KT: "maar daar Paulus hier handelt van zaken, die den godsdienst aangaan, zo verstaan anderen dit bekwamelijker van enige oefening des lichaams, waardoor het getemd of getuchtigd wordt, gelijk daar is vasten, waken, onthouding van enige spijzen of kleding, anderszins geoorloofd. Van deze zegt de apostel, dat zij wel enige nuttigheid kunnen hebben, maar nochtans weinig ten aanzien van de godzaligheid zelf, daar die ook kunnen misbruikt worden, en in bijgelovigheden verkeren, gelijk Paulus getuigt Col. 2:23; maar de godzaligheid is Gode altijd aangenaam en tot alles dienstig."Erasmiaan schreef:Toch zeggen de kanttekeningen, dat deze tekst ook wel door sommigen wordt gezien als "de oefening dergenen die om prijs streden met worstelen, lopen en anderszins, gelijk het Griekse woord gymnasia somwijlen betekent, waardoor maar enige lichamelijke weldaad werd verkregen.Pim schreef:Deze tekst gaat over de ascese en lichamelijke oefeningen (Luther) teneinde de zaligheid te verdienen. We kunnen die tekst daarom met het verzoek van Dathenum buiten beschouwing laten in deze topic.Marnix schreef:Weinig nut is iets anders dan nutteloos. En aangezien ons lichaam een tempel van de Heilige Geest is mogen we die ook wel een beetje in conditie houdenpierre27 schreef:
Ok, maar die Bijbeltekst is wel serieus!!
Ik speel zelf al 12 jaar tafeltennis, daarnaast af en toe poolen, fietsen, squashen, tennissen, voetballen.
Dus helemaal irrelevant ten aanzien van het onderwerp sport lijkt deze tekst mij niet.
Bij dat MAAR sluit ik me aan, en ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat de kanttekenaren zelf ook deze mening voorstaan.