GJdeBruijn schreef:Geeske_1991 schreef: ↑Vandaag, 16:11Nee. We MOETEN ons bekeren.
Maar ik heb meerdere keren in mijn leven verstaan dat ze mens zich niet KAN bekeren.
De vraag is dan vervolgens: wat dan?
Geeske_1991 schreef: ↑Vandaag, 16:11Het is God die in u werkt, beide het willen en het werken naar Zijn welbehagen. Fil 2:13
Dit staat niet in relatie met bovenstaande. In Fil.2 worden de gelovigen aangesproken. Om ze te leren dat ze dat niet van zichzelf hebben.
Dat wisten ze kennelijk nog niet, anders hoefde Paulus ze dat niet te leren. De Filipensen hebben dus niet eerst gehoord "u kunt zich niet bekeren" maar hebben geloofd wat Paulus verkondigde
en zich bekeerd.
Daarna -en niet eerder- geeft Paulus aanvullend onderwijs om God de eer te geven van de bekering en het tot geloof komen. Wie roeme, roeme in de Heere.
Wat ik bij bovenstaande quotes zie is dat de orde is omgedraaid. Eerst wordt gesteld "de mens kan zich niet bekeren". Vervolgens wordt dat opgevoerd als argument om geen gehoor te geven aan de oproep tot geloof en bekering. Daarmee wordt het een argument
tegen de oproep van geloof en bekering.
Het probleem is dat het geen argument kan zijn. Het is geen
argument maar een
waarheidselement die
tegelijk even waar is.
Zowel de eis van geloof en bekering is waar, evenals de Bijbelse waarheid dat een mens zich niet zelf kan bekeren en uit zichzelf nooit zal geloven.
Anders gezegd, je kunt de opmerking
de mens zich niet KAN bekeren nooit gebruiken om daarmee een ontwijkende reactie te geven op de eis van geloof en bekering.
Paulus zegt tegen de stokbewaarder die het ook niet meer weet: Geloof! En niet: God moet het doen. Nee, dat zal Paulus zeker wel uitgelegd hebben, maar later pas.
Ik denk dat het mogelijk is dat mensen met 100% waarheden het toch mis kunnen hebben door de waarheden in de verkeerde combinaties en (volg)ordelijkheid op te vatten.
Hoe zie jij dat, Geeske?
De stokbewaarder heeft gezien wie hij was en wie God voor hem is.
En daarna was het geloof!
De wet gaat voor het evangelie
Eerst wordt de wet gekend. Want Gods Geest overtuigd van Zonde, daarna van gerechtigheid en daarna van oordeel.
En ja je wordt bekend gemaakt dat je je hele leven nog nooit waarlijk in God of Christus hebt gelooft en ook dat dat een zonde is.
Net als de moordenaar aan het kruis ontdekt was aan dar Christus daar onschuldig hing, en hij schuldig.
Kennis van jezelf en God gaat vooraf.
Mensen willen graag een geloof als paulus maar niet bekeerd worden als paulus.
Zondaren, vijanden worden met Gos verzoend en geen lieverdjes.
Paulus geloofde in de verkiezing van eeuwigheid voor de roeping in de tijd, daarna de rechtvaardigmaking in de verschaar der concientie en daarna de heiligmaking.
Je moet geloven kan ik werkelijk niets mee. Want in wie moet ik geloven? Ik geloof wat er in de Bijbel staat, maar dat is een historieel geloof. Dat is goed, maar niet genoeg!! Dat historieel geloof hadden de 5 dwaze maagden ook.
En ze zeiden nog Heere Heere doe ons open. Maar ze hadden de olie des geestes niet.
Dat je ineens iets begrijpt wat er in Gods woord staat betekend niet dat je de HG hebt
Die leert je verstaan wat er allemaal in hooglied staat. Wat niemand meer uit kan leggen. Dat is de tale kanaans, hoe Gods volk met elkaar praat.
Verstuurd vanaf mijn SM-S911B met Tapatalk