Dé oorzaak van verwijdering ligt al veel langer terug dan de recente besluiten. Die zijn voor mij niet meer dan symptoom van iets wat al veel langer onderliggend aanwezig is. In het overzichtsartikel in de Accent van het RD afgelopen zaterdag, was dit ook duidelijk af te leiden. Neem bijv. het enkele feit van een LCJ naast de CGJO - ver voor de discussies uit! Ik denk dat de kleine lettertjes bij artikel 37 een van de meest vroege markeringen in de kerkorde zijn, van een beginnende verwijdering die zich nu voltrokken heeft. Zeggen dat dit 'erbij halen echte nergens over gaat', die lezing deel ik simpelweg niet. Een Rijnsburg c.s. is gedoemd ook weer op termijn te scheuren als het onderliggende niet opgepakt wordt. En als dat in een nieuw verband wel zou kunnen. Dus als je daar wel verder zou kunnen praten met elkaar, is de vraag legitiem waarom dat in het huidige verband niet zou kunnen.huisman schreef: ↑Gisteren, 17:52Dat laatste geloof ik oprecht. Toch vind ik bv ‘belijdenis van de waarheid’ erbij halen echt nergens over gaan. Blijf bij wat deze crisis in ons kerkverband heeft veroorzaakt. Dat is de ongehoorzaamheid aan twee besluiten die sinds 2016 en 2025 voor vast en bondig dienen gehouden te worden.MidMid schreef: ↑Gisteren, 17:10 Goed te weten dat jij blijkbaar bent aangewezen om die dwaalweg bij een ander aan te wijzen.
Wijs mij er inhoudelijk op waar ik de feiten verdraai. Dan heb je een gesprek of een discussie. Maar wat mij betreft laat je oprispingen als hierboven achterwege.
En ja, wat ik plaats is welbewust en overdacht.
Je weet goed wat de taakgroep Samen Kerkzijn hierover heeft geschreven in haar rapport Zoekt eerst het Koninkrijk. Ze zeggen: Gemeenten die besluiten en uitspraken van meerdere vergaderingen naast zich neerleggen en tegelijk stellen dat ze van harte onderdeel willen blijven van de CGK spreken iets onmogelijks uit……er is geen goede weg uit de impasse als kerken die zich distantiëren van kerkelijke besluiten dit blijven doen.
Jij weet ook dat de bemensing van deze taakgroep breed was samengesteld en dus geen rapport van ‘rechts’
Je weet ook dat deze ongehoorzamen kerken het blijven doen en niet terugkeren. Ziedaar de impasse waar dus geen goede weg meer is om eruit te komen.
Daarom opnieuw de oproep. Rijnsburg c.s. is een feit. Laat Hoogeveen c.s. ook een feit worden en spreek daarna samen over een nette ontvlechting waar de nadruk moet liggen op de verantwoordelijkheid die er nog gezamenlijk is voor personen. Denk aan onze mensen op het Kerkelijk bureau, de zendingswerkers enz.
Bij het 'denk aan onze mensen', zou ik je op het hart willen binden daar als eerste te denken aan de kerken in het midden!
Afgelopen week hoorde ik de serieuze vraag langskomen hoe het eigenlijk zat als een kerkenraad met Rijnsburg mee wil en een deel van de gemeente niet en zij de spullen op zouden eisen. Die weg willen we toch niet op...