Ecclesiologie. Allemaal deftige termen, maar de CGK begon niet als een groep aan elkaar gegeven mensen. De CGK is een keuzekerk van allemaal zelfstandig gestichte gemeenten die voor het grootste deel ontevreden waren met de kerken waar ze bij hoorden.MidMid schreef: ↑Vandaag, 15:31Mijn weerstand zit - niet nieuw, staat bijna op iedere pagina - in de ecclesiologie.HHR schreef: ↑Vandaag, 15:14 Toch wel apart dat je nu schermt met het is van tweeën een. Terwijl er eerder met ongehoorzame gemeenten anders werd omgegaan. Toen klonk de roep om geduld, respect en verbinding.
En nu er hier een voorstel van Huisman geopperd wordt om een scheuring snel en netjes te regelen, wordt er opeens geschermd met juridisch haarkloverij en allerlei bedragen. Daar klinkt niet de wil uit om het toch met elkaar op te lossen. Waar zit je weerstand?
Al ben ik overigens van mening dat geld nooit een reden mag zijn om je principes niet na te volgen.
(En je rekent met 25000 , terwijl ik eerder wel eens hoorde dat het over de helft van de totale leden gaat?)
Het begon als 1 groep in 1834. Viel uit elkaar, kwam in 1869 grotendeels weer bij elkaar en slechts 3 gemeenten gingen in 1892 niet mee met de fusie met de Gereformeerde Kerken.
De CGK is ontstaan uit het niet gehoorzamen aan het synodebesluit tot vereniging in 1892 maar "spinden" dit als voortzetting van de Afgescheiden Kerk.
"wij zijn verlaten van onze broederen en de gemeenten zijn het van hunne kerkeraden en leraren. Zij hebben met ons gebroken om met anderen kerkgemeenschappen aan te knoopen, en omdat wij hen niet kunnen volgen, onder geen hiërarchistisch besluit ons kunnen buigen, worden wij gesmaad en gelasterd"
Lijkt wel taal voor Rijnsburg straks.
Een deel had later spijt meegegaan te zijn met de fusie in 1892 met de Gereformeerde Kerken en "keerde terug". Verder jongde de CGK aan door plaatselijke groepen malcontenten die hun eigen kerk stichtten en zich daarna aansloten bij de CGK.
Kortom: ecclesiologie van de CGK? Ik heb het niet kunnen vinden.
Ik zeg het even maar nuchter. Als hervormde heb ik ook niet een afgeronde kerkvisie hoor. Het is niet voor niets de achilleshiel van de Reformatie de ecclesiologie. Dat komt omdat de grenzen van belijdenis en verbond enige rek hebben. Als je begrijpt wat ik bedoel.