Zoonlief speelt graag orgel. Wij hebben hier een Johannes Opus 220 orgel staan. Nu roept zoonlief al een poosje dat hij best eens een Sweelinq virtueel orgel zou willen bouwen. Tech-geïnteresseerd als ik ben, begint er bij mij dan ook wat te kriebelen. Ons orgel heeft ronde 5-pins midi-in en midi-out.
Ik zou zo zeggen: als je een midi-naar-usb-kabel op het orgel en op een computer aansluit, dan heb je toch in principe een basaal virtueel systeem? Hoeven er in principe alleen nog goede boxen of koptelefoon aan.
Iemand ervaring met zoiets? Wat raden jullie aan: Hauptwerk, Sweelinq of GrandOrgue?
En heeft iemand een tip voor een goede kabel? Op bol.com zie ik er een paar, maar de reviews zijn nogal wisselend.
En zijn er qua systeemeisen nog bijzonderheden? Als ik op de sites kijk, voldoet mijn HP laptop met touchscreen, 250GB SSD en 24GB geheugen prima, maar hoe gaat dat in realiteit?
Virtueel orgel
Re: Virtueel orgel
Voor dergelijke vragen raad ik de website pcorgan aan.
Zelf speel ik op een orgel van Mixtuur met hauptwerk. Dat voldoen nog steeds prima.
Zelf speel ik op een orgel van Mixtuur met hauptwerk. Dat voldoen nog steeds prima.
Je kan de kabel gewoon bij Noorlander los bestellen. Veel geheugen een snelheid dat is het belangrijkst voor het systeem. Geheugen omdat het fikse orgels zijn, een snelheid anders duurt het laden echt een tijd.
Verder heb ik 2 externe boxen op mijn orgel, met koptelefoon gaat ook prima wel even een apparte kabel voor het geluid. Zelf heb ik geen geluidskaart een het werkt prima.
Je kan het geluid ook via de speakers doen.
Maar dan komt het geluid er vertraagt uit.
Zelf ben ik zeer tevreden over Sweelinq is echt een beleving als je geen hauptwerk/mixtuur hebt.
Verder heb ik 2 externe boxen op mijn orgel, met koptelefoon gaat ook prima wel even een apparte kabel voor het geluid. Zelf heb ik geen geluidskaart een het werkt prima.
Je kan het geluid ook via de speakers doen.
Maar dan komt het geluid er vertraagt uit.
Zelf ben ik zeer tevreden over Sweelinq is echt een beleving als je geen hauptwerk/mixtuur hebt.
Je moet voor lage latency ook de asio4all driver installeren en eventueel een externe geluidskaart.
Een alternatief van Sweelinq etc. is nog organteq. Die gebruiken geen samples maar physics modeling. Zeer realistisch, en heeft als voordeel dat er geen hoge systeemeisen nodig zijn. Kan zelfs op een Raspberry Pi met heel weinig latency.
Een alternatief van Sweelinq etc. is nog organteq. Die gebruiken geen samples maar physics modeling. Zeer realistisch, en heeft als voordeel dat er geen hoge systeemeisen nodig zijn. Kan zelfs op een Raspberry Pi met heel weinig latency.
Sweelinq is sowieso gratis te proberen.
Je laptop voldoet zeker.
Ik zou, als je het echt wil blijven gebruiken, wel een andere externe geluidskaart kopen, dat geeft een stuk betere kwaliteit dan een standaard laptopgeluidskaart.
Midi-kabel is bij Noorlander te bestellen.
Verstuurd vanaf mijn SM-A546B met Tapatalk
Je laptop voldoet zeker.
Ik zou, als je het echt wil blijven gebruiken, wel een andere externe geluidskaart kopen, dat geeft een stuk betere kwaliteit dan een standaard laptopgeluidskaart.
Midi-kabel is bij Noorlander te bestellen.
Verstuurd vanaf mijn SM-A546B met Tapatalk
- Maanenschijn
Mijn huispijporgeltje heeft geen echte 16’. Nu kinkt de 8’ als 16’ door het laten klinken van twee tonen (kwint). Dat bromt heel aardig als een 16’, maar heb ook wel dergelijke orgels gehoord met een digitale 16’.
Ik overweeg de besturing van het orgel te digitaliseren en dan een digitale 16’ toe te voegen. Heeft iemand hier ervaring mee?
Voor de duidelijkheid, het is dus geen mechanisch orgel, maar de pijpen worden van lucht voorzien van electro-magnetische ventielen.
Ik overweeg de besturing van het orgel te digitaliseren en dan een digitale 16’ toe te voegen. Heeft iemand hier ervaring mee?
Voor de duidelijkheid, het is dus geen mechanisch orgel, maar de pijpen worden van lucht voorzien van electro-magnetische ventielen.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Een heel leuk project lijkt me! Ik heb hier geen ervaring mee maar wel iets gedaan wat er een klein beetje op lijkt.Maanenschijn schreef: ↑Vandaag, 08:46 Mijn huispijporgeltje heeft geen echte 16’. Nu kinkt de 8’ als 16’ door het laten klinken van twee tonen (kwint). Dat bromt heel aardig als een 16’, maar heb ook wel dergelijke orgels gehoord met een digitale 16’.
Ik zou het signaal naar de elektromagnetische ventielen aftappen, en gebruiken in een Raspberry Pi (Linux distro erop met een realtime kernel) met een paar IO-extenders. Dan softwarematig de signalen omzetten naar midi, en een sfz sample player (sfizz of iets dergelijks) gebruiken om een paar mooie registers afspelen. Je moet dan samples hebben die droog zijn opgenomen, omdat het anders niet past bij de echte orgelpijpen.
Beetje hobbymatig is dat natuurlijk, en dat moet je willen. Ik heb zoiets gedaan met een digitaal pianokeyboard. Voornamelijk voor piano, maar ik heb hier ook orgel-samples op gezet.
Volgens mij worden dit soort dingen ook wel professioneel opgelost, maar daar heb ik geen ervaring mee.
(en je moet natuurlijk een versterker + speaksers (of een subwoofer) hebben die diep genoeg gaat voor die 16' pijp

Gewoon uitbreiden met een echte 16v in een aparte kas:).Maanenschijn schreef: ↑Vandaag, 08:46 Mijn huispijporgeltje heeft geen echte 16’. Nu kinkt de 8’ als 16’ door het laten klinken van twee tonen (kwint). Dat bromt heel aardig als een 16’, maar heb ook wel dergelijke orgels gehoord met een digitale 16’.
- Maanenschijn
Heb ik inderdaad ook al wel over na gedacht. Met aparte windmotor. Denk dat ik er dan gelijk maar een tongwerkje bij plaats, en ...., gewoon opnieuw opbouwen in een mooi kasBourdon16 schreef:Gewoon uitbreiden met een echte 16v in een aparte kas:).Maanenschijn schreef: ↑Vandaag, 08:46 Mijn huispijporgeltje heeft geen echte 16’. Nu kinkt de 8’ als 16’ door het laten klinken van twee tonen (kwint). Dat bromt heel aardig als een 16’, maar heb ook wel dergelijke orgels gehoord met een digitale 16’.

Een halve eeuw geleden was ik eens op bezoek bij de textielindustrieel Ankersmit in Bathmen. Die had in zijn villa Beeklust een huispijporgel van Leeflang, zo groot dat het in weinig huiskamers zou passen. Via architect Boon in Apeldoorn (die het meubel moderniseerde) is het uiteindelijk in het Orgelmuseum in Elburg terecht gekomen. Daar spreekt men van het Boon-orgel, maar eigenlijk is het dus het Ankersmit-orgel.Maanenschijn schreef: ↑Vandaag, 12:43Heb ik inderdaad ook al wel over na gedacht. Met aparte windmotor. Denk dat ik er dan gelijk maar een tongwerkje bij plaats, en ...., gewoon opnieuw opbouwen in een mooi kasBourdon16 schreef:Gewoon uitbreiden met een echte 16v in een aparte kas:).Maanenschijn schreef: ↑Vandaag, 08:46 Mijn huispijporgeltje heeft geen echte 16’. Nu kinkt de 8’ als 16’ door het laten klinken van twee tonen (kwint). Dat bromt heel aardig als een 16’, maar heb ook wel dergelijke orgels gehoord met een digitale 16’.
Voor de duidelijkheid, het is dus geen mechanisch orgel, maar de pijpen worden van lucht voorzien van electro-magnetische ventielen..
Ankersmit kon een echte Subbas makkelijk huisvesten

https://www.collectiegelderland.nl/nati ... 03d2f5fd53
~~Soli Deo Gloria~~
- Maanenschijn
Ik moet het doen met een zoldering op een schamele 2 meter 80 ....Hendrikus schreef:Een halve eeuw geleden was ik eens op bezoek bij de textielindustrieel Ankersmit in Bathmen. Die had in zijn villa Beeklust een huispijporgel van Leeflang, zo groot dat het in weinig huiskamers zou passen. Via architect Boon in Apeldoorn (die het meubel moderniseerde) is het uiteindelijk in het Orgelmuseum in Elburg terecht gekomen. Daar spreekt men van het Boon-orgel, maar eigenlijk is het dus het Ankersmit-orgel.Maanenschijn schreef: ↑Vandaag, 12:43Heb ik inderdaad ook al wel over na gedacht. Met aparte windmotor. Denk dat ik er dan gelijk maar een tongwerkje bij plaats, en ...., gewoon opnieuw opbouwen in een mooi kasBourdon16 schreef:Gewoon uitbreiden met een echte 16v in een aparte kas:).Maanenschijn schreef: ↑Vandaag, 08:46 Mijn huispijporgeltje heeft geen echte 16’. Nu kinkt de 8’ als 16’ door het laten klinken van twee tonen (kwint). Dat bromt heel aardig als een 16’, maar heb ook wel dergelijke orgels gehoord met een digitale 16’.
Voor de duidelijkheid, het is dus geen mechanisch orgel, maar de pijpen worden van lucht voorzien van electro-magnetische ventielen..
Ankersmit kon een echte Subbas makkelijk huisvesten![]()
https://www.collectiegelderland.nl/nati ... 03d2f5fd53