huisman schreef: ↑Gisteren, 09:48
Middenrefo schreef: ↑Gisteren, 00:29
@Huisman - Het is niet chique om de woorden van ds. Schenau op deze manier en in jouw context aan te halen omdat hij niet alleen refereerde aan de ongehoorzame gemeentes. Hij is ook kritisch op het behoudende deel van de CGK.
Je voorstel om via de huidige structuur de ontvlechting te regelen verbaast me wel een beetje omdat de legitimiteit van die structuur en kerkelijke vergaderingen door jou en Rijnsburg steeds ter discussie gesteld worden. Maar nu het erop lijkt dat er toch een roepende kerk aangewezen gaat worden toch terug naar die structuur om je eigen doel te verwezenlijken? Want dat kan natuurlijk, omdat de groep Rijnsburg op GS niveau een meerderheid kan bereiken. Ik zie de volgende mogelijkheden om te voorkomen dat een georganiseerde groep die al een alternatieve structuur aan het voorbereiden is, de besluitvorming gaat beïnvloeden:
1. Besluiten op een eventuele nieuwe of voortgezette synode over ontvlechting of nieuwe modellen moeten een 80% meerderheid krijgen.
2. Deelname aan de classis kan alleen onvoorwaardelijk. Gemeenten die formeel gekozen hebben voor Rijnsburg kunnen alleen vertegenwoordigd zijn op een classis als zij expliciet uitspreken dat ze zich blijven voegen onder de kerkorde, binnen het verband en de structuur van de CGK. Willen ze dat niet en kiezen ze voor een alternatieve structuur en plaatsen ze zich daarmee buiten het bestaande verband van de CGK, dan kunnen de lastbrieven geweigerd worden. Het is of het één, of het ander.
Punt 1 is met mij over te praten als het enige agenda punt na de opening is: De ontvlechting of een model die dat netjes gaat faciliteren. Geen gezeur meer over rapporten die nog behandeld moeten worden of langer naar elkaar luisteren. Dat maakt dat ik er weinig vertrouwen in heb maar als het strak aangevlogen wordt zou het een mogelijkheid kunnen zijn.
Punt 2 is de wereld op zijn kop. Ik wilde dat juist het midden zo had opgetreden tegen de ongehoorzaamheid. Dat ze de ongehoorzame gemeenten alleen hadden toegelaten als zij expliciet uit zouden spreken dat ze zich blijven voegen onder de kerkorde. Dat heb jij nooit willen doen. Nu Rijnsburg wel dit opleggen laat je duidelijk zien waar jouw sympathie ligt.
Jij gaat blijkbaar liever met Zwolle door dan met Katwijk. Wees daar eens eerlijk over. Ik kan niet meer met Zwolle door maar dat weet je.
Sympathie kun je niet opeisen. De laatste tijd is mijn sympathie voor rechts inderdaad minder geworden, maar dat staat volledig los van mijn mening over zaken zoals v&a of hoe ze daar in Zwolle of Gouda mee omgaan. Het heeft te maken met de grote woorden, de verharding, de selectieve verontwaardiging over ongehoorzaamheid, gebrek aan zelfreflectie en de groepsvorming. Ik heb al vaker aangegeven dat ik v&a niet tuchtwaardig vind en daarom ook geen reden om te scheuren of af te scheiden. En daarin zie ik mij gesteund door kerkorde en synodebesluiten.
De georganiseerde groepsvorming van Rijnsburg is voor mij van een andere orde; dat komt dichtbij scheurmakerij, als het dat al niet is. Je kunt het op allerlei manieren rechtvaardigen, maar het heeft mij nog steeds niet overtuigd.
De reden waarom destijds de zin in ons ondertekeningsformulier is gekomen die gehoorzaamheid aan de synodebesluiten vraagt is precies wat Rijnsburg zou moeten doen. In die tijd traden er namelijk gemeenten uit ons kerkverband zonder dat ze eerst de kerkelijke weg hadden doorlopen. Als de gemeenten van Rijnsburg vinden dat de kerkelijke weg ten einde is, dan staat het ze vrij om uit te treden en over te gaan naar een ander kerkverband, niet om een heel kerkverband mee te nemen in een harde scheuring. Voor mij hoeven ze niet uit te treden, ik hou ze er graag bij, maar het is aan hun.