Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024

Terri

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024

Bericht door Terri »

Pjotr92 schreef: Vandaag, 14:09
rhadders schreef: Vandaag, 13:23
Refojongere schreef:Ik heb met mijn bijdrage slechts willen betogen dat we een kerk niet moeten gronden op basis van of je iemand een broeder of zuster vindt. De kerk is gebouwd op het fundament van apostelen en profeten, een pilaar en vastigheid der waarheid.
Hoe bedoel je dit precies? Het lijkt er namelijk op alsof de kerk volgens jou gedefinieerd wordt door een bepaalde leer ('de waarheid'). Maar de kerk is gefundeerd op Christus (1Kor.3:11). Ieder die Hem belijdt is een broeder of zuster
Het is heel mooi wat je zegt maar als je dat consequent vast wil houden zouden er toch helemaal geen verschillende kerken mogen zijn? Evangelische christenen belijden Hem ook, in de RK doen ze dat ook.
Wie kan ons garanderen dat het de bedoeling is zoveel verschillende kerken?
Met juist een kerk beginnen onder een andere vlag ontloop je ook 'het lijden aan de kerk' . ( denk aan het gesprek over de Hr. Stoffer)
Je kunt dat zelfs een geringe vervolging noemen.
Maar ik wijs niet, geenszins, heb zelf ook de stap genomen, vooral omdat je met kinderen zit waar je bepaalde zaken niet (meer) uit kunt leggen.
Wat is het toch ingewikkeld geworden allemaal en vooral verdrietig al die verdeeldheid.
huisman

Bericht door huisman »

Wim Anker schreef: Vandaag, 14:31
huisman schreef: Vandaag, 14:23 Voorts verklaren wij, dat wij niet alleen alle dwalingen die tegen deze leer strijden verwerpen, maar ook dat wij genegen zijn die te wederleggen en te bestrijden en alle arbeid aan te wenden om ze uit de kerk te weren.
Hier hoor ik jou in het geheel niet over.
Juist wel. Jouw hoor ik er niet over. i.p.v. de beloofde arbeid aan te wenden en te pogen het kwaad te weren ga je weg. Stap je op. Laat je het aan anderen die het mogen uitzoeken. Ga je elders gezellig samen zitten zonder al die problemen.
Beste Wim, hierin is alle arbeid gestoken. Op classis, P.S. en GS. Bijzondere en extra kerkvisitaties. Vermaningen, Revisies en Appel behandeling enz. enz.
Alle kerkelijke wegen zijn meermaals afgelopen met als resultaar dat het huis is blijven branden.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

huisman schreef: Vandaag, 14:47
huisman schreef: Vandaag, 14:23 Voorts verklaren wij, dat wij niet alleen alle dwalingen die tegen deze leer strijden verwerpen, maar ook dat wij genegen zijn die te wederleggen en te bestrijden en alle arbeid aan te wenden om ze uit de kerk te weren.
Juist wel. Jouw hoor ik er niet over. i.p.v. de beloofde arbeid aan te wenden en te pogen het kwaad te weren ga je weg. Stap je op. Laat je het aan anderen die het mogen uitzoeken. Ga je elders gezellig samen zitten zonder al die problemen.
Beste Wim, hierin is alle arbeid gestoken. Op classis, P.S. en GS. Bijzondere en extra kerkvisitaties. Vermaningen, Revisies en Appel behandeling enz. enz.
Alle kerkelijke wegen zijn meermaals afgelopen met als resultaar dat het huis is blijven branden.
Volgens mij zegt de regel - die jij citeerde - helemaal niet wanneer er genoeg arbeid in gestoken is. Wanneer het ondragelijk wordt. En dat de regel het niet benoemd heeft een reden: Er is namelijk geen reden om ermee op te houden. Geen.
MidMid

Bericht door MidMid »

huisman schreef: Vandaag, 14:23
rhadders schreef: Vandaag, 13:46
Huisman schreef:Verder vind ik het best opmerkelijk dat je blijkbaar prima vindt dat ongehoorzame gemeenten op de classis blijven komen. Juist die gemeenten hebben de afgelopen jaren de vergaderingen beheerst en ook gefrustreerd.
Ik kan mij iets voorstellen bij het niet willen vergaderen met ongehoorzame kerken, maar dat is nog wat anders dan formeel willen breken. Dat kan bij een vereniging, niet bij een kerkverband die gestalte wil geven aan het Lichaam van Christus-zijn.
Huisman schreef:Mijn verwachting dat wij gecontroleerd gaan ontvlechten heeft toch echt een stevige basis. Die geluiden hoor ik door de volle breedte van de CGK (inclusief de TUA) . Realisme is dat zonder controle alles wat wij samen hebben stuk gaat. Dat wil niemand toch?
Even voor mijn beeld, gecontroleerd ontvlechten betekent dan, vanuit het perspectief van Rijnsburg gesproken: uit het kerkverband stappen en (financiële) afspraken maken over de verdere afwikkeling en eventuele toekomstige samenwerking?
Over dat eerste. Als het Schriftgezag in het geding is en daardoor er een dwaling in de kerk komt is het de opdracht deze dwaling te weren. Letterlijk staat er in het ondertekeningsformulier voor ambtsdragers: Voorts verklaren wij, dat wij niet alleen alle dwalingen die tegen deze leer strijden verwerpen, maar ook dat wij genegen zijn die te wederleggen en te bestrijden en alle arbeid aan te wenden om ze uit de kerk te weren.

Je tweede opmerking klopt in zoverre dat beide kanten er baat bij hebben dat de ontvlechting op een zorgvuldige wijze gaat gebeuren. Daar is overleg over nodig omdat ook na de ontvlechting er nog een tijd gezamenlijke verantwoordelijkheden zullen zijn. Dan zijn financiën zeker niet het grootste probleem. Heb mij bij laten praten door een kerkelijk financieel expert en werd daar aardig door gerustgesteld.
Citeer nu eens ook wat daarop volgt. Vrij helder in de nieuwe herschreven versie
'Wij beseffen dat de gemeente geroepen is om pijler en fundament van de waarheid te zijn en dat zij leeft van het Evangelie dat haar is overgeleverd. Ook zijn wij ons ervan bewust dat de eenheid van de kerk gelegen is in haar belijden. Daarom beloven wij dat wij geen opvattingen die afwijken van het belijden van de kerk in het openbaar zullen verspreiden en
verdedigen. In plaats daarvan zullen we onze opvatting uit eigen beweging of desgevraagd voorleggen aan de kerkenraad, classis of (particuliere) synode. Deze zal naar aanleiding van onze opvatting een onderzoek instellen om die te toetsen aan het Woord van God. Wij verklaren ons ten behoeve van dit onderzoek graag bereid de gevraagde verantwoording af te leggen. Aan het oordeel van de kerkelijke vergadering waaraan onze opvatting is voorgelegd zullen we ons conformeren en aan de aanwijzingen die we ontvangen beloven wij ons te houden, behoudens het recht op appel.'

Dus in de kerkelijke weg...
Laatst gewijzigd door MidMid op 07 okt 2025, 15:15, 1 keer totaal gewijzigd.
huisman

Bericht door huisman »

Wim Anker schreef: Vandaag, 15:11
huisman schreef: Vandaag, 14:47
Volgens mij zegt de regel - die jij citeerde - helemaal niet wanneer er genoeg arbeid in gestoken is. Wanneer het ondragelijk wordt. En dat de regel het niet benoemd heeft een reden: Er is namelijk geen reden om ermee op te houden. Geen.
Prima Wim.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
huisman

Bericht door huisman »

MidMid schreef: Vandaag, 15:14
Huisman schreef:Verder vind ik het best opmerkelijk dat je blijkbaar prima vindt dat ongehoorzame gemeenten op de classis blijven komen. Juist die gemeenten hebben de afgelopen jaren de vergaderingen beheerst en ook gefrustreerd.
Ik kan mij iets voorstellen bij het niet willen vergaderen met ongehoorzame kerken, maar dat is nog wat anders dan formeel willen breken. Dat kan bij een vereniging, niet bij een kerkverband die gestalte wil geven aan het Lichaam van Christus-zijn.
Huisman schreef:Mijn verwachting dat wij gecontroleerd gaan ontvlechten heeft toch echt een stevige basis. Die geluiden hoor ik door de volle breedte van de CGK (inclusief de TUA) . Realisme is dat zonder controle alles wat wij samen hebben stuk gaat. Dat wil niemand toch?
Even voor mijn beeld, gecontroleerd ontvlechten betekent dan, vanuit het perspectief van Rijnsburg gesproken: uit het kerkverband stappen en (financiële) afspraken maken over de verdere afwikkeling en eventuele toekomstige samenwerking?
Over dat eerste. Als het Schriftgezag in het geding is en daardoor er een dwaling in de kerk komt is het de opdracht deze dwaling te weren. Letterlijk staat er in het ondertekeningsformulier voor ambtsdragers: Voorts verklaren wij, dat wij niet alleen alle dwalingen die tegen deze leer strijden verwerpen, maar ook dat wij genegen zijn die te wederleggen en te bestrijden en alle arbeid aan te wenden om ze uit de kerk te weren.

Je tweede opmerking klopt in zoverre dat beide kanten er baat bij hebben dat de ontvlechting op een zorgvuldige wijze gaat gebeuren. Daar is overleg over nodig omdat ook na de ontvlechting er nog een tijd gezamenlijke verantwoordelijkheden zullen zijn. Dan zijn financiën zeker niet het grootste probleem. Heb mij bij laten praten door een kerkelijk financieel expert en werd daar aardig door gerustgesteld.
Citeer nu eens ook wat daarop volgt. Vrij helder in de nieuwe herschreven versie
'Wij beseffen dat de gemeente geroepen is om pijler en fundament van de waarheid te zijn en dat zij leeft van het Evangelie dat haar is overgeleverd. Ook zijn wij ons ervan bewust dat de eenheid van de kerk gelegen is in haar belijden. Daarom beloven wij dat wij geen opvattingen die afwijken van het belijden van de kerk in het openbaar zullen verspreiden en
verdedigen. In plaats daarvan zullen we onze opvatting uit eigen beweging of desgevraagd voorleggen aan de kerkenraad, classis of (particuliere) synode. Deze zal naar aanleiding van onze opvatting een onderzoek instellen om die te toetsen aan het Woord van God. Wij verklaren ons ten behoeve van dit onderzoek graag bereid de gevraagde verantwoording af te leggen. Aan het oordeel van de kerkelijke vergadering waaraan onze opvatting is voorgelegd zullen we ons conformeren en aan de aanwijzingen die we ontvangen beloven wij ons te houden, behoudens het recht op appel.'

Dit zeg je tegen de kerkenraden die ongehoorzaam zijn aan v&a en homoseksualiteit neem ik aan? En voor de meelezers. Deze terecht voorgeschreven kerkelijke weg is helemaal afgelopen en toch blijft de ongehoorzaamheid. Daarom ben ik met vele anderen van mening dat ons kerkverband kapot is. De kerkelijke structuren functioneren niet meer en er is geen begin van een terugkeer te bemerken. Een terugkeer om zich te houden aan Schrift, belijdenis, kerkorde en synodale besluiten.
De kerk kan niet dwingen maar het vrijwillig aangesloten zijn bij de CGK houdt o.a. in dat kerkenraden zich houden aan de spelregels van de CGK. Dat doen we in vertrouwen en vrijwilligheid. Als dat vertrouwen keer op keer beschaamd wordt en de ‘overtreders’ niet vrijwillig uittreden kom je in de situatie terecht waar wij nu inzitten.
MidMid

Bericht door MidMid »

huisman schreef: Vandaag, 15:21

Dit zeg je tegen de kerkenraden die ongehoorzaam zijn aan v&a en homoseksualiteit neem ik aan? En voor de meelezers. Deze terecht voorgeschreven kerkelijke weg is helemaal afgelopen en toch blijft de ongehoorzaamheid. Daarom ben ik met vele anderen van mening dat ons kerkverband kapot is. De kerkelijke structuren functioneren niet meer en er is geen begin van een terugkeer te bemerken. Een terugkeer om zich te houden aan Schrift, belijdenis, kerkorde en synodale besluiten.
De kerk kan niet dwingen maar het vrijwillig aangesloten zijn bij de CGK houdt o.a. in dat kerkenraden zich houden aan de spelregels van de CGK. Dat doen we in vertrouwen en vrijwilligheid. Als dat vertrouwen keer op keer beschaamd wordt en de ‘overtreders’ niet vrijwillig uittreden kom je in de situatie terecht waar wij nu inzitten.
Mag het ook tegen én de ongehoorzame kerkenraden (in de vorm van vermaan ook gebeurd) én de ongehoorzame kerkenraden Rijnsburg c.s.?

Even als observatie, je denkt sterk vanuit de kerk als vereniging - met een soort van lidmaatschap.
Daarnaast kerken die hun woord breken tegenover mij moeten van jou uittreden, van mij hoeft dat niet. En ja, dat ligt anders voor diegenen die breken met het Woord van Christus.

Daarnaast even Woerden bekeken. Ik maak niet mee wat daar gezegd wordt. Het is letterlijk en figuurlijk 'voor eigen parochie'. Anderen die ik sprak, die ook bij de vergadering zijn geweest, kennen een andere afdronk.
huisman

Bericht door huisman »

MidMid schreef: Vandaag, 15:51
huisman schreef: Vandaag, 15:21

Mag het ook tegen én de ongehoorzame kerkenraden (in de vorm van vermaan ook gebeurd) én de ongehoorzame kerkenraden Rijnsburg c.s.?

Even als observatie, je denkt sterk vanuit de kerk als vereniging - met een soort van lidmaatschap.
Daarnaast kerken die hun woord breken tegenover mij moeten van jou uittreden, van mij hoeft dat niet. En ja, dat ligt anders voor diegenen die breken met het Woord van Christus.

Daarnaast even Woerden bekeken. Ik maak niet mee wat daar gezegd wordt. Het is letterlijk en figuurlijk 'voor eigen parochie'. Anderen die ik sprak, die ook bij de vergadering zijn geweest, kennen een andere afdronk.
Ik was bij die vergadering en had ook een iets andere afdronk. Toch kwam er wel veel overeen
Echt vervelend is de vergadering zeker niet geweest. Realisme en pijn zijn voor mij de afdronk.
Evangelist

Bericht door Evangelist »

MidMid schreef: Vandaag, 15:14Citeer nu eens ook wat daarop volgt. Vrij helder in de nieuwe herschreven versie
Zeer terecht citaat, zeker voor iedereen die denkt dat 'Rijnsburg' nu zomaar wat doet.
De kerkelijke weg is in 2025 aan een einde gekomen. In 1998, 2001, 2016, 2022 en 2025 heeft de kerk in de kerkelijke weg op grond van de Schrift over vrouw en ambt. Daarover zijn duidelijke uitspraken gedaan. In 2022 was de spanning daaromtrent al zo hoog opgelopen dat er zelfs een rapport over hoe we kerk-zijn in de kerken is neergelegd. Ten aanzien van vrouw in ambt zijn na grondige bespreking en vele vergaderuren de revisieverzoeken niet overgenomen. Daarmee was niet alleen de kerkelijke weg ten einde, maar was ook het rapport kerk-zijn vast en bondig. Maar nog voordat de GS hierover een uitspraak had gedaan, waren er tientallen gemeenten die zich bij voorbaat uitgesproken hadden: wij gaan niets wijzigen aan ons beleid. U kunt vermanen en praten wat u wilt, u kunt besluiten nemen wat u wilt, maar wij gaan nooit meer terug.

Rond homoseksualiteit was de kerkelijke weg in 2016 al ten einde. En toch is er gerekt, gerekt, gerekt en is er weer vele uren gesproken, met name in de classis Zwolle. Die classis heeft uiteindelijk moeten constateren dat er geen mogelijkheid was om afwijkende kerken zodanig aan te spreken, dat het plaatselijke beleid weer in overeenstemming zou komen met de landelijke besluiten. Vermaningen hadden geen effect, bijzondere kerkvisitaties hadden geen effect, extra gesprekken hadden geen effect, en de gemeenten die het betrof verklaarden eenvoudig dat ze CGK wilden zijn en blijven. De classis kwam in een patsstelling: de helft wilde verder met elkaar, de andere helft niet. Ze besloten dit gezamenlijk op de tafel van de GS te leggen. En de GS kwam er ook niet meer uit de vraag, hoe we in de toekomst met elkaar verder kunnen, terwijl allerlei gemeenten niet meer van zins zijn, ondanks uitspraken in de kerkelijke weg (!), hun beleid te wijzigen.

Ik heb bewust beide dossiers gesplitst, omdat je anders boos wordt. Maar de overeenkomst is wel deze: in beide gevallen is de kerkelijke weg helemaal gegaan, ook op lagere niveaus met appelschriften etc. Bezwaarde gemeenten hebben appels ingediend tegen afwijkende gemeenten en zijn in het gelijk gesteld de PS. In beide dossiers is er in de kerkelijke weg NIETS meer te bereiken. Als je dan nu tegen @huisman zegt: Jullie moeten de kerkelijke weg gaan, dan is dat op z'n minst zeer opmerkelijk.

Mijn conclusie is: er is geen kerkelijke weg meer, want het basisvertrouwen dat je in elkaar moet kunnen hebben, is niet een beetje stuk, maar is feitelijk zo verwoest dat zelfs praten over splitsing in sommige classes al niet meer gaat. Daarom ben ik het eens met @huisman: de kerkelijke weg is stuk; er zal gesproken moeten worden naast de kerkelijke vergaderingen door regiegroepen vanuit Rijnsburg enerzijds en Hoogeveen anderzijds. Ik ben het ook met @Middenrefo eens dat gemeenten een keuze moeten maken: of verder gaan in de (ruïnes van) de kerkelijke weg richting Hoogeveen. [woord ruïne is van mij] Of met de groep kerken die zich hebben geplaatst achter Rijnsburg nieuw kerkelijk leven opbouwen. Het is heel bitter dat dit buiten de CGK moet gebeuren. Kennelijk is er een meerderheid van de gemeenten, zowel links als midden, die liever de kerken aanpakken die zich in alles aan de kerkorde willen houden, zeker als het aan de Schrift raakt, dan gemeenten die zich op de twee genoemde thema's echt buiten de grenzen van de Schrift bewegen. Maar de realiteit is echt wel ingedaald dat Rijnsburg buiten de CGK verder gaat. Het lijkt mij van belang ook voor de gemeenten die op weg gaan naar de synode van Hoogeveen dat ze wél in gesprek gaan met de groep-Rijnsburg. Financieel zal het overgebleven CGK-deel de verantwoordelijkheden niet zelfstandig kunnen dragen. Kortom: er is gewoon een zakelijke noodzaak.
Hartelijke groet,
Evangelist
rhadders

Bericht door rhadders »

Huisman schreef:Als het Schriftgezag in het geding is en daardoor er een dwaling in de kerk komt is het de opdracht deze dwaling te weren. Letterlijk staat er in het ondertekeningsformulier voor ambtsdragers: Voorts verklaren wij, dat wij niet alleen alle dwalingen die tegen deze leer strijden verwerpen, maar ook dat wij genegen zijn die te wederleggen en te bestrijden en alle arbeid aan te wenden om ze uit de kerk te weren.
Ik heb er al wel iets over gezegd. Het weerleggen, bestrijden en "uit de kerk" weren: ja, door de verkondiging van het Woord.
Huisman schreef:Je tweede opmerking klopt in zoverre dat beide kanten er baat bij hebben dat de ontvlechting op een zorgvuldige wijze gaat gebeuren. Daar is overleg over nodig omdat ook na de ontvlechting er nog een tijd gezamenlijke verantwoordelijkheden zullen zijn. Dan zijn financiën zeker niet het grootste probleem. Heb mij bij laten praten door een kerkelijk financieel expert en werd daar aardig door gerustgesteld.
Eens, als dat echt de wens van Rijnsburg is, dan zij het zo. Dat betekent dat die kerken er voor kiezen geen CGK meer te zijn noch een voortzetting van de CGK (formeel gesproken). Al heb ik wat moeite met het woord 'ontvlechting', al begrijp ik de de-escalerende intentie. In principe zijn het namelijk lokale gemeenten die besluiten uit het kerkverband te treden. Dat zij elkaar vinden in Rijnsburg, doet daar niets aan af.
Wim Anker schreef:Jouw hoor ik er niet over. i.p.v. de beloofde arbeid aan te wenden en te pogen het kwaad te weren ga je weg. Stap je op. Laat je het aan anderen die het mogen uitzoeken. Ga je elders gezellig samen zitten zonder al die problemen.
Goed punt. Ook in mijn gedachten gaat het niet om het 'gelijk' voor de (behoudende) kerken, maar om: wat doe je aan de dwalingen die je constateert? De 'Rijnsburg-beweging' is er één richting 'zelfbehoud'. En daarin zit 'm volgens mij juist het geestelijke probleem: het is tegenovergesteld aan het voorbeeld van Christus. (Dit geldt overigens ook en misschien zelfs nog meer de progressieve kerken die geen geduld meer konden opbrengen, maar dat terzijde.)
huisman

Bericht door huisman »

rhadders schreef: Vandaag, 16:13
Huisman schreef:Als het Schriftgezag in het geding is en daardoor er een dwaling in de kerk komt is het de opdracht deze dwaling te weren. Letterlijk staat er in het ondertekeningsformulier voor ambtsdragers: Voorts verklaren wij, dat wij niet alleen alle dwalingen die tegen deze leer strijden verwerpen, maar ook dat wij genegen zijn die te wederleggen en te bestrijden en alle arbeid aan te wenden om ze uit de kerk te weren.
Ik heb er al wel iets over gezegd. Het weerleggen, bestrijden en "uit de kerk" weren: ja, door de verkondiging van het Woord.
Huisman schreef:Je tweede opmerking klopt in zoverre dat beide kanten er baat bij hebben dat de ontvlechting op een zorgvuldige wijze gaat gebeuren. Daar is overleg over nodig omdat ook na de ontvlechting er nog een tijd gezamenlijke verantwoordelijkheden zullen zijn. Dan zijn financiën zeker niet het grootste probleem. Heb mij bij laten praten door een kerkelijk financieel expert en werd daar aardig door gerustgesteld.
Eens, als dat echt de wens van Rijnsburg is, dan zij het zo. Dat betekent dat die kerken er voor kiezen geen CGK meer te zijn noch een voortzetting van de CGK (formeel gesproken). Al heb ik wat moeite met het woord 'ontvlechting', al begrijp ik de de-escalerende intentie. In principe zijn het namelijk lokale gemeenten die besluiten uit het kerkverband te treden. Dat zij elkaar vinden in Rijnsburg, doet daar niets aan af.

Het woord en de zaak van ‘ontvlechting’ is ons aangedragen door de organisatoren van het CGK convent. Het was 1 van de 4 opties waar de kerkenraden uit konden kiezen. Ik gebruik dus dit woord omdat dit scenario nu werkelijkheid lijkt te worden.

Nu even strikt persoonlijk. Ik kan niet bij een kerkverband horen waar v&a en homoseksueel samenleven legitiem is. Jij blijkbaar wel. Voor mij komt er dan zo’n grote scheiding in het lezen en uitleggen van Gods Woord dat dit niet meer past binnen de CGK.
Daarom was ik ook zo dankbaar met de GS rapporten en de besluiten over deze twee thema’s en was de ontzetting groot dat kerkenraden desondanks deden wat goed was in hun eigen ogen. Ik wil nu ontvlechten omdat zij een scheur hebben getrokken.
Ik voel mij dan ook op geen enkele wijze een scheurmaker. Degenen die dat stempel op mij zetten hebben nog nooit een oplossing aangedragen. Gedogen en accepteren is hun medicijn. Dat is nu juist het opblazen van het kerkverband.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Het woord ‘ontvlechten’, zeker met het bijvoeglijk naamwoord ‘elegant’ heeft zijn wortels overigens hier op Refoforum. ;)
rhadders

Bericht door rhadders »

Huisman schreef:Alle kerkelijke wegen zijn meermaals afgelopen met als resultaat dat het huis is blijven branden.
... "En toch niet verteerd" ;-)

Het doet denken aan de wegen die God met Zijn volk is gegaan en gaat. En nog steeds blijft Hij zich naar ons uitstrekken...
Terri schreef:Met juist een kerk beginnen onder een andere vlag ontloop je ook 'het lijden aan de kerk'
Precies dit. En het is heel begrijpelijk, maar dat moeten we dan niet geestelijker maken dan het is. De reden is dan simpelweg vanwege onze moeheid/onkunde/onwil om die ander te blijven zoeken. Ook daar is een plaats voor, maar het is evengoed zonde ('mist doel').
Evangelist schreef:Het is heel bitter dat dit buiten de CGK moet gebeuren. Kennelijk is er een meerderheid van de gemeenten, zowel links als midden, die liever de kerken aanpakken die zich in alles aan de kerkorde willen houden, zeker als het aan de Schrift raakt, dan gemeenten die zich op de twee genoemde thema's echt buiten de grenzen van de Schrift bewegen. Maar de realiteit is echt wel ingedaald dat Rijnsburg buiten de CGK verder gaat.
Ik kan mij voorstellen dat dit als bitter wordt ervaren. Wel een kleine nuance: het moet niet. Je kunt ook 'blijven zitten waar je zit'. In dat opzicht kan ik mij herkennen in wat Piet Vergunst hierover zei in het ND: https://www.nd.nl/geloof/protestant/128 ... -was-vaak-.
Huisman schreef:Ik kan niet bij een kerkverband horen waar v&a en homoseksueel samenleven legitiem is. Jij blijkbaar wel.
Al zou ik het willen - ik kan mij niet distantiëren van hen die mijn broeders zijn. Het kerkverband wilt gestalte zijn van het Lichaam van Christus, van de gemeenschap der heiligen, zoals die in de Schrift wordt geopenbaard. Daarom is het geen kwestie van kunnen. Een 'ontvlechting' c.q. deelname aan een ander kerkverband lost dit dus ook niet op: je hoort nog steeds bij al die heiligen die door de Heer zijn aanvaard. We dragen nog steeds een collectieve schuld - zelfs al heb je daar persoonlijk niet een bijgedragen. Omdat we de naam van Christus dragen. Een nieuw kerkverband oprichten is, in mijn ogen, een 'schijnwerkelijkheid' creëren. Paulus distantieerde zich ook niet van gemeenten?
rhadders

Bericht door rhadders »

Huisman schreef:Daarom was ik ook zo dankbaar met de GS rapporten en de besluiten over deze twee thema’s en was de ontzetting groot dat kerkenraden desondanks deden wat goed was in hun eigen ogen. Ik wil nu ontvlechten omdat zij een scheur hebben getrokken. Ik voel mij dan ook op geen enkele wijze een scheurmaker. Degenen die dat stempel op mij zetten hebben nog nooit een oplossing aangedragen. Gedogen en accepteren is hun medicijn. Dat is nu juist het opblazen van het kerkverband.
Die beschuldigingen over een weer over scheurmakerij: ze zijn allemaal waar, als je het mij vraagt. De kerken die - zelfs vooraf al - hebben aangegeven zich niet te zullen houden aan uitspraken van een meerdere vergadering, veroorzaken in de praktijk scheuring. De kerken rondom Rijnsburg die nu spreken van 'ontvlechting', veroorzaken formeel een scheuring.
Misschien moeten we het niet willen 'oplossen'. Ik heb het ook niet over 'gedogen en accepteren'. Maar gewoon over uit geloof blijven dienen en spreken. De zaak in Romeinen 14 werd toch ook niet 'opgelost' door Paulus?
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

huisman schreef: Vandaag, 16:38 Ik kan niet bij een kerkverband horen waar v&a en homoseksueel samenleven legitiem is. Jij blijkbaar wel. Voor mij komt er dan zo’n grote scheiding in het lezen en uitleggen van Gods Woord dat dit niet meer past binnen de CGK.
Je kan/wil ook niet bij een kerkverband horen waar dit helemaal geen issue is en men er precies over denkt - en handhaaft - zoals jij het voorstaat (en ook m.i. bijbels is). Dus het argument is - op z'n best - niet volledig. Er moet immers een nieuwe kv komen. Want allerlei bijkomstigheden zijn blijkbaar net zo principieel als het aangedragen schriftgezag.

En op dit forum een Evangelist die pleit voor een kerkverband waar evangeliseren helemaal niet nodig is, want iedereen beaamt en belijdt het al precies zoals gewenst. (want anders komt niet het evangelie maar een "wegwezen" preek). I rest my case.
Plaats reactie