Hoe kies je een kerk?
Hoe kies je een kerk?
Stel, je zou een kerk moeten kiezen (omdat je geen lid bent ergens)
1. Hoe kies je dan een kerk
2. Wat telt voor jou persoonlijk mee?
3. Wat voor tips geef je iemand die niet weet welke kerk?
Omdat ik dacht een kerk gevonden te hebben,
maar het toch niet zo blijkt te zijn.
Re: Hoe kies je een kerk?
Op de knieën en vraag de weg die Hij wil dat je gaat. Anders zou ik het niet weten.Marijn_M schreef: ↑08 sep 2025, 13:29 Stel, je zou een kerk moeten kiezen (omdat je geen lid bent ergens)
Ja, dat bidden doe ik zeker. Maar tegelijk vind ik het lastig: hoe herken je dan of God juist bij díe kerk wil dat je je aansluit?
Iemand noemde in dit verband ooit Hooglied 1Marijn_M schreef:Ja, dat bidden doe ik zeker. Maar tegelijk vind ik het lastig: hoe herken je dan of God juist bij díe kerk wil dat je je aansluit?
7 Zeg mij aan, Gij, Dien mijn ziel liefheeft, waar Gij weidt, waar Gij de kudde legert in den middag; want waarom zou ik zijn als een, die zich bedekt bij de kudden Uwer metgezellen?
8 Indien gij het niet weet, o gij schoonste onder de vrouwen! zo ga uit op de voetstappen der schapen, en weid uw geiten bij de woningen der herderen.
Uitgaan op de voeten der schapen. Waar de schapen lijken op de gelovigen uit Hebreeën 11.
Naast gebed mag je er ook praktisch mee omgaan.
Bezoek wat diensten van de kerk waarvan je denkt dat die bij je past. Vraag eens een gesprek aan met een ambtsdrager/predikant/voorganger/oudste. Vraag naar hun visie op gemeente zijn, de Bijbel en punten die voor jou van belang zijn.
Bezoek wat diensten van de kerk waarvan je denkt dat die bij je past. Vraag eens een gesprek aan met een ambtsdrager/predikant/voorganger/oudste. Vraag naar hun visie op gemeente zijn, de Bijbel en punten die voor jou van belang zijn.
-
Naast het gebed en proberen op te merken hoe zaken lopen zou ik praktisch aan de slag gaan. Ik denk dat onze volgorde zou zijn.Marijn_M schreef: ↑08 sep 2025, 13:29 Stel, je zou een kerk moeten kiezen (omdat je geen lid bent ergens)
1. Inventariseren wat de opties zijn.
2. Websites bekijken om te zien wat voor soort gemeentes het zijn
3. Kerkdiensten bezoeken van gemeenten waarbij je de overtuiging hebt dat zij in het spoor van de Bijbel willen staan.
4. Als je ervaart dat iets een goede optie is een gesprek met de dominee aanvragen.
5. Poosje meelevend lid zijn om te kijken of je echt lid wil worden.
Allemaal bedankt!
-
Kies een kerk waar de gereformeerde belijdenis leidend is in prediking en alle andere uitingen van de kerk.Marijn_M schreef: ↑08 sep 2025, 13:29 Stel, je zou een kerk moeten kiezen (omdat je geen lid bent ergens)
Kies vervolgens waar je het meest nuttig kan zijn met je gaven.
Houd het oog op de kerkhistorie van God met de kerk. Kies voor de meest oorspronkelijke kerk in plaats van de zoveelste afsplitsing.
Dank je wel. Alle kerken zijn afspitsingen.Refojongere schreef: ↑10 sep 2025, 17:32Kies een kerk waar de gereformeerde belijdenis leidend is in prediking en alle andere uitingen van de kerk.Marijn_M schreef: ↑08 sep 2025, 13:29 Stel, je zou een kerk moeten kiezen (omdat je geen lid bent ergens)
Houd het oog op de kerkhistorie van God met de kerk. Kies voor de meest oorspronkelijke kerk in plaats van de zoveelste afsplitsing.
En ik ben niet reformatorisch
- J.C. Philpot
Wat is jouw achtergrond dan? (als ik zo brutaal mag zijn om het te vragen

Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
-
Dan is het goed om je in het reformatorische gedachtegoed eens te verdiepen en bijvoorbeeld de Heidelbergse Catechismus te bestuderen.Marijn_M schreef: ↑11 sep 2025, 14:53Dank je wel. Alle kerken zijn afspitsingen.Refojongere schreef: ↑10 sep 2025, 17:32Kies een kerk waar de gereformeerde belijdenis leidend is in prediking en alle andere uitingen van de kerk.Marijn_M schreef: ↑08 sep 2025, 13:29 Stel, je zou een kerk moeten kiezen (omdat je geen lid bent ergens)
Niet alle kerken zijn afsplitsingen. In een dorp al Streefkerk is bijvoorbeeld maar een kerk waar God al eeuwen aan het werk is. Ga naar de kerk waar je woont is het ideaal.
Ik vind dat niet brutaal hoor, meer nieuwsgierig. Maar nieuwsgierigheid wordt niet altijd beloondJ.C. Philpot schreef: ↑11 sep 2025, 15:21Wat is jouw achtergrond dan? (als ik zo brutaal mag zijn om het te vragen)
Jouw kerk is vast een afsplitsing van de Roomse kerk. En het is zo mooi dat God al eeuwen dwars door de nare dingen van kerken heen werkt.Refojongere schreef: ↑11 sep 2025, 15:37Dan is het goed om je in het reformatorische gedachtegoed eens te verdiepen en bijvoorbeeld de Heidelbergse Catechismus te bestuderen.Marijn_M schreef: ↑11 sep 2025, 14:53Dank je wel. Alle kerken zijn afspitsingen.Refojongere schreef: ↑10 sep 2025, 17:32Kies een kerk waar de gereformeerde belijdenis leidend is in prediking en alle andere uitingen van de kerk.Marijn_M schreef: ↑08 sep 2025, 13:29 Stel, je zou een kerk moeten kiezen (omdat je geen lid bent ergens)
Niet alle kerken zijn afsplitsingen. In een dorp al Streefkerk is bijvoorbeeld maar een kerk waar God al eeuwen aan het werk is. Ga naar de kerk waar je woont is het ideaal.