Het voorbeeld over het erf van het verbond wordt al decenialang gebruikt binnen de Gereformeerde Gemeenten; kijk maar eens in bijv. Digibron.Gerardus2 schreef: ↑Gisteren, 19:46Er staan zeker mooie zaken in het artikel, maar over het erf van het verbond lijkt deze predikant de plank nogal mis te slaan. Ik vind de toelichting in de video https://www.youtube.com/watch?v=wjB1mLC3oLE erg helder en begrijpelijk.
Zo schrijft ds. Moerkerken bijv. in 2000:
"Men moet niet aankomen met de bewering dat de breedstroom de 'reformatiestroom' is en de smalstroom de 'orthodoxiestroom' - waarbij orthodoxie dan het woord is dat staat voor de periode van verstarring en achteruitgang die op de reformatie is gevolgd (83). Ik kan in zo'n terminologie niet mee. Ook Calvijn heeft de spanning gevoeld en ermee geworsteld. En ook de kanttekeningen van onze Statenvertaling spreken van een uitwendig en een inwendig verbond. Is dat bij hen soms ook een symptoom van achteruitgang naar de smalstroom toe? Men heeft ermee geworsteld - en ik zou zo graag gezien hebben dat ook de schrijver van De leer tegen het licht er wat meer mee geworsteld had, of dat hij tenminste voor de worsteling van anderen wat begrip had getoond. Licht spottend spreekt hij over de 'wonderlijkste beelden' die hij wel in dooptoespraken heeft horen gebruiken (85). Dan noemt hij het voorbeeld van een boerderij met een erf eromheen. Door geboorte uit gelovige ouders komt het kind op het erf van het verbond; door wedergeboorte alleen komt hij in het huis. Elk beeld hinkt, dat zij toegegeven. Maar beelden kunnen soms heel functioneel zijn in het onderwijs. Dit beeld, dat ik zelf meermalen gebruikte, lijkt mij recht te doen zowel aan de voorrechten van het leven op de erve van het verbond - geheel in de lijn van Romeinen 3:2 - als aan de noodzaak van de wedergeboorte. En met dat laatste begint, meen ik, het doopformulier."