Verkiezingen oktober 2025

Profesto

Re: Verkiezingen oktober 2025

Bericht door Profesto »

Ik ook.
Doordat de meeste gemeenten en woco's hun verantwoordelijkheid nemen hebben we nu niet een nog groter probleem in de asielketen.

Het is alleen jammer dat statushouders vaak in toch al kwetsbare buurten met veel sociale huurwoningen terecht komen. Daar is weinig draagkracht beschikbaar om hen goed op te vangen in de buurt en dus in de Nederlandse samenleving.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

huisman schreef: 22 sep 2025, 21:57
Herman schreef: 22 sep 2025, 20:55 Kan iemand mij uitleggen waarom het intrekken van een positieve discriminatieregel in botsing is met het grondwettelijke gelijkheidsbeginsel?

Als je niet meer leest dan dit, dan raakt je toch direct te kluts kwijt?
De redenering is dat je door die positieve discriminatieregel de achterstand in positie gelijktrekt met anderen. Statushouders kunnen het nooit ‘winnen’ van andere woningzoekers als die positieve discriminatieregel er niet is.
Ik ben het dus eens met het advies van de Raad van State.
Het wordt gepresenteerd als een ongrondwettelijke maatregel, maar het gaat dus wel degelijk om een afweging waarbij dus de statushouder per definitie een achterstand heeft en dat wordt door politiek-rechts betwist. Ik snap het, dank.

(Ik kwam twee minuten na deze vraag alhier om hem gewoon even door AI te halen en de structuur van de grondwet is mij op dit punt inmiddels wel helder).
merel

Bericht door merel »

Herman schreef: 22 sep 2025, 20:55 Kan iemand mij uitleggen waarom het intrekken van een positieve discriminatieregel in botsing is met het grondwettelijke gelijkheidsbeginsel?

De redenering is dat je door die positieve discriminatieregel de achterstand in positie gelijktrekt met anderen. Statushouders kunnen het nooit ‘winnen’ van andere woningzoekers als die positieve discriminatieregel er niet is.
Ik krijg soms het idee dat bepaalde partijen niet willen dat statushouders integreren. Anders raken ze hun stokpaardje kwijt.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Ik begrijp die redenering. Echter, ga dan uit van een gemiddelde dat mensen op een lijst staan en trek daar bv een aantal jaar af. Dan maak je een gelijk(er) speelveld.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

merel schreef: 23 sep 2025, 09:03

Ik krijg soms het idee dat bepaalde partijen niet willen dat statushouders integreren. Anders raken ze hun stokpaardje kwijt.
Als de integratie een daverend succes was, dan viel het stokpaardje vanzelf om.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Profesto schreef: 22 sep 2025, 22:31 Ik ook.
Doordat de meeste gemeenten en woco's hun verantwoordelijkheid nemen hebben we nu niet een nog groter probleem in de asielketen.

Het is alleen jammer dat statushouders vaak in toch al kwetsbare buurten met veel sociale huurwoningen terecht komen. Daar is weinig draagkracht beschikbaar om hen goed op te vangen in de buurt en dus in de Nederlandse samenleving.
Op dezelfde plaats waar de Nederlanders die lang op wachtlijsten staan terecht komen bedoel je? Ik woon in een wijk met 'meer draagkracht', maar dan zal nog steeds die statushouder zich moeten inzetten. Een paar huizen verderop woont een Irakees gezin dat allerhande cursussen heeft gehad, waar 'de samenleving' veel tijd aan heeft besteedt en na 30 jaar komen ze nog niet verder dan een paar woorden Nederlands. Daarin mag 'de samenleving' veel harder optreden wat mij betreft.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Zeeuw schreef: 23 sep 2025, 09:19Als de integratie een daverend succes was, dan viel het stokpaardje vanzelf om.
Als er voldoende huizen gebouw werden, zou dan ook helpen. We hebben nu 2,9 miljoen mensen die gemigreerd zijn in Nederland (eerste generatie), en 5 miljoen als je de tweede generatie ook meetelt. Tegelijkertijd moeten op dit moment starters bijna een half miljoen betalen voor een instapwoning, en het tekort loopt nog verder op.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

J.C. Philpot schreef: 23 sep 2025, 09:28
Zeeuw schreef: 23 sep 2025, 09:19Als de integratie een daverend succes was, dan viel het stokpaardje vanzelf om.
Als er voldoende huizen gebouw werden, zou dan ook helpen. We hebben nu 2,9 miljoen mensen die gemigreerd zijn in Nederland (eerste generatie), en 5 miljoen als je de tweede generatie ook meetelt. Tegelijkertijd moeten op dit moment starters bijna een half miljoen betalen voor een instapwoning, en het tekort loopt nog verder op.
Laat ik nu in die sector werken...dus ja, dat moet zeker gebeuren. Maar dat gaat met deze politiek echt niet lukken.
Het interessante is, als Nederland minder zou scheiden, bijvoorbeeld 3 jaar niet 1 scheiding, dan zou het probleem ook zijn opgelost :-), maar dat is maar een zijspoortje en toch niet haalbaar.
Profesto

Bericht door Profesto »

Zeeuw schreef: 23 sep 2025, 09:26

Op dezelfde plaats waar de Nederlanders die lang op wachtlijsten staan terecht komen bedoel je? Ik woon in een wijk met 'meer draagkracht', maar dan zal nog steeds die statushouder zich moeten inzetten. Een paar huizen verderop woont een Irakees gezin dat allerhande cursussen heeft gehad, waar 'de samenleving' veel tijd aan heeft besteedt en na 30 jaar komen ze nog niet verder dan een paar woorden Nederlands. Daarin mag 'de samenleving' veel harder optreden wat mij betreft.
Ja, dat bedoel ik. In Nederland heeft de overheid ervoor gezorgd dat de sociale huurwoningen enkel beschikbaar zijn voor mensen met een zeer laag inkomen. Gevolg is dat in de wijken/ buurten waar vooral sociale huurwoningen staan veel mensen met een zeer laag inkomen gehuisvest worden de veerkracht van een wijk afneemt. Ik lees net dat je, net als ik, in de sector werkt, dus dat hoef ik je denk ik niet te vertellen.

En uiteraard met je eens dat er ook een inspanning van de statushouders mag worden gevraagd. Waarom is dat in de afgelopen decennia met vooral rechts georiënteerde kabinetten niet gelukt? En vooral: waarom heeft het laatste kabinet daar geen speerpunt van gemaakt? Of waren ze vooral bezig met 'benoemen' en niet met oplossen?
merel

Bericht door merel »

Zeeuw schreef: 23 sep 2025, 09:31
Laat ik nu in die sector werken...dus ja, dat moet zeker gebeuren. Maar dat gaat met deze politiek echt niet lukken.
Het interessante is, als Nederland minder zou scheiden, bijvoorbeeld 3 jaar niet 1 scheiding, dan zou het probleem ook zijn opgelost :-), maar dat is maar een zijspoortje en toch niet haalbaar.
Dat laatste heb ik ook al wel eens opgemerkt. Dat werd mij in een omgeving met vele scheidingen niet in dank afgenomen.

Wat betreft integratie vind ik het dubbel. Ik zie de problematiek ook om mij heen en mijn kinderen hebben er in Rotterdam vrijwel dagelijks mee te maken. Toch vraag ik mij af of het andere aspecten hierin geen grotere rol spelen. Ik zie dat Profesto ook zoiets benoemt.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Profesto schreef: 23 sep 2025, 09:46
Zeeuw schreef: 23 sep 2025, 09:26

Ja, dat bedoel ik. In Nederland heeft de overheid ervoor gezorgd dat de sociale huurwoningen enkel beschikbaar zijn voor mensen met een zeer laag inkomen. Gevolg is dat in de wijken/ buurten waar vooral sociale huurwoningen staan veel mensen met een zeer laag inkomen gehuisvest worden de veerkracht van een wijk afneemt. Ik lees net dat je, net als ik, in de sector werkt, dus dat hoef ik je denk ik niet te vertellen.

En uiteraard met je eens dat er ook een inspanning van de statushouders mag worden gevraagd. Waarom is dat in de afgelopen decennia met vooral rechts georiënteerde kabinetten niet gelukt? En vooral: waarom heeft het laatste kabinet daar geen speerpunt van gemaakt? Of waren ze vooral bezig met 'benoemen' en niet met oplossen?
Ik woon absoluut niet in een dergelijke wijk, dus het is hier juist keurig gedaan door de corporatie. En nog steeds, ondanks alle mogelijkheden die de statushouders hier wordt geboden, hebben ze deze niet aangepakt. Of, zijn ze gedwongen deze aan te pakken. Als je na 30 jaar in een land de taal nog niet spreekt, doe je echt iets fout. Er zijn rechten en plichten, maar dat laatste vinden we blijkbaar lastig om te benoemen. Al weet ik ook niet zo goed hoe je het moet afdwingen en welke maatregelen je dan moet nemen zonder 'mensenrechten' discussie.

Van je laatste zinnen word ik een beetje simpel. Dat geklets over rechts en links. Hou het eens gewoon bij de inhoud. Er is veel inzet gepleegd op integratie, maar dat is simpelweg niet af te dwingen. De bibliotheek zit hier vol met dames met hoofddoeken die de taal aan het leren zijn, maar deze blijven vervolgens achter de voordeur. Ik heb een tijdje een opdracht gedaan op een MBO, waar jongedames zaten die echt wilden, goed presteerden, nieuwkomers waren. Vervolgens kwamen pa en ma ook naar Nederland en de jongedames werden naar binnen getrokken, want: cultuur.

Terwijl mijn ervaring, en die van velen denk ik, is dat juist de jongere vrouwen ontzettend gemotiveerd zijn om er echt iets van te maken. Maar onder druk van familie en mannen teruggetrokken worden. En dat is oprecht zonde voor die dames en voor ons allemaal.

Vwb de jongemannen heb ik niet zoveel hoop. Kijk maar naar wat er in Den Bosch gebeurt. Deze hebben, veelal obv traumatische ervaringen, een dusdanige bagage en nemen zoveel cultuur etc mee, dat aanpassen aan het gastland echt een utopie is. Het zijn m.i. ook veelal deze jongemannen die de beeldvorming bepalen.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

merel schreef: 23 sep 2025, 09:51
Zeeuw schreef: 23 sep 2025, 09:31

Dat laatste heb ik ook al wel eens opgemerkt. Dat werd mij in een omgeving met vele scheidingen niet in dank afgenomen.

Wat betreft integratie vind ik het dubbel. Ik zie de problematiek ook om mij heen en mijn kinderen hebben er in Rotterdam vrijwel dagelijks mee te maken. Toch vraag ik mij af of het andere aspecten hierin geen grotere rol spelen. Ik zie dat Profesto ook zoiets benoemt.
Wel interessant om gewoon de gevolgen te benoemen. Het is geen oordeel over de scheiding an sich. Maar het gevolg is simpelweg dat er per scheiding 1 extra wooneenheid nodig. is. De afgelopen tijd 2 keer gebeurd in onze omgeving en 2 keer heeft de dame een huurwoning nodig. Die ze, ivm spoed, nog krijgt ook.

Integratie had bij de eerstkomers moeten beginnen. Dat is niet (voldoende) gedaan, dus de 3e generatie zit met het ene been in de ene cultuur en het andere been in de andere. Hoort nergens echt bij, dus hangt naar daar waar ze het meest gehoord worden en dat is de basiscultuur. En de Oosterse en Westerse cultuur verschillen zoveel, dat breng je niet bij elkaar.

Ik kreeg dat ooit van een Marokkaanse dame uitgelegd en kon heel ver mee in haar uitleg: https://onlybyme.nl/actueel-nieuws/ik-c ... cultuur-2/
merel

Bericht door merel »

De gescheiden vrouwen die ik ken, gaan fulltime werken en kopen eigenlijk altijd een huis. Ik vraag mij ook af of deze vrouwen in Rotterdam überhaupt een spoedplek zouden krijgen. Ik vermoed van niet.

Qua integratie vind ik het lastig. Het is logisch dat men elkaar blijft opzoeken. Dat doen Nederlanders in Canada ook. Momenteel zijn er ook in spanje enclaves met Nederlanders die ook na jaren daar wonen nog vrijwel geen woord Spaans spreken.

Denk dat al veel opgelost zou worden als elk inkomend gezin gekoppeld zou worden aan een autochtoon Nederlands gezin. Dan leer je over en weer elkaars cultuur en gebruiken kennen
parsifal

Bericht door parsifal »

Kijk integreren hoeft niet overnemen van cultuur of gebruiken perse te zijn. Nederland heeft jaren met verzuiling geleefd en dat ging best. Er moet wel genoeg aan een gemeenschappelijke visie zijn, waardoor je in ieder geval het beste voor hebt met iedereen in het land en je verantwoordelijkheid voelt voor het land (wat in de verzuiling wel aanwezig was).
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
MGG

Bericht door MGG »

merel schreef: 23 sep 2025, 10:12 De gescheiden vrouwen die ik ken, gaan fulltime werken en kopen eigenlijk altijd een huis. Ik vraag mij ook af of deze vrouwen in Rotterdam überhaupt een spoedplek zouden krijgen. Ik vermoed van niet.

Qua integratie vind ik het lastig. Het is logisch dat men elkaar blijft opzoeken. Dat doen Nederlanders in Canada ook. Momenteel zijn er ook in spanje enclaves met Nederlanders die ook na jaren daar wonen nog vrijwel geen woord Spaans spreken.

Denk dat al veel opgelost zou worden als elk inkomend gezin gekoppeld zou worden aan een autochtoon Nederlands gezin. Dan leer je over en weer elkaars cultuur en gebruiken kennen
Het verschilt nogal of je financieel wel of niet op eigen benen staat. Veel pensionados leveren een land aanzienlijk meer op dan zijn kosten. Een taal niet spreken is ook dan onfatsoenlijk maar wel van heel andere orde dan wanneer je van een uitkering en toeslagen leeft.
Plaats reactie