Gelezen, gedacht, gehoord...

Geeske_1991

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Geeske_1991 »

Delftenaar schreef:Gisteravond hoorde ik een dankzeggingspreek op het Heilig Avondmaal van een predikant binnen de GG.
Op een bepaald moment sprak hij erover dat je aan het Avondmaal kon aangaan en toch nog een grote schuld bij God open hebt staan.

Om eerlijk te zijn kwam deze redenering bij mij nogal vreemd over. Hoewel we uiteraard dagelijks zonden doen kom je als oprecht christen aan het Avondmaal om daarmee te belijden dat door het offer van Christus je zonden vergeven zijn. En je ondanks alles wat er nog is uit Zijn genade mag leven.

Hoe kan er dan, ondanks de Avondmaalsgang, nog een grote schuld open staan? Dan ben je mijns inziens, in alle voorzichtigheid gesteld, onterecht aangegaan.

De betreffende predikant spreekt hierin denk ik niet volgens de Bijbel.
Als je geen schuldovernemende Borg kent, behoor je ook niet aan het avondmaal.
Het is bekeerd of onbekeerd, geen grijs vlak waarin je wel of niet aan kan gaan.

Verstuurd vanaf mijn SM-S911B met Tapatalk

huisman

Bericht door huisman »

https://youtu.be/cCEolECCoFo?si=S9kLlCFH6PGZv5bx

4 minuten uit de verhandeling over Kohlbrugge. Erg raak!
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Vrouwke

Bericht door Vrouwke »

huisman schreef: 16 sep 2025, 23:15 https://youtu.be/cCEolECCoFo?si=S9kLlCFH6PGZv5bx

Mooi hè..

🥰
De HEERE is goed, Zijn goedertierenheid is in der eeuwigheid, en Zijn getrouwheid van geslacht tot geslacht..!
‭‭
huisman

Bericht door huisman »

Vrouwke schreef: 17 sep 2025, 07:35
huisman schreef: 16 sep 2025, 23:15 https://youtu.be/cCEolECCoFo?si=S9kLlCFH6PGZv5bx

Mooi hè..

🥰
Prachtig.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

mooie lezing inderdaad, waard om het geheel te luisteren
Ben nu wat oude lezingen aan het luisteren van de site van de haamstedeconferentie.
Ds Harinck over de rechtvaardigmaking in de vierschaar en ds de Vries over de functie van de wet en over de toeleidende weg.
Zeer leerzaam!
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Vrouwke

Bericht door Vrouwke »

Er staan inderdaad heel veel mooie en leerzame lezingen op die site. Ik heb er in het verleden ook heel veel van beluisterd. Onder andere die je noemt van Ds. Harinck. Daar heb ik destijds veel aan gehad. De lezing is ook terug te luisteren via downloadpreken.nl. Daar is ook nog een andere lezing van hem terug te vinden over het aanbod van genade.

https://downloadpreken.nl/6926/de-recht ... vierschaar

https://downloadpreken.nl/10263/het-aanbod-van-genade
De HEERE is goed, Zijn goedertierenheid is in der eeuwigheid, en Zijn getrouwheid van geslacht tot geslacht..!
‭‭
Hoopvol

Bericht door Hoopvol »

Wij zullen nu voorstellen, hoe wij een nuttig gebruik mogen maken van het lijden en sterven van Christus.

Is Christus gestorven en stierf Hij de gewelddadige, pijnlijke, smadelijke en vervloekte dood des kruises? Dan is er zeker vergeving bij God en overvloedige verlossing voor de grootsten der zondaren, die door het geloof, het bloed des kruises mogen aannemen voor hun schuldige zielen. Zo spreekt de apostel Paulus: 'In Dewelke wij de verlossing hebben door Zijn bloed, namelijk de vergeving der zonden' (Kol. 1:14). En de apostel Johannes zegt: 'Het bloed van Jezus Christus, Zijn Zoon, reinigt ons van alle zonden' (1 Joh. 1:7). Dit blijkt uit twee zaken. Ten eerste, er is kracht genoeg in het bloed van het kruis om de grootste zonden af te wassen. Ten tweede, dat bloed is door God bestemd en bedoeld voor gelovige zondaren.
(En daarna worden deze twee zaken verder ontvouwt)

Ds. J. Flavel
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Geeske_1991 schreef: 16 sep 2025, 08:42 Het is bekeerd of onbekeerd, geen grijs vlak waarin je wel of niet aan kan gaan.
Dus je mag enkel deelnemen als je bekeerd bent? Wat doen dan al die mensen in kerken met gg in de naam?
Vrouwke

Bericht door Vrouwke »

Toekijken..
‭‭
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Vrouwke schreef: Gisteren, 10:03Toekijken..
Vrouwkens, die altijd leren...........
Vrouwke

Bericht door Vrouwke »

Ha, ha, ha…ik moet zo hard lachen dat de Face ID om in te loggen niet eens werkte!

:haha
‭‭
Vrouwke

Bericht door Vrouwke »

Laten we het er maar niet over hebben of je de kanttekeningen daarbij vooraf goed bestudeerd hebt 🙃
‭‭
De Rijssenaar

Bericht door De Rijssenaar »

https://youtu.be/GgbudhkEAAo?si=mYmOX0cTf6PNUY_l

Iemand op dit forum had mij aangeraden om dit te kijken. Daar ben ik mee begonnen. Ik vond dr. Van den Brink wel goed verhaal hebben, wel lastig te volgen. Je moet echt geconcentreerd luisteren. Maar je merkt wel dat ie er goed over nagedacht heeft en niet zomaar wat kletst. Int eerste filmpje en mij vielen een paar dingen op.

- Hij is van mening dat aanbod van genade dus aan mensen in doodstaat gepredikt moet worden. Dus mensen die niks hebben, dood zijn, die moet de genade aangeboden worden en het evangelie gedeeld worden. Ze moeten worden opgeroepen om te geloven in Jezus. Hij noemt daar citaten hij. Denk dat dit wel klopt.
- ⁠Dr. van Brink zegt niet dat je kunt geloven. Maar wel dat dit gebeurt door prediking en werk van Heilige geest. Hij zegt dat je dan gaat geloven.
- ⁠Oproep tot geloof is niet remonstrants, ook bijvoorbeeld als je zegt dat Jezus voor alle mensen is gestorven. Dat is niet direct remonstrants, maar kan het wel worden als je ook andere dingen er bij denkt die remonstrants zijn. Maar standpunten vallen binnen ruimte van DL
- ⁠Hij is bang dat er te snel gezegd wordt dat iets remonstrants is en daardoor de DL in verkeerd daglicht komt te staan. Mensen zijn dan geneigd om toch arminianen te worden. Ik denk dat aan die mensen uit Werkendam die zo fanatiek zijn.. dat moet je niet hebben vind hij en hij wil dat er wel goed over DL gesproken wordt.
- ⁠Het aanbod van genade is niet in tegenspraak met verkiezing. Dat was juist kritiek van de remonstranten. Maar hij zegt dus dat de DL ze juist naast elkaar laten staan, maar dat er kerken zijn die aanbod van genade maar inperken omdat ze ook nog uitverkiezing leren. Dat is volgens hem dat je eigenlijk de arminianen gelijk geeft. Hij ziet juist dat DL twee kanten van medaille laat staan.

Al met al veel geleerd. Vond het wel mooi, je moet wel echt tijd nemen om het goed te luisteren en te begrijpen wat ie bedoelt. Maar naar mijn idee best logisch verhaal. Je ziet in Gergem ook wel dat ze dan zeggen dat je niet het evangelie moet preken, want dat zou niet goed zijn omdat mensen eerst goed genoeg ontdekt moeten worden aan hun verdorvenheid. Je moet geen zachte heel meesters zijn, een goede arts moet eerst heel diep snijden (zeggen ze dan)… maar eigenlijk is er dan geen aanbod van genade meer, want je weet nooit of er diep genoeg gesneden is en je diep genoeg ontdekt bent. Dat is dan een half evangelie
Plaats reactie