Ik niet, wil het niet weten, al helemaal niet zo hier in het openbaar. Is juist met zorg besproken vandaag en hop! Gaat er op het forum nog even een schepje bovenop.
Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
-
Ze moeten het toch nog leren? Al zou wellicht een lesje wijsbegeerte ook niet verkeerd zijn.
Ik hou me is buiten deze discussie 
-
Ik hou wel van een beetje nuchterheid. Als een gemeente conservatief taalgebruik gewend is, dan is het niet handig om een student met een vlotte babbel op de preekstoel en vice versa te zetten. Ga daar als kerkenraad gewoon nuchter en verstandig mee om en als kerkenraden dan toch uitnodigingen sturen naar 'niet passende' predikanten dan kan de predikant zelf ook een afweging maken of zijn bediening daar zinvol zal zijn, of niet.
In de HHK zoals ik die heb leren kennen is een veel grotere acceptatie van verschillen en dat helpt enorm om niet in links-rechts hokjes te denken, maar de verscheidenheid aan bedieningen te bekijken als een zegening. Grote veranderingen moet je ook niet verwachten van een gemeente. Het raakt mij bijvoorbeeld wel dat ouderen afhaken omdat ze de taal van de jongere generatie niet meer begrijpen en tot onjuiste kritiek komen. Het geeft wel aan dat taal (en dus de preek) belangrijk zijn voor de identificatie met de boodschap.
In de HHK zoals ik die heb leren kennen is een veel grotere acceptatie van verschillen en dat helpt enorm om niet in links-rechts hokjes te denken, maar de verscheidenheid aan bedieningen te bekijken als een zegening. Grote veranderingen moet je ook niet verwachten van een gemeente. Het raakt mij bijvoorbeeld wel dat ouderen afhaken omdat ze de taal van de jongere generatie niet meer begrijpen en tot onjuiste kritiek komen. Het geeft wel aan dat taal (en dus de preek) belangrijk zijn voor de identificatie met de boodschap.
Het is ook verschrikkelijk wat sommige studenten zeggen over predikanten ter linkerzijde...
Ook hier werkt het twee kanten op.
Ook hier werkt het twee kanten op.
Ik zou niet weten waarom iemand jou gefrustreerd zou noemen. Het is juist goed als mensen wat vraagtekens ergens bij durven zetten en durven na denken, aan wat jaknikkers heb je doorgaans weinig. Ook in het kritisch onder de loep nemen van bepaalde zaken schuilt een zekere betrokkenheid. Maar het is nu eemaal vaak zo dat als je aan de heilige huisjes komt je het moet bezuren
-
Opvallend dat het aantal abonnees van de Saambinder toeneemt en dat vooral jongeren hem vaker lezen. Nu kan me bij zulke onderzoekjes de vraag stellen of deze representatief zijn, maar het beeld is positief. Sowieso vind ik de inbreng die het RD haalt positief. Helaas is de dag niet terug te luisteren.
Maar onlangs stond er nog in de Saambinder een heel verhaal over de omgang van het curatorium en de school met gemeenten. Dat was niet heel netjes, mijns inziens, maar daar zal de docent zelf anders over denken.
Dus ik snap wel dat studenten zich niet overal welkom voelen. Als er niet de minste aanpassingsbereidheid is, dan snap ik dat wel heel goed van een kerkenraad. Aan de andere kant: je kunt als kerkenraad dan ook bedanken voor de eer.
Dus ik snap wel dat studenten zich niet overal welkom voelen. Als er niet de minste aanpassingsbereidheid is, dan snap ik dat wel heel goed van een kerkenraad. Aan de andere kant: je kunt als kerkenraad dan ook bedanken voor de eer.
Dit vind ik echt schokkend om te lezen.
En het komt totaal niet overeen met mijn ervaringen.
Ik ben mijn hele leven al lid van vacante gemeenten, dus ik hoor alle studenten enkele keren voorgaan. Uiteraard hoor ik verschillen en als ze beroepbaar gesteld worden, verloopt de verdeling van de beroepen ongeveer zoals ik verwacht had. Ook ik heb mijn voorkeur als er gestemd mag worden.
Maar ik kan echt niet zeggen dat ik het verschrikkelijk vind om naar studenten te luisteren. Integendeel, ik verbaas me vaak over hun vaardigheden, ook als ze nog maar net begonnen zijn met proponeren.
Zo God voor ons is, wie zal tegen ons zijn? ~ Romeinen 8:31b
Waar gaat het hier om? De meeste studenten/beginnende predikanten hebben er toch al 15 jaar maatschappelijke participatie opzitten alvorens ze geroepen worden tot predikant?Bij het punt ”nascholing” vroeg ds. G.W.S. Mulder (Ridderkerk) aandacht voor „pastorieën waarin zorgen en gebrokenheid zijn”. Hij stelde voor studenten persoonlijk-maatschappelijke toerusting te geven.
@GG links, U lijkt me echt niet zo links, maar uw nickname geeft wel aanleiding tot hokjesdenken. Als belangstellend PKN meelezer merk ik dat de termen links en rechts me om de oren vliegen. Daar denk ik wel wat tegendraads in. Wat jullie uiterst rechts noemen vind ik behoorlijk links (revolutionair) Voortdurende zoekt men daar de grenzen op door te preken voor allerlei aparte groepjes buiten de GG in plaats dat men de GG probeert op te bouwen. En dan hoor je later hoe goed ze het daar wel niet gehad hebben met al die keurige nette mensen onder hun gehoor. Zo vind ik het beleggen van GBS diensten ook revolutionair. Dan maak je een afgod van een Bijbelvertaling. En je zet je gewild of ongewild af tegen alle andere vertalingen. Pure stemmingmakerij.GG links schreef: ↑Gisteren, 14:44Ik ga echt mijn best doen maar het zal me niet altijd lukken want ik ben nu eenmaal zo. En ik ben echt niet gefrustreerd.MGG schreef: ↑Gisteren, 14:21Als je de kritiek positief kritisch verwoord, dan komt het prettiger over. Neemt niet weg dat ik door losse opmerkingen zoals vanmorgen (10:25) een positief beeld bij je hebt. Dat helpt om mezelf minder snel aan je berichten te irriterenGG links schreef: ↑Gisteren, 14:08Dat ben ik over het algemeen niet. Anders was ik al allang weg. Ik ben alleen kritisch op mijn eigen kerkverband en er zijn veel mensen die dit niet zijn en alles wat de kerk doet en vind prima vinden. Ik niet. En dan ben je blijkbaar gefrustreerd. Het is dan maar zo.![]()
Mijn interpretatie is dat het niet zo goed gaat binnen de muren van de pastorie en dat maatschappelijke zorg nodig is.
Beste Jan, ik begrijp niet helemaal wat je bedoeld.JanRap schreef: ↑Vandaag, 08:47@GG links, U lijkt me echt niet zo links, maar uw nickname geeft wel aanleiding tot hokjesdenken. Als belangstellend PKN meelezer merk ik dat de termen links en rechts me om de oren vliegen. Daar denk ik wel wat tegendraads in. Wat jullie uiterst rechts noemen vind ik behoorlijk links (revolutionair) Voortdurende zoekt men daar de grenzen op door te preken voor allerlei aparte groepjes buiten de GG in plaats dat men de GG probeert op te bouwen. En dan hoor je later hoe goed ze het daar wel niet gehad hebben met al die keurige nette mensen onder hun gehoor. Zo vind ik het beleggen van GBS diensten ook revolutionair. Dan maak je een afgod van een Bijbelvertaling. En je zet je gewild of ongewild af tegen alle andere vertalingen. Pure stemmingmakerij.GG links schreef: ↑Gisteren, 14:44Ik ga echt mijn best doen maar het zal me niet altijd lukken want ik ben nu eenmaal zo. En ik ben echt niet gefrustreerd.MGG schreef: ↑Gisteren, 14:21Als je de kritiek positief kritisch verwoord, dan komt het prettiger over. Neemt niet weg dat ik door losse opmerkingen zoals vanmorgen (10:25) een positief beeld bij je hebt. Dat helpt om mezelf minder snel aan je berichten te irriterenGG links schreef: ↑Gisteren, 14:08
Dat ben ik over het algemeen niet. Anders was ik al allang weg. Ik ben alleen kritisch op mijn eigen kerkverband en er zijn veel mensen die dit niet zijn en alles wat de kerk doet en vind prima vinden. Ik niet. En dan ben je blijkbaar gefrustreerd. Het is dan maar zo.![]()
Links is, (voor mij) een gemeente waar het aanbod van het Evangelie de boventoon voert en niet onder beheersing staat van de onmogelijkheid van de uitverkiezing} (ik hoop dat ik mij goed uitdruk). Verder doen we niet moeilijk over allerlei uiterlijke zaken zoals de HSV en een gezang her en der. Ook is de tale Kanaäns iets wat je bij ons bijna niet meer tegenkomt. Tot zover enkele voorbeelden.
Wat de de GBS betreft daar ben ik het wel met je eens. De doelstelling van de GBS is het verspreiden van onvervalste bijbeluitgaven. Dat impliceert dat er ook vervalste bijbeluitgaven zijn. Dat gaat mij echt te ver. Je kunt kritiek hebben op de wijze van vertalen en de vertaalkeuzes die gemaakt worden maar om dat nu als een vervalsing te bestempelen. Ik denk dat het vaak meer een verkapte vorm van kanselruil is. Door de diverse kerken wordt kanselruil niet toegestaan maar onder de vlag van de GBS of een tijdrede mag dat wel.
Jij komt toch oorspronkelijk uit de GGiN ? Dat is voor mij rechts en dan ben ik links