De plek in het gezin
- Dodo
De plek in het gezin
Denken jullie dat het verschil maakt wat je plek is in het gezin waarin je opgroeit? Oudste, jongste, middelste, enige jongen of meisje, of zelfs enig kind? Er zijn wat opvattingen over, zoals de de oudste verantwoordelijk is, de tweede rebels, de jongste verwend, dat soort dingen. Zit daar iets in? En als je enig kind bent, is dat een voordeel of juist niet?
Re: De plek in het gezin
Ja, er zit verschil in. Het heeft ook te maken met karakter van het kind.
Als oudste 'moet' je steeds 'strijden', omdat ouders moeten wennen aan nieuwe situaties. Een volgend kind heeft daar minder last van.
Als oudste 'moet' je steeds 'strijden', omdat ouders moeten wennen aan nieuwe situaties. Een volgend kind heeft daar minder last van.
Ja er zit verschil tussen.
Oudsten voelen zich over het algemeen meer verantwoordelijker en zijn vaak meer zorgend en bezorgd.
Mijn man, ikzelf en onze oudste dochter herkennen ontzettend veel bij elkaar.
Onze jongste is ook met een jongste getrouwd en gedragen zich echt anders.
Verstuurd vanaf mijn SM-A165F met Tapatalk
Oudsten voelen zich over het algemeen meer verantwoordelijker en zijn vaak meer zorgend en bezorgd.
Mijn man, ikzelf en onze oudste dochter herkennen ontzettend veel bij elkaar.
Onze jongste is ook met een jongste getrouwd en gedragen zich echt anders.
Verstuurd vanaf mijn SM-A165F met Tapatalk
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Ik herken het maar beperkt. Ik ben de oudste, maar ik zie niet echt zulke verschillen in het gezin.
Ik herken het ook beperkt. In ons eigen gezin heb ik meer het idee dat het karakter een rol speelt dan de positie in het gezin.
- Dodo
Ik heb het idee dat als de oudste een dochter is, ze wel een soort verantwoordelijke positie krijgt. Bij een jongen minder. Ik denk dat er ook wel verschil is tussen jongens en meisjes, dat meisjes toch meer de rol van verbinder op zich nemen.
We hebben ook een paar enige kinderen in de familie, dat is toch ook wel een positie apart. Aan de ene kant is het leuk, veel aandacht, veel materiële dingen, maar toch ook wel eenzaam. En één kind opvoeden lijkt me erg moeilijk.
We hebben ook een paar enige kinderen in de familie, dat is toch ook wel een positie apart. Aan de ene kant is het leuk, veel aandacht, veel materiële dingen, maar toch ook wel eenzaam. En één kind opvoeden lijkt me erg moeilijk.
Mijn moeder zei vaak dat het opvoeden/gezinsleven vanaf het 3e kind wat makkelijker werd. In die zin dat ze elkaar dan wat meer vermaakten onderling. Dan hobbelen ze toch een beetje achter elkaar aan.
Ik ben precies de middelste.
De ouderen zeggen vaak dat zei het moeilijker hadden en dat ze voor ons wat minder streng waren. Ik heb wel het idee dat de jongste vaak wat meer verwend wordt. Misschien ook omdat er dan financieel wat meer mogelijk is.
Ik ben precies de middelste.
De ouderen zeggen vaak dat zei het moeilijker hadden en dat ze voor ons wat minder streng waren. Ik heb wel het idee dat de jongste vaak wat meer verwend wordt. Misschien ook omdat er dan financieel wat meer mogelijk is.
Ik denk dat de plek een beperkte rol speelt. Zoals ook door anderen aangedragen speelt er meer, zoals het karakter van de betreffende persoon, het aantal kinderen, financiële draagkracht van de ouders, etc.Dodo schreef: ↑Gisteren, 18:57 Denken jullie dat het verschil maakt wat je plek is in het gezin waarin je opgroeit? Oudste, jongste, middelste, enige jongen of meisje, of zelfs enig kind? Er zijn wat opvattingen over, zoals de de oudste verantwoordelijk is, de tweede rebels, de jongste verwend, dat soort dingen. Zit daar iets in? En als je enig kind bent, is dat een voordeel of juist niet?
Op welke manier bepaalt de financiële draagkracht de plek binnen het gezin?Ambtenaar schreef: ↑Gisteren, 21:05Ik denk dat de plek een beperkte rol speelt. Zoals ook door anderen aangedragen speelt er meer, zoals het karakter van de betreffende persoon, het aantal kinderen, financiële draagkracht van de ouders, etc.Dodo schreef: ↑Gisteren, 18:57 Denken jullie dat het verschil maakt wat je plek is in het gezin waarin je opgroeit? Oudste, jongste, middelste, enige jongen of meisje, of zelfs enig kind? Er zijn wat opvattingen over, zoals de de oudste verantwoordelijk is, de tweede rebels, de jongste verwend, dat soort dingen. Zit daar iets in? En als je enig kind bent, is dat een voordeel of juist niet?
Geld bepaalt toch niet je plek, maar misschien wel hoe die plek wordt ingevuld? Bijvoorbeeld dat het oudste kind eerder verantwoordelijkheid krijgt om geld te verdienen als men het niet ruim heeft?merel schreef: ↑Gisteren, 21:16Op welke manier bepaalt de financiële draagkracht de plek binnen het gezin?Ambtenaar schreef: ↑Gisteren, 21:05Ik denk dat de plek een beperkte rol speelt. Zoals ook door anderen aangedragen speelt er meer, zoals het karakter van de betreffende persoon, het aantal kinderen, financiële draagkracht van de ouders, etc.Dodo schreef: ↑Gisteren, 18:57 Denken jullie dat het verschil maakt wat je plek is in het gezin waarin je opgroeit? Oudste, jongste, middelste, enige jongen of meisje, of zelfs enig kind? Er zijn wat opvattingen over, zoals de de oudste verantwoordelijk is, de tweede rebels, de jongste verwend, dat soort dingen. Zit daar iets in? En als je enig kind bent, is dat een voordeel of juist niet?
Jongste kind: teerbemind, wordt bij ons in de familie gezegd. En ik geloof wel dat dat opgaat. Verder zal het inderdaad een combinatie van karakter en positie zijn die je rol invult.
Maar hoe dan ook zal de oudste veel van het ontdekkingswerk moeten doen.
Maar hoe dan ook zal de oudste veel van het ontdekkingswerk moeten doen.