Pak slaag

helma

Re: Pak slaag

Bericht door helma »

DDD schreef:@Helma:
Wat een goddeloze man. Bah.
Het ingewikkelde vond ik dat hij aan het Avondmaal ging.
helma

Bericht door helma »

Heidebloem schreef:Ik kreeg vroeger regelmatig een 'draai om m'n oren' (klap tegen m'n hoofd). Toen ik eens riep dat het kindermishandeling was, kreeg ik er prompt nog een.. Afbeelding
Gek genoeg heb ik daar nooit last van gehad, de emotionele verwaarlozing daarentegen..
Wat heftig...
helma

Bericht door helma »

Wij kregen thuis wel eens een tik. Maar gelukkig heb ik me echt nooit 'niet geliefd' gevoeld..
merel

Bericht door merel »

Bij ons in de familie gaat het verhaal dat mijn overgrootvader zijn 7 oudste kinderen een week thuis hield van de hervormde dorpsschool toen hij hoorde dat een meester zijn zoon had geslagen. Mijn oma vertelde altijd dat dat ook binnen de kerk een enorm tumult had gegeven. De dominee, schoolbestuur, alles kwam langs. De kinderen mochten pas weer naar school na excuses van de meester en de toezegging dat hij hen nooit meer zou slaan.
Bourdon16

Bericht door Bourdon16 »

Ik geef soms een kleine tik.
Het voelt niet goed maar soms heb je voor je gevoel geen andere opties meer. Ik voel me dan onmachtig.

Ooit een tik gekregen van de vader van een klasgenootje. Misschien verdiend, dat weet ik niet meer. Ik weet nog wel dat hij aan de deur kwam op zijn excuses aan te bieden. En ik heb er een lego octan autootje aan over gehouden..
DDD

Bericht door DDD »

helma schreef: 03 sep 2025, 19:12
DDD schreef:@Helma:
Wat een goddeloze man. Bah.
Het ingewikkelde vond ik dat hij aan het Avondmaal ging.
Dat zegt niet alles. Het zou goed zijn als je dit destijds bij de kerkenraad had gemeld, dan hadden er maatregelen kunnen worden genomen. Dit soort openbaar gedrag zou mijns inziens ook een openbare schuldbelijdenis vereisen.

Nou weet ik niet of alle kerkenraden het onderwijs van Jezus over kinderen wel voldoende letterlijk nemen. Dat is nog een probleem apart.

En: David was ook een brute zondaar. In vergelijking met het doden van Uria valt jouw verhaal nog mee.
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Slaan heb ik nog nooit begrepen en altijd verafschuwd, slaan uit liefde bestaat echt niet, het gebeurt altijd uit onmacht en/of frustratie van de slaande persoon en als machtsuitoefening op de ander.
Had en heb er nog steeds zo'n pijnlijk en naar gevoel van als ik het hoor of zie, heb er nog nooit iets goeds van kunnen ontdekken.

Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Bertiel

Bericht door Bertiel »

de bijbel spreekt er anders positief over
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Orchidee schreef: 04 sep 2025, 21:55slaan uit liefde bestaat echt niet, het gebeurt altijd uit onmacht en/of frustratie van de slaande persoon en als machtsuitoefening op de ander.
Zoals Bertiel terecht aangeeft, de bijbel spreekt daar anders over.
Spreuken 13:24 - Die zijn roede inhoudt, haat zijn zoon; maar die hem liefheeft, zoekt hem vroeg met tuchtiging.

Nu weet ik daar niet zo goed raad mee. Dat is echter mijn onkunde, want Gods Woord is de Waarheid.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Het gaat hier (mogelijk) om het uitvoeren van een sanctie. Thuiskomen met een nat pak is dan drie slagen en erachter komen dat het kind gesloten heeft vijf. Dat zijn situaties waarbij niet de drift, maar het uitvoeren van een vonnis een reden is tot een straf. Dat is heel wat anders dan waar in het topic op gezinspeeld wordt, namelijk dat je uit boosheid een handgemeen met je kind aanvangt.
Orchidee

Bericht door Orchidee »

J.C. Philpot schreef:
Orchidee schreef: 04 sep 2025, 21:55slaan uit liefde bestaat echt niet, het gebeurt altijd uit onmacht en/of frustratie van de slaande persoon en als machtsuitoefening op de ander.
Spreuken 13:24 - Die zijn roede inhoudt, haat zijn zoon; maar die hem liefheeft, zoekt hem vroeg met tuchtiging.

Nu weet ik daar niet zo goed raad mee. Dat is echter mijn onkunde, want Gods Woord is de Waarheid.
Ik denk niet dat daar fysiek een pak slaag of mishandeling mee word bedoeld.
Je kan een kind 'tuchtigen', straffen op een andere manier, ook psychische/mentale straffen zijn van de boze!

Verstuurd vanaf mijn SM-A165F met Tapatalk

Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
DDD

Bericht door DDD »

Ik denk dat het wel zeker is dat het daarbij gaat om een flink pak slaag. Maar dat wil nog niet zeggen dat wij dat in onze cultuur ook zo zouden moeten doen.

Net zo min als wij het erg moeten vinden als tot slaafgemaakten in de Tweede Kamer belanden, terwijl de Spreukendichter toch duidelijk zegt dat het geen pas geeft als een slaaf leiding geeft aan een land.
Quercus

Bericht door Quercus »

Orchidee schreef:
J.C. Philpot schreef:

Ik denk niet dat daar fysiek een pak slaag of mishandeling mee word bedoeld.
Je kan een kind 'tuchtigen', straffen op een andere manier, ook psychische/mentale straffen zijn van de boze!

Verstuurd vanaf mijn SM-A165F met Tapatalk
Als voorbeeld wordt wel de roede genomen. Dat zou er niet staan als het van den boze was. Hoewel het woord roede denk ik wel ruim genomen mag worden voor straffen net als in de zin "Hoort de roede en Wie ze besteld heeft!".
Een straf moet linksom of rechtsom wel naar zijn, anders heeft het geen zin. Immers: zachte heelmeesters maken stinkende wonden.

Overigens denk ik dat het uitdelen van een flinke pets voor de broek (dus geen mishandeling) is niet zo heftig is als het in onze tijd wordt opgevat. Ten eerste is het duidelijk en laagdrempelig. Het kind hoeft niet te twijfelen: "Ik heb iets gedaan wat mijn ouders niet goed vinden." Ten tweede, het is lekker kort. Er komt geen langdurige boosheid bij kijken. Klaar is klaar en naderhand kun je het er wellicht nog over hebben en het afsluiten met een knuffel.

Een kind geestelijk mishandelen zoals je aangeeft is m.i. kwalijk en niet vergelijkbaar.
Plaats reactie