Gereformeerde Gemeenten

Refojongere

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Refojongere »

Geeske_1991 schreef: Gisteren, 06:54
Refojongere schreef:
Geeske_1991 schreef: 22 okt 2025, 19:04
Bertiel schreef:En toen David dat ervaarde en dichtte was hij nog niet tot geloof gekomen?
Ik denk het niet nee. Na de rechtvaardigmaking krijgt de mens pas het geloof.

Verstuurd vanaf mijn SM-S911B met Tapatalk
Je snapt duidelijk de kern van de Bijbel niet. Door het geloof wordt de mens gerechtvaardigd. Het is niet dat de rechtvaardige het geloof krijgt. Nee, de goddeloze gelooft en wordt daardoor gerechtvaardigd.

Ik snap de kern al te goed.
We zijn op weg en reize naar de eeuwigheid. Een gewis verderf is ons ten lot beschoren.
God heeft uit soeverein welbehagen zijn volk verkoren, van eeuwigheid.
Deze zal Hij ook in de tijd toebrengen.
De verkiezing is niet geschied door onvoorzien geloof en goede werken, dat is remonstrants.
Maar door Gods deugden, barmhartigheid en rechtvaardigheid.
„Gelijk Hij ons uitverkoren heeft in Hem, voor de grondlegging der wereld". Hij Zelf is des Vaders verkorene. „Ziet, Mijn knecht, Dien Ik ondersteun. Mijn Uitverkorene, in Denwelken Mijn ziel een welbehagen heeft".

Paulus getuigt van deze volgorde in Romeinen 8: 28, 29 & 30

Het evangelie is daarbij een reuke des doods voor de onbekeerden, een reuke des levens voor de uitverkorenen. 2 kor. 2:16

En ja, de oproep bekeert u, treedt in de weg des verstands ligt er voor elk van ons.
Elke dag weer.
Alleen door onze diepe val in Adam kunnen wij dit niet meer. Hier wordt je ook aan ontdekt in de wedergeboorte.

Er zal niet gevraagd worden Heb gij niet gewild? , maar gezegd worden Gij hebt niet gewild. En waarom? Omdat we dood zijn gevallen in Adam, deze zonde is iedereen toegerekend. Van onze moeders buik af aan.

Ik wil niemand iets zomaar afpakken, maar ook niemand kussens onder de oksels naaien en de bloemhoven injagen.

God gebiedt zelf om nauw onderzoek uit te voeren bij je zelf bij de woorden van Zefanja 2:1
Lees het boek van Maede, de bijna christen ontdekt.
Het komt er zo nauw opaan, Shibboleth en sibbolet, verschil van dag en nacht. Verworpen of behouden.
Judas geloofde ook in de wonderen van Jezus, maar hij geloofde niet zaligmakend in Hem. Ik geloof in een God van wonderen, ik geloof en belijdt de geschiedenis, en dat is goed, maar niet genoeg.

Ook ik bekeerde mij, van mijn wereldse wegen, weer naar de kerk gegaan. Maar dit is uitwendig, hoe erg ook.
Ik zou ook wel op de goede weg willen lopen, maar dan alleen om van de druk van de zonden af te zijn, niet meer op de hel aangaan maar op de hemel.
En zo zit de mens in elkaar
We dragen een bedrieglijk hart in ons om, die moet vernieuwd worden want anders zal onze genegenheid nooit tot Hem zijn.

Ik hoop dat het duidelijk was

Wel zorgvuldig formuleren. De verkiezing gaat aan het geloof vooraf. Maar dus niet de rechtvaardiging.

Maar bij jou lijkt het alsof je eerst moet weten verkoren te zijn alvorens je tot Christus mag komen.
Groepscirkel

Bericht door Groepscirkel »

Geeske_1991 schreef: Gisteren, 06:54<> Ook ik bekeerde mij, van mijn wereldse wegen, weer naar de kerk gegaan. Maar dit is uitwendig, hoe erg ook.
Ik zou ook wel op de goede weg willen lopen, maar dan alleen om van de druk van de zonden af te zijn, niet meer op de hel aangaan maar op de hemel.
We dragen een bedrieglijk hart in ons om, die moet vernieuwd worden want anders zal onze genegenheid nooit tot Hem zijn. <>
Hoor het hart van de Heere Jezus kloppen: innerlijk met ontferming bewogen over de schare, de menigte mensen, de herderlozen, de wenende vrouw. (Matt. 9:36; 14:14; 15:36; Mrk. 6:34; 8:2; Luk. 7:13)
JanRap

Bericht door JanRap »

Refojongere schreef: Vandaag, 00:24
Refojongere schreef:
Geeske_1991 schreef: 22 okt 2025, 19:04 Ik denk het niet nee. Na de rechtvaardigmaking krijgt de mens pas het geloof.

Je snapt duidelijk de kern van de Bijbel niet. Door het geloof wordt de mens gerechtvaardigd. Het is niet dat de rechtvaardige het geloof krijgt. Nee, de goddeloze gelooft en wordt daardoor gerechtvaardigd.

We zijn op weg en reize naar de eeuwigheid. Een gewis verderf is ons ten lot beschoren.
De verkiezing is niet geschied door onvoorzien geloof en goede werken, dat is remonstrants.
„Gelijk Hij ons uitverkoren heeft in Hem, voor de grondlegging der wereld". Hij Zelf is des Vaders verkorene. „Ziet, Mijn knecht, Dien Ik ondersteun. Mijn Uitverkorene, in Denwelken Mijn ziel een welbehagen heeft".

Het evangelie is daarbij een reuke des doods voor de onbekeerden, een reuke des levens voor de uitverkorenen. 2 kor. 2:16

En ja, de oproep bekeert u, treedt in de weg des verstands ligt er voor elk van ons.
Elke dag weer.
Alleen door onze diepe val in Adam kunnen wij dit niet meer. Hier wordt je ook aan ontdekt in de wedergeboorte.

Er zal niet gevraagd worden Heb gij niet gewild? , maar gezegd worden Gij hebt niet gewild. En waarom? Omdat we dood zijn gevallen in Adam, deze zonde is iedereen toegerekend. Van onze moeders buik af aan.

Ik wil niemand iets zomaar afpakken, maar ook niemand kussens onder de oksels naaien en de bloemhoven injagen.

God gebiedt zelf om nauw onderzoek uit te voeren bij je zelf bij de woorden van Zefanja 2:1
Het komt er zo nauw opaan, Shibboleth en sibbolet, verschil van dag en nacht. Verworpen of behouden.
Judas geloofde ook in de wonderen van Jezus, maar hij geloofde niet zaligmakend in Hem. Ik geloof in een God van wonderen, ik geloof en belijdt de geschiedenis, en dat is goed, maar niet genoeg.

Ook ik bekeerde mij, van mijn wereldse wegen, weer naar de kerk gegaan. Maar dit is uitwendig, hoe erg ook.
We dragen een bedrieglijk hart in ons om, die moet vernieuwd worden want anders zal onze genegenheid nooit tot Hem zijn.

Wel zorgvuldig formuleren. De verkiezing gaat aan het geloof vooraf. Maar dus niet de rechtvaardiging.

Maar bij jou lijkt het alsof je eerst moet weten verkoren te zijn alvorens je tot Christus mag komen.
@ Refojongere, heb mij het hoofd gebroken over de vraag waar @Geeske_1991 haar theologische gedachten op baseerde. Dacht even aan AI intelligentie. Heb ook gedacht aan de theologie van dr. Steenblok. Zag echter gisteren in de krant artikel over de in Groningen geboren, Amerikaanse predikant Hoeksema. ( 1886-1965). Hoeksema was sterk door Kuyper beïnvloed. Hij leerde o.a. dat het verbond alleen met de uitverkorenen was opgericht- dat de zondaar van eeuwigheid gerechtvaardigd werd- dat geloof gevolg was van wederbarende genade- dat kinderen van gelovigen niet in het verbond waren-dat het bevel tot geloof in het Evangelie alleen door wedergeborenen gehoorzaamd kan worden- dat er geen welmenend aanbod van genade is. We zullen dus Geeske moeten rehabiliteren; ook haar geluid past op een of andere manier binnen de bandbreedte van refoforum topic GG. Al is het alleen maar omdat veel ( niet alle !) leerstellingen van ds. Hoeksema als twee druppels water lijken op de leerstellingen van ds. G.H. Kersten en dr. Steenblok cs.
Martijn

Bericht door Martijn »

Geeske_1991 schreef: Gisteren, 19:17
Martijn schreef:
Geeske_1991 schreef: 22 okt 2025, 19:03
GG links schreef:Ik word er moe van en ook een beetje verdrietig van deze discussie.

Is God nu een God van liefde of niet ?'
We raken verzeild in allerlei discussies wat God nu wel of niet doet.
Ik heb geen lust in de dood van de goddelozen maar daarin heb Ik lust dat hij zich bekeert en leeft ! zegt God bij monde van Ezechiel.
Dat zegt God tot goddelozen en niet tot rechtzinnige mensen. Bekeert u en leef! Dat is de boodschap.

Hoe het nu precies dogmatisch zit weet ik ook niet. Daar is zoveel over geschreven en niemand die het precies weet.
Waarom zouden mensen in de hel zeggen, ik zeg het met schroom, had ik maar ?
Had ik maar wat ? Je had er toch niets aan kunnen doen het is dan toch gewoon je lot ?
De uitverkiezing etc. valt daar ook weg als reden.
Er staat letterlijk geen vraag in de Bijbel die jou gesteld zal worden over waarom niet.
Er staat Ik ken u niet, gaat weg van Mij.
Dat is een remonstrantse vraag die mensen in de wanhoop brengt.

God is liefde In Christus.
Dat wil zeggen, voor zijn uitverkoren volk op het moment als ze zalig zijn.

Voor elk een daarbuiten, is God een verterend vuur en een eeuwige gloed bij welke niemand wonen kan.

Geeske_1991 mag ik vragen of dit je beeld is van wie God is? En wil je aan de hand van de Bijbel dit eventueel verduidelijken?
Hebreeën 12 vers 29

Heb je ook de context van deze tekst gelezen?

Op veel meer plaatsen leren we God kennen als het tegenovergestelde. Sta je daar ook voor open om Hem zo te zien?
Refojongere

JanRap schreef: Vandaag, 07:46 @ Refojongere, heb mij het hoofd gebroken over de vraag waar @Geeske_1991 haar theologische gedachten op baseerde. Dacht even aan AI intelligentie. Heb ook gedacht aan de theologie van dr. Steenblok. Zag echter gisteren in de krant artikel over de in Groningen geboren, Amerikaanse predikant Hoeksema. ( 1886-1965). Hoeksema was sterk door Kuyper beïnvloed. Hij leerde o.a. dat het verbond alleen met de uitverkorenen was opgericht- dat de zondaar van eeuwigheid gerechtvaardigd werd- dat geloof gevolg was van wederbarende genade- dat kinderen van gelovigen niet in het verbond waren-dat het bevel tot geloof in het Evangelie alleen door wedergeborenen gehoorzaamd kan worden- dat er geen welmenend aanbod van genade is. We zullen dus Geeske moeten rehabiliteren; ook haar geluid past op een of andere manier binnen de bandbreedte van refoforum topic GG. Al is het alleen maar omdat veel ( niet alle !) leerstellingen van ds. Hoeksema als twee druppels water lijken op de leerstellingen van ds. G.H. Kersten en dr. Steenblok cs.
Ingewikkeld verhaal. Waar staat dat een mens van eeuwigheid gerechtvaardigd wordt? Niet in de belijdenis, Luther, Calvijn, nadere reformatoren of Puriteinen. Hooguit een filosoof als Comrie. Het is een rationele gedachte.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Refojongere schreef: Vandaag, 09:39Ingewikkeld verhaal. Waar staat dat een mens van eeuwigheid gerechtvaardigd wordt? Niet in de belijdenis, Luther, Calvijn, nadere reformatoren of Puriteinen. Hooguit een filosoof als Comrie. Het is een rationele gedachte.
De zogenaamde rechtvaardiging van eeuwigheid, is inderdaad niet wat de schrift leert, maar ook niet wat de Dordtse Synode leerde:
Acta van Dordt (1618) schreef:De besluiten der verkiezing en der rechtvaardigmaking, zijn eenvormig en gelijkvormig.
Deze stelling is valsch.

Want op deze wijze worden de verkiezing en de rechtvaardigmaking, dewelke de Schriftuur zeer nauw onderscheidt, onvoorzichtelijk onder elkander vermengd.
Want
1. wij zijn verkoren van eeuwigheid, maar wij worden gerechtvaardigd in der tijd;
2. Door het geloof worden wij gerechtvaardigd, maar wij worden niet door het geloof verkoren.
3. Allen, die waarlijk gerechtvaardigd zijn, die zijn inderdaad verkoren, maar niet allen, die waarlijk verkoren zijn, zijn nu inderdaad gerechtvaardigd, maar zullen te zijner tijd gerechtvaardigd worden.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
pierre27

Bericht door pierre27 »

JanRap schreef: Vandaag, 07:46
Refojongere schreef: Vandaag, 00:24
Refojongere schreef: Je snapt duidelijk de kern van de Bijbel niet. Door het geloof wordt de mens gerechtvaardigd. Het is niet dat de rechtvaardige het geloof krijgt. Nee, de goddeloze gelooft en wordt daardoor gerechtvaardigd.

Elke dag weer.

@ Refojongere, heb mij het hoofd gebroken over de vraag waar @Geeske_1991 haar theologische gedachten op baseerde. Dacht even aan AI intelligentie. Heb ook gedacht aan de theologie van dr. Steenblok. Zag echter gisteren in de krant artikel over de in Groningen geboren, Amerikaanse predikant Hoeksema. ( 1886-1965). Hoeksema was sterk door Kuyper beïnvloed. Hij leerde o.a. dat het verbond alleen met de uitverkorenen was opgericht- dat de zondaar van eeuwigheid gerechtvaardigd werd- dat geloof gevolg was van wederbarende genade- dat kinderen van gelovigen niet in het verbond waren-dat het bevel tot geloof in het Evangelie alleen door wedergeborenen gehoorzaamd kan worden- dat er geen welmenend aanbod van genade is. We zullen dus Geeske moeten rehabiliteren; ook haar geluid past op een of andere manier binnen de bandbreedte van refoforum topic GG. Al is het alleen maar omdat veel ( niet alle !) leerstellingen van ds. Hoeksema als twee druppels water lijken op de leerstellingen van ds. G.H. Kersten en dr. Steenblok cs.
Beste JanRap,

Kun je mij dit artikel delen. Ben er benieuwd naar.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

pierre27 schreef: Vandaag, 10:35Kun je mij dit artikel delen. Ben er benieuwd naar.
Dit is het artikel:
https://www.rd.nl/artikel/1125081-honde ... -en-ethiek

Jap Rap vergeleek Hoeksema met Steenblok. Het verschil tussen die twee is wel de gemeentevisie. Hoeksema zag zijn gemeente meer als gemeente van gelovigen (behalvens uitzonderingen).
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
DDD

Bericht door DDD »

Waar leid je dat uit af? Zo heb ik het niet begrepen, en ik heb al eerder van deze man gehoord.
JanRap

Bericht door JanRap »

J.C. Philpot schreef: Vandaag, 11:16
pierre27 schreef: Vandaag, 10:35Kun je mij dit artikel delen. Ben er benieuwd naar.
Dit is het artikel:
https://www.rd.nl/artikel/1125081-honde ... -en-ethiek

Jap Rap vergeleek Hoeksema met Steenblok. Het verschil tussen die twee is wel de gemeentevisie. Hoeksema zag zijn gemeente meer als gemeente van gelovigen (behalvens uitzonderingen).
@J.C.Philpot daarom schreef ik ook dat veel leerstellingen hetzelfde waren maar niet alle leerstellingen.
Refojongere

J.C. Philpot schreef: Vandaag, 09:46
Refojongere schreef: Vandaag, 09:39Ingewikkeld verhaal. Waar staat dat een mens van eeuwigheid gerechtvaardigd wordt? Niet in de belijdenis, Luther, Calvijn, nadere reformatoren of Puriteinen. Hooguit een filosoof als Comrie. Het is een rationele gedachte.
De zogenaamde rechtvaardiging van eeuwigheid, is inderdaad niet wat de schrift leert, maar ook niet wat de Dordtse Synode leerde:
Acta van Dordt (1618) schreef:De besluiten der verkiezing en der rechtvaardigmaking, zijn eenvormig en gelijkvormig.
Deze stelling is valsch.

Want op deze wijze worden de verkiezing en de rechtvaardigmaking, dewelke de Schriftuur zeer nauw onderscheidt, onvoorzichtelijk onder elkander vermengd.
Want
1. wij zijn verkoren van eeuwigheid, maar wij worden gerechtvaardigd in der tijd;
2. Door het geloof worden wij gerechtvaardigd, maar wij worden niet door het geloof verkoren.
3. Allen, die waarlijk gerechtvaardigd zijn, die zijn inderdaad verkoren, maar niet allen, die waarlijk verkoren zijn, zijn nu inderdaad gerechtvaardigd, maar zullen te zijner tijd gerechtvaardigd worden.
Bedankt voor dit citaat. Goed dat Pierre en Geeske dit ook ter harte nemen.
pierre27

Bericht door pierre27 »

Refojongere schreef: Vandaag, 12:00
J.C. Philpot schreef: Vandaag, 09:46
Deze stelling is valsch.

Want
Bedankt voor dit citaat. Goed dat Pierre en Geeske dit ook ter harte nemen.
Bedankt voor de opmerking, neem er zelf ook kennis van waarde vrind.
pierre27

Bericht door pierre27 »

Dank voor het delen.
DDD

Bericht door DDD »

Dit is wel een beetje op de persoon. Refojongere heeft toch nooit iets geschreven dat in strijd is met de Dordtse leerregels?
Plaats reactie