De wolf in Nederland

Hoe denken jullie over wolven in Nederland?

Geweldig dat er weer wolven zijn in Nederland!
16
23%
Het maakt me helemaal niets uit.
3
4%
Zo snel mogelijk alle wolven afschieten of wegjagen uit ons land.
20
29%
In sommige gebieden zou het eventueel kunnen, maar dan wel met beleid.
31
44%

Totaal aantal stemmen: 70

huisman

Re: De wolf in Nederland

Bericht door huisman »

Marijn_M schreef: 09 aug 2025, 17:09
huisman schreef: 08 aug 2025, 20:56
Marijn_M schreef: 08 aug 2025, 17:55 Als de wolf niet weg mag, vind ik dat ze wandelaars moeten voorzien van pepperspray of berenspray. Of zijn jullie daar op tegen?
Als je een wolf agressief wil krijgen moet je zeker pepperspray meenemen. Wees een beetje nuchter. Onze natuur is veilig op een wespensteek en een tekenbeet na. Dat laatste weet ik inmiddels alles van. Ben net halverwege mijn antibiotica kuur vanwege een teek. Had helaas geen pepperspray bij me. :OO3 . De teek is onmiddellijk afgeschoten.
Mocht ik een wolvenbeet oplopen hoor jullie dat meteen. :)
Weet je nog dat je vroeger voor een tekenbeet niet eens naar de dokter hoefde? Misschien zeggen we over twintig jaar wel: ‘Weet je nog… dat we banger waren voor teken dan voor wolven — voordat ze met meer waren, hun territorium verdedigden en hele bossen voor ons werden afgesloten?’

Wie zal het zeggen…
Sterkte met je kuur trouwens.
En inderdaad: berenspray werkt niet in alle gevallen.
Ik ga ook niet met elke tekenbeet naar de dokter maar wel als de plek behoorlijk opzet, vuurrood wordt en je er een eitje op kunt bakken. Is de eerste keer na een teek dat ik zo’n ontsteking kreeg terwijl ik best wel vaker een teek heb moeten verwijderen. Dank voor je meeleven trouwens.
Nu op naar de wolf :)
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Forse beschuldigingen tegen de Wolf bij de NOS.

Citaten:
* "Het dier maakt een kosten-batenanalyse"
* "De wolf is een opportunist"
* "De wolf verruimt de blik, maakt een kosten-batenanalyse en richt zich op schapen"

Bron: https://nos.nl/artikel/2578062

In ieder geval wordt de Wolf een grote intelligentie toegeschreven, aangezien hij kosten-batenanalyses kan maken. Dat is dan weer een opsteker voor hem, te midden van alle beschuldigingen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Henk J

Bericht door Henk J »

refo

Bericht door refo »

J.C. Philpot schreef: 11 aug 2025, 07:24 Forse beschuldigingen tegen de Wolf bij de NOS.

Citaten:
* "Het dier maakt een kosten-batenanalyse"
* "De wolf is een opportunist"
* "De wolf verruimt de blik, maakt een kosten-batenanalyse en richt zich op schapen"

Bron: https://nos.nl/artikel/2578062

In ieder geval wordt de Wolf een grote intelligentie toegeschreven, aangezien hij kosten-batenanalyses kan maken. Dat is dan weer een opsteker voor hem, te midden van alle beschuldigingen.
Dat kunnen veel organismen. Is intelligentie niet voor nodig.
J.C. Philpot

Gelderland wil wolf die schapen in Barneveld doodde afschieten
https://www.rd.nl/artikel/1118672-gelde ... afschieten

Ik vraag me wel af: hoe weten degenen die het doodvonnis gaan uitvoeren dat ze de juiste wolf aan het liquideren zijn? Ik neem aan dat de wolf niet in het bezit is van een ID kaart, waaruit blijkt dat hij/zei de dader is.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Terri

Bericht door Terri »

J.C. Philpot schreef: 28 aug 2025, 11:54 Gelderland wil wolf die schapen in Barneveld doodde afschieten

Ik vraag me wel af: hoe weten degenen die het doodvonnis gaan uitvoeren dat ze de juiste wolf aan het liquideren zijn? Ik neem aan dat de wolf niet in het bezit is van een ID kaart, waaruit blijkt dat hij/zei de dader is.
Precies en wat denk je van hoor en wederhoor? Waar zijn wolventolken te vinden?
Wellicht als hij nog een hap schapenvacht in z'n bek heeft kan de forensische opsporingsdienst er wat mee. En wordt het min of meer een heterdaadje.
huisman

Bericht door huisman »

J.C. Philpot schreef: 28 aug 2025, 11:54 Gelderland wil wolf die schapen in Barneveld doodde afschieten

Het is wel een atleet deze wolf. https://nos.nl/l/2580209
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Marijn_M

Bericht door Marijn_M »

huisman schreef: 09 aug 2025, 17:15
Marijn_M schreef: 08 aug 2025, 17:55 Als de wolf niet weg mag, vind ik dat ze wandelaars moeten voorzien van pepperspray of berenspray. Of zijn jullie daar op tegen?
Als je een wolf agressief wil krijgen moet je zeker pepperspray meenemen. Wees een beetje nuchter. Onze natuur is veilig op een wespensteek en een tekenbeet na. Dat laatste weet ik inmiddels alles van. Ben net halverwege mijn antibiotica kuur vanwege een teek. Had helaas geen pepperspray bij me. :OO3 . De teek is onmiddellijk afgeschoten.
Weet je nog dat je vroeger voor een tekenbeet niet eens naar de dokter hoefde? Misschien zeggen we over twintig jaar wel: ‘Weet je nog… dat we banger waren voor teken dan voor wolven — voordat ze met meer waren, hun territorium verdedigden en hele bossen voor ons werden afgesloten?’

Wie zal het zeggen…
Ik ga ook niet met elke tekenbeet naar de dokter maar wel als de plek behoorlijk opzet, vuurrood wordt en je er een eitje op kunt bakken. Is de eerste keer na een teek dat ik zo’n ontsteking kreeg terwijl ik best wel vaker een teek heb moeten verwijderen. Dank voor je meeleven trouwens.
Geen tekenbeetklachten overgehouden na de kuur @Huisman? Heb zelf 2 keer een lyme besmetting gehad. Daarom...
huisman

Bericht door huisman »

Marijn_M schreef: 02 sep 2025, 14:09
huisman schreef: 09 aug 2025, 17:15

Wie zal het zeggen…
Geen tekenbeetklachten overgehouden na de kuur @Huisman? Heb zelf 2 keer een lyme besmetting gehad. Daarom...
Nee hoor, halverwege de kuur was de zwelling en de roodheid verdwenen. Verder geen klachten tot nog toe.
J.C. Philpot

“Het narratief is dan altijd: de bloeddorstige wolf heeft het gedaan en nooit: de mens heeft zijn dieren niet goed beschermd.”

Bioloog Gesa Kluth

Bron: https://www.trouw.nl/duurzaamheid-econo ... ~b0248f0d/

George Whitefield
Vrouwke

Bericht door Vrouwke »

Ik hoorde vandaag dat winkels hier in de omgeving de scheidsrechtersfluitjes niet aangesleept kunnen krijgen, omdat mensen ze massaal kopen om de wolf te kunnen verjagen 🙃
De HEERE is goed, Zijn goedertierenheid is in der eeuwigheid, en Zijn getrouwheid van geslacht tot geslacht..!
‭‭
Charles

Bericht door Charles »

J.C. Philpot schreef: 11 sep 2025, 21:13 “Het narratief is dan altijd: de bloeddorstige wolf heeft het gedaan en nooit: de mens heeft zijn dieren niet goed beschermd.”

Bioloog Gesa Kluth

Lekker naïef. We hebben al jaren geen wolven, beren etc. in Nederland dus zijn ook niet ingericht op beschermen van dieren. De wolf is een prachtig dier, maar niet in het overbevolkte Nederland van nu. Allemaal opruimen.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Charles schreef: 12 sep 2025, 09:00
J.C. Philpot schreef: 11 sep 2025, 21:13 “Het narratief is dan altijd: de bloeddorstige wolf heeft het gedaan en nooit: de mens heeft zijn dieren niet goed beschermd.”

Bioloog Gesa Kluth

Lekker naïef. We hebben al jaren geen wolven, beren etc. in Nederland dus zijn ook niet ingericht op beschermen van dieren. De wolf is een prachtig dier, maar niet in het overbevolkte Nederland van nu. Allemaal opruimen.
Bovendien: er worden heel wat wolfwerende maatregelen genomen, maar het beest springt zo over een speciaal wolfwerend hek heen. Kortom: er is nogal wat af te dingen op de uitspraak van deze bioloog.
J.C. Philpot

Mister schreef: 12 sep 2025, 09:32Bovendien: er worden heel wat wolfwerende maatregelen genomen, maar het beest springt zo over een speciaal wolfwerend hek heen. Kortom: er is nogal wat af te dingen op de uitspraak van deze bioloog.
In het artikel in Trouw staat meer context over de uitspraak. De mens moet zijn grenzen bewaken, en individuele wolven met probleemgedrag (dat is door bepaalde gebeurtenissen aangeleerd) afschieten. De titel van het artikel is dan ook: Duitse wolvenexpert Gesa Kluth:‘Het had nooit zover mogen komen met wolf Bram, hij moet absoluut dood’.

De conclusie van het artikel is dan ook: "Mens en wolf kúnnen naast elkaar leven als de grenzen goed worden afgebakend. Maar zelfs dan blijft het moeizaam." En dat lijkt mij een goede conclusie.

Helaas is de discussie rondom de wolf zodanig gepolariseerd, dat mensen slechts twee extreme benaderingen kiezen: of alle wolven moeten dood, of geen enkele wolf mag worden afgeschoten. Die algehele polarisatie zie je helaas ook op Refoforum terug. Met andere woorden: de nuance en de redelijkheid is ver weg in het debat.

George Whitefield
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

J.C. Philpot schreef: 12 sep 2025, 09:37 .... Met andere woorden: de nuance en de redelijkheid is ver weg in het debat....
Zo langzamerhand hoor ik dit zinnetje overal en wordt dit zinnetje ook in elk debat uitgesproken. Het is de lijn van de "zogenaamde" "redelijke en genuanceerde" mensen. In werkelijkheid is het de derde punt in de driehoek van links, rechts en "redelijk". En het zijn de ergste want deze adapten claimen (vooral) de morele "highground". (want inhoudelijk zich erin verdiepen is meestal al veel te veel gevraagd). Zich "verheffen" boven de ander wordt afdoende geacht.
Plaats reactie