Op basis van grondrechten die gebaseerd zijn op de mening van de meerderheid wordt een partij die al 100 jaar bestaat (als het doorgaat), gedwongen om te doen wat ze nog nooit gedaan hebben.
Het is deze ontwikkeling die ik wel beangstigend vindt. ( Zeg ik als voorstander van de vrouw op de SGP lijst)
De SGP - een open partij
Re: De SGP - een open partij
Volgens mij wordt de partij nog steeds niet gedwongen. Dat gaat ook niet, want men weegt de kandidaten gewoon. Dat de achtergrond inmiddels meer praktisch dan principieel is, maakt het extra lastig.HHR schreef: ↑08 okt 2025, 15:51 Op basis van grondrechten die gebaseerd zijn op de mening van de meerderheid wordt een partij die al 100 jaar bestaat (als het doorgaat), gedwongen om te doen wat ze nog nooit gedaan hebben.
Het is deze ontwikkeling die ik wel beangstigend vindt. ( Zeg ik als voorstander van de vrouw op de SGP lijst)
-
Vandaag was Mirjam Bikker aan de beurt. Boeiende podcast alleen jammer dat zij het verschil tussen migratie naar 0 en migratiesaldo naar 0 niet lijkt te snappen. Hierdoor kan een noet oplettende luisteraar een verkeerd beeld krijgen van de SGP.
Verfrissend dat Bikker niet om de hete brij heen draait en massamigratie prima vindt. Ik deel die mening niet, maar het is tenminste duidelijk en in lijn met het stemgedrag.
Verfrissend dat Bikker niet om de hete brij heen draait en massamigratie prima vindt. Ik deel die mening niet, maar het is tenminste duidelijk en in lijn met het stemgedrag.
Eens, ook al gaat het hier niet om een heel belangrijk punt.HHR schreef: ↑08 okt 2025, 15:51 Op basis van grondrechten die gebaseerd zijn op de mening van de meerderheid wordt een partij die al 100 jaar bestaat (als het doorgaat), gedwongen om te doen wat ze nog nooit gedaan hebben.
-
Laat die keuze aan een partij zelf. Net zoals de CU in hun verkiezingsprogramma heeft staan dat een politieke partij leden moet hebben. Ik denk dan: Hoezo? Het klinkt mij in de oren om het democratisch gedachtegoed exclusief te verheffen. Niemand wordt verplicht om op een bepaalde partij te stemmen. Herken je je niet in de partij, dan stem je er niet op. Dat is democratie. Bovendien lijkt het alsof verschillende uitgangspunten, visies en meningen enerzijds wel mogen bestaan en anderzijds ook weer niet. Heel vreemd.
Niet per definitie. Een partij moet zich ook aan de wet houden.
Er is een verschil tussen een opvatting hebben en deze opvatting in praktische zin ten uitvoer brengen.Bovendien lijkt het alsof verschillende uitgangspunten, visies en meningen enerzijds wel mogen bestaan en anderzijds ook weer niet. Heel vreemd.
De SGP mag deze opvatting best hebben en uitdragen, maar moet dan geen aanspraak maken op een financiële tegemoetkoming vanuit de staat. Dat is namelijk de reden dat men bepaalde punten in de statuten heeft aangepast.
-
Ik vind dan ook dat deze wet onnodig verstrekkend is. Er is m.i. geen enkele noodzaak dat een politieke partij verplicht wordt tot het toelaten van vrouwen op de lijst. Datzelfde geldt voor het zijn van een ledenpartij.
Dit staat voor mij los van dat ik het goed zou vinden als de SGP vrouwen op de lijst zet en de PVV een ledenpartij wordt. Maar naar mijn mening gaat de wetgever niet over deze zaken, dat is aan de partijen zelf.
-
Als je echt democratisch wilt zijn, dan is het nodig dat financiën geen sturende rol hebben op inhoudelijke keuzes. Ik vind dit soort beperkingen meer getuigen van anti-democratisch dan van democratisch denken.
Dat hadden ze van mij niet hoeven doen. De huidige situatie vind vlees noch vis. Blijkbaar is dat voor de SGP werkbaar, so be it. Laat die partij.Dat is namelijk de reden dat men bepaalde punten in de statuten heeft aangepast.
Dat is het niet.Groepscirkel schreef: ↑11 okt 2025, 15:54Als je echt democratisch wilt zijn, dan is het nodig dat financiën geen sturende rol hebben op inhoudelijke keuzes. Ik vind dit soort beperkingen meer getuigen van anti-democratisch dan van democratisch denken.Dat hadden ze van mij niet hoeven doen. De huidige situatie vind vlees noch vis. Blijkbaar is dat voor de SGP werkbaar, so be it. Laat die partij.Dat is namelijk de reden dat men bepaalde punten in de statuten heeft aangepast.
-