Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024

Refojongere

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024

Bericht door Refojongere »

MidMid schreef: 04 okt 2025, 23:48
Refojongere schreef: 04 okt 2025, 23:32
MidMid schreef: 04 okt 2025, 22:49
Refojongere schreef: 04 okt 2025, 22:17
Ik blijf me verbazen wat je dan in een kerk doet die bestaat uit een en al herverkavelingen.
Misschien wreekt zich hier dat jij - voor zover ik begrijp - kerkt in de PKN en ik in de CGK.
Herverkaveling vind je alleen goed m.b.t. Hervormde Kerk en de kerk van Abraham Kuyper. Is wel selectief. De CGK is dan wel een kerk die je niet herverkavelt, want het is geen vereniging. De NHK en Gereformeerde Kerken waren dan wel verenigingen?
Nope, wat ik bedoel is dat er verschil is in denken over wat de kerk is tussen die twee.
Is het niet zo dat je het kerkelijk denken in de lijn van de PKN (herverkaveling mag niet) plakt op de CGK (waar men vanouds minder moeite heeft met herverkaveling, er is zelfs een kerkorde artikel als je wil uittreden).
DDD

Bericht door DDD »

Welk artikel is dat? Ik kan het zo snel niet vinden.
MidMid

Bericht door MidMid »

DDD schreef: Vandaag, 10:18 Welk artikel is dat? Ik kan het zo snel niet vinden.
'k Denk dat ze 'Pijn én een kans' van Kees van Dijk uit de laatste Nader Bekeken bedoelen.
MidMid

Bericht door MidMid »

Refojongere schreef: Vandaag, 10:05
MidMid schreef: 04 okt 2025, 23:48
Refojongere schreef: 04 okt 2025, 23:32
MidMid schreef: 04 okt 2025, 22:49 Misschien wreekt zich hier dat jij - voor zover ik begrijp - kerkt in de PKN en ik in de CGK.
Herverkaveling vind je alleen goed m.b.t. Hervormde Kerk en de kerk van Abraham Kuyper. Is wel selectief. De CGK is dan wel een kerk die je niet herverkavelt, want het is geen vereniging. De NHK en Gereformeerde Kerken waren dan wel verenigingen?
Nope, wat ik bedoel is dat er verschil is in denken over wat de kerk is tussen die twee.
Is het niet zo dat je het kerkelijk denken in de lijn van de PKN (herverkaveling mag niet) plakt op de CGK (waar men vanouds minder moeite heeft met herverkaveling, er is zelfs een kerkorde artikel als je wil uittreden).
Nee, even denkend vanuit een strikte lijn vanuit de afscheiding. Wanneer men de NHK typeert als 'vals', ziet men zichzelf daartegenover als 'waar'.
Dan pak je dat idee van niet kunnen herverkavelen dus ook mee en over. Breken met die kerk, dat kan wel... Die lijn is daarna ook vastgehouden. De CGK tak is 'wat bleef' en niet meeging in nieuwe 'menselijke verbanden'.
Dus 'k snap je daarin niet helemaal.

Dat er een artikel is voor uittreden klopt niet. Ik denk dat je sub 2 van art. 37 bedoeld '2. Een door de kerkenraad genomen besluit tot verbreking van het kerkverband zal niet van kracht zijn voordat de kerkenraad de gemeente heeft geraadpleegd in een speciaal voor deze zaak belegde vergadering met de gemeente, welke vergadering in de kerkdienst op twee achtereenvolgende zondagen is aangekondigd met vermelding van het desbetreffende besluit. (1965/6)'
Daar wordt duidelijk gemaakt dat het geen uittreden betreft, maar een verbreken! Je breekt dus met de kerk. Overigens een artikel wat kerkenraden die Rijnsburg c.s. volgen goed in de oren moeten knopen. Doen ze dit niet dan kunnen ze verderop zomaar ineens bij een rechter tegenover 'eigen leden' komen te staan qua vragen over gebouwen, gelden, ed.
Meegaan in de stroom Rijnsburg c.s. kan niet zonder de gemeente is zo'n speciaal belegde vergadering te raadplegen.
huisman

Bericht door huisman »

MidMid schreef: Vandaag, 13:12
DDD schreef: Vandaag, 10:18 Welk artikel is dat? Ik kan het zo snel niet vinden.
'k Denk dat ze 'Pijn én een kans' van Kees van Dijk uit de laatste Nader Bekeken bedoelen.
Denk dat @DDD een artikel uit de K.O. bedoeld maar die beantwoord jij in je volgende bijdrage al.
Wat is jouw beoordeling van het artikel in Nader Bekeken? Ik las het met instemming maar dat zal jou niet verbazen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
HHR

Bericht door HHR »

Het artikel wordt heen en weer gemaild. Maar is het niet makkelijker om de afbeeldingen hier op het forum te plaatsen?
Dan kan iedereen meelezen.
Pjotr92

Bericht door Pjotr92 »

HHR schreef: Vandaag, 14:45 Het artikel wordt heen en weer gemaild. Maar is het niet makkelijker om de afbeeldingen hier op het forum te plaatsen?
Dan kan iedereen meelezen.
Ik was daar terughoudend in omdat je het op het artikel van de maand na, ook niet gratis online kunt lezen. Maar als jullie denken dat het geen probleem is wil ik ze best hier neerzetten.
HHR

Bericht door HHR »

Delen via mail of hier plaatsen is geen verschil lijkt me
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Nee, hier plaatsen is niet toegestaan.
HHR

Bericht door HHR »

Tiberius schreef: Vandaag, 15:46 Nee, hier plaatsen is niet toegestaan.
Als mod vragen om te mailen wel? :langue
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

HHR schreef: Vandaag, 16:02
Mijn mail is niet voor de hele wereld toegankelijk (hoop ik). :OO3
rhadders

Bericht door rhadders »

Dag allemaal,

Nieuw op dit forum, maar interessant om het gesprek hier te volgen over de ontwikkelingen in de CGK. Vooral ook vanuit de wens om elkaar te verstaan. Ik publiceer onder eigen naam, dus geen geheimzinnigheid van mijn kant over wie ik ben.

Het is met oprechte verbazing, verdriet en boosheid dat ik de ontwikkelingen volg. Vooral de meeste recente ontwikkeling rondom de door sommigen gewenste 'ontvlechting'.
Allereerst veronderstelt dat woord medewerking van alle partijen en dat is nog maar de vraag. Als, zoals het er nu naar uitziet, meer dan tweederde van de gemeenten aangeeft niet mee te willen werken een aan ontvlechting en verder te willen gaan als CGK, dan is dat juridisch een feit en rest de overige gemeenten slechts één optie, als zij menen dat gehoorzaamheid aan God dit van hen eist: uit het kerkverband stappen. Maar dat kost geld. Hetgeen geen wederhouder mag zijn, als het een zuiver principiële aangelegenheid zou zijn.
Juist over dat laatste verbaas ik mij het meest. Vooropgesteld: ik begrijp heel goed de moeite en zorgen van de behoudende kerken in het kerkverband. Ook de zorgen rondom Schriftgezag of Schriftverstaan. Maar diezelfde Schrift is er niet onduidelijkheid over: "wat God samengevoegd heeft, laat de mens dat niet scheiden" (Mat.19:6). En die samenvoeging wordt door allen in de CGK erkent: we erkennen elkaar allemaal als broeders en zusters in Christus. Met andere woorden: we zijn één. Dat is de geestelijke werkelijkheid. Wie durft er anders te beweren? Het spreken over 'herverkaveling', 'ontvlechting' enzovoorts beschouw ik dan ook als ongeestelijk. Het is volstrekt ongeloofwaardig - in meest bijbelse zin van het woord - om anderen te wijzen op een afwijken van de Schrift en hier zelf ook van af te wijken.
Kortom, de gemeenten in het kerkverband zijn principieel machteloos. Zoals artikel 85 van de kerkorde ("niet heersen") volgens mij ook beoogt. Het voorbeeld over hoe de gemeente dan wel 'geregeerd' kan en moet worden, komt duidelijk genoeg naar voren in Efeze 5 en Filippenzen 2: "zoals ook Christus de gemeente heeft liefgehad en Zichzelf voor haar heeft overgegeven" (Ef.5:25).
Wat zou het goed zijn als we loslaten dat we enige macht hebben over anderen. Want het enige dat macht heeft en zou moeten hebben is het Woord. Dat is ook hoe de gemeente gereinigd wordt: "met het waterbad door het Woord" (Ef.5:26). Dus door onderwijs en prediking.

Tot slot wil ik opmerken dat er veel gemeenten in de CGK zijn die niet willen of kunnen kiezen. Ik hoorde een predikant zeggen: "niet kiezen is óók kiezen", maar dat is een vals dilemma. Allereerst omdat gemeenten helemaal niet hoeven mee te werken aan ontvlechting/opheffing van het kerkverband. Ten tweede omdat het niet slechts de keuze is tussen 'A' of 'B'. Zoals al opgemerkt zullen er meerdere gemeenten zijn die dan kiezen voor optie 'C', waarmee de (financiële) basis onder A en B in de praktijk erg broos zal zijn.
MGG

Bericht door MGG »

Tiberius schreef: Vandaag, 16:13
HHR schreef: Vandaag, 16:02
Mijn mail is niet voor de hele wereld toegankelijk (hoop ik). :OO3

Mag je artikelen die achter een betaalmuur staan kopiëren en delen?
Refojongere

Bericht door Refojongere »

MidMid schreef: Vandaag, 13:20
Refojongere schreef: Vandaag, 10:05 Is het niet zo dat je het kerkelijk denken in de lijn van de PKN (herverkaveling mag niet) plakt op de CGK (waar men vanouds minder moeite heeft met herverkaveling, er is zelfs een kerkorde artikel als je wil uittreden).
Nee, even denkend vanuit een strikte lijn vanuit de afscheiding. Wanneer men de NHK typeert als 'vals', ziet men zichzelf daartegenover als 'waar'.
Dan pak je dat idee van niet kunnen herverkavelen dus ook mee en over. Breken met die kerk, dat kan wel... Die lijn is daarna ook vastgehouden. De CGK tak is 'wat bleef' en niet meeging in nieuwe 'menselijke verbanden'.
Dus 'k snap je daarin niet helemaal.
Bedankt voor je toelichting rondom verbreken of uittreden. Dat was inderdaad het artikel wat ik bedoelde. Toch is het opvallend dat de NHK/PKN zo'n artikel niet kent.

Ook interessant dat de CGK dezelfde kerkvisie hebben als de PKN behalve dat de grens "vals" en "waar" anders liggen. De CGK noemt zichzelf geen "kerk" maar "kerken". Doet dat verschil nog terzake?

Ik ben benieuwd of huisman c.s. de huidige CGK als "vals" zien, dan wel de PKN als "vals". Dat lijkt me de enige reden om te scheiden.
DDD

Bericht door DDD »

Mooie bijdrage, rhadders!

@refoforum: ja, het verschil tussen kerken en kerk doet zeer ter zake. Het deed trouwens pijn aan mijn ogen dat de rechter in het kort geding de naam zo slecht spelt, maar dat terzijde.
Plaats reactie