Hoe was je zondag [2]?

Arja

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Arja »

In de morgendienst ging een broeder uit Jakoetië voor. Hij vertelde over het zendingswerk daar, vooral onder kinderen uit gebroken gezinnen en weeshuizen. In die regio is veel geestelijke duisternis, maar juist daar laat de Heere iets van Zijn licht opgaan.

De tekst voor de preek was Jesaja 8:22 – 9:2:
“Het volk dat in duisternis wandelt, zal een groot licht zien.”
Daarbij werd ook verwezen naar Johannes 3:19, waar de Heere Jezus zegt dat het licht in de wereld gekomen is, maar dat de mensen de duisternis liever hebben gehad dan het licht.

De boodschap was dat God Zelf het licht laat schijnen in het hart van mensen die in duisternis leven. Waar Hij Zijn licht laat doorbreken, verandert het leven. Christus is het Licht, ook in Jakoetië, en wie door Hem verlicht wordt, mag zelf lichtdrager zijn in een donkere wereld.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Bertiel schreef: 13 okt 2025, 13:03 nee, geen vreemde redenering, als je zegt: vraag maar of God je het wil geven, dan geef je de kinderen mee dat het afhangt of God het überhaupt wel wil
Wil, o God, mijn bede horen. Psalm 61. Jaja, een berijmde psalm, in de onberijmde psalm staat het niet.

Ik heb altijd best veel moeite met dit goedbedoelde maar wat activistisch aandoende verhaal, wat al heel lang de ronde doet. Vraag maar veel om een nieuw hart afdoen als een vloek gaat echt te ver.

Zijt ons genadig, o HEERE, zijt ons genadig... Psalm 123
Heere, hoor naar mijn stem. Laat Uw oren opmerkende zijn op de stem mijner smekingen... Psalm 130
Neem mijn stem ter ore, als ik tot U roep... Psalm 141
Houd sterk aan in het gebed... Koll. 4:2

De gebeden van de rechtse refo's die gewend zijn om veel te vragen om een nieuw hart worden, Gode zij dank, afgesloten met: 'Om Jezus wil'. Een gebed op grond van Zijn verdienste, als Hoofd van het Genadeverbond.

Ik voel me daar wel bij thuis, in plaats van de bijna dwangmatige oproepers van het geloof. Laat het beide maar staan: 'God wil dat alle mensen zalig worden' versus de oproep 'vraag maar veel om een nieuw hart'. HEER', ai, maak mij Uwe wegen, door Uw Woord en Geest bekend.
Arja

Bericht door Arja »

Chrisje72 schreef: 13 okt 2025, 13:22 Datzelfde hoorde ik vorige week ook in de preek. Hij zei: probeer er deze week eens op te letten dat je niet vraagt: Heere wilt u dit of Heere wilt u dat. Want de Heere wil het, het staat in Zijn woord . Maar bidt: Heere geeft u dit of dat, u heeft het toch beloofd.
Ooit werd dat in een baptistengemeente verteld. Ik ben daar door in de war geraakt.... Ik durfde daarna bijna niet meer hardop te bidden. Maar wat ze zeiden was te veel te simpel en ook niet gegrond op Gods Woord

“Heere, wilt U mij bekeren” is bijvoorbeeld het meest bijbelse en ootmoedige smeekgebed dat een nog niet gelovig persoon bidden mag. Het zegt: “Ik kan het niet, maar U kunt het. Werk het, Heere, en dan zal ik bekeerd zijn.”

Wanneer de meer evangelische mensen zeggen: “Je moet niet bidden: Heere, wilt U mij bekeren, want God wil het al,” dan bedoelen ze: twijfel niet aan Gods genade; neem zij genade aan.
Maar een wat meer reformatorische kerkganger zegt: “Juist omdat ik wéét dat God wil, vraag ik Hem om in míj dat willen te werken.”

Het ene benadrukt menselijke beslissing, het andere: wat God in ons beveelt, dat schenkt Hij ook door Zijn Geest. Daar smeek ik om.
huisman

Bericht door huisman »

Bertiel schreef: 13 okt 2025, 13:03 nee, geen vreemde redenering, als je zegt: vraag maar of God je het wil geven, dan geef je de kinderen mee dat het afhangt of God het überhaupt wel wil
Dus die melaatse man uit Mattheüs 8 stelde een verkeerde vraag? Hij vroeg immers: Heere, indien Gij wilt, Gij kunt mij reinigen.
Het antwoord van de Heere Jezus was: Ik wil, wordt gereinigd. Zijn reiniging hing inderdaad af van de wil van de Zaligmaker..
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Iemand die onwetend is of iemand die een ander wat leert zit wel verschil in toch
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
De Rijssenaar

Bericht door De Rijssenaar »

Ja, en de vraag ging over ziekte. Niet of de Heere hem wilde reinigen. Deze man had niet een bijbel met nieuwe testament zoals wij.. Als je evangelie begrijpt en iets van Gods liefde en welwillend ziet, durf je denk niet eens meer te bidden of God het wil.. Dat is dan godslasterlijk
Arja

Bericht door Arja »

De Rijssenaar schreef: Gisteren, 21:54 Ja, en de vraag ging over ziekte. Niet of de Heere hem wilde reinigen. Deze man had niet een bijbel met nieuwe testament zoals wij.. Als je evangelie begrijpt en iets van Gods liefde en welwillend ziet, durf je denk niet eens meer te bidden of God het wil.. Dat is dan godslasterlijk
De gedachte “het is godslasterlijk om te vragen of God het wil” gaat recht in tegen de Bijbel zelf. Want Jezus Zelf bad: “Vader, indien Gij wilt, neem deze drinkbeker van Mij weg.” (Luk. 22:42) En ook: “Uw wil geschiede.” Als Jezus Zélf die woorden gebruikt, kan het nooit godslasterlijk zijn om in eerbied te bidden: “Heere, wilt U…” Dat is niet twijfelen aan Gods liefde, maar erkennen dat Zijn wil hoger is dan die van ons.

Dat van die melaatse, ja gaat over ziekte maar er zit een laag onder die wij als "heidenen" niet kennen. In Joods Messiaanse kringen zeggen ze dit: melaatsheid was niet alleen een ziekte, maar ook een teken van verbondsverbreking en oordeel. Een melaatse moest buiten het kamp wonen — letterlijk gescheiden van de gemeenschap met God. Zo werd Israël, door ongeloof en afgoderij, ook “onrein” verklaard en uit het kamp van Gods nabijheid verwijderd. In Jesaja 1 wordt Israël zelfs beschreven als een ziek, door melaatsheid aangetast lichaam: “Het hele hoofd is ziek, het hele hart is afgemat... geen gezonde plek aan het lichaam.”

Dus als deze melaatse tot Jezus komt, is dat méér dan een genezingsverhaal. Hij staat als het ware voor het volk dat uitgestoten is, en nu in ootmoed tot de Messias komt: “Heere, indien Gij wilt, Gij kunt mij reinigen.” Alle de wonderen die Jezus deed staan in dit kader. Er zijn meerder lagen maar dit was de eerste

Dus er zit meer achter dan alleen maar een genezing. En het gebed was niet godslasterlijk maar ootmoedig.

Ik denk dat je of God het aub wil werken want het lukt me zelf niet verwart met of God het wil
huisman

Bericht door huisman »

Arja schreef: Gisteren, 22:09
De Rijssenaar schreef: Gisteren, 21:54 Ja, en de vraag ging over ziekte. Niet of de Heere hem wilde reinigen. Deze man had niet een bijbel met nieuwe testament zoals wij.. Als je evangelie begrijpt en iets van Gods liefde en welwillend ziet, durf je denk niet eens meer te bidden of God het wil.. Dat is dan godslasterlijk
De gedachte “het is godslasterlijk om te vragen of God het wil” gaat recht in tegen de Bijbel zelf. Want Jezus Zelf bad: “Vader, indien Gij wilt, neem deze drinkbeker van Mij weg.” (Luk. 22:42) En ook: “Uw wil geschiede.” Als Jezus Zélf die woorden gebruikt, kan het nooit godslasterlijk zijn om in eerbied te bidden: “Heere, wilt U…” Dat is niet twijfelen aan Gods liefde, maar erkennen dat Zijn wil hoger is dan die van ons.

Dat van die melaatse, ja gaat over ziekte maar er zit een laag onder die wij als "heidenen" niet kennen. In Joods Messiaanse kringen zeggen ze dit: melaatsheid was niet alleen een ziekte, maar ook een teken van verbondsverbreking en oordeel. Een melaatse moest buiten het kamp wonen — letterlijk gescheiden van de gemeenschap met God. Zo werd Israël, door ongeloof en afgoderij, ook “onrein” verklaard en uit het kamp van Gods nabijheid verwijderd. In Jesaja 1 wordt Israël zelfs beschreven als een ziek, door melaatsheid aangetast lichaam: “Het hele hoofd is ziek, het hele hart is afgemat... geen gezonde plek aan het lichaam.”

Dus als deze melaatse tot Jezus komt, is dat méér dan een genezingsverhaal. Hij staat als het ware voor het volk dat uitgestoten is, en nu in ootmoed tot de Messias komt: “Heere, indien Gij wilt, Gij kunt mij reinigen.” Alle de wonderen die Jezus deed staan in dit kader. Er zijn meerder lagen maar dit was de eerste

Dus er zit meer achter dan alleen maar een genezing. En het gebed was niet godslasterlijk maar ootmoedig.

Ik denk dat je of God het aub wil werken want het lukt me zelf niet verwart met of God het wil
Inderdaad. Het is geen twijfel aan de gewilligheid van de Zaligmaker maar juist een beroep op Zijn gewilligheid. Daarom is het gebed ‘indien Gij wilt’ een Bijbels gebed voor alle tijden.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
De Rijssenaar

Bericht door De Rijssenaar »

Ik denk dat het gebed van deze man niet godslasterlijk is, want hij kon niet weten of Jezus hem zou genezen en we weten ook niet of hij hem als Zaligmaker zag.. De kanttekeningen houden het alleen bij een genezing

Wel is het godslasterlijk om nu, met de kennis van het evangelie, te bidden of God je zalig wil maken. Dat wil Hij, dat is geen vraag... De vraag is of wij wel willen. De vraag komt dan voort uit ongeloof van het Evangelie.

Het evangelie is duidelijk dat God zalig wil maken.. Daar mogen we geen vraagtekens bij plaatsen

Maar je moet natuurlijk ook niet komen alsof je er recht op hebt.. Dat ook niet. Maar je mag ook geen vraagteken plaatsen bij het evangelie en de gewilligheid van Jezus.. Dat is wel wat hier nu sommigen doen
DDD

Bericht door DDD »

Bert Mulder schreef: Gisteren, 20:24
Zeeuw schreef: 13 okt 2025, 13:36 Dat is wel dominee van Vught ten voeten uit. Het ligt niet aan Gods gewilligheid. Het ligt aan onze onwil. Hij wil het geven, wij willen niet buigen.

Verwerping 8
Verwerping van de dwaling: De wedergeboorte door God kun je als mens weerstaan
Die leren: Dat God zulke krachten Zijner almogendheid
in de wedergeboorte des mensen niet gebruikt,
waardoor Hij diens wil krachtiglijk en onfeilbaar zou buigen tot geloof en bekering;
maar dat, al de werkingen der genade volbracht zijnde,
dewelke God gebruikt om den mens te bekeren,
de mens nochtans Gode en den Heiligen Geest,
wanneer Hij zijn wedergeboorte voorheeft en hem wederbaren wil,
alzo kan wederstaan, en metterdaad ook dikwijls wederstaat,
dat hij zijns zelfs wedergeboorte ganselijk belet;
en dat het overzulks in zijn eigen macht blijft,
wedergeboren te worden of niet.

Want dit is anders niet, dan al de kracht van de genade Gods
in onze bekering wegnemen,
en de werking des almachtigen Gods aan den wil des mensen onderwerpen;
en dat tegen de apostelen, die leren:
dat wij geloven naar de werking der sterkte Zijner macht (Ef. 1:19);
en: dat God het welbehagen Zijner goedigheid,
en het werk des geloofs, in ons vervult met kracht (2 Thess. 1:11);
en: dat Zijn Goddelijke kracht ons alles,
wat tot het leven en de godzaligheid behoort, geschonken heeft (2 Petr. 1:3).
Dit spreekt elkaar anders helemaal niet tegen.
Laatst gewijzigd door DDD op 14 okt 2025, 22:31, 1 keer totaal gewijzigd.
DDD

Bericht door DDD »

Het gaat hier om heel veel verschillende grootheden. Ik zeg niet dat het zondig is om aan de Heere te vragen, of Hij je wil bekeren. Maar de HEERE zegt heel duidelijk tegen alle gedoopten, dat Hij dat wil, en hij heeft zelfs geopenbaard dat Hij niemand die tot Hem komt, zal afwijzen.

Alleen denk ik dat het commentaar ook voortvloeit uit een gebrekkige kennis van de Nederlandse taal. Vroeger was het helemaal niet raar om aan een bediende in een restaurant te vragen: wilt u mij een kopje koffie geven, of mag ik van u een kopje koffie? Tegenwoordig is dat misschien een beetje overdreven.

Maar niemand zou hopelijk zeggen dat het onbeschoft is om te suggereren dat de restaurantmedewerkers dat wellicht niet zouden willen doen.

Dus ik weet niet waar deze rariteit vandaan komt, maar erg gelukkig kan ik er niet mee zijn.
Refojongere

Bericht door Refojongere »

DDD schreef: Gisteren, 22:29

Het gaat hier om heel veel verschillende grootheden. Ik zeg niet dat het zondig is om aan de Heere te vragen, of Hij je wil bekeren. Maar de HEERE zegt heel duidelijk tegen alle gedoopten, dat Hij dat wil, en hij heeft zelfs geopenbaard dat Hij niemand die tot Hem komt, zal afwijzen.

Alleen denk ik dat het commentaar ook voortvloeit uit een gebrekkige kennis van de Nederlandse taal. Vroeger was het helemaal niet raar om aan een bediende in een restaurant te vragen: wilt u mij een kopje koffie geven, of mag ik van u een kopje koffie? Tegenwoordig is dat misschien een beetje overdreven.

Maar niemand zou hopelijk zeggen dat het onbeschoft is om te suggereren dat de restaurantmedewerkers dat wellicht niet zouden willen doen.

Dus ik weet niet waar deze rariteit vandaan komt, maar erg gelukkig kan ik er niet mee zijn.
Laten we nou niet teveel dogmatisch redeneren. Als een mens in de knoop komt dat hij zich niet kan bekeren dan roept zo'n iemand toch tot God: Help me, bekeer me, ik kan het niet, maar U bent het zo waard.

Het genadige is dat God zeker de Heilige Geest geeft aan hen die tot Hem bidden.
DDD

Bericht door DDD »

Dat is nu juist het discussiepunt.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Bert Mulder schreef: Gisteren, 20:24

Verwerping 8
Verwerping van de dwaling: De wedergeboorte door God kun je als mens weerstaan
Die leren: Dat God zulke krachten Zijner almogendheid
in de wedergeboorte des mensen niet gebruikt,
waardoor Hij diens wil krachtiglijk en onfeilbaar zou buigen tot geloof en bekering;
maar dat, al de werkingen der genade volbracht zijnde,
dewelke God gebruikt om den mens te bekeren,
de mens nochtans Gode en den Heiligen Geest,
wanneer Hij zijn wedergeboorte voorheeft en hem wederbaren wil,
alzo kan wederstaan, en metterdaad ook dikwijls wederstaat,
dat hij zijns zelfs wedergeboorte ganselijk belet;
en dat het overzulks in zijn eigen macht blijft,
wedergeboren te worden of niet.

Want dit is anders niet, dan al de kracht van de genade Gods
in onze bekering wegnemen,
en de werking des almachtigen Gods aan den wil des mensen onderwerpen;
en dat tegen de apostelen, die leren:
dat wij geloven naar de werking der sterkte Zijner macht (Ef. 1:19);
en: dat God het welbehagen Zijner goedigheid,
en het werk des geloofs, in ons vervult met kracht (2 Thess. 1:11);
en: dat Zijn Goddelijke kracht ons alles,
wat tot het leven en de godzaligheid behoort, geschonken heeft (2 Petr. 1:3).
Wat is je punt?
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Ad Anker schreef: Gisteren, 21:26
Wil, o God, mijn bede horen. Psalm 61. Jaja, een berijmde psalm, in de onberijmde psalm staat het niet.

Ik heb altijd best veel moeite met dit goedbedoelde maar wat activistisch aandoende verhaal, wat al heel lang de ronde doet. Vraag maar veel om een nieuw hart afdoen als een vloek gaat echt te ver.

Zijt ons genadig, o HEERE, zijt ons genadig... Psalm 123
Heere, hoor naar mijn stem. Laat Uw oren opmerkende zijn op de stem mijner smekingen... Psalm 130
Neem mijn stem ter ore, als ik tot U roep... Psalm 141
Houd sterk aan in het gebed... Koll. 4:2

De gebeden van de rechtse refo's die gewend zijn om veel te vragen om een nieuw hart worden, Gode zij dank, afgesloten met: 'Om Jezus wil'. Een gebed op grond van Zijn verdienste, als Hoofd van het Genadeverbond.

Ik voel me daar wel bij thuis, in plaats van de bijna dwangmatige oproepers van het geloof. Laat het beide maar staan: 'God wil dat alle mensen zalig worden' versus de oproep 'vraag maar veel om een nieuw hart'. HEER', ai, maak mij Uwe wegen, door Uw Woord en Geest bekend.
Ik ben het hierin wel met je eens Ad. Toch heeft de uitspraak van de ds mij veel gedaan, omdat ik wel heel erg in het voorwaardelijke 'mocht het nog eens komen staan te gebeuren dat eventueel' ben groot gebracht. Dat gaf mij een Godsbeeld van een God die weinig gewilligheid en vooral veel strengheid liet zien. Wanneer het vragende gepaard gaat met een vertrouwen op een God die wel gewillig is zondaren zalig te maken, zie ik ook helemaal geen probleem. Maar als het een riedeltje is zonder enig vertrouwen, dan is het inderdaad zeer kwalijk.

Het heeft mij veel verdriet gekost de Heere zolang op de manier te hebben gezien, als je Hem mag leren kennen hoe Hij echt is.
Plaats reactie