Ach. Heel verdrietig.Maanenschijn schreef: ↑Gisteren, 10:35Gisterenmorgen is in de gemeente van Waardenburg afgelezen dat ds Pater is geschorst. Verdrietig nieuws voor de gemeente, zijn gezin en predikant zelf. En een les voor ons om te blijven beseffen dat we, ook als gelovigen, moeten toezien en met Gods hulp tegen de verleidingen moeten vechten.
Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
Verbaast mij helemaal niets, eerlijk gezegd, gezien zijn sporen in zijn vorige gemeenten.Maanenschijn schreef: ↑Gisteren, 10:35Gisterenmorgen is in de gemeente van Waardenburg afgelezen dat ds Pater is geschorst. Verdrietig nieuws voor de gemeente, zijn gezin en predikant zelf. En een les voor ons om te blijven beseffen dat we, ook als gelovigen, moeten toezien en met Gods hulp tegen de verleidingen moeten vechten.
Wat een nare reactie. Weet je de oorzaak?Tiberius schreef: ↑Gisteren, 10:59Verbaast mij helemaal niets, eerlijk gezegd, gezien zijn sporen in zijn vorige gemeenten.Maanenschijn schreef: ↑Gisteren, 10:35Gisterenmorgen is in de gemeente van Waardenburg afgelezen dat ds Pater is geschorst. Verdrietig nieuws voor de gemeente, zijn gezin en predikant zelf. En een les voor ons om te blijven beseffen dat we, ook als gelovigen, moeten toezien en met Gods hulp tegen de verleidingen moeten vechten.
Een schorsing is van een totaal andere orde dan wat er speelde in een vorige gemeente.
In Ouddorp was er juist sprake van harmonie!
Aanvulling: uit de berichtgeving van de scriba blijkt inmiddels dat het ook om iets heel anders gaat!
Jazeker weet ik de oorzaak. En nee, die man hoort niet op de kansel. Dat kan je naar vinden, en ik weet dat er meerderen zijn hier op het forum, maar dat vind ik al vele jaren.GGG038 schreef: ↑Gisteren, 11:11Wat een nare reactie. Weet je de oorzaak?Tiberius schreef: ↑Gisteren, 10:59Verbaast mij helemaal niets, eerlijk gezegd, gezien zijn sporen in zijn vorige gemeenten.Maanenschijn schreef: ↑Gisteren, 10:35Gisterenmorgen is in de gemeente van Waardenburg afgelezen dat ds Pater is geschorst. Verdrietig nieuws voor de gemeente, zijn gezin en predikant zelf. En een les voor ons om te blijven beseffen dat we, ook als gelovigen, moeten toezien en met Gods hulp tegen de verleidingen moeten vechten.Job schreef:
Niets over gehoord.
Gemeenten, bedoel je: Opheusden, Oud-Beijerland en Ridderkerk.
Verder weet ik niet.
Lijkt me goed om dat dan te melden dan kunnen nare geruchten worden ontkracht.GGG038 schreef: ↑Gisteren, 11:11Wat een nare reactie. Weet je de oorzaak?Tiberius schreef: ↑Gisteren, 10:59Verbaast mij helemaal niets, eerlijk gezegd, gezien zijn sporen in zijn vorige gemeenten.Maanenschijn schreef: ↑Gisteren, 10:35Gisterenmorgen is in de gemeente van Waardenburg afgelezen dat ds Pater is geschorst. Verdrietig nieuws voor de gemeente, zijn gezin en predikant zelf. En een les voor ons om te blijven beseffen dat we, ook als gelovigen, moeten toezien en met Gods hulp tegen de verleidingen moeten vechten.Job schreef:
Niets over gehoord.
Een schorsing is van een totaal andere orde dan wat er speelde in een vorige gemeente.
Aanvulling: uit de berichtgeving van de scriba blijkt inmiddels dat het ook om iets heel anders gaat!
-
Inderdaad! Deze reactie van @Tiberius is niet alleen feitelijk, maar ook terecht. En hoewel het om een andere zaak gaat, komen de achterliggende oorzaken overeen. Zeer triest dat het zover heeft moeten komen.Tiberius schreef: ↑Gisteren, 11:22Jazeker weet ik de oorzaak. En nee, die man hoort niet op de kansel. Dat kan je naar vinden, en ik weet dat er meerderen zijn hier op het forum, maar dat vind ik al vele jaren.GGG038 schreef: ↑Gisteren, 11:11Wat een nare reactie. Weet je de oorzaak?Tiberius schreef: ↑Gisteren, 10:59Verbaast mij helemaal niets, eerlijk gezegd, gezien zijn sporen in zijn vorige gemeenten.Maanenschijn schreef: ↑Gisteren, 10:35 Gisterenmorgen is in de gemeente van Waardenburg afgelezen dat ds Pater is geschorst. Verdrietig nieuws voor de gemeente, zijn gezin en predikant zelf. En een les voor ons om te blijven beseffen dat we, ook als gelovigen, moeten toezien en met Gods hulp tegen de verleidingen moeten vechten.
Gemeenten, bedoel je: Opheusden, Oud-Beijerland en Ridderkerk.
Verder weet ik niet.
Hartelijke groet,
Evangelist
Evangelist
- zomaar iemand
https://www.rd.nl/artikel/1119844-geref ... -predikantBobber schreef: ↑Gisteren, 11:24Lijkt me goed om dat dan te melden dan kunnen nare geruchten worden ontkracht.GGG038 schreef: ↑Gisteren, 11:11Wat een nare reactie. Weet je de oorzaak?Tiberius schreef: ↑Gisteren, 10:59Verbaast mij helemaal niets, eerlijk gezegd, gezien zijn sporen in zijn vorige gemeenten.Maanenschijn schreef: ↑Gisteren, 10:35 Gisterenmorgen is in de gemeente van Waardenburg afgelezen dat ds Pater is geschorst. Verdrietig nieuws voor de gemeente, zijn gezin en predikant zelf. En een les voor ons om te blijven beseffen dat we, ook als gelovigen, moeten toezien en met Gods hulp tegen de verleidingen moeten vechten.
De schorsing heeft plaatsgevonden op grond van het zevende en negende gebod.Evangelist schreef: ↑Gisteren, 11:25Inderdaad! Deze reactie van @Tiberius is niet alleen feitelijk, maar ook terecht. En hoewel het om een andere zaak gaat, komen de achterliggende oorzaken overeen. Zeer triest dat het zover heeft moeten komen.
Hij is eerder losgemaakt, dat is algemeen bekend, maar de oorzaak komt niet overeen met de vorige gemeenten.
Als dat zo zou zijn dan gaat er in het kerkrecht iets faliekant fout, nietwaar?
-
Je hebt altijd directe oorzaken en achterliggende patronen en oorzaken. Die laatste komen overeen en hadden in 2017 al moeten leiden tot afzetting. (Ik vermoed dat @Tiberius dat ook bedoelt.) Dat dit nu alsnog zal gaan gebeuren, is niet minder dan terecht.
En de kerkelijke rechtsgang functioneert inderdaad niet geheel onafhankelijk. Daarin is altijd een web aan loyaliteiten dat meespeelt.
Hartelijke groet,
Evangelist
Evangelist
na 3x ontheven te zijn geweest, had er wel ergens bij iemand een lampje moeten gaan branden.
Ouddorp was wel een goede periode als ik het zo hier en daar hoor.
Ouddorp was wel een goede periode als ik het zo hier en daar hoor.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Klopt helemaal.Evangelist schreef: ↑Gisteren, 11:35Je hebt altijd directe oorzaken en achterliggende patronen en oorzaken. Die laatste komen overeen en hadden in 2017 al moeten leiden tot afzetting. (Ik vermoed dat @Tiberius dat ook bedoelt.) Dat dit nu alsnog zal gaan gebeuren, is niet minder dan terecht.
En de kerkelijke rechtsgang functioneert inderdaad niet geheel onafhankelijk. Daarin is altijd een web aan loyaliteiten dat meespeelt.
Correctie: de ds. is enkel in Ridderkerk losgemaakt. Hoewel er wel zaken speelden, is hij niet 3x ontheven...
Eens met alles wat hier geschreven wordt.
Kerkrechtelijk zijn er fouten gemaakt en was het menselijkerwijs gesproken wachten op het volgende.
Tegelijkertijd: we mogen er nooit boven gaan staan. Als we iets van ons eigen hart kennen zullen we moeten belijden dat het een wonder is dat wij er tot nu toe voor bewaard zijn. En die bewaring hebben we blijvend nodig.
En dat bedoel ik echt niet als vromigheid. Maar zo is het echt. We zijn echt niet beter.
Kerkrechtelijk zijn er fouten gemaakt en was het menselijkerwijs gesproken wachten op het volgende.
Tegelijkertijd: we mogen er nooit boven gaan staan. Als we iets van ons eigen hart kennen zullen we moeten belijden dat het een wonder is dat wij er tot nu toe voor bewaard zijn. En die bewaring hebben we blijvend nodig.
En dat bedoel ik echt niet als vromigheid. Maar zo is het echt. We zijn echt niet beter.
+1HHR schreef: ↑Gisteren, 11:51 Eens met alles wat hier geschreven wordt.
Het mooiste zou toch zijn als je denkt dat je zelf niet beter bent, maar de ander wel.
Als er nu toch een wedstrijd in rechtzinnigheid nodig is.
Als er nu toch een wedstrijd in rechtzinnigheid nodig is.