Dat is dan wel weer in lijn met vr/a 88 van de Heidelbergse Catechismus: de afsterving van de oude moet net zo waarachtig zijn als de opstanding van de nieuwe mens.
Gereformeerde Gemeenten
-
- Berichten: 290
- Lid geworden op: 31 mar 2008, 19:43
Re: Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
Er moet immers wel gesepareerd worden

Het leven is voor sommigen eenvoudiger als je alles in hokjes en vakjes kunt stoppen. Dat levert een veilig en overzichtelijk wereldbeeld op.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Re: Gereformeerde Gemeenten
Het lijkt er soms wel bijna op dat er een derde weg is: je kunt in Christus zijn, buiten Christus zijn of je bent een bekommerde die zich ergens tussen die twee wegen bevindt. De Bijbel maakt echter alleen onderscheid tussen in of buiten Christus. Het zou goed zijn als dat onderscheid gepreekt zou worden in plaats van allerlei weliswaar goed en pastoraal bedoelde wegen erbij te gaan zoeken om mensen een aai over de bol te geven en ze wat moed in te praten dat ze er zijn.
Re: Gereformeerde Gemeenten
Waarom zo lelijk over zoeken zielen praten, alsof die allemaal alleen maar een aai over hun bol willen. Lekker pastoraal.Rido91 schreef: ↑24 sep 2025, 10:24 Het lijkt er soms wel bijna op dat er een derde weg is: je kunt in Christus zijn, buiten Christus zijn of je bent een bekommerde die zich ergens tussen die twee wegen bevindt. De Bijbel maakt echter alleen onderscheid tussen in of buiten Christus. Het zou goed zijn als dat onderscheid gepreekt zou worden in plaats van allerlei weliswaar goed en pastoraal bedoelde wegen erbij te gaan zoeken om mensen een aai over de bol te geven en ze wat moed in te praten dat ze er zijn.
Re: Gereformeerde Gemeenten
Nee. Als je je in een bepaald fenomeen verdiept, krijg je vanzelf een bepaald spraakgebruik om te dingen te verwoorden. Waarom zo ontzettend negatief daarover?
Re: Gereformeerde Gemeenten
Dat zeg ik niet. Ik heb het over een prediking waarin dat gebeurt. Ik vind het in principe prima als er over of tegen bekommerden gesproken wordt in de prediking maar het moet niet als derde weg gepreekt worden. Meer dat zij zich herkennen en worden aangespoord om niet in hun bekommerde toestand te blijven maar worden aangespoord om tot Christus te gaanPosthoorn schreef: ↑24 sep 2025, 10:28Waarom zo lelijk over zoeken zielen praten, alsof die allemaal alleen maar een aai over hun bol willen. Lekker pastoraal.Rido91 schreef: ↑24 sep 2025, 10:24 Het lijkt er soms wel bijna op dat er een derde weg is: je kunt in Christus zijn, buiten Christus zijn of je bent een bekommerde die zich ergens tussen die twee wegen bevindt. De Bijbel maakt echter alleen onderscheid tussen in of buiten Christus. Het zou goed zijn als dat onderscheid gepreekt zou worden in plaats van allerlei weliswaar goed en pastoraal bedoelde wegen erbij te gaan zoeken om mensen een aai over de bol te geven en ze wat moed in te praten dat ze er zijn.
Re: Gereformeerde Gemeenten
Prima als je je wilt en kunt verwoorden in dat spraakgebruik. Als je anderen die niet hetzelfde spraakgebruik hanteren maar niet afschrijft. Daar ben ik negatief over. En daar slaat mijn hokjes-vakjes opmerking op.Posthoorn schreef: ↑24 sep 2025, 10:29Nee. Als je je in een bepaald fenomeen verdiept, krijg je vanzelf een bepaald spraakgebruik om te dingen te verwoorden. Waarom zo ontzettend negatief daarover?
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Re: Gereformeerde Gemeenten
@Forummer. Mooi dat u mensen met een ander spraakgebruik niet afschrijft. Dat is positief. Toch denk ik dat we elkaar er op moeten wijzen dat veel dwalingen de kerk zijn ingeslopen door een subtiel gewijzigd taalgebruik. Als voorbeeld noem ik de remonstrantse en contra-remonstrantse twisten in 1618-1619. De remonstranten konden hun afwijkende ideeën en leringen zo mooi, zo vroom en zo geestelijk onder woorden brengen dat je er zo zou intuinen. Meer dan ooit is het anno 2025 nodig dat we in ons kerkelijk taalgebruik zeer dicht aansluiten bij de Schrift en bij de Belijdenissen.Forummer schreef: ↑24 sep 2025, 11:06Prima als je je wilt en kunt verwoorden in dat spraakgebruik. Als je anderen die niet hetzelfde spraakgebruik hanteren maar niet afschrijft. Daar ben ik negatief over. En daar slaat mijn hokjes-vakjes opmerking op.Posthoorn schreef: ↑24 sep 2025, 10:29Nee. Als je je in een bepaald fenomeen verdiept, krijg je vanzelf een bepaald spraakgebruik om te dingen te verwoorden. Waarom zo ontzettend negatief daarover?
Re: Gereformeerde Gemeenten
Dat is zeker waar. Net zoals het hypercalvinisme ook heel vroom klinkt maar ook misleidend is. Daarom vind ik het belangrijker dan ooit om Gods Goede Boodschap te verwoorden in normaal Nederlands zodat iedereen het kan begrijpen. Al die geheimtaal krijg je maar misverstanden van.JanRap schreef: ↑24 sep 2025, 12:55@Forummer. Mooi dat u mensen met een ander spraakgebruik niet afschrijft. Dat is positief. Toch denk ik dat we elkaar er op moeten wijzen dat veel dwalingen de kerk zijn ingeslopen door een subtiel gewijzigd taalgebruik. Als voorbeeld noem ik de remonstrantse en contra-remonstrantse twisten in 1618-1619. De remonstranten konden hun afwijkende ideeën en leringen zo mooi, zo vroom en zo geestelijk onder woorden brengen dat je er zo zou intuinen. Meer dan ooit is het anno 2025 nodig dat we in ons kerkelijk taalgebruik zeer dicht aansluiten bij de Schrift en bij de Belijdenissen.Forummer schreef: ↑24 sep 2025, 11:06Prima als je je wilt en kunt verwoorden in dat spraakgebruik. Als je anderen die niet hetzelfde spraakgebruik hanteren maar niet afschrijft. Daar ben ik negatief over. En daar slaat mijn hokjes-vakjes opmerking op.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Re: Gereformeerde Gemeenten
Ik lees een stukje uit de Saambinder: Ik was om het voorzichtig te zeggen, nogal verbaasd:
Nu ken ik in mijn omgeving alleen maar mensen die de preken heel serieus beluisteren, soms aantekeningen maken, daar over napraten met vrienden en in het gezin, en zelfs als er de nodige onzin in voorkwam, daar voorzichtig mee omgaan, omdat de prediking toch bedoeld is als de verkondiging van het heilig Evangelie.
Wat mij dan verbaast, is dat iemand dit zo opschrijft en dat het ook blijft staan als het wordt gepubliceerd in een landelijk blad. Dit gaat nog wel verder dan de bijzondere opmerking over witte sneakers. Het hele artikel getuigt van een heel negatieve gemeentevisie. Je zult toch zondag aan zondag naar iemand moeten luisteren die zo naar jou kijkt.
En dat terwijl ik oprecht denk dat het overgrote deel van de aanwezigen in de kerk in de hele week niets serieuzer doet dan naar een preek luisteren.
Maar zulke dingen werken twee kanten op. Als je jarenlang zo wordt tegemoet getreden, dan kan ik mij voorstellen dat het een normaal psychologisch proces is dat je helemaal niet meer naar zo iemand luistert. Ik kan niet beoordelen of dat nu wel of niet goed is, maar het is en blijft een schokkend citaat, wat mij betreft.
Met zulke artikelen wordt de kerk niet opgebouwd, maar afgebroken. Van binnenuit, nog wel.
Het zal vast als uitermate rechtzinnig en zondebewust bedoeld zijn, maar in dat geval had de schrijver het beter bij zichzelf kunnen houden, mijns inziens.
Dit onbegrijpelijke citaat las ik van ds. C.A. van Dieren. Ik loop nogal wat achter. Nu heeft dit vast betrekking op Uddel, maar het stond gewoon in de Saambinder.Schuur vol onkruid
Satan doet ook alles om verwarring te stichten en Gods Woord naar vertaling en inhoud ter discussie te stellen. Als het: ‘Alzo zegt de Heere’, plaats gaat maken voor: ‘Alzo wil ik het horen’. Satan heeft dan ook een schuur vol onkruidzaad om daarmee hét zaad te verstikken. U kent dat wel. Het wordt ijverig gestrooid, bijzonder als we onder het Woord verkeren. Het zaad van wereldse begeerten, vleselijke gedachten, aardse bezigheden. Daar stroomt de voorhof van het heilig huis des Heeren als het ware vol met kopers en verkopers. En ondertussen dwalen de gedachten af. We zijn het verband van de preek kwijt en het meeste is langs ons heen gegaan. En ons verweer? Ja, de preek was toch eigenlijk wel moeilijk. Daarmee verontschuldigen we onszelf. Ondertussen lacht de duivel. De duivel presenteert zich ook iedere dienst als een slaapduivel. Dan deelt hij zijn slaapmedicatie uit met het gevolg van dodelijke gerustheid. Maar genoeg over de duivel. Er staat zelfs van hem dat hij gelooft, en siddert! Hoe beschamend en veroordelend. Ds. Smijtegelt zei nogal eens tegen zijn hoorders: ‘Span u een weinig in’. Hoe zou het met onze baan, onze zaak, onze studie, ons schoolwerk erbij staan, als we ons er net zo weinig voor inspanden als voor het horen van Gods Woord? Heel onze woonplaats zou in diepe armoede gehuld zijn. Is de ziel dan niet meer dan het lichaam?
Slechts één woord
Ik hoor nogal eens: ‘Maar ik kan geen hele preek onthouden’. Dat hoeft ook niet. De hoofdman vroeg niet om een hele preek, maar wel uit onwaarde en onhoudbare nood om één woord. En hij kreeg het. En hij hoorde het. Neem daarom de middelen waar. Laat nooit uw plaats leeg. Smeek om Gods Geest om het Woord eens werkelijk te mogen horen. Smeek ook voor allen die zelfs de uitwendige middelen niet meer gebruiken. Ja, bid veel of de kopers en verkopers in- en uitwendig uitgedreven mogen worden.
Nu ken ik in mijn omgeving alleen maar mensen die de preken heel serieus beluisteren, soms aantekeningen maken, daar over napraten met vrienden en in het gezin, en zelfs als er de nodige onzin in voorkwam, daar voorzichtig mee omgaan, omdat de prediking toch bedoeld is als de verkondiging van het heilig Evangelie.
Wat mij dan verbaast, is dat iemand dit zo opschrijft en dat het ook blijft staan als het wordt gepubliceerd in een landelijk blad. Dit gaat nog wel verder dan de bijzondere opmerking over witte sneakers. Het hele artikel getuigt van een heel negatieve gemeentevisie. Je zult toch zondag aan zondag naar iemand moeten luisteren die zo naar jou kijkt.
En dat terwijl ik oprecht denk dat het overgrote deel van de aanwezigen in de kerk in de hele week niets serieuzer doet dan naar een preek luisteren.
Maar zulke dingen werken twee kanten op. Als je jarenlang zo wordt tegemoet getreden, dan kan ik mij voorstellen dat het een normaal psychologisch proces is dat je helemaal niet meer naar zo iemand luistert. Ik kan niet beoordelen of dat nu wel of niet goed is, maar het is en blijft een schokkend citaat, wat mij betreft.
Met zulke artikelen wordt de kerk niet opgebouwd, maar afgebroken. Van binnenuit, nog wel.
Het zal vast als uitermate rechtzinnig en zondebewust bedoeld zijn, maar in dat geval had de schrijver het beter bij zichzelf kunnen houden, mijns inziens.
Re: Gereformeerde Gemeenten
Dat jij die mensen niet kent betekent niet dat ze er niet zijn.DDD schreef: ↑Vandaag, 17:50 Ik lees een stukje uit de Saambinder: Ik was om het voorzichtig te zeggen, nogal verbaasd:
Dit onbegrijpelijke citaat las ik van ds. C.A. van Dieren. Ik loop nogal wat achter. Nu heeft dit vast betrekking op Uddel, maar het stond gewoon in de Saambinder.Schuur vol onkruid
Satan doet ook alles om verwarring te stichten en Gods Woord naar vertaling en inhoud ter discussie te stellen. Als het: ‘Alzo zegt de Heere’, plaats gaat maken voor: ‘Alzo wil ik het horen’. Satan heeft dan ook een schuur vol onkruidzaad om daarmee hét zaad te verstikken. U kent dat wel. Het wordt ijverig gestrooid, bijzonder als we onder het Woord verkeren. Het zaad van wereldse begeerten, vleselijke gedachten, aardse bezigheden. Daar stroomt de voorhof van het heilig huis des Heeren als het ware vol met kopers en verkopers. En ondertussen dwalen de gedachten af. We zijn het verband van de preek kwijt en het meeste is langs ons heen gegaan. En ons verweer? Ja, de preek was toch eigenlijk wel moeilijk. Daarmee verontschuldigen we onszelf. Ondertussen lacht de duivel. De duivel presenteert zich ook iedere dienst als een slaapduivel. Dan deelt hij zijn slaapmedicatie uit met het gevolg van dodelijke gerustheid. Maar genoeg over de duivel. Er staat zelfs van hem dat hij gelooft, en siddert! Hoe beschamend en veroordelend. Ds. Smijtegelt zei nogal eens tegen zijn hoorders: ‘Span u een weinig in’. Hoe zou het met onze baan, onze zaak, onze studie, ons schoolwerk erbij staan, als we ons er net zo weinig voor inspanden als voor het horen van Gods Woord? Heel onze woonplaats zou in diepe armoede gehuld zijn. Is de ziel dan niet meer dan het lichaam?
Slechts één woord
Ik hoor nogal eens: ‘Maar ik kan geen hele preek onthouden’. Dat hoeft ook niet. De hoofdman vroeg niet om een hele preek, maar wel uit onwaarde en onhoudbare nood om één woord. En hij kreeg het. En hij hoorde het. Neem daarom de middelen waar. Laat nooit uw plaats leeg. Smeek om Gods Geest om het Woord eens werkelijk te mogen horen. Smeek ook voor allen die zelfs de uitwendige middelen niet meer gebruiken. Ja, bid veel of de kopers en verkopers in- en uitwendig uitgedreven mogen worden.
Nu ken ik in mijn omgeving alleen maar mensen die de preken heel serieus beluisteren, soms aantekeningen maken, daar over napraten met vrienden en in het gezin, en zelfs als er de nodige onzin in voorkwam, daar voorzichtig mee omgaan, omdat de prediking toch bedoeld is als de verkondiging van het heilig Evangelie.
Wat mij dan verbaast, is dat iemand dit zo opschrijft en dat het ook blijft staan als het wordt gepubliceerd in een landelijk blad. Dit gaat nog wel verder dan de bijzondere opmerking over witte sneakers. Het hele artikel getuigt van een heel negatieve gemeentevisie. Je zult toch zondag aan zondag naar iemand moeten luisteren die zo naar jou kijkt.
En dat terwijl ik oprecht denk dat het overgrote deel van de aanwezigen in de kerk in de hele week niets serieuzer doet dan naar een preek luisteren.
Maar zulke dingen werken twee kanten op. Als je jarenlang zo wordt tegemoet getreden, dan kan ik mij voorstellen dat het een normaal psychologisch proces is dat je helemaal niet meer naar zo iemand luistert. Ik kan niet beoordelen of dat nu wel of niet goed is, maar het is en blijft een schokkend citaat, wat mij betreft.
Met zulke artikelen wordt de kerk niet opgebouwd, maar afgebroken. Van binnenuit, nog wel.
Het zal vast als uitermate rechtzinnig en zondebewust bedoeld zijn, maar in dat geval had de schrijver het beter bij zichzelf kunnen houden, mijns inziens.
Ik ken genoeg mensen die eigenlijk niet geïnteresseerd zijn in het Evangelie. Oudere mensen die wel naar de kerk gaan maar het is een moetje. En jonge mensen die afhaken en niet meer van God willen weten.
En dat leeft ook in mijn hart.
Re: Gereformeerde Gemeenten
Dus binnenkort vertrek jij ook?Hoopvol schreef: ↑Vandaag, 18:53Dat jij die mensen niet kent betekent niet dat ze er niet zijn.DDD schreef: ↑Vandaag, 17:50 Ik lees een stukje uit de Saambinder: Ik was om het voorzichtig te zeggen, nogal verbaasd:
Dit onbegrijpelijke citaat las ik van ds. C.A. van Dieren. Ik loop nogal wat achter. Nu heeft dit vast betrekking op Uddel, maar het stond gewoon in de Saambinder.Schuur vol onkruid
Satan doet ook alles om verwarring te stichten en Gods Woord naar vertaling en inhoud ter discussie te stellen. Als het: ‘Alzo zegt de Heere’, plaats gaat maken voor: ‘Alzo wil ik het horen’. Satan heeft dan ook een schuur vol onkruidzaad om daarmee hét zaad te verstikken. U kent dat wel. Het wordt ijverig gestrooid, bijzonder als we onder het Woord verkeren. Het zaad van wereldse begeerten, vleselijke gedachten, aardse bezigheden. Daar stroomt de voorhof van het heilig huis des Heeren als het ware vol met kopers en verkopers. En ondertussen dwalen de gedachten af. We zijn het verband van de preek kwijt en het meeste is langs ons heen gegaan. En ons verweer? Ja, de preek was toch eigenlijk wel moeilijk. Daarmee verontschuldigen we onszelf. Ondertussen lacht de duivel. De duivel presenteert zich ook iedere dienst als een slaapduivel. Dan deelt hij zijn slaapmedicatie uit met het gevolg van dodelijke gerustheid. Maar genoeg over de duivel. Er staat zelfs van hem dat hij gelooft, en siddert! Hoe beschamend en veroordelend. Ds. Smijtegelt zei nogal eens tegen zijn hoorders: ‘Span u een weinig in’. Hoe zou het met onze baan, onze zaak, onze studie, ons schoolwerk erbij staan, als we ons er net zo weinig voor inspanden als voor het horen van Gods Woord? Heel onze woonplaats zou in diepe armoede gehuld zijn. Is de ziel dan niet meer dan het lichaam?
Slechts één woord
Ik hoor nogal eens: ‘Maar ik kan geen hele preek onthouden’. Dat hoeft ook niet. De hoofdman vroeg niet om een hele preek, maar wel uit onwaarde en onhoudbare nood om één woord. En hij kreeg het. En hij hoorde het. Neem daarom de middelen waar. Laat nooit uw plaats leeg. Smeek om Gods Geest om het Woord eens werkelijk te mogen horen. Smeek ook voor allen die zelfs de uitwendige middelen niet meer gebruiken. Ja, bid veel of de kopers en verkopers in- en uitwendig uitgedreven mogen worden.
Nu ken ik in mijn omgeving alleen maar mensen die de preken heel serieus beluisteren, soms aantekeningen maken, daar over napraten met vrienden en in het gezin, en zelfs als er de nodige onzin in voorkwam, daar voorzichtig mee omgaan, omdat de prediking toch bedoeld is als de verkondiging van het heilig Evangelie.
Wat mij dan verbaast, is dat iemand dit zo opschrijft en dat het ook blijft staan als het wordt gepubliceerd in een landelijk blad. Dit gaat nog wel verder dan de bijzondere opmerking over witte sneakers. Het hele artikel getuigt van een heel negatieve gemeentevisie. Je zult toch zondag aan zondag naar iemand moeten luisteren die zo naar jou kijkt.
En dat terwijl ik oprecht denk dat het overgrote deel van de aanwezigen in de kerk in de hele week niets serieuzer doet dan naar een preek luisteren.
Maar zulke dingen werken twee kanten op. Als je jarenlang zo wordt tegemoet getreden, dan kan ik mij voorstellen dat het een normaal psychologisch proces is dat je helemaal niet meer naar zo iemand luistert. Ik kan niet beoordelen of dat nu wel of niet goed is, maar het is en blijft een schokkend citaat, wat mij betreft.
Met zulke artikelen wordt de kerk niet opgebouwd, maar afgebroken. Van binnenuit, nog wel.
Het zal vast als uitermate rechtzinnig en zondebewust bedoeld zijn, maar in dat geval had de schrijver het beter bij zichzelf kunnen houden, mijns inziens.
Ik ken genoeg mensen die eigenlijk niet geïnteresseerd zijn in het Evangelie. Oudere mensen die wel naar de kerk gaan maar het is een moetje. En jonge mensen die afhaken en niet meer van God willen weten.
En dat leeft ook in mijn hart.
Re: Gereformeerde Gemeenten
Ik zeg niet dat die mensen er niet zijn. Al denk ik dat die voor het grootste deel gewoon niet of nauwelijks komen. Maar goed, dat kan om relationele redenen anders gaan. Dus ik ontken niet dat er soms mensen zijn die het allemaal worst is.
Maar volgens deze dominee is dat het overgrote deel, althans, hij benoemt het als de gewone gang van zaken. Dat is toch overduidelijk niet waar?
Maar volgens deze dominee is dat het overgrote deel, althans, hij benoemt het als de gewone gang van zaken. Dat is toch overduidelijk niet waar?
-
- Berichten: 370
- Lid geworden op: 11 apr 2025, 19:30
Re: Gereformeerde Gemeenten
Citaat:: Neem daarom de middelen waar. Laat nooit uw plaats leeg. Smeek om Gods Geest om het Woord eens werkelijk te mogen horen. Smeek ook voor allen die zelfs de uitwendige middelen niet meer gebruiken.DDD schreef: ↑Vandaag, 17:50 Ik lees een stukje uit de Saambinder: Ik was om het voorzichtig te zeggen, nogal verbaasd:
Dit onbegrijpelijke citaat las ik van ds. C.A. van Dieren. Ik loop nogal wat achter. Nu heeft dit vast betrekking op Uddel, maar het stond gewoon in de Saambinder.Schuur vol onkruid
Satan doet ook alles om verwarring te stichten en Gods Woord naar vertaling en inhoud ter discussie te stellen. Als het: ‘Alzo zegt de Heere’, plaats gaat maken voor: ‘Alzo wil ik het horen’. Satan heeft dan ook een schuur vol onkruidzaad om daarmee hét zaad te verstikken. U kent dat wel. Het wordt ijverig gestrooid, bijzonder als we onder het Woord verkeren. Het zaad van wereldse begeerten, vleselijke gedachten, aardse bezigheden. Daar stroomt de voorhof van het heilig huis des Heeren als het ware vol met kopers en verkopers. En ondertussen dwalen de gedachten af. We zijn het verband van de preek kwijt en het meeste is langs ons heen gegaan. En ons verweer? Ja, de preek was toch eigenlijk wel moeilijk. Daarmee verontschuldigen we onszelf. Ondertussen lacht de duivel. De duivel presenteert zich ook iedere dienst als een slaapduivel. Dan deelt hij zijn slaapmedicatie uit met het gevolg van dodelijke gerustheid. Maar genoeg over de duivel. Er staat zelfs van hem dat hij gelooft, en siddert! Hoe beschamend en veroordelend. Ds. Smijtegelt zei nogal eens tegen zijn hoorders: ‘Span u een weinig in’. Hoe zou het met onze baan, onze zaak, onze studie, ons schoolwerk erbij staan, als we ons er net zo weinig voor inspanden als voor het horen van Gods Woord? Heel onze woonplaats zou in diepe armoede gehuld zijn. Is de ziel dan niet meer dan het lichaam?
Slechts één woord
Ik hoor nogal eens: ‘Maar ik kan geen hele preek onthouden’. Dat hoeft ook niet. De hoofdman vroeg niet om een hele preek, maar wel uit onwaarde en onhoudbare nood om één woord. En hij kreeg het. En hij hoorde het. Neem daarom de middelen waar. Laat nooit uw plaats leeg. Smeek om Gods Geest om het Woord eens werkelijk te mogen horen. Smeek ook voor allen die zelfs de uitwendige middelen niet meer gebruiken. Ja, bid veel of de kopers en verkopers in- en uitwendig uitgedreven mogen worden.
Nu ken ik in mijn omgeving alleen maar mensen die de preken heel serieus beluisteren, soms aantekeningen maken, daar over napraten met vrienden en in het gezin, en zelfs als er de nodige onzin in voorkwam, daar voorzichtig mee omgaan, omdat de prediking toch bedoeld is als de verkondiging van het heilig Evangelie.
Wat mij dan verbaast, is dat iemand dit zo opschrijft en dat het ook blijft staan als het wordt gepubliceerd in een landelijk blad. Dit gaat nog wel verder dan de bijzondere opmerking over witte sneakers. Het hele artikel getuigt van een heel negatieve gemeentevisie. Je zult toch zondag aan zondag naar iemand moeten luisteren die zo naar jou kijkt.
En dat terwijl ik oprecht denk dat het overgrote deel van de aanwezigen in de kerk in de hele week niets serieuzer doet dan naar een preek luisteren.
Maar zulke dingen werken twee kanten op. Als je jarenlang zo wordt tegemoet getreden, dan kan ik mij voorstellen dat het een normaal psychologisch proces is dat je helemaal niet meer naar zo iemand luistert. Ik kan niet beoordelen of dat nu wel of niet goed is, maar het is en blijft een schokkend citaat, wat mij betreft.
Met zulke artikelen wordt de kerk niet opgebouwd, maar afgebroken. Van binnenuit, nog wel.
Het zal vast als uitermate rechtzinnig en zondebewust bedoeld zijn, maar in dat geval had de schrijver het beter bij zichzelf kunnen houden, mijns inziens.
Dit is ook zo 'n open deur.. Dit doet iedereem al, de meesten komen trouw naar kerk en smeken dat ze ooit nog een keer bekeerd mogen worden.. Maar de Heere vraagt geloof!! Dus als je gemeente oproept om vooral te smeken en trouw te komen, dan krijg je natuurlijk ook allemaal mensen die aan het werken zijn zonder geloof... Hij preekt zelf zo dat mensen niet tot leven komen...
Re: Gereformeerde Gemeenten
Hopelijk niet. Het is genade dat je vastgehouden wordt.
Als het aan mij had gelegen was ik nooit meer naar de kerk gegaan. Ik had er echt geen zin meer in. Maar door Zijn grote genade en barmhartigheid is er een groot wonder gebeurd aan mij. En dat is een onuitsprekelijk groot wonder voor me dat de Heere naar mij heeft willen omzien.