Welke muziek beluister je nu?

Forummer

Re: Welke muziek beluister je nu?

Bericht door Forummer »

Groot Nieuws Radio
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

Moto Ostinato van Petr Eben op orgel.

Indrukwekkend.

Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Maanenschijn schreef: Vandaag, 11:56 Moto Ostinato van Petr Eben op orgel.

Indrukwekkend.
Ik probeer soms te begrijpen hoe mensen naar zulke vreselijke muziek vrijwillig kunnen luisteren, maar waarschijnlijk ga ik het nooit begrijpen.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
ejvl

Bericht door ejvl »

Johann Gottfried Walther schreef: Vandaag, 12:06
Maanenschijn schreef: Vandaag, 11:56 Moto Ostinato van Petr Eben op orgel.

Indrukwekkend.
Ik probeer soms te begrijpen hoe mensen naar zulke vreselijke muziek vrijwillig kunnen luisteren, maar waarschijnlijk ga ik het nooit begrijpen.
Ik vind het best aardig klinken.
https://www.youtube.com/watch?v=TW0jtnU6vw8

Maar ik luister wel vaker vrijwillig "vreselijke" muziek.
Ik kan gerust een stuk Messiaen luisteren, maar ook van Asma, Zwart of Mans en dergelijken en natuurlijk Bach.
Zelf vind ik orgelmuziek dermate breed dat ik een heel breed repertoire beluister en ook naar kan luisteren, niet omdat ik het altijd mooi vind maar wel de kunstvorm.
Ik waardeer organisten die een breed repertoire hebben, iemand als Minne Veldman bijvoorbeeld, hij kan uitstekend Bach spelen maar ook iets van Mons Leidvin Takle bijvoorbeeld, dat brede repertoire trekt mij.
Of iemand als Evan Bogerd, fantastisch vind ik.

Alhoewel ik een amateur bent vind ik het zelf ook leuk om van alles, ook "troep", te spelen.
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Mijn blik is wel iets breder geworden, vooral is er wat meer muziek van tussen 1780-1850 die ik wel kan waarderen, waar ik vroeger minder oog en oor voor had.
Maar verder houd ik het toch echt wel bij serieus muziek, en met ruim 13.000 stukken heb ik daar ook wel echt mijn handen vol aan.

https://www.youtube.com/watch?v=hzIxwLN7yDg

Rustig stukje muziek van: François Benoist (1794 - 1878)
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Plaats reactie