Het Refowoordenboek
Re: Het Refowoordenboek
Preken waarin je je eigen leven kan spiegelen en waarin Christus in je hart gaat schijnen vanuit het bepreekte schriftgedeelte
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Re: Het Refowoordenboek
Dat de dominee uitlegt hoe het gaat als iemand tot geloof komt?Refojongere schreef: ↑02 sep 2025, 18:22 Hoe zou je bevindelijk preken uitleggen?
Graag zonder discussie zou ik wel wat definities willen horen.
Re: Het Refowoordenboek
Ik denk dat men vaak bedoeld: een prediking van het Woord waarin beschrijvingen van gevoelige ervaringen een grote plaats innemen.
De HEERE is goed, Zijn goedertierenheid is in der eeuwigheid, en Zijn getrouwheid van geslacht tot geslacht..!
Re: Het Refowoordenboek
Een gedeelte vanuit Gods Woord wordt verklaard en de Heilige Geest krijgt de ruimte om een hoorder te overtuigen.Refojongere schreef: ↑02 sep 2025, 18:22 Hoe zou je bevindelijk preken uitleggen?
Graag zonder discussie zou ik wel wat definities willen horen.
Re: Het Refowoordenboek
Vanuit de preek 'bevinden' (ervaren) wat God in het hart heeft gewerkt.
Je kan je hart ernaast leggen en be-amen dat het is zoals het vanuit het Woord verklaard wordt.
Ik zou liever Schriftuurlijk-bevindelijk zeggen.
Je kan je hart ernaast leggen en be-amen dat het is zoals het vanuit het Woord verklaard wordt.
Ik zou liever Schriftuurlijk-bevindelijk zeggen.
Re: Het Refowoordenboek
bevinding zonder schrift is geen bevinding bij God vandaan, inderdaad.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Re: Het Refowoordenboek
Aan de rechterkant van onze gezindte vind men de linkerkant vaak zo “theoretisch” omdat ze daar minder horen over al die gevoelige ervaringen die er zouden moeten zijn in het leven van iemand die “een ander leven” kent. Die gevoelige ervaringen noemen ze dan het bevindelijke. Maar ik begrijp jullie omschrijvingen helemaal..
In dit topic ging het natuurlijk niet om een discussie maar om verschillende visies op bepaalde woorden en uitdrukkingen.
In dit topic ging het natuurlijk niet om een discussie maar om verschillende visies op bepaalde woorden en uitdrukkingen.
De HEERE is goed, Zijn goedertierenheid is in der eeuwigheid, en Zijn getrouwheid van geslacht tot geslacht..!
Re: Het Refowoordenboek
Laats heb ik dit ergens onder elkaar gezet. Het gaat dan meer over bevindelijk, dan over preken.Refojongere schreef: ↑02 sep 2025, 18:22 Hoe zou je bevindelijk preken uitleggen?
Graag zonder discussie zou ik wel wat definities willen horen.
Bevinding is geloofservaring en deze is gericht op de Drie-enige God. De ervaring is onderhorig aan het Woord van God en bevestigt dat dit Woord waar is. (1) Het bevindelijke element in de prediking is de toepassing van Gods Woord door de Heilige Geest. (2) De prediking is dan gericht op de levende geloofservaring van de hoorder. Het gaat over de waarheid van de christelijke geloofsleer die ervaren wordt. (3) De Reuver merkt op dat de priesterlijk-pastorale kant van de preek centraal staat als het gaat om bevindelijke prediking. Het is daarom een levend gebeuren wat opkomt uit het sprekende gebeuren van de preek. (4) Van Vlastuin komt tot de volgende werkdefinitie: ‘bevindelijke prediking is vertolking van het geestelijke leven dat opbloeit uit de gemeenschap met Christus’. (5)
(1) Dr. R. van Kooten, Handboek Apostolische Homiletiek: Uitleggende prediking van de tekst. Band 1 (Apeldoorn: Labarum Academic, 2024), 372-376.
(2) A. Schot, “Schriftuurlijke-bevindelijke prediking”, in Maarten Wisse (red), Bevindelijke prediking: Hoe, door wie en waartoe, (Apeldoorn: Labarum Academic, 2023), 23.
(3) Joel R. Beeke, “Experiential preaching’ in Eric J. Alexander et al, Feed my Sheep: a passionate plea for preaching (Lake Mary, Reformation Trust, 2008), epub.
(4) Dr. A. de Reuver, Ja en Amen: Om de hartslag van de verkondiging en geloofservaring (Apeldoorn: De Banier, 2023), 16-17.
(5) Dr. W. van Vlastuin, Naar het hart van Jeruzalem: Over de betekenis van de geestelijke gemeenschap met Christus voor de prediking, (Houten: Den Hertog, 2012), 17.
-
- Berichten: 1105
- Lid geworden op: 10 aug 2017, 23:28
Re: Het Refowoordenboek
Mooi, zie hoe verschillend bevindelijke prediking wordt omschreven.Herman schreef: ↑04 sep 2025, 16:05Laats heb ik dit ergens onder elkaar gezet. Het gaat dan meer over bevindelijk, dan over preken.Refojongere schreef: ↑02 sep 2025, 18:22 Hoe zou je bevindelijk preken uitleggen?
Graag zonder discussie zou ik wel wat definities willen horen.
Bevinding is geloofservaring en deze is gericht op de Drie-enige God. De ervaring is onderhorig aan het Woord van God en bevestigt dat dit Woord waar is. (1) Het bevindelijke element in de prediking is de toepassing van Gods Woord door de Heilige Geest. (2) De prediking is dan gericht op de levende geloofservaring van de hoorder. Het gaat over de waarheid van de christelijke geloofsleer die ervaren wordt. (3) De Reuver merkt op dat de priesterlijk-pastorale kant van de preek centraal staat als het gaat om bevindelijke prediking. Het is daarom een levend gebeuren wat opkomt uit het sprekende gebeuren van de preek. (4) Van Vlastuin komt tot de volgende werkdefinitie: ‘bevindelijke prediking is vertolking van het geestelijke leven dat opbloeit uit de gemeenschap met Christus’. (5)
(1) Dr. R. van Kooten, Handboek Apostolische Homiletiek: Uitleggende prediking van de tekst. Band 1 (Apeldoorn: Labarum Academic, 2024), 372-376.
(2) A. Schot, “Schriftuurlijke-bevindelijke prediking”, in Maarten Wisse (red), Bevindelijke prediking: Hoe, door wie en waartoe, (Apeldoorn: Labarum Academic, 2023), 23.
(3) Joel R. Beeke, “Experiential preaching’ in Eric J. Alexander et al, Feed my Sheep: a passionate plea for preaching (Lake Mary, Reformation Trust, 2008), epub.
(4) Dr. A. de Reuver, Ja en Amen: Om de hartslag van de verkondiging en geloofservaring (Apeldoorn: De Banier, 2023), 16-17.
(5) Dr. W. van Vlastuin, Naar het hart van Jeruzalem: Over de betekenis van de geestelijke gemeenschap met Christus voor de prediking, (Houten: Den Hertog, 2012), 17.
Voor mij is de kern dat de preek duidelijk maakt dat de waarheid van Gods Woord een (te) ervaren waarheid is.
Daar passen alle andere definities in.