@Pierre 27, Ik neem het op voor DDD. Hij concludeert niks op een bijzondere manier maar spreekt naar Schrift en belijdenis. Je kunt het nakijken wat hij zegt. En die hyper-calvinistische bijdragen hier ( noem het zelf altijd pseudo-calvinistisch) stelt hij terecht aan de kaak. Andere kant is dat er aan de uiterste rechter zijde kennelijk een podium is voor hyper-calvinistische uitspraken. Wat zou het goed zijn als we iets leerden van die Finse politica Päivi Rässänen. Zag artikel in de krant waarin zij algemeen christelijke, bijbelse, uitspraken doet die niet voor tweeërlei uitleg vatbaar zijn. Met dit spreken wint zij buitenstaanders voor de zaak van Christus. Zouden wij dat ook doen in onze gesprekken en bijdragen op refoforum? Er zijn bijdragen die geschreven zijn in een soort geheimtaal voor insiders. We preken veel te veel voor eigen parochie. En ik moet helaas mezelf daarbij insluiten.pierre27 schreef: ↑24 okt 2025, 22:36Je concludeert op een bijzondere manier.DDD schreef: ↑24 okt 2025, 22:35 Ja, want dat betekent toch dat je vindt dat Geeske het juist schrijft of toch op zijn minst iets rechtzinnigs bedoelt?
En wat Geeske schrijft is inderdaad hypercalvinisme van het soort van ds. Hoeksema. En ze schrijft daarnaast ook verschillende dingen die letterlijk in strijd zijn met de DL (zoals hierboven uitgewerkt).
En als het dan ook letterlijk blijkt, zegt ze dat je dat wel goed moet lezen;-)
Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
-
Geeske_1991
Klopt, aan een verloren mens.Orchidee schreef:Verkondigd het Evangelie is onze opdracht en plicht!Geeske_1991 schreef:En uit kunt beter een evangelisch forum gaan zoekenJanRap schreef:@ Geeske_1991, Is het u toch duidelijk dat je ook kunt ontsporen aan de rechterzijde? U zegt: David zong: ik gevoelde de grootheid van mijn kwaad. Dat zong David niet. Dat zingt de berijming van 1773. David zong: Palm 51:5: Want ik ken mijn overtredingen, en mijn zonde is steeds voor mij.Geeske_1991 schreef: ↑22 okt 2025, 18:56 Ik zou de catechismus er naast houden.
Eerst zonde en ellende, daarna verlossing en daarna dankbaarheid. Zonde en ellende vooraf, leren dat God rechtvaardig is, zijn toorn over de zonde gevoelen.
David zong: ik gevoelde de grootheid van mijn kwaad, mijn zonden zie ik steeds voor ogen zweven.
Maar dat is bij jou vast niet nodig
Verstuurd vanaf mijn SM-S911B met Tapatalk
Kanttekening: Of: ik weet, mijn overtredingen zijn mij bekend.
Kennen is iets anders dan voelen! Verder wijs ik u erop dat de HC een verbondsmatige opzet kent en geen zogenaamde wedergeboortetheologie leert. Kort na de Reformatie was het zo dat de kinderen van de gemeente de antwoorden gaven in de leerdienst. Komt nog bij dat we de gehele catechismus moeten, mogen zien in het licht van zondag 1. U schrijft: eerst zonde en ellende, daarna verlossing en daarna dankbaarheid. Hoe zit dat dan met met zondag 44, vraag en antwoord 115? Zonde en ellende is er bij u alleen maar voor de bekering. Vraag 115: Waarom laat ons dan God alzo scherpelijk de tien geboden geboden prediken, zo ze toch niemand in dit leven houden kan? Antw: Eerstelijk, opdat wij ons leven lang onze zondige aard hoe langer hoe meer leren kennen enz. enz. Onderschrijft u eigenlijk wel de Drie Formulieren van Enigheid? Over zondag 23 heeft u ook een eigen uitleg. Vraag 59: Maar wat baat het u nu dat gij dit alles gelooft? Antw: Dat ik in Christus voor God rechtvaardig ben, en een erfgenaam van het eeuwige leven. vraag 60: Hoe zijt gij rechtvaardig voor God? Alleen door een waar geloof in Jezus Christus enz. enz. U schreef aan een medeforummer: Maar dat is vast bij jou niet nodig. Geeske hoe durft u? Nooit gelezen DL hoofdstuk 3- 5 paragraaf 14? Voorts van degenen die hun geloof uiterlijk belijden en hun leven beteren moet men naar het voorbeeld der apostelen het beste denken en spreken. U maakt helaas van refoforum een refokermis.
Verstuurd vanaf mijn SM-A165F met Tapatalk
De verloren zoon werd eerst aan zijn schuld ontdekt toch?
Vader IK heb gezondigd, tegen de hemel en voor u!
- Delftenaar
Die zoon wel ja.
Een predikant die misschien wel 30 jaar geleden hier preekte nam een trein met drie wagons als voorbeeld (om flauwe vragen voor te zijn: plus een locomotief).
Die wagons heten ellende (zonde), verlossing en dankbaarheid.
Voorganger zei dat je in elke wagon kan instappen. Dus ook in die van de dankbaarheid.
Maar je moet uiteindelijk wel al die drie wagons (lees: stadia) doorlopen. Alleen kan de volgorde anders zijn.
Een predikant die misschien wel 30 jaar geleden hier preekte nam een trein met drie wagons als voorbeeld (om flauwe vragen voor te zijn: plus een locomotief).
Voorganger zei dat je in elke wagon kan instappen. Dus ook in die van de dankbaarheid.
Maar je moet uiteindelijk wel al die drie wagons (lees: stadia) doorlopen. Alleen kan de volgorde anders zijn.
Laatst gewijzigd door Delftenaar op 25 okt 2025, 19:42, 2 keer totaal gewijzigd.
-
GJdeBruijn
Alle mensen zijn verloren buiten Christus
- Johann Gottfried Walther
Ds. G.H. Kersten leerde al het zijn niet 3 stadia/stationnetjes, maar alle 3 stukken zijn er wel, of je kent er niets van.Delftenaar schreef: ↑25 okt 2025, 19:40 Die zoon wel ja.
Catechismuspreek Zondag 1:
"En nu is het niet zo, dat eerst degenen, die tot God bekeerd worden, enige jaren in de ellende
verkeren, daarna in de verlossing zich beroemen en dan het overige van hun leven in
dankbaarheid door te brengen; nee, zo werkt God deze stukken niet. Waar Hij 't ene geeft, daar
schenkt Hij ook 't andere."
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
-
Marietje1982
Geeske, wat zou jouw antwoord zijn op de vraag: wat moet ik doen om zalig te worden? Het antwoord van Paulus en Silas kennen we maar ik ben benieuwd hoe jij dat ziet. Als ik jouw berichten zo lees kunnen we niets, willen we niets, zullen we niets en rest ons niets anders dan te gaan zitten en wachten op dat heel, heel misschien God zich over ons zou willen ontfermen.
Ik hoop dat ik je verkeerd begrijp en je berichten niet goed interpreteer, die kans zit er natuurlijk altijd in. Ik ben er oprecht benieuwd naar.
Ik hoop dat ik je verkeerd begrijp en je berichten niet goed interpreteer, die kans zit er natuurlijk altijd in. Ik ben er oprecht benieuwd naar.
Geeske, deze (eenvoudige, maar indrukwekkende) preek geeft zoveel ruimte: https://www.prekenweb.nl/preek/23845DDD schreef: ↑24 okt 2025, 22:27 Daar is toch nauwelijks een beginnen aan zonder het hele gesprek over te doen.
Maar hier bijvoorbeeld.
pierre27 schreef: ↑21 okt 2025, 08:23Dank voor deze heldere en goede uitleg. Hier ben ik het volkomen mee eens.Geeske_1991 schreef: ↑21 okt 2025, 05:13Om het recht, het recht ontwijken bedoel ik.Gerardus2 schreef:
Hoe bedoel je "niet door het recht heen" Geeske?
God is allereerst rechtvaardig, als Hij ons naar onze zonde straft, gaan wij voor eeuwig verloren. Dat recht moet je billijken. En dan zal je vraag ook zijn: wat moeten wij doen opdat wij zalig worden?
David zingt van het recht in de psalmen: Gij hebt o Heer in het dodelijks tijdsgewricht, mijn ziel gered mijn tranen willen drogen.
Dat gaat over de vierschaar waar Hij voor God is gedaagd.
Daarom heen werken heeft geen zin, dat is als trekken aan een dood paard.
De dwaze maagden misten de olie des Geestes. Ze liepen mee met Gods volk, gedroegen zich hetzelfde maar ze waren geen gekenden van God.
Toen ze vroegen Heere Heere doe ons open, bleek er voor hun nog een weg van de hemel naar de hel.
We zijn dood gevallen. Van de top van eer, in een eeuwige verwoesting neer. Psalm 73
Niemand zal uit zichzelf God zoeken, ja zelfs niet een (rom.3).
We zijn blind geworden in onze diepe val.
Er is geen ellendiger schepsel als de onherboren mens. We zien onze ellende niet. En dat is de euvel. Want als we die gaan zien, zien we dat ons zonderegister tot aan de hemel rijkt. En dat God ons waardiglijk voor eeuwig zou kunnen verstoten.
In de hof van Eden stond de boom des levens. Maar daar konden Adam en Eva niet meer bij. God joeg ze weg uit de hof.
Zo moet je het zien als mensen denken tot Jezus te kunnen gaan. Je kunt er niet bij, God moet je het letterlijk geven in je hart, we kennen Jezus niet zoals Hij gekend moet worden.
Ik las van een 4 jarig jongetje. Men vroeg aan hem, hoe ziet jouw Koning er uit?
Het jongetje sprak: Mijn Koning is blank en rood en draagt de banier boven tienduizenden.
Hij zag waarde in Hem, omdat God hem zijn ogen had geopend.
Wat doe jij nog in de kerk Geeske? Als je uitverkoren bent kom je er toch wel. Zonde van je tijd.Geeske_1991 schreef: ↑24 okt 2025, 18:42Dan heb ik het verkeerd geschreven.pierre27 schreef:Hoewel ik je in een aantal dingen bij kan vallen Geeske kun je de rechtvaardigmaking van eeuwigheid niet in de HC terug vinden. Ik herken het wel vanuit de dogmatiek v Kersten die ik tijdens een studie gelezen heb. Maar je kern is mij helder en daar val ik je in bij.Geeske_1991 schreef: ↑24 okt 2025, 16:31Nee het staat eenvoudig in Genesis en in Romeinen.Refojongere schreef: Ingewikkeld verhaal. Waar staat dat een mens van eeuwigheid gerechtvaardigd wordt? Niet in de belijdenis, Luther, Calvijn, nadere reformatoren of Puriteinen. Hooguit een filosoof als Comrie. Het is een rationele gedachte.
Verkiezing, roeping, rechtvaardigmaking, heiligmaking, verheerlijking. Als het goed is zal de catechismus daar in overeen stemmen
Maar je moet zo denken, alles is van eeuwigheid bekend.
De uitverkiezing is van eeuwigheid bekend, en het tijdstip van de rechtvaardigmaking dus ook.
Eer iets van mij begon te leven stond alles in Uw boek geschreven Psalm 139
Is letterlijk te lezen, als geboorte maar ook als wedergeboorte geestelijk.
Ik zou zeggen: kijk deze preek na, zo gunnend, maar ook zo scherp, alles van Hem, niks van ons, maar dat neemt onze zware verantwoordelijkheid niet weg: https://www.youtube.com/watch?v=izl8FREMrPg&t=6181s
Ik zie veel bewogenheid in alle schrijfsels aan @Geeske. Veel preken worden aangedragen. Ik begrijp de goede bedoelingen en waarschijnlijk is het ook onze plicht als we denken dat iemand dwaalt. Maar bedenk wel dat er bosjes mensen (nog) zijn die zo denken. Mijn ervaring is dat je ze niet bereikt, want zij hebben de zuivere leer.
En het ja-maar, is er zo in-gebeiteld en vooral hun beeld v.w.b. ware bekering. De meesten mensen hebben enkel een handjevol godsdienst in hun ogen en bedriegen zich.
En het ja-maar, is er zo in-gebeiteld en vooral hun beeld v.w.b. ware bekering. De meesten mensen hebben enkel een handjevol godsdienst in hun ogen en bedriegen zich.
Ik vindt dit wel een onbeschofd reactie. Lees de volgende uitleg van Ds. A. Rotterdam:GG links schreef: ↑25 okt 2025, 21:55Wat doe jij nog in de kerk Geeske? Als je uitverkoren bent kom je er toch wel. Zonde van je tijd.Geeske_1991 schreef: ↑24 okt 2025, 18:42Dan heb ik het verkeerd geschreven.pierre27 schreef:Hoewel ik je in een aantal dingen bij kan vallen Geeske kun je de rechtvaardigmaking van eeuwigheid niet in de HC terug vinden. Ik herken het wel vanuit de dogmatiek v Kersten die ik tijdens een studie gelezen heb. Maar je kern is mij helder en daar val ik je in bij.Geeske_1991 schreef: ↑24 okt 2025, 16:31 Nee het staat eenvoudig in Genesis en in Romeinen.
Verkiezing, roeping, rechtvaardigmaking, heiligmaking, verheerlijking. Als het goed is zal de catechismus daar in overeen stemmen
De uitverkiezing is van eeuwigheid bekend, en het tijdstip van de rechtvaardigmaking dus ook.
Vraag. Ja, maar gij stelt geen vaste samenhang tussen het natuurlijk pogen om Christus deelachtig te worden en tussen het verkrijgen van de zaligheid, en zo vordert de mens niet meer, dan dat hij misschien zal zalig worden?
Antwoord.
1. Een natuurlijk mens moet voldaan zijn met een misschien, en het overige afwachten van Gods loutere ontferming. God is een vrijmachtig Heere, Die Zich over de zondaar ontfermt, als het Hem belieft. Menen wij soms vrijheid te hebben, wanneer veel stoute bedelaars aan onze deur bedelen, dezen te geven en genen te weigeren. En zouden wij God geen vrijheid geven om zijn genade uit te delen aan wien Hij wil?, of zal men daarom nalaten naar genade te staan, zoveel men kan? Gans niet! Die dorst heeft die kome, en die wil, neme het water des levens om niet, Openb. 22 : 17.
2. Men bedenke wat iemand doet om tijdelijke verlossing, wanneer er maar enige mogelijkheid schijnt, al is er geen zekerheid van uitkomst. Benhadad had geen zekerheid, dat Achab hem in het leven zou behouden; hij hoort maar, dat de koningen Israëls goedertieren koningen waren en daarop bemoedigt hij zich om gunst bij Achab te verwerven, die hij ook bekomt, 1 Kon. 20 : 31 en 32. De vier melaatsen, door hongersnood geprest, vallen met dit besluit in het leger der Syriërs: indien zij ons laten leven, wij zullen leven, en indien zij ons doden, wij zullen maar sterven, 2 Kon. 7 : 4. Wat zal dan niet een arm zondaar doen, die weet, dat God Zich wenden wil tot het gebed desgenen die gans ontbloot is. Psalm 102: 18: Men zie het voorbeeld in de verloren zoon, Luc. 15 : 20. Als hij nog van verre van hem was, zag hem zijn vader, en werd met innerlijke ontferming bewegen, en toelopende viel hem om zijn hals en kuste hem.
Het spijt mij, maar dit is niet Bijbels, ondanks de bekende naam.
Bijbels is: God laat géén bidder staan.
Bijbels is: God laat géén bidder staan.
-
Marietje1982
Ik schrik hier echt van. Denken wij echt zo op een reformatorisch forum en leren wij echt dit in onze reformatorische kerken dat er willekeur is bij God? De ene bedelaar hoort Hij wel, de andere bedelaar laat Hij staan? Wij moeten voldaan zijn met een ‘misschien wil God mij zaligen en misschien wil Hij het niet’ ? Dit lijkt mij verre van Bijbels en van het Evangelie vandaan staan. Waarom zo klein denken van God Die zelfs Zijn eigen Zoon niet heeft gespaard maar voor ons allen heeft overgegeven?KDD schreef: ↑28 okt 2025, 02:00Ik vindt dit wel een onbeschofd reactie. Lees de volgende uitleg van Ds. A. Rotterdam:GG links schreef: ↑25 okt 2025, 21:55Wat doe jij nog in de kerk Geeske? Als je uitverkoren bent kom je er toch wel. Zonde van je tijd.Geeske_1991 schreef: ↑24 okt 2025, 18:42Dan heb ik het verkeerd geschreven.pierre27 schreef:
Hoewel ik je in een aantal dingen bij kan vallen Geeske kun je de rechtvaardigmaking van eeuwigheid niet in de HC terug vinden. Ik herken het wel vanuit de dogmatiek v Kersten die ik tijdens een studie gelezen heb. Maar je kern is mij helder en daar val ik je in bij.
Vraag. Ja, maar gij stelt geen vaste samenhang tussen het natuurlijk pogen om Christus deelachtig te worden en tussen het verkrijgen van de zaligheid, en zo vordert de mens niet meer, dan dat hij misschien zal zalig worden?
Antwoord.
1. Een natuurlijk mens moet voldaan zijn met een misschien, en het overige afwachten van Gods loutere ontferming. God is een vrijmachtig Heere, Die Zich over de zondaar ontfermt, als het Hem belieft. Menen wij soms vrijheid te hebben, wanneer veel stoute bedelaars aan onze deur bedelen, dezen te geven en genen te weigeren. En zouden wij God geen vrijheid geven om zijn genade uit te delen aan wien Hij wil?, of zal men daarom nalaten naar genade te staan, zoveel men kan? Gans niet! Die dorst heeft die kome, en die wil, neme het water des levens om niet, Openb. 22 : 17.
2. Men bedenke wat iemand doet om tijdelijke verlossing, wanneer er maar enige mogelijkheid schijnt, al is er geen zekerheid van uitkomst. Benhadad had geen zekerheid, dat Achab hem in het leven zou behouden; hij hoort maar, dat de koningen Israëls goedertieren koningen waren en daarop bemoedigt hij zich om gunst bij Achab te verwerven, die hij ook bekomt, 1 Kon. 20 : 31 en 32. De vier melaatsen, door hongersnood geprest, vallen met dit besluit in het leger der Syriërs: indien zij ons laten leven, wij zullen leven, en indien zij ons doden, wij zullen maar sterven, 2 Kon. 7 : 4. Wat zal dan niet een arm zondaar doen, die weet, dat God Zich wenden wil tot het gebed desgenen die gans ontbloot is. Psalm 102: 18: Men zie het voorbeeld in de verloren zoon, Luc. 15 : 20. Als hij nog van verre van hem was, zag hem zijn vader, en werd met innerlijke ontferming bewegen, en toelopende viel hem om zijn hals en kuste hem.
Je kunt God toch niet met ons vergelijken die de ene bedelaar wel een euro geeft en de andere bedelaar niet?
De oproep aan het einde van punt 1 begrijp ik ook niet; wie dorst heeft mag komen en het water des levens nemen om niet. Dat spreekt voor mij al het voorgaande tegen. Het is toch maar de vraag dan of dat water er dan is en of de beker water mij niet voorbij gaat en naar m’n buurman gaat?
Wat maken we er toch een ingewikkeld, complex iets van door in allerlei systemen te gaan denken ipv gewoon te lezen wat God belooft en toezegt. Over het hoe, wat en waarom zullen we ons na dit leven wel gaan verwonderen.
-
GJdeBruijn
Het is niet zo netjes om Arnoldus Rotterdam los van de context en geheel buiten verband te citeren en daarmee een fatalistisch heidens Godsbeeld te creëeren.
Hierbij een lang citaat van dezelfde auteur uit hetzelfde werk.
Arnoldus lijkt me niets anders te zeggen dan in de DL staat in H1-16.
Hierbij een lang citaat van dezelfde auteur uit hetzelfde werk.
Bron: Zion's roem en sterkte; verklaring van 37 artikelen van Nederlandse GeloofsbelijdenisVraag. Hoe ontsteekt de H. Geest het oprecht geloof in onze harten?
Antwoord. Op een redelijke wijze.
1. Uiterlijk wel door het horen en lezen van Zijn Woord, zowel door de Wet als door het Evangelie, Rom. 10 : 17: Zo is dan het geloof uit het gehoor, en het gehoor door het Woord Gods.
2. Maar voornamelijk inwendig.
a. Door de geestelijke verlichting des verstands, Psalm 119:18: Ontdek mijn ogen, dat ik aanschouw de wonderen Uwer Wet. 2 Kor. 4 : 6: Want God Die gezegd heeft dat het licht uit de duisternis zou schijnen, is Degene Die in onze harten geschenen heeft, om te geven verlichting der kennis der heerlijkheid Gods in 't aangezicht van Jezus Christus.
b. Door een verborgen aanrading van onderwerping, tot gehoor¬zaamheid des geloofs, Openb. 3 : 18: Ik raad u dat gij van Mij koopt goud, beproefd, komende uit het vuur, opdat gij rijk moogt worden. En de witte klederen, opdat gij moogt bekleed worden en de schande uwer naaktheid niet geopenbaard worde. En zalf uw ogen met ogenzalf opdat gij zien moogt.
c. En door een krachtdadige onweerstaanbare overtuiging en over¬reding van de wil tot hetzelve, Jerem. 20 : 7: Heere, Gij hebt mij overreed en ik ben overreed geworden, Gij zijt mij te sterk geweest en Gij hebt overmocht. Hand. 16: 14: En een zekere vrouw, met name Lydia, een purperverkoopster van de stad Thyatira, die God diende, hoorde ons, welker hart de Heere heeft geopend, dat zij acht nam, op hetgeen van Paulus gesproken werd.
Vraag. Wat is het voorwerp van het geloof?
Antwoord.
1. In 't gemeen, het ganse Woord van God, bestaande in de Boeken van het Oude en Nieuwe Testament. 't Zij dat ze be¬helzen geschiedenissen van zaken die gebeurd zijn, 't zij voorzeggin¬gen, die nog zullen vervuld worden, 't zij leerstukken en geboden, die aan geen onderscheiden tijden worden bepaald, 't zij beloften, die God aan Zijn volk doet, 't zij bedreigingen die aan de goddelozen gedaan worden, 2 Chron. 20 : 20. Joh. 20 : 21.
2. In 't bijzonder en meer eigenlijk, het Woord des Evangelies, voor¬zover het Christus met Zijn volkomen gerechtigheid en God als in Hem verzoend, den zondaar voorstelt. Hier van Mark. 1 : 15: Bekeert u en gelooft het evangelie. Joh. 14: 1: Gijlieden gelooft in God, gelooft ook in Mij. Joh. 3 : 18: Die in Hem gelooft, wordt niet ver¬oordeeld, maar die niet gelooft, is alrede veroordeeld, dewijl hij niet heeft geloofd in den Naam van den eniggeboren Zoon Gods.
Vraag. Hoe verkeert het geloof omtrent de Heere Christus?
Antwoord.
1. 't Geloof, welke de H. Geest in onze harten ontsteekt, omhelst Jezus Christus met al Zijn verdiensten tot zaligheld, Joh. 1 :12: Maar zovelen Hem aangenomen hebben, dien heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven.
2. Dit geloof maakt zich de Heere Christus eigen in alles wat Hij is, bezit en doet ten goede van Zijn volk, Hoogl. 2 : 16: Mijn liefste is mijn, en ik ben Zijne, Die weidt onder de leliën. Gal. 2 : 20: Ik ben met Christus gekruist; en ik leef, doch niet meer ik, maar Christus leeft in mij; en hetgeen ik nu in het vlees leef, dat leef ik door het geloof des Zoons Gods, Die mij liefgehad heeft en Zichzelven voor mij overgegeven heeft.
3. 't Geloof zoekt niets meer anders buiten Hem, maar berust met dankzegging in de gemeenschap met Christus, Hoogl. 2 : 3: Als een appelboom onder de bomen des wouds, zo is Mijn liefste onder de zonen; ik heb groten lust in zijn schaduw en zit er onder en zijn vrucht is mijn gehemelte zoet.
Vraag. Wanneer nu de zondaar door een waar geloof Christus aanneemt en Hem eigen maakt, hoe geschiedt dat?
Antwoord. In dezer voege, zodat een die waarlijk gelooft, Christus aanneemt.
1. Alleen, met verwerping van alles dat buiten Hem, is, als ten volle voldaan met Christus te genieten, Psalm 73 : 25, 26: Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde. Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn deel in eeuwigheid.
2. Geheel, zoals Hij in het evangelie werd aangeboden in Zijn ge¬hele Persoon. Geheel anders als een tijdgelovige, die Christus wel wil aannemen als Hogepriester, om zich met God te verzoenen, maar geenszins voor hun Profeet, om van Hem te leren de vuiligheid en schrikkelijkheid van de zonde en ijdelheid van de wereld; noch voor hun Koning, om al hun oogmerken en daden aan Zijn albeheer¬sende wil te onderwerpen, Luc. 19 : 14: Wij willen niet dat Deze Koning over ons zij! Nee, de ware gelovige neemt Christus geheel aan, tot hun Profeet, om van Hem onderwezen te worden; voor hun Hogepriester, om door Hem met God bevredigd en vrijgepleit te worden, tot hun Koning, om in al hun daden van Hem naar Zijn wil bestierd te worden, zeggende met Paulus, Hand. 9 : 6: Heere wat wilt Gij dat ik doen zal?
3. Volstrekt, zonder enig beding in allerlei gelegenheid, zowel in tegenspoed als in voorspoed; daar een tijdgelovige Jezus wel wil volgen naar Thabor, om met Hem verheerlijkt te worden, maar niet naar Golgotha, om met Hem verdrukking te lijden, daar geeft een waar gelovige zich aan Jezus over, om door wat weg het de Heere belieft hem ten hemel te leiden, Hebr. 11 : 25, 26: Verkiezende liever met het volk Gods kwalijk behandeld te worden, dan voor een tijd de genieting der zonde te hebben, achtende de versmaadheid van Chris-tus meerderen rijkdom te zijn dan de schatten in Egypte.
4. Om Hemzelf; niet als een tijdgelovige, die Hem aanneemt uit we¬reldse beoging; als een stegelgreep om tot eer of rijkdommen te komen; gelijk de schare, Joh. 6 : 26: Gij zoekt Mij niet, omdat gij tekenen gezien hebt, maar omdat gij van de broden gegeten hebt. Daar een waar gelovige Jezus alleen aanneemt, omdat hij zoveel beminnelijkheid in Hem ziet, dat hij met Zijn gemeenschap alleen ten volle tevreden is, Hoogl. 5 : 16: Al wat aan Hem is, is gans begeer¬lijk. Zulk een is mijn liefste, ja zulk een is mijn Vriend, gij dochters van Jeruzalem.
5. Hartelijk, niet door blote woorden, maar met al de bewe¬gingen van het hart, die niet voldaan zijn, tenzij men zich Jezus den Heere heeft overgegeven en toebetrouwd, Rom.10:10: Met het hart gelooft men ter rechtvaardigheid. Psalm 27 : 8: Mijn hart zegt tot U: Gij zegt, zoekt Mijn aangezicht, ik zoek Uw aangezicht, o Heere!
6. Gewillig, zonder dat men met velerhande redenen daartoe behoeft gedrongen te worden. De ziel vindt zoveel schoonheid, heerlijkheid en beminnelijkheid in Christus, dat ze vanzelf bewogen wordt te be¬tuigen, Psalm 18 : 1: Ik zal U hartelijk liefhebben Heere mijn sterkte!
7. Volstandig, dat is, eens voor altijd. De tijdgelovige mag zich bij Christus voegen, zolang de voorspoed en het genoegen volgt. Hij druipt af in de dag der verzoeking, Matth. 13 : 20, 21, daar de ware gelovige een voornemen des harten heeft om bij den Heere te blij¬ven, Psalm 73 : 23: Ik zal dan gedurig bij U zijn; Gij hebt mijn rech¬terhand gevat.
Vraag. Kunnen wij veilig in het geloof op Christus ver¬trouwen?
Antwoord. Ja toch. Hiertoe worden wij vermaand, Jes. 26 : 4: Vertrouwt op den Heere tot in der eeuwigheid, want in den Heere Heere is een eeuwige rotssteen. Hoofdstuk 45 : 22 : Wendt u naar Mij toe, wordt behouden, al gij einden der aarde; want Ik ben God en niemand meer!
Vraag. Hoe wordt dat in onze belijdenis aangedrongen?
Antwoord. In dezer voege:
1. Dat het noodzakelijk moet volgen, of dat niet al wat tot onze zaligheid van node is in Jezus Christus zij; of zo het alles in Hem is, dat degene die Jezus Christus door het geloof bezit, Zijn gehele zaligheid heeft.
2. Wat men nu zou zeggen:
a. Ten aanzien van het eerste, dat Christus niet genoegzaam is maar dat er nog benevens Hem iets meer behoeft, ware een al te on¬geschikte Godslastering. Want daaruit zou volgen, dat Christus maar een halve Zaligmaker ware. Vlak tegen het getuigenis, Hebr. 7 : 25: Waarom Hij ook volkomenlijk kan zaligmaken degenen die door Hem tot God gaan. Hand. 4 : 12: Die zaligheid is in geen ander; want daar is ook onder den hemel geen andere Naam, Die onder de mensen gegeven is, door Welken wij moeten zalig worden.
b. Ten aanzien van het tweede, dat degene die Jezus Christus door het geloof bezit, Zijn gehele zaligheid heeft. Dit kan niet geloochend worden. De Schrift zegt duidelijk, dat die in Hein gelooft, het eeuwige leven heeft, Joh. 3:36. En nooit beschaamd zal worden, Rom. 10 : 11.
Arnoldus lijkt me niets anders te zeggen dan in de DL staat in H1-16.
Die het levend geloof in Christus, of het zeker vertrouwen des harten, den vrede der consciëntie, de betrachting van de kinderlijke gehoorzaamheid, den roem in God door Christus, in zich nog niet krachtiglijk gevoelen, en nochtans de middelen gebruiken, door welke God beloofd heeft deze dingen in ons te werken, die moeten niet mismoedig worden, wanneer zij van de verwerping horen gewagen, noch zichzelf onder de verworpenen rekenen, maar in het waarnemen der middelen vlijtig voortgaan, naar den tijd van overvloediger genade vuriglijk verlangen, en dien met eerbiedigheid en ootmoedigheid verwachten.
Ik lees helemaal geen fatalisme in de stuk dat ik gedeeld heeft. Juist het tegenovergestelde. Ik lees wel wat de Schrift leert in Romeinen 9 vers 20: Maar toch, o mens, wie zijt gij, die tegen God antwoordt? en Mattheus 20 vers 15: Of is het mij niet geoorloofd, te doen met het mijne, wat ik wil? De inleving van deze zaken hoor je niet zo vaak meer. Ik denk dat Ds. F. Bakker in zijn boekje over gebed het mooi verwoord heeft: Tussen het gebed en gebedsverhoring ligt de vrijmacht Gods.