Bezet gebied?

Arja

Re: Bezet gebied?

Bericht door Arja »

Philip schreef: Gisteren, 21:21 Nee, dat is het niet. Logischerwijs heeft de staat Israël iedereen die onder de Nürenberger wetten als Jood werd vervolgd, het recht willen geven op emigratie naar Israël. Dus daarin komen die wetten overeen met het emigratierecht, omdat voor dat recht is aangesloten bij die wetten.
Ik weet niet of het helemaal klopt hoor.

De Wet op de Terugkeer van 1950 gaf “Joden” het recht om naar Israël te emigreren, maar zonder precies te definiëren wie Jood was. Pas in 1970 is de wet expliciet verruimd: toen kregen ook kinderen en kleinkinderen van Joden en hun echtgenoten recht op aliyah. Dat staat bekend als de ‘grandchild clause’, ingevoerd mede vanwege de situatie in de Sovjet-Unie (ik denk wel met de Holocaust in herinnering). Check deze site of het klopt wat ik zeg: https://en.idi.org.il/articles/47418

Het is zoveel ingewikkelder dan ik in de eerste instantie dacht te weten.
Amstelodamense

Bericht door Amstelodamense »

huisman schreef: Gisteren, 20:47
Amstelodamense schreef: Gisteren, 20:43
huisman schreef: Gisteren, 20:32
Amstelodamense schreef: Gisteren, 20:20 Wat ik bedoel: wanneer kun je het recht claimen Joods te zijn en in Israel te gaan wonen? En hoeveel procent Joods moet je dan zijn?
Heb je nu echt niet door wat je zegt. In de Nazi Nürenberger wetten van 1935 is dit allemaal vastgelegd. Wie was een Jood, wie een half Jood. Mischling eerste graad had één Joodse ouder. Mischling tweede graad had een Joodse grootouder
Als een Mischling was getrouwd met een Jood werden de kinderen ook als Joods gezien. Enz.

Echt Nazi Duitsland zieke retoriek dus. Daarom kreeg ik zo’n naar gevoel bij jouw bericht. Maar ik ga absoluut uit van jouw onkunde op dit gebied en dat je niet opzettelijk zieke Nazi onderscheidingen wilde maken.
Ho ho, relax man. Ik heb helemaal niets met Nazi Duitsland en heb de Joden lief (zoals ik al m'n naasten probeer lief te hebben). Dus je leest dingen die er niet zijn.

Mijn vraag is oprecht aan een ieder die zegt dat het Joodse volk het recht heeft om in Israel te wonen: wanneer ben je dan Joods? Wat zijn (Bijbelse) gronden om te stellen dat je daar kan/mag wonen? Is dat nu een gekke vraag?
Ja in het kader van het groeiend antisemitisme in ons land en het dragen van een keppel is het een bizar gekke vraag.
Gelijk alles afdoen als anti-semitisme is te makkelijk Huisman. Je beticht mij van anti-semitisme en liefhebber van Nazi Duitsland. Dit doe je zonder onderbouwing en let wel: ik stel alleen maar vragen.
huisman

Bericht door huisman »

Amstelodamense schreef: Gisteren, 21:45
huisman schreef: Gisteren, 20:47
Amstelodamense schreef: Gisteren, 20:43

Heb je nu echt niet door wat je zegt. In de Nazi Nürenberger wetten van 1935 is dit allemaal vastgelegd. Wie was een Jood, wie een half Jood. Mischling eerste graad had één Joodse ouder. Mischling tweede graad had een Joodse grootouder
Als een Mischling was getrouwd met een Jood werden de kinderen ook als Joods gezien. Enz.

Echt Nazi Duitsland zieke retoriek dus. Daarom kreeg ik zo’n naar gevoel bij jouw bericht. Maar ik ga absoluut uit van jouw onkunde op dit gebied en dat je niet opzettelijk zieke Nazi onderscheidingen wilde maken.
Ho ho, relax man. Ik heb helemaal niets met Nazi Duitsland en heb de Joden lief (zoals ik al m'n naasten probeer lief te hebben). Dus je leest dingen die er niet zijn.

Mijn vraag is oprecht aan een ieder die zegt dat het Joodse volk het recht heeft om in Israel te wonen: wanneer ben je dan Joods? Wat zijn (Bijbelse) gronden om te stellen dat je daar kan/mag wonen? Is dat nu een gekke vraag?
Ja in het kader van het groeiend antisemitisme in ons land en het dragen van een keppel is het een bizar gekke vraag.
Gelijk alles afdoen als anti-semitisme is te makkelijk Huisman. Je beticht mij van anti-semitisme en liefhebber van Nazi Duitsland. Dit doe je zonder onderbouwing en let wel: ik stel alleen maar vragen.
Dat heb ik nu juist expliciet niet gedaan. Heb het even vetgedrukt voor jou.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Terri

Bericht door Terri »

Philip schreef: Gisteren, 20:42
Amstelodamense schreef: Gisteren, 20:20 Wat ik bedoel: wanneer kun je het recht claimen Joods te zijn en in Israel te gaan wonen? En hoeveel procent Joods moet je dan zijn?

Nee hoor, Israël maakt zelf ook onderscheid op deze manier: https://en.wikipedia.org/wiki/Law_of_Return. Dat is ook logisch, anders staat straks iedereen aan de deur om een Israëlisch paspoort te krijgen.
Wie bedoel je met iedereen? Heb niet de indruk dat het dringen geblazen is door jan en alleman om zo'n paspoort te bemachtigen en te gaan claimen om te wonen in zo'n klein stukje daar aan de Middellandse zee wat inmiddels door de hele wereld uitgekotst wordt.
Philip

Bericht door Philip »

Voor veel mensen in armoede is Israël als welvarend land aantrekkelijk.
Terri

Bericht door Terri »

Ik twijfel eerlijk gezegd of Israël wel zo aantrekkelijk is om naar toe te emigreren.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Nu.nl:
" VN-baas: laat je niet intimideren door Israël, land doet toch wat het wil"

Een van de weinige ware zinnen die deze israel hater uitspreekt.
Amstelodamense

Philip schreef: Gisteren, 22:24 Voor veel mensen in armoede is Israël als welvarend land aantrekkelijk.
Exact. En ook relatief veilig. Er zijn veel mensen uit onze gezindte die van mening zijn dat Gods uitverkoren volk recht heeft op het hele land (inclusief de bezette Westelijke Jordaanoever en Oost-Jeruzalem). Als dat zo zou zijn, dan komt de vraag op: wie zijn dat? Wie is Gods uitverkoren volk? Dat is toch een hele lastige discussie als je ziet hoe de Joden zich verspreid hebben over de hele wereld plus "gemengd" hebben met andere volken. Moet je dan 100% Joods zijn? Of is 30% ook genoeg? Wanneer kun je dit claimen? Kwam ook terug in de docu "Het Israel van Heertje en Bromet". Heertje zou 100% Joods bloed hebben, Bromet kwam op 40% uit. Is juridisch toch een lastige discussie dan?
Amstelodamense

Wim Anker schreef: Vandaag, 10:56 Nu.nl:

Doe toch normaal man....Israel hater. Zelf ben je een Palestijn hater, wat wil je nou?
huisman

Bericht door huisman »

Amstelodamense schreef: Vandaag, 10:58
Philip schreef: Gisteren, 22:24 Voor veel mensen in armoede is Israël als welvarend land aantrekkelijk.
Exact. En ook relatief veilig. Er zijn veel mensen uit onze gezindte die van mening zijn dat Gods uitverkoren volk recht heeft op het hele land (inclusief de bezette Westelijke Jordaanoever en Oost-Jeruzalem). Als dat zo zou zijn, dan komt de vraag op: wie zijn dat? Wie is Gods uitverkoren volk? Dat is toch een hele lastige discussie als je ziet hoe de Joden zich verspreid hebben over de hele wereld plus "gemengd" hebben met andere volken. Moet je dan 100% Joods zijn? Of is 30% ook genoeg? Wanneer kun je dit claimen? Kwam ook terug in de docu "Het Israel van Heertje en Bromet". Heertje zou 100% Joods bloed hebben, Bromet kwam op 40% uit. Is juridisch toch een lastige discussie dan?
Die juridische discussie maakt Hamas niet uit.

Hier een column die misschien wat meer inzicht geeft. https://chabadoncampus.nl/column-magali ... dentiteit/
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Amstelodamense

huisman schreef: Vandaag, 11:03

Hier een column die misschien wat meer inzicht geeft. https://chabadoncampus.nl/column-magali ... dentiteit/
Je geeft geen antwoord op mijn vraag. Wanneer mag je Israelisch grondgebied claimen?
huisman

Bericht door huisman »

Amstelodamense schreef: Vandaag, 11:04
huisman schreef: Vandaag, 11:03

Je geeft geen antwoord op mijn vraag. Wanneer mag je Israelisch grondgebied claimen?
Je hebt de column niet begrepen.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Amstelodamense schreef: Vandaag, 11:00
Wim Anker schreef: Vandaag, 10:56 Nu.nl:

Doe toch normaal man....Israel hater. Zelf ben je een Palestijn hater, wat wil je nou?
Nehoor. Ik ben wel een terroristenhater en heb inderdaad een hekel aan iedereen die vindt dat Israel maar moet toekijken bij de pogingen hun van de kaart te vegen.
Ps. Is de gestolen babyvoeding al terecht? Of zien we straks weer plaatjes van Palestijnse babies die.honger hebben zodat jij Israel weer de schuld kan geven?
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Amstelodamense schreef: Gisteren, 18:21
Zeeuw schreef: Gisteren, 16:21
J.C. Philpot schreef: Gisteren, 07:59
Zeeuw schreef: Gisteren, 07:45
Het is veiliger om dit filmpje te bekijken, dan om het zelf uit te proberen: https://youtu.be/s8ul3lfEQe8?si=fhsHgnW7RhN8ddVq (pas op, taalgebruik is niet zo best).
Nee, je kkmoeder etc is een beetje de standaard taal van de antisemieten.
Blij dat je zo goed op de hoogte bent
In mijn omgeving wonen best wat van deze jongens. Aardig als je ze kent en 1 op 1 met ze spreekt en met een groep standaard dit soort taal gebruikt. Gisteravond nog. En als je met ze in gesprek raakt over hun visie op Nederland, homo's, Joden en vrouwen dan ben je vrij snel op de hoogte. Ik zeg hiermee overigens niet dat ze uniek zijn in hun standpunten.
Laatst gewijzigd door Zeeuw op 20 sep 2025, 16:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Amstelodamense schreef: Gisteren, 18:20 Nee, dat is er nog niet van gekomen. Maar ik weet wel dat hier schromelijk overdreven wordt.
Kom, probeer het proefondervindelijk. Tegenover jouw anekdotische voorbeeld kunnen tientallen anderen worden gesteld. Dus alleen met een serieuze proef op de som lukt het wellicht je grote woorden, wat overigens vaak iets maskeert, te onderbouwen.

Paar tips vooraf om te lezen en te luisteren, maar je kunt je ook gewoon laten verrassen:

https://www.nporadio1.nl/nieuws/podcast ... -nederland
https://www.mensenrechten.nl/themas/god ... -nederland
https://www.ewmagazine.nl/nederland/ach ... nd-64979w/
https://www.human.nl/de-publieke-tribun ... -nederland
Plaats reactie