Verzaakten de discipelen dus Christus en werden ze toch weer hersteld? Dan mogen gelovigen verzekerd zijn, dat zij, ofschoon zij tijdelijk vervallen kunnen, zij toch bewaard zullen worden voor een totale afval en ondergang. Het nieuwe schepsel kan ziek zijn, maar het kan niet sterven. Heiligen mogen zinken, maar zij zullen weer bovenkomen. 'Verblijdt u niet over mij, o mijn vijandin. Wanneer ik gevallen ben, zal ik weder opstaan' (Micha 7:8). De hoogste vloed van natuurlijke ijver en voornemens mag ebben en geheel opdrogen. 'Maar zaligmakende genade is een fontein van water, springende tot in het eeuwige leven' (Joh. 4:14). Gods onveranderlijke verkiezing, de vastheid van het nieuwe verbond, de verdienstelijke en alles bij God vermogende voorbidding van Jezus Christus, geven de gelovige overvloedige zekerheid tegen het gevaar van een algehele en totale afval. Christus zegt: 'Mijn Vader, Die ze Mij gegeven heeft, is meerder dan allen en niemand kan ze rukken uit de hand Mijns Vaders' (Joh. 10:29). En wij lezen: 'Evenwel het vaste fundament Gods staat, hebbende dit zegel: De Heere kent degenen, die de Zijnen zijn' (2 Tim. 2:19). Iedere persoon, die door de Vader aan Christus gegeven is, zal door Hem tot de Vader gebracht worden en er zal niet één gemist worden.
J. Flavel
Gelezen, gedacht, gehoord...
Terug naar “Theologie - Bezinning”
Ga naar
- Theologie
- ↳ Theologie - Algemeen
- ↳ Theologie - Actueel
- ↳ Theologie - Dogma en Belijdenis
- ↳ Theologie - Bezinning
- ↳ Theologie - In English
- Kerk en Cultuur
- ↳ Kerk en Cultuur - Algemeen