De tijd waarin wij leven

Profesto

Re: De tijd waarin wij leven

Bericht door Profesto »

Wim Anker schreef: 02 sep 2025, 10:40
merel schreef: 02 sep 2025, 10:35
Ambtenaar schreef: 02 sep 2025, 10:28
DDD schreef: 02 sep 2025, 10:22
Maar los daarvan: voor Saoedie-Arabie vind ik een verlicht despoot misschien voor nu de beste oplossing. Maar in zijn algemeenheid vind ik het een achteruitgang ten opzichte van een democratische rechtsstaat, wat in Europa het gebruikelijke model is en in Amerika ook nog steeds ongeveer aan de orde is, al is Amerika onderweg om een dictatuur te worden.
Wij hebben een dictatuur van de hoger opgeleiden.
Je kan ook overdrijven.
En dan is "hoog opgeleid" vooral te definiëren als "goed gedrilld" om de gewenste antwoorden en dogma's te blijven herhalen en het zelf nadenken te onderdrukken.
Voor iemand die beweert wel zelf na te denken papegaai je verdacht veel van wat (radicaal-/ extreem-) rechtse influencers en opiniemakers zeggen na. :)
Laatst gewijzigd door Profesto op 02 sep 2025, 11:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

als ik dan weer van zo'n uit de hand gelopen ontgroening van studentenverenigingen van universiteiten hoor, denk vaak wel, nou dat zijn onze leidslieden voor over zoveel jaar....

Een boer op klompen... etc.
Ben er van overtuigd dat het ook goed zou als alle ambtenaren 20 jaar in het bedrijfsleven werken voordat ze de ambtenarij in gaan
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
refo

Bericht door refo »

Profesto schreef: 02 sep 2025, 10:58
Ambtenaar schreef: 02 sep 2025, 10:28

Wij hebben een dictatuur van de hoger opgeleiden.
Je kan ook overdrijven.
En dan is "hoog opgeleid" vooral te definiëren als "goed gedrilld" om de gewenste antwoorden en dogma's te blijven herhalen en het zelf nadenken te onderdrukken.
Voor iemand die beweert wel zelf na te denken papegaai je verdacht veel van wat (radicaal-/ extreem-) rechtse influencers en opiniemakers zeggen na. :)
Anderen doen dat weer op links. (Ik noem geen namen). Intussen was dat van ons allebei op de persoon. Dat voorkomt inhoudelijk reageren.

Het ergste wat Nederland kan overkomen is een links georiënteerd kabinet.
refo

Bericht door refo »

Bertiel schreef: 02 sep 2025, 11:02 als ik dan weer van zo'n uit de hand gelopen ontgroening van studentenverenigingen van universiteiten hoor, denk vaak wel, nou dat zijn onze leidslieden voor over zoveel jaar....

Een boer op klompen... etc.
Ben er van overtuigd dat het ook goed zou als alle ambtenaren 20 jaar in het bedrijfsleven werken voordat ze de ambtenarij in gaan
Dat eerste is meestal één geval en dan eens in de paar jaar. Dus je verzuchting is wat overdreven.
Dat laatste is waar. In elk geval zouden ze in de sector moeten werken waarover ze gaan regeren.
Profesto

Bericht door Profesto »

refo schreef: 02 sep 2025, 11:15

Je kan ook overdrijven.
Anderen doen dat weer op links. (Ik noem geen namen). Intussen was dat van ons allebei op de persoon. Dat voorkomt inhoudelijk reageren.

Nee, het ergste wat Nederland kon overkomen is al gebeurd, namelijk een brekebenenkabinet met partijen die elkaar het licht in de ogen niet gunnen en ministers die geen beleid van de grond krijgen in een land waar problemen opgelost moeten worden.
Het ergste wat Nederland nu kan overkomen is opnieuw een kabinet wat op basis valse informatie, ophitsing tegen vreemdelingen en dat soort ongein tot stand komt. Dus opnieuw een kabinet met de PVV.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Profesto schreef: 02 sep 2025, 11:25
refo schreef: 02 sep 2025, 11:15

Nee, het ergste wat Nederland kon overkomen is al gebeurd, namelijk een brekebenenkabinet met partijen die elkaar het licht in de ogen niet gunnen en ministers die geen beleid van de grond krijgen in een land waar problemen opgelost moeten worden.
Het ergste wat Nederland nu kan overkomen is opnieuw een kabinet wat op basis valse informatie, ophitsing tegen vreemdelingen en dat soort ongein tot stand komt. Dus opnieuw een kabinet met de PVV.
Klopt, wat ongetwijfeld weer gebeurd als je figuren als Timmermans, Jetten etc aan de knoppen krijgt. Ik zie momenteel maar weinig partijen die wel op basis van fatsoenlijk nadenken een stuk beleid verder kunnen brengen.

Je laatste zin kunnen we wellicht ook op het klimaat- en stikstofbeleid plakken en dan als slotzin 'opnieuw een kabinet met D'66'. Als de partijen voordat PVV aan de macht kwam meer naar de burger hadden geluisterd, was de PVV nooit zo groot geworden. Je ziet het nu ook weer gebeuren. Het onderbuikgevoel zegt 'het is genoeg met de massale instroom', Wilders springt erop en de rest heeft gewoon geen verhaal op dit dossier.
De Rijssenaar

Bericht door De Rijssenaar »

ZWP schreef: 02 sep 2025, 09:47
De Rijssenaar schreef: 02 sep 2025, 08:52 De media is links, want ze zetten klimaatdemonstranten en anti israël demonstranten positief neer. Wanneer hoor je nu in media kritisch geluid over Hamas? Ze willen wel de honger laten zien van Gaza wat veroorzaakt wordt door de oorlog van Hamas, maar ze willen niet kijken naar de afschuwelijke beelden van de moorden die Hamas pleegt. Datzelfde geldt voor de moorden die door asielzoekers gepleegd worden. Nu wordt het ineens geframed als femicide. Terwijl duidelijk is dat het veroorzaakt wordt door andere culturele opvattingen... De media hoor je nooit kritisch over abortus, is altijd negatief over christenen, positief over moslims.. Dus het zijn geen goede checks and balances. Linkse opvattingen worden altijd positief neergezet, rechtse of christelijke opvattingen als negatief. Vandaar dat het volledig op de schop moet.
'Dé media' bestaat uiteraard niet. De media is een zeer divers landschap van Telegraaf tot Volkskrant, van RD tot FD. En dan nog wat er allemaal online te vinden is. Die zijn uiteraard niet allemaal links (tenzij je natuurlijk zelf extreem-rechts bent, dan lijkt alles links ;)).
Is de aandacht voor zaken die je noemt altijd precies conform wat ik zelf belangrijk vind? Nee, natuurlijk niet. Maar informeer je breed, blijf niet hangen in fabeltjesfuiken en algoritmes en neem niet alles tot je in korte filmpjes en tweets. Zoek de bronnen op, lees achtergrondartikelen van experts. Dat scheelt al een heel eind in hoe je geïnformeerd bent.

Moorden worden niet veroorzaakt door culturele verschillen. Ik ken tenminste geen culturen waar het gebod is: gij zult wél doodslaan?
Zoals vaker betoogt is er een sterk verband tussen criminaliteit en sociale afkomst en perspectief. Als alles je uit handen is geslagen (geen familie en vrienden bij je, geen perspectief op asiel, geen werk dus niets te doen en geen verbetering te verwachten) moet ik ook maar zien wat ik doe en wie ik word. Ga je dan moorden? Uiteraard niet en de dader moet hiervoor gestraft worden. Maar of je zo makkelijk kunt zeggen: 'het zijn de buitenlanders' is ook de vraag.
Ja, misschien moet ik wel meer bronnen lezen inderdaad.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

ZWP schreef: 02 sep 2025, 09:47

Moorden worden niet veroorzaakt door culturele verschillen. Ik ken tenminste geen culturen waar het gebod is: gij zult wél doodslaan?
En maar wegkijken. Die culturen zijn er wel en worden in NL geïmporteerd.

Zegt zelfs "Arjan Lubach".
Edelweiss

Bericht door Edelweiss »

ZWP schreef: 02 sep 2025, 09:47 (...) Moorden worden niet veroorzaakt door culturele verschillen. Ik ken tenminste geen culturen waar het gebod is: gij zult wél doodslaan?
Zoals vaker betoogt is er een sterk verband tussen criminaliteit en sociale afkomst en perspectief. Als alles je uit handen is geslagen (geen familie en vrienden bij je, geen perspectief op asiel, geen werk dus niets te doen en geen verbetering te verwachten) moet ik ook maar zien wat ik doe en wie ik word. Ga je dan moorden? Uiteraard niet en de dader moet hiervoor gestraft worden. Maar of je zo makkelijk kunt zeggen: 'het zijn de buitenlanders' is ook de vraag.
Je laatste zin ben ik van harte mee eens, maar voor wat betreft de vetgedrukte zin, hoe zie jij dit met betrekking tot eerwraak? Binnen bepaalde culturen is deze vorm van moord absoluut een optie. Zie bijvoorbeeld de afschuwelijke moord op Ryan Al Najjar.
ZWP

Bericht door ZWP »

Edelweiss schreef: 02 sep 2025, 13:11
ZWP schreef: 02 sep 2025, 09:47 (...) Moorden worden niet veroorzaakt door culturele verschillen. Ik ken tenminste geen culturen waar het gebod is: gij zult wél doodslaan?
Je laatste zin ben ik van harte mee eens, maar voor wat betreft de vetgedrukte zin, hoe zie jij dit met betrekking tot eerwraak? Binnen bepaalde culturen is deze vorm van moord absoluut een optie. Zie bijvoorbeeld de afschuwelijke moord op Ryan Al Najjar.
Het klopt natuurlijk helaas dat er landen zijn waar eerwraak nog voorkomt, al het is vrijwel overal wettelijk verboden voor zover ik weet. En met de Bijbel in de hand moeten we dit uiteraard ten strengste afwijzen. Zelfs de Koran kent geen eerwraak in de zin dat je iemand mag vermoorden (latere tradities misschien wel?).

Maar als het gaat om de verschrikkelijke moord op Lisa laatst, heeft dat voor zover ik weet niets met eerwraak te maken? Dat is gedaan door iemand die psychisch zeer ziek was. En de link tussen psychisch ziek zijn en een bepaald land/religie zie ik niet.
Edelweiss

Bericht door Edelweiss »

ZWP schreef: 02 sep 2025, 13:51 Het klopt natuurlijk helaas dat er landen zijn waar eerwraak nog voorkomt, al het is vrijwel overal wettelijk verboden voor zover ik weet. En met de Bijbel in de hand moeten we dit uiteraard ten strengste afwijzen. Zelfs de Koran kent geen eerwraak in de zin dat je iemand mag vermoorden (latere tradities misschien wel?).

Maar als het gaat om de verschrikkelijke moord op Lisa laatst, heeft dat voor zover ik weet niets met eerwraak te maken? Dat is gedaan door iemand die psychisch zeer ziek was. En de link tussen psychisch ziek zijn en een bepaald land/religie zie ik niet.
De moord met Lisa heeft inderdaad niets met eerwraak te maken - ik wilde die link overigens ook absoluut niet leggen, ik was enkel benieuwd naar je zienswijze op eerwraak zelf en je visie op gebod/verbod.

(Overigens is er wel degelijk een link tussen psychisch ziek zijn en bepaalde landen en religies; zie hiervoor het werk van het Institute for Health Metrics and Evaluation.)
ZWP

Bericht door ZWP »

Edelweiss schreef: 02 sep 2025, 14:37
ZWP schreef: 02 sep 2025, 13:51 Het klopt natuurlijk helaas dat er landen zijn waar eerwraak nog voorkomt, al het is vrijwel overal wettelijk verboden voor zover ik weet. En met de Bijbel in de hand moeten we dit uiteraard ten strengste afwijzen. Zelfs de Koran kent geen eerwraak in de zin dat je iemand mag vermoorden (latere tradities misschien wel?).

De moord met Lisa heeft inderdaad niets met eerwraak te maken - ik wilde die link overigens ook absoluut niet leggen, ik was enkel benieuwd naar je zienswijze op eerwraak zelf en je visie op gebod/verbod.

(Overigens is er wel degelijk een link tussen psychisch ziek zijn en bepaalde landen en religies; zie hiervoor het werk van het Institute for Health Metrics and Evaluation.)
Blijft altijd lastig om dat soort verbanden te leggen. Ja, in West-Europa en de VS heb je in verhouding meer mensen die psychische klachten hebben. Maar komt dat omdat het beter gemonitord en geregistreerd wordt, of omdat er minder taboe op rust of omdat er meer mensen werken in de GGZ of omdat mensen zich niet druk hoeven te maken om hun dagelijks brood of etc.?
Edelweiss

Bericht door Edelweiss »

ZWP schreef: 02 sep 2025, 15:42
Edelweiss schreef: 02 sep 2025, 14:37

Blijft altijd lastig om dat soort verbanden te leggen. Ja, in West-Europa en de VS heb je in verhouding meer mensen die psychische klachten hebben. Maar komt dat omdat het beter gemonitord en geregistreerd wordt, of omdat er minder taboe op rust of omdat er meer mensen werken in de GGZ of omdat mensen zich niet druk hoeven te maken om hun dagelijks brood of etc.?
Het is zeker lastige materie omdat er inderdaad tientallen factoren meespelen - voor de totstandkoming van de cijfers wil ik je daarom echt naar genoemd instituut verwijzen.
Plaats reactie