BSH schreef:Als eenvoudige HBO-theoloog dacht ik dat dit over een huwelijk tussen man en vrouw ging...
Je kunt altijd nog een vervolgstudie doen? ;-)
huisman schreef:Met het zetten van deze handtekening beloven ze zich te houden aan Schrift, belijdenis, Kerkorde en synodale besluiten.
Maar deze zaken staan niet
naast elkaar. Het één volgt uit het ander, Schrift en belijdenis vormen de basis. Er is en kan principieel geen sprake zijn van
onvoorwaardelijke of
absolute onderwerping aan synodale besluiten. Ook daar wijst de kerkorde op, in artikel 85. Overigens gaat de huidige situatie ook niet opgelost worden binnen de kaders van het kerkrecht en dat moeten we ook niet willen. Want door te bepalen wat wel of niet mag, wordt niemand wijzer. Wat belangrijk is, is dat we blijven zoeken naar wat Gods Woord zegt en onderzoeken "of deze dingen alzo zijn". Juist ook met degenen over wie wij ons zorgen maken. Dat kost moeite, zeker, maar we zijn niet enkel geroepen om te prediken voor eigen parochie.
huisman schreef:In o.a. Openbaring 2 en 3 lees je wat de kerk moet doen als er dwalingen zijn binnengekomen. Niet gedogen of toedekken onder het mom van decliefde maar bestrijden en weren uit de gemeenten.
Er staat ook bij hoe: "met het zwaard van Mijn mond". De fout die we vaak maken, is dat we het zo persoonlijk maken. De broeders en zusters met wie wij zo verschillen, hebben geen andere gedachten of overtuigingen omdat zij bewust willen afwijken van de Schrift. Ik proef bij velen, ook in ons kerkverband, een oprecht geloof, een hart voor Christus en een verlangen om Gods Woord te begrijpen en toe te passen. Dat is, zo leert mij ook Romeinen 14, de basis. We hebben geen strijd te voeren tegen vlees en bloed - waar het nu op neer lijkt te komen - maar tegen geestelijke machten (Ef.6:12). Dat kan alleen door de prediking van het Woord.
huisman schreef:Wat is jouw oplossing voor de ongehoorzaamheid op deze twee thema’s als we toch samen door zouden gaan?
Je stelt de vraag niet aan mij, maar sta mij toe hierop te antwoorden. De eerste oplossing heb ik al genoemd: prediken! Waarbij we ook niet te min moeten denken over het feit dat de synode uitspraken doet en is blijven doen over wat zij het meest Schriftuurlijk acht. Dat is niet zonder gezag! We vinden het misschien lastig, maar het is bijzonder waardevol dat in een kerkverband als de onze zo uitgebreid studie wordt gedaan. Met elkaar en vanuit het verlangen om te ontdekken wat de Schrift daadwerkelijk onderwijst. Dat brengt ons vaak tot meerderheids- en minderheidsrapporten. Enerzijds brengt ons dat misschien in verlegenheid, maar je kunt er ook kracht in zien.
huisman schreef:... laten bij de plaatselijke verantwoordelijkheid van de kerken. Dat is een grove schending van ons presbyteriaans synodale kerkregering en een ondergraving van de kerkorde.
Ik ben geen kerkhistoricus, maar volgens mij wordt de geschiedenis van de CGK juist getypeerd door uitspraken in deze richting: rondom liturgie, avondmaal, crematie, enz. Volgens mij is de huidige omgang met gevoelige thema's juist uitzonderlijk voor de CGK en staat dit ook niet los van hoe we ook elders in de maatschappij met verschillen omgaan.
huisman schreef:Verder gaan we dan gemakshalve voorbij aan het feit dat hierna geen enkele uitspraak van een meerdere vergadering nog enig gezag heeft. Alles wordt facultatief.
Hoe wij denken over 'gezag' illustreert treffend hoe wij anders denken dan de eerste christenen. Gezag in de bijbelse cultuur komt voort uit relatie en erkenning, niet uit een rechtssysteem of institutionele hiërarchie. Het westerse denken (en dus ook veel kerkordelijk denken) neigt gezag te zien als een juridisch afdwingbare bevoegdheid. Soms is het goed om ons te realiseren dat we vanuit een westerse bril naar deze zaken kijken, een bril die helemaal zo 'bijbels' nog niet is...