Marnix schreef:Leonius schreef:Afgewezen schreef:Ik geloof dat er meer aan de hand is dan dat we eigenlijk wel hetzelfde denken, maar dat we er op een andere manier mee omgaan, de ene meer in de oude trant, de andere meer op zijn 21e eeuws.
Ik zie hier op dit forum ook duidelijk een botsing van geesten. Dat Marnix bijv. remonstrantse uitdrukkingen gebruikt is niet alleen een kwestie van een slip of the pen o.i.d., maar komt voor uit een heel andere visie op de toe-eigening van het heil.
Dat soort dingen kunnen we niet zomaar onder de tafel vegen.
En dan kun je twee dingen doen: zo iemand bannen óf de discussie aangaan. Overigens vind ik dit weer een typisch voorbeeld van een persoonlijke aanval.
Wat ik bedoelde te zeggen in mijn posting was niet dat mensen gebanned moeten worden of zo. Waar het mij om gaat, is dat ik een zekere tendens tot relativering proef bij sommigen, zo van: we denken eigenlijk allemaal hetzelfde, maar we zeggen het een beetje anders, maar goed, dat moeten we kunnen verdragen.
En dáárop doelde ik in mijn posting: er is vaak sprake van meer dan een verschil in woorden. Er is m.i. in bepaalde gevallen sprake van een botsing van geesten!
Om te beginnen, de opmerking van Afgewezen over bepaalde standpunten, waarbij ik even als voorbeeld word aangehaald, zijn geen persoonlijke aanval... Het gaat gewoon om de verschillen in leer tussen sommigen (mij inclusief) en een aantal anderen... zeg maar "links gereformeerd en rechts gereformeerd". Ik heb met deze opmerking dan ook totaal geen moeite.
Of mijn opvattingen remonstrants zijn, daarover valt een hoop te zeggen, ik ga het maar niet weer doen. Ik laat het bij deze opmerking: Er is een verschil is tussen banadrukking van de bijbelse verantwoordelijkheid die mensen krijgen en remonstantisme, waarbij de mens centraal staat en niet God.... Terwijl menselijke verantwoordelijkheid altijd iets is wat we dankzij God krijgen, en waar we dankzij Hem wat mee kunnen maar ook moeten doen. God blijft centraal staan en zonder Hem kunnen we niets goeds doen.
Ik denk niet dat we allemaal hetzelfde geloven. Dat hoeven we inderdaad niet zomaar van tafel te vegen, over verschillende opvattingen binnen de gereformeerde leer moeten en mogen we juist met elkaar in gesprek gaan! Belangrijk is wel dat we in die gesprekken altijd onthouden dat we in die zelfde Verlosser geloven en in Hem ook dezelfde Vader hebben! En de vraag is dan: Moeten we dan allemaal (wat betreft allerlei punten in de leer) allemaal hetzelfde geloven?
Ik denk dat we een stuk beter met elkaar kunnen discussieren als we eerst accepteren dat er verschillen zijni n leer, en tegelijk inzien dat het fundament waar we op bouwen Dezelfde is.