De zaligsprekingen

De Rijssenaar

Re: De zaligsprekingen

Bericht door De Rijssenaar »

J.C. Philpot schreef: Gisteren, 14:55 Een veel geprezen klassieker is D. Martyn Lloyd-Jones - De Bergrede.

Het zijn uitgewerkte preken die hij heeft gehouden.
Zijn die ook digitaal ergens te lezen?
De Rijssenaar

Sallander schreef: Gisteren, 16:19 "armoede des geestes."
"Zalig zijn de armen van geest." Chrysostomus en Theophylactus zijn van mening, dat
dit de eerste predikatie was die Christus ooit gedaan heeft, en die daarom dan ook
onze meeste aandacht vraagt. "Zalig zijn de armen van geest." Wanneer onze Heere
Christus ermee bezig is om een hoog en statig gebouw van gelukzaligheid op te
richten, legt Hij zijn fundament diep, in armoede des geestes
.

THOMAS WATSON
Is dat geen zwak fundament? Ik dacht dat het fundament Christus is. Als het fundament je armoede van geest is lijkt het me eerder dat je op zandgrond zit. Als je dan een keer niet arm van geest bent, dan stort het hele statige huis als een kaartenhuis in…
De Rijssenaar

Bedankt verder voor alle tips, zal het keertje lezen of luisteren als ik tijd voor heb.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

De zaligsprekingen hebben ook een toepassing. Misschien hebben sommigen de laatste twee zondagen de preken in R-Nrd. beluisterd? Daar konden we de toepassing horen, die de Heere Jezus uitsprak. Dat heeft, dacht ik, ons allemaal wel veel te zeggen. In Mattheus 7 kunnen we als het ware een toepassing beluisteren op de zogemaamde bergrede.
https://statenvertaling.nl/tekst.php?bb ... d=1#startg

Ik denk dat, zo iemand daar lust toe heeft, de bedoelde preken nog na zijn te luisteren. Ik geloof dat ze zeer leerrijk zijn, maar het kan zeker ook confronterend zijn, maar niet in een verkeerde zin.
© -DIA- 33.965 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Geeske_1991

Bericht door Geeske_1991 »

Met de kanttekeningen bedoel ik alle!
Want bij de eerste zaligspreking gaat het al over een nederige, verbrijzelde van hart, die hun nietigheid verstaan tegenover een Heilig God. Dat leert men al voor de bekering.

Dat is geen voorwaarde maar een vrucht van de bekering.

Verstuurd vanaf mijn SM-S911B met Tapatalk

Rido91

Bericht door Rido91 »

Geeske_1991 schreef: Vandaag, 05:25 Met de kanttekeningen bedoel ik alle!
Want bij de eerste zaligspreking gaat het al over een nederige, verbrijzelde van hart, die hun nietigheid verstaan tegenover een Heilig God. Dat leert men al voor de bekering.

Dat klinkt wel wat tegenstrijdig als je eerst zegt dat men dat voor de bekering leert en in de laatste alinea dat het een vrucht is van de bekering.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

De Rijssenaar schreef: Gisteren, 19:27
J.C. Philpot schreef: Gisteren, 14:55 Een veel geprezen klassieker is D. Martyn Lloyd-Jones - De Bergrede.

Het zijn uitgewerkte preken die hij heeft gehouden.
Zijn die ook digitaal ergens te lezen?
In het Engels staat hij hier:
http://hcf-india.org/wp-content/uploads ... -Jones.pdf

Bij Den Hertog zie ik alleen een tweedehandse (wat oudere) editie.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
De Rijssenaar

Geeske_1991 schreef: Vandaag, 05:25 Met de kanttekeningen bedoel ik alle!

Zalig zijn de armen van geest; want hunner is het Koninkrijk der hemelen.

Kantekeningen:
2: Dat is, nederigen en gebrokenen van hart, die hun nietigheid verstaande, een klein gevoelen van zichzelven hebben, steunende alleen op de genade Gods in Christus Jezus,

Heb dit ook even opgezocht en het valt mij op dat arm van geest dus ook is dat je steunt op de genade van Jezus. Dus dat hoort dus bij arm van geest zijn.. Vind het wel mooi. Ik krijg altijd de indruk dat zoiets betekent dat je helemaal reddeloos verloren moet zijn en helemaal geen enkele hoop meer moet hebben, dat je dan pas echt arm van geest bent.. maar hier staat dus gewoon ook al hoop bij. Dat je steunt op Christus.. voor mij dus weer een bevestiging dat ik het wel goed zie.. ondanks dat er krachten zijn om je zo snel mogelijk weer van die hoop vandaan te trekken.
helma

Bericht door helma »

Ds Molenaar zei nog in de preek dat de zaligsprekingen allemaal partjes zijn van een vrucht. Niet los verkrijgbaar.
Net als de vruchten van de Geest.
Je kan ze niet isoleren van elkaar.
Forummer

Bericht door Forummer »

Wij hadden een tijdje geleden een preek over (een gedeelte van) de zaligsprekingen.

Arm van geest betekent dat je het niet van jezelf verwacht, maar van een Ander.

We kregen wel de waarschuwing mee om niet omgekeerd evenredig met de zaligsprekingen om te gaan. De 1 krijgt meer van dit, de ander meer van dat. Het betekent niet dat als je minder van het 1 hebt (omdat je karakter tegenwerkt of omdat je dat nog moet leren) dat betekent dat je niet zalig bent.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Plaats reactie