Dat zijn helemaal onze zaken niet.
Maar de hoofdlijn in de bijbel is, dat als je bewust zondigt, daar bekering voor nodig is en dat je niet in een open verhouding tot God staat.
Huichelaar en schijngelovige?
Re: Huichelaar en schijngelovige?
Dat vraag ik me dus af. Die mensen weten toch zelf wel dat ze hun huis niet op een stevig fundament hebben gebouwd. Hij noemt hen Zelf een dwaze man, waarmee ze vergeleken worden.
- J.C. Philpot
Het Evangelie van Mattheus 7:21-23 STV
Niet een iegelijk, die tot Mij zegt: Heere, Heere! zal ingaan in het Koninkrijk der hemelen, maar die daar doet den wil Mijns Vaders, Die in de hemelen is. Velen zullen te dien dage tot Mij zeggen: Heere, Heere! hebben wij niet in Uw Naam geprofeteerd, en in Uw Naam duivelen uitgeworpen, en in Uw Naam vele krachten gedaan? En dan zal Ik hun openlijk aanzeggen: Ik heb u nooit gekend; gaat weg van Mij, gij, die de ongerechtigheid werkt!
Deze mensen zijn zelfs voor de rechterstoel nog overtuigd geen huichelaar of schijngelovige te zijn.
Niet een iegelijk, die tot Mij zegt: Heere, Heere! zal ingaan in het Koninkrijk der hemelen, maar die daar doet den wil Mijns Vaders, Die in de hemelen is. Velen zullen te dien dage tot Mij zeggen: Heere, Heere! hebben wij niet in Uw Naam geprofeteerd, en in Uw Naam duivelen uitgeworpen, en in Uw Naam vele krachten gedaan? En dan zal Ik hun openlijk aanzeggen: Ik heb u nooit gekend; gaat weg van Mij, gij, die de ongerechtigheid werkt!
Deze mensen zijn zelfs voor de rechterstoel nog overtuigd geen huichelaar of schijngelovige te zijn.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
Het staat na het stukje over de vruchten.
Als er geen vruchten zijn zoals ;
De vrucht van de Geest is echter: liefde, blijdschap, vrede, geduld, vriendelijkheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, zelfbeheersing.
En je je toch rechthebbend presenteert met daden van prediking, uitdrijving van demonen, krachten gedaan, maar ondertussen de wetteloosheid werkt.
Dat laatste is cruciaal.
Want je doet niet de wil van God.
Als er geen vruchten zijn zoals ;
De vrucht van de Geest is echter: liefde, blijdschap, vrede, geduld, vriendelijkheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, zelfbeheersing.
En je je toch rechthebbend presenteert met daden van prediking, uitdrijving van demonen, krachten gedaan, maar ondertussen de wetteloosheid werkt.
Dat laatste is cruciaal.
Want je doet niet de wil van God.
Dat citeerde ik dus ook al. Maar Tiberius schijnt echt te geloven dat mensen zichzelf niet kunnen bedriegen.J.C. Philpot schreef: ↑09 sep 2025, 11:54 Het Evangelie van Mattheus 7:21-23 STV
Die dwaze maagden dan? Heeft Tiberius daar al een visie op gegeven?Posthoorn schreef: ↑09 sep 2025, 12:13Dat citeerde ik dus ook al. Maar Tiberius schijnt echt te geloven dat mensen zichzelf niet kunnen bedriegen.J.C. Philpot schreef: ↑09 sep 2025, 11:54 Het Evangelie van Mattheus 7:21-23 STV
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Ja dat is ook weer zo; beide.
-
Ja, maar is dit niet de mondchristen? Er staat “maar die daar doet de wil van Mijns Vaders” en “die de ongerechtigheid werkt”. Ze denken met een mondbelijdenis en ondertussen wel de zonde doen in hemel te komen. Dat is duidelijk dat dit niet kan en zijn en als goed is ben je je daar ook wel bewust vanJ.C. Philpot schreef: ↑09 sep 2025, 11:54 Het Evangelie van Mattheus 7:21-23 STV
De Farizeeën dachten ongetwijfeld ook dat ze er wel kwamen maar ze hadden wel kunnen weten (door alle waarschuwingen) dat ze er niet kwamen. Zo is dat met alle schijngelovigen ook, de dwaze maagden hadden zelf geen olie in hun lampen mee genomen terwijl ze hadden kunnen weten dat ze misschien wat langer hadden moeten wachten etc. Ik denk daarom ook meer dat je misschien schijngelovigen vanuit het perspectief van anderen moet zien: voor de buitenwereld lijkt het heel wat, ja zelfs een waar gelovige maar schijn bedriegt.
Nou wordt natuurlijk in sommige kerken een leven lang twijfel aangemoedigd maar dat is niet iets wat de Schrift leert.
Nou wordt natuurlijk in sommige kerken een leven lang twijfel aangemoedigd maar dat is niet iets wat de Schrift leert.