De zaligsprekingen

De Rijssenaar

De zaligsprekingen

Bericht door De Rijssenaar »

De zaligsprekingen zijn best wel bekend, maar vind het zelf lastig te begrijpen wat er precies me bedoeld wordt.

1 En Jezus, de schare ziende, is geklommen op een berg, en als Hij nedergezeten was, kwamen Zijn discipelen tot Hem.
2 En Zijn mond geopend hebbende, leerde Hij hen, zeggende:
3 Zalig zijn de armen van geest; want hunner is het Koninkrijk der hemelen.
4 Zalig zijn die treuren; want zij zullen vertroost worden.
5 Zalig zijn de zachtmoedigen; want zij zullen het aardrijk beërven.
6 Zalig zijn die hongeren en dorsten naar de gerechtigheid; want zij zullen verzadigd worden.
7 Zalig zijn de barmhartigen; want hun zal barmhartigheid geschieden.
8 Zalig zijn de reinen van hart; want zij zullen God zien.
9 Zalig zijn de vreedzamen; want zij zullen Gods kinderen genaamd worden.
10 Zalig zijn die vervolgd worden om der gerechtigheid wil; want hunner is het Koninkrijk der hemelen.
11 Zalig zijt gij, als u de mensen smaden, en vervolgen, en liegende alle kwaad tegen u spreken, om Mijnentwil.
12 Verblijdt en verheugt u; want uw loon is groot in de hemelen; want alzo hebben zij vervolgd de profeten, die voor u geweest zijn.

Wat is nu echt zachtmoedig, treuren en hongeren en dorsten?

Zijn het voorwaarden om naar Jezus te komen? Dus als je bijvoorbeeld bijvoorbeeld niet zachtmoedig hebt, eentje er dus niet hebt, dan ben je niet zalig?

Heeft iemand boeken tips die hier goed op ingaan?
J.C. Philpot

Re: De zaligsprekingen

Bericht door J.C. Philpot »

Een veel geprezen klassieker is D. Martyn Lloyd-Jones - De Bergrede.

Het zijn uitgewerkte preken die hij heeft gehouden.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Chrisje72

Bericht door Chrisje72 »

Zita
Moderator

Bericht door Zita »

In de Morgensterkerk in Zoetermeer is ds J.M. Molenaar bezig met een zeer leerzame prekenserie over de zaligsprekingen. Dit is de eerste preek uit de serie: https://www.youtube.com/watch?v=mzotK-UIxkc&t=8s. Aanbevolen!
Geeske_1991

Bericht door Geeske_1991 »

De Rijssenaar schreef:De zaligsprekingen zijn best wel bekend, maar vind het zelf lastig te begrijpen wat er precies me bedoeld wordt.

1 En Jezus, de schare ziende, is geklommen op een berg, en als Hij nedergezeten was, kwamen Zijn discipelen tot Hem.
6 Zalig zijn die hongeren en dorsten naar de gerechtigheid; want zij zullen verzadigd worden.
10 Zalig zijn die vervolgd worden om der gerechtigheid wil; want hunner is het Koninkrijk der hemelen.
11 Zalig zijt gij, als u de mensen smaden, en vervolgen, en liegende alle kwaad tegen u spreken, om Mijnentwil.
12 Verblijdt en verheugt u; want uw loon is groot in de hemelen; want alzo hebben zij vervolgd de profeten, die voor u geweest zijn.

Zijn het voorwaarden om naar Jezus te komen? Dus als je bijvoorbeeld bijvoorbeeld niet zachtmoedig hebt, eentje er dus niet hebt, dan ben je niet zalig?

Kanttekeningen. Lees ze nou! Daar vind je verwijzingen naar wie hongeren en dorsten.

Het zijn geen voorwaarden het zijn vruchten van het waar zaligmakende geloof.

Verstuurd vanaf mijn SM-S911B met Tapatalk

Bertiel

Bericht door Bertiel »

J.C. Philpot schreef: 17 nov 2025, 14:55 Een veel geprezen klassieker is D. Martyn Lloyd-Jones - De Bergrede.

die zegt in de eerste of tweede preek: of je hebt ze allemaal (al dan niet in beginsel) of je hebt er geen!
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.

Gib dich zufrieden und sei stille
Sallander

Bericht door Sallander »

Bertiel schreef: 17 nov 2025, 15:57
J.C. Philpot schreef: 17 nov 2025, 14:55 Een veel geprezen klassieker is D. Martyn Lloyd-Jones - De Bergrede.

die zegt in de eerste of tweede preek: of je hebt ze allemaal (al dan niet in beginsel) of je hebt er geen!
Lloyd Jones echt een aanrader! En de kanttekeningen zijn ook helder.
Sallander

Bericht door Sallander »

Thomas Watson over de Zaligsprekingen is ook leerzaam. Kun je ook digitaal lezen volgens mij.
Sallander

Bericht door Sallander »

Zie hier tevens, hoe de genades aaneen geschakeld zijn: zalig zijn "de armen van
geest", "de zachtmoedigen", "barmhartigen" enz. Waar er één genade is, zijn ze
allemaal. Hetgeen van de voornaamste deugden gezegd wordt, n.l. dat ze aan elkaar
geschakeld zijn, dat kunnen wij ook van de genades des Geestes zeggen: ze zijn aan
elkaar geschakeld en geketend. Wie arm van geest is, is de rechte rouwklager; en wie
over zijn zonden rouwklaagt en treurt, is zachtmoedig; en wie zachtmoedig is, die is
barmhartig, enz. Gods Geest plant het hart een hebbelijkheid van alle genades in. De
nieuwe mens bezit alle delen en trekken, zoals er in het lichaam een verbinding is van
alle hoofdstoffen en een vermenging van alle humeuren. De genades des Geestes zijn
als kostelijke paarlen aan het snoer van de dienst Gods geschakeld, en dienen tot
versiering van Christus' bruid. Ik wijs hierop om aan te tonen, welk een onderscheid er
is tussen een huichelaar en een waar kind van God. De huichelaar vleit zichzelf met
een ingebeelde genade, maar hij bezit intussen geen hebbelijkheid van enige genade;
hij kent geen armoede van geest of reinheid van hart; terwijl daarentegen een kind
Gods alle genades in zijn hart heeft, althans in beginsel en in de wortel, zij het ook
niet in de vrucht of in de hoogste graad.

THOMAS WATSON
Sallander

Bericht door Sallander »

"armoede des geestes."
"Zalig zijn de armen van geest." Chrysostomus en Theophylactus zijn van mening, dat
dit de eerste predikatie was die Christus ooit gedaan heeft, en die daarom dan ook
onze meeste aandacht vraagt. "Zalig zijn de armen van geest." Wanneer onze Heere
Christus ermee bezig is om een hoog en statig gebouw van gelukzaligheid op te
richten, legt Hij zijn fundament diep, in armoede des geestes
.

THOMAS WATSON
Sallander

Bericht door Sallander »

stukken, vertoont hem zijn verloren staat, en dan brengt hij hem weer in orde.
De redenen voor deze leer zijn de volgende:
1. Indien wij niet arm van geest zijn, dan zijn we niet bekwaam om enige genade te
ontvangen. Wie met een gevoel van zelfgenoegzaamheid en eigenwaarde vervuld
en opgeblazen is, zo iemand is voor Christus niet bekwaam. Die is reeds vol.
Indien een hand al met iets gevuld is, dan kan ze geen goud aanpakken. Eerst
wordt een glas geledigd, en dan doet men er wijn in. God ontledigt een mens eerst
van zichzelf, eer hij hem de kostelijke wijn van genade instort. 't Zijn uitsluitend
de armen van geest, die met Christus in betrekking staan, Jes. 61:l: "De Geest des
HEEREN is op Mij; Hij heeft Mij gezonden om te verbinden de gebrokenen van
hart"; d.w.z. hen, die door het gevoel van hun onwaardigheid gebroken zijn.
2. Indien wij niet arm van geest zijn, is Christus ons nooit dierbaar. Indien wij ons
eigen gebrek niet zien, zullen wij ook nooit Christus' waardigheid zien. Armoede
des geestes is de saus, die Christus zoet en smakelijk maakt voor de ziel. De
genade is zeer welkom en aangenaam voor de arme van geest. Wie zichzelf met
vuile klederen bekleed ziet, Zach. 3:4, wat zal zo iemand niet geven voor
wisselklederen, dat is voor de gerechtigheid van Christus? Wat zal hij niet geven
om de prachtige kroon der zaligheid op z'n hoofd te dragen? Wanneer iemand
zichzelf bijna dodelijk verwond ziet: hoe kostelijk en dierbaar zal zo iemand de
balsem van Christus' bloed achten? Wanneer hij zichzelf diep in de schuld voor
God ziet, en zo onbekwaam om zijn schuld te betalen, dat hij die schuld niet eens
berekenen kan: hoe blij zal zo iemand zijn, wanneer een borg opdaagt? De parel

van grote waarde is alleen dierbaar voor de armen van geest. Wie broodgebrek
heeft en van honger wegkwijnt, ja, op 't punt staat om te sterven: zo iemand wil,
koste wat het kost, brood hebben. Zelfs z'n kleren zal hij ervoor verpanden. Want
hij moet brood hebben, anders is het met hem gedaan. Zo ook hier: wie arm van
geest is en Christus als het brood-des-levens nodig heeft: o, hoe dierbaar is een
Zaligmaker voor zo'n ziel! Christus is Christus, en genade is genade voor hem.
Niets is te heet of te koud om aan te pakken, teneinde dit brood des levens in het
zweet zijns aangezichts te gewinnen. Daarom wil God de ziel in zulk een toestand
hebben, teneinde de lof van Zijn macht des te hoger te verheffen, en de waarde
van de Heere Jezus in hoog aanzien te brengen.

THOMAS WATSON

ik stop met citeren hoor! :lock
Terri

Bericht door Terri »

Ik heb de preek ( niet gehouden in Zoetermeer) over; zalig zijn de armen van geest, want hunner is het koninkrijk der hemelen gehoord. Aanrader.
helma

Bericht door helma »

Terri schreef:Ik heb de preek ( niet gehouden in Zoetermeer) over; zalig zijn de armen van geest, want hunner is het koninkrijk der hemelen gehoord. Aanrader.
Ik heb de preek 'zalig zijn de zachtmoedigen' gehoord, in Ede gehouden. Ook aan te raden.
De Rijssenaar

Bericht door De Rijssenaar »

Geeske_1991 schreef: 17 nov 2025, 15:52
De Rijssenaar schreef:De zaligsprekingen zijn best wel bekend, maar vind het zelf lastig te begrijpen wat er precies me bedoeld wordt.

Kanttekeningen. Lees ze nou! Daar vind je verwijzingen naar wie hongeren en dorsten.

Het zijn geen voorwaarden het zijn vruchten van het waar zaligmakende geloof.

Verstuurd vanaf mijn SM-S911B met Tapatalk
Oké, ik lees ze.

Zalig zijn die hongeren en dorsten naar de gerechtigheid; want zij zullen verzadigd worden.

Kantekeningen:
5: Dat is, die met grote begeerte verlangen en trachten naar de ware gerechtigheid in Christus.

Verwijstekst:
O alle gij dorstigen, komt tot de wateren, en gij die geen geld hebt, komt, koopt en eet, ja, komt, koopt zonder geld en zonder prijs, wijn en melk.

Kanttekeningen van verwijstekst:
1: Het Hebreeuwse woordje hoi, hetwelk elders zoveel is als wee, is hier een woordje van opwekking.
2: Gij allen die naar de gerechtigheid zeer verlangt, gevoelende uw zonden en ellenden, Ps. 42:3. Matth. 5:6. Joh. 7:37.
3: Dat is, tot Mij, of tot de hemelse goederen, die Ik u door het Evangelie aanbied, namelijk vergeving der zonden en de gerechtigheid, die ons om niet en zonder enige verdiensten onzerzijds van God in Christus gegeven worden. Insgelijks de gaven des Heiligen Geestes, en eindelijk het eeuwige leven; waartoe wij door het geloof moeten komen, Joh. 7:37.
4: Hebr. die geen geld heeft, dat is, die in of bij uzelven geen waardigheid noch verdiensten hebt.
5: Dat is, geniet. Alzo ook vers 2. Eten voor genieten is zeer gemeen bij de Hebreeën. Zie Job 21, de aant. op vers 25.
6: Dat is, ontvangt om niet.
7: Wijn en melk betekent hier hetzelfde dat straks door water is te kennen gegeven, te weten alles wat tot het geestelijke leven van node is.
Plaats reactie