaats over de BBC. Maar dan komt ook 'onze NOS' aan de orde.
https://www.youtube.com/watch?v=IhphISDbzoA
Moeten we dit lijdelijk ondergaan? Of mogen we daar waardig een prosteststem laten horen?
Niet als revolutionair bedoeld. Wel als protestant, waar we toch ook mede te de leugen moeten helpen weren? Mogen we zulke zaken in het licht stellen, of moeten we dat misschien? Of is het zover, dat we ons beter kunnen terugtrekken achter onze voordeuren... Ook al kunnen we verwachten dat zelfs een waardig prostest niet meer helpt? Laten we voor onszelf eens proberen na te gaan in welke toestand we nu als wereld, als land, als kerk, als persoonlijk, zijn terecht gekomen.
© -DIA- 33.965 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
De Rijssenaar

Bericht door De Rijssenaar »

Maanenschijn schreef: Vandaag, 11:08
De Rijssenaar schreef:…….Iemand zei ook wel eens dat ellende, verlossing en dankbaarheid je door het leven leert. Dus in kleine stukjes. Denk dat het zo is.
Ik vind het mooi dat je nadenkt over deze zaken. Je laatste zin pik ik er even uit. De kennis en werking van ellende-verlossing-dankbaarheid is prachtig uiteengezet in de HB Catechismus. Als je bedoelt dat je zowel ellende, verlossing en dankbaarheid je je hele leven meer en meer leert, kan ik je daarin helemaal volgen. Als je bedoelt dat het leven (alle levenservaringen) je de kennis van ellende, verlossing en dankbaarheid leert, is dat een denk ik een gevaarlijke redenering die een mensenlijk en veronderstelt geloof gaat vorm geven. Waarin ellende, verlossing en dankbaarheid gekoppeld wordt aan het leven, maar niet aan een door de Heilige Geest overtuigde zondekennis en kennis aan het verlossingswerk van Jezus.
Ik bedoel het eerste denk ik. Soms krijg je de indruk dat je volledige kennis van je ellende moet hebben, voordat je naar de verlossing mag. Dan vind ik het een mooie opmerking van iemand die ooit zei dat je van alles iets moet hebben en dat je in het leven verder de dingen steeds dieper in gaat zien.
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Dit topic is voor theologische input. Voor meer maatschappelijke thema's zijn andere topics meer geschikt.
DDD

Bericht door DDD »

Jeremiah schreef: Vandaag, 06:35
Geeske_1991 schreef: de hel zal vol liggen met gedoopte mensen.
Voelt het goed om snachts dit soort taal neer te typen? Je hebt meerdere keren gezegd dat je Christus niet kent, dat betekent dat je ook over jezelf praat en tussen deze gedoopte mensen zal liggen. Je gebruikt grote woorden. Zou het niet beter zijn om biddend aan Jezus voeten te gaan liggen met alles wat je op dit forum uitbraakt?
Ik snap je wel. Maar het is wellicht toch niet verkeerd om zo'n aangrijpende werkelijkheid ook te benoemen?
pierre27

Bericht door pierre27 »

DDD schreef: Vandaag, 16:27
Jeremiah schreef: Vandaag, 06:35
Geeske_1991 schreef: de hel zal vol liggen met gedoopte mensen.
Voelt het goed om snachts dit soort taal neer te typen? Je hebt meerdere keren gezegd dat je Christus niet kent, dat betekent dat je ook over jezelf praat en tussen deze gedoopte mensen zal liggen. Je gebruikt grote woorden. Zou het niet beter zijn om biddend aan Jezus voeten te gaan liggen met alles wat je op dit forum uitbraakt?
Ik snap je wel. Maar het is wellicht toch niet verkeerd om zo'n aangrijpende werkelijkheid ook te benoemen?
Dat klopt, en erbij het is een klein gedeelte uit haar posting.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Plaats reactie