Ik kan een bericht gemist hebben, maar de rechter dwingt af dat de huidige structuur gebruikt moet worden om een regeling met elkaar te treffen. Hij voorziet niet in een oplossing hoe dat te regelen. Een besluit tot ontbinding zal ook wel aan wettelijke bepalingen moeten voldoen van 'ruime meerderheid'.Middenrefo schreef: ↑Vandaag, 09:48 De rechter heeft duidelijk uitgesproken dat de structuur wél functioneert. Dat het moeilijk is ontkent hij niet, maar dat is wat anders.
Een gemeente die afgevaardigden stuurt naar een CGK classis erkent daarmee die classis als het bevoegde orgaan.
Als dezelfde kerk ook afgevaardigden stuurt naar een alternatieve structuur (Rijnsburg), dan bestaan er twee concurrerende meerdere vergaderingen naast elkaar. Dat is in strijd met zowel de geest als de letter van de kerkorde.
Het kan niet anders of dit leidt tot discussie over het toelaten van de afgevaardigden van gemeenten die zich aansluiten bij Rijnsburg. Kerkrechtelijk gezien is dit veel fundamenteler dan de andere discussie.
Dus ja, je kunt er nu op wachten dat afzonderlijke gemeenten en of classis besluiten dat ze geen afgevaardigden meer sturen naar meerdere vergaderingen, waardoor er alsnog zand in de wielen van het 'nu schijnbaar functionerende structuur' komt.
Dus de opmerkingen van HHR snijden prima hout.