Ik heb het nergens over de mainstream, en meen ook geenszins dat mijn bevindingen de mainstream betreffen. In sommige gemeenten wel (daar waar dit dus geinitieerd wordt vanaf de kansel, op de biblebelt ligt dit percentage wat hoger), maar landelijk gelukkig niet.pierre27 schreef: ↑03 okt 2025, 11:48Je vult het weer aardig voor Job en mensen als Job in. Daarbij vanuit gaande dat jouw bevindingen kloppend zijn voor de mainstream...Forummer schreef: ↑03 okt 2025, 10:17Job, het is slechts 1 voorbeeld. Jij (re)presenteert je hier op het forum zeer regelmatig dusdanig dat we een aardig kijkje hebben in jouw gedachten. Dus uit je andere bijdragen volgt dit voorbeeld. Daar hangt een hele gedachtewereld achter, want je bent niet de enige die zo denkt (vandaar mensen als Job). En die gedachtewereld ken ik, ik heb daar zo'n 35 jaar in verkeerd. In die gedachtewereld betekent: "aan de vruchten herkent men de boom" vooral: als je je niet aan de ongeschreven clubregels (incl de juiste verwoording) houdt, kun je geen kind van God zijn. En dat gedachtegoed wordt geinitieerd vanaf de kansel. En helaas gaat dat vooral (niet enkel) over uiterlijkheden en persoonlijke maatstaven aan anderen opleggen.Job schreef: ↑02 okt 2025, 22:35Waar hoor je me zeggen dat ik de dingen die jij noemt als vruchten zie dan? "Mensen als Job.."Forummer schreef: ↑02 okt 2025, 20:33 Wat wel problematisch is, is dat mensen als Job een heel andere definitie hanteren voor vruchten. Zijn opmerking an sich klopt. Maar de kant die ermee opgegaan wordt, klopt niet. Als voorbeeld: als iemand in lichte kleren aan het avondmaal gaat, word zo iemand afgekeurd. In plaats van vreugde dat er een zondaar is die zich bekeerd heeft, is er verdriet om de kledingkeuze. Dan wordt er op een ongeestelijke wijze mee omgegaan. Er wordt gezegd: aan de vrucht ken je de boom, dus het is niet echt bij diegene. Dat wantrouwen...![]()
Over invullen gesproken...
Ontken nou maar niet dat die gedachtewereld gewoonweg voorkomt, en dat daar ontzettend veel wantrouwen uit voortkomt.