Hervormingsdiensten 2025
- Johann Gottfried Walther
Re: Hervormingsdiensten 2025
Ik denk juist voor gemeenten/gemeenteleden die van de Reformatie zijn weg gegroeid het goed is aandacht in de preek voor de Reformatie, of een Reformatie herdenking.
Zeker ook in kader van de beweging van predikanten en gemeenteleden die flirten met de Roomse kerk.
Of de verschillen niet weten of zien.
Zeker ook in kader van de beweging van predikanten en gemeenteleden die flirten met de Roomse kerk.
Of de verschillen niet weten of zien.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
De kern is God liefhebben boven alles en je naast als jezelf.Groepscirkel schreef: ↑Vandaag, 06:42Hoe kan ik dit standpunt vanuit de Bijbel gefundeerd onderbouwen als het gaat om verschillen die de kern raken?
- Maanenschijn
Wat zijn de verschillen die de kern raken?Groepscirkel schreef:Hoe kan ik dit standpunt vanuit de Bijbel gefundeerd onderbouwen als het gaat om verschillen die de kern raken?
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
-
Groepscirkel
De invulling van God en de naaste liefhebben is verbonden met het liefhebben van Gods Woord. Hoe kan ik jouw standpunt verder gefundeerd onderbouwen als het gaat om verschillen die Gods Woord raken?
-
Groepscirkel
Zonder volledig te zijn het volgende:Maanenschijn schreef: ↑Vandaag, 08:26Wat zijn de verschillen die de kern raken?Groepscirkel schreef:Hoe kan ik dit standpunt vanuit de Bijbel gefundeerd onderbouwen als het gaat om verschillen die de kern raken?
- Drie-eenheid, de wezenseenheid en in drie Personen (Vader, Zoon en Geest);
- Verzoening door voldoening;
- Rechtvaardiging van de goddeloze;
- Sola en tota Scriptura;
- Redding Gods genade alleen, door het geloof alleen, in Christus alleen;
- Soli Deo Gloria.
Je maakt er nu meer van dan Jezus zelf zegt.
- Johann Gottfried Walther
In de Bijbel staat meer dan alleen uitspraken van de Heere Jezus.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
- Maanenschijn
Dit raakt inderdaad een groot deel van de kern. Maar daar is de uitspraak van Merel toch niet mee in tegenspraak?Groepscirkel schreef:Zonder volledig te zijn het volgende:Maanenschijn schreef: ↑Vandaag, 08:26Wat zijn de verschillen die de kern raken?Groepscirkel schreef:Hoe kan ik dit standpunt vanuit de Bijbel gefundeerd onderbouwen als het gaat om verschillen die de kern raken?
- Soli Deo Gloria.
Zolas een forumdeelnemer alhier vaak zegt: alles is een kwestie van definitie. Ik heb redelijk wat over de wereld gereisd en daar bij geloofsgenoten geweest. Ik heb gemerkt dat daar waar de totale verlorenheid van de mens en enkel de verzoening door het bloed en opstanding van de Heere Jezus, zonder ons toedoen, wordt ervaren en beleden, er sprake was van geestelijke herkenning.
Dat is breder dan het gereformeerde belijden, maar smaller dan de christenheid. Maar het is wat mij betreft wel het deel wat elkaar moet en mag vasthouden.
- Maanenschijn
Dat denk ik juist niet. God liefhebben is ook het liefhebben van Zijn geboden, van Zijn beloften, van Zijn geopenbaarde Woord. Daar past het rijtje van @Groepcirkel prima in.merel schreef:Je maakt er nu meer van dan Jezus zelf zegt.
En je naaste liefhebben is niet alleen praktisch handelen in dagelijkse behoeften, maar ook de zaligheid en het geloof van de naaste bevorderen, denk ik.
Misschien denk ik het wel alletwee tegelijk.Refojongere schreef: ↑Gisteren, 23:59 Goed, u ziet de Gereformeerde Kerk in Nederland niet als gereformeerd maar afgescheiden.
Daar denken Luther en Calvijn anders over.
Calvijn en Luther waren het zelf al niet eens met elkaar, ik weet niet zo goed wat ik daar mee moet?
-
Groepscirkel
Dat heb ik dan ook niet gezegd. Ik haakte in op de uitspraak van Merel: "Nee hoor, ik heb ook steeds minder feeling met het vieren van hervormingsdag. Ik denk dat we in de huidige samenleving de christenen om ons heen moeten koesteren in plaats van de verschillem te benadrukken."Maanenschijn schreef: ↑Vandaag, 10:56Dit raakt inderdaad een groot deel van de kern. Maar daar is de uitspraak van Merel toch niet mee in tegenspraak?Groepscirkel schreef:Zonder volledig te zijn het volgende:Maanenschijn schreef: ↑Vandaag, 08:26Wat zijn de verschillen die de kern raken?Groepscirkel schreef:Hoe kan ik dit standpunt vanuit de Bijbel gefundeerd onderbouwen als het gaat om verschillen die de kern raken?
- Soli Deo Gloria.
Hier ben ik het mee eens en volgens mij past dit goed bij kernaspecten die door mij zijn ingebracht. Je beperking "smaller dan de christenheid" is precies waarom ik inhaakte op de wat meer oecumenisch-achtige uitspraak van Merel.Zolas een forumdeelnemer alhier vaak zegt: alles is een kwestie van definitie. Ik heb redelijk wat over de wereld gereisd en daar bij geloofsgenoten geweest. Ik heb gemerkt dat daar waar de totale verlorenheid van de mens en enkel de verzoening door het bloed en opstanding van de Heere Jezus, zonder ons toedoen, wordt ervaren en beleden, er sprake was van geestelijke herkenning.
Dat is breder dan het gereformeerde belijden, maar smaller dan de christenheid. Maar het is wat mij betreft wel het deel wat elkaar moet en mag vasthouden.
-
Groepscirkel
Precies. Het héle Woord is geïnspireerd (2 Timotheüs 3:16), daarom geldt ook het Tota Scriptura. Woord en Geest zijn niet in tegenspraak met elkaar. Evenmin zijn de woorden van de Heere Jezus een categorie apart of zelf in tegenspraak met het geïnspireerde, schriftelijke Woord.Maanenschijn schreef: ↑Vandaag, 10:59Dat denk ik juist niet. God liefhebben is ook het liefhebben van Zijn geboden, van Zijn beloften, van Zijn geopenbaarde Woord. Daar past het rijtje van @Groepcirkel prima in.merel schreef:Je maakt er nu meer van dan Jezus zelf zegt.
En je naaste liefhebben is niet alleen praktisch handelen in dagelijkse behoeften, maar ook de zaligheid en het geloof van de naaste bevorderen, denk ik.
Maar stel, we mogen bv niet meer samenkomen in kerken, we moeten ons geloof binnenshuis houden en er zijn toch christenen die in het geheim samenkomen, dan voel je je toch met hen verbonden? Dan ga je niet plussen en minnen over de eventuele verschillen.
Verlossing door de Heere Jezus, dat zal dan het kernpunt zijn.
Tegelijk begrijp ik ook voorzichtigheid met deze gedachte.
Een oprechte gelovige kan dwalen.
- Maanenschijn
Dat is dus precies wat ik al eerder schreef.Terri schreef:Maar stel, we mogen bv niet meer samenkomen in kerken, we moeten ons geloof binnenshuis houden en er zijn toch christenen die in het geheim samenkomen, dan voel je je toch met hen verbonden? Dan ga je niet plussen en minnen over de eventuele verschillen.
-
Groepscirkel
Ik maak onderscheid tussen de individuele christen, de christenheid en de christelijke leer. Merel heeft het over het koesteren van christenen in de huidige maatschappij, dit i.t.t. het benadrukken van verschillen.Terri schreef: ↑Vandaag, 16:32 Maar stel, we mogen bv niet meer samenkomen in kerken, we moeten ons geloof binnenshuis houden en er zijn toch christenen die in het geheim samenkomen, dan voel je je toch met hen verbonden? Dan ga je niet plussen en minnen over de eventuele verschillen.
Mijn zorg zit op het relativisme onder christenen, ook over kernpunten. De oecumenische beweging is springlevend en ik bejubel dat niet. Desgevraagd heb ik wat kernpunten geformuleerd. Verschil kan er zijn in formuleringen, kerkverbanden, accenten, culturen, gewoonten, en zo verder. Alleen het rationalisme enerzijds en relativisme anderzijds, vind ik bedreigend voor de geloofskern, soms rakend aan de zaligheid.