Het Refowoordenboek

Marijn_M

Het Refowoordenboek

Bericht door Marijn_M »

Ik heb een rijtje woorden die ik niet begrijp maar wel aanvoel. Ik ben benieuwd of jij zonder te googelen een antwoord weet en kunt omschrijven wat het woord zegt.

Wat is heilbegerig
Marijn_M

Re: Het Refowoordenboek

Bericht door Marijn_M »

Marijn_M schreef: 01 sep 2025, 11:14 Ik heb een rijtje woorden die ik niet begrijp maar wel aanvoel. Ik ben benieuwd of jij zonder te googelen een antwoord weet en kunt omschrijven wat het woord zegt.

Wat is heilbegerig
Ik heb dit

Begerig is iets héél graag willen.
Heil redding, verlossing, zoals in “U bent de God van mijn heil.”

Dus heel graag gered willen worden
Terri

Bericht door Terri »

Het woord heil heeft vele betekenissen. Opmerkelijk vind ik de betekenis nuttig.
DDD

Bericht door DDD »

Marijn_M schreef: 01 sep 2025, 11:14 Ik heb een rijtje woorden die ik niet begrijp maar wel aanvoel. Ik ben benieuwd of jij zonder te googelen een antwoord weet en kunt omschrijven wat het woord zegt.

Wat is heilbegerig
Graag willen worden gered (door God)
Marijn_M

Bericht door Marijn_M »

Onderscheidend prediken?

Zoon denkt dat het gaat om origineel of unieke preken, zodat je anders bent dan andere predik-heren.
DDD

Bericht door DDD »

Het verschil tussen nep en echt geloof zo duidelijk mogelijk benoemen in de preek, zodat er verschil gemaakt wordt tussen oprechte luisteraars en huichelende luisteraars.

Of dat althans proberen, want Jezus zegt, dat dat helemaal niet zomaar gaat, en dat je het onkruid met de tarwe moet laten opgroeien.
KDD

Bericht door KDD »

DDD schreef: 01 sep 2025, 17:49 Het verschil tussen nep en echt geloof zo duidelijk mogelijk benoemen in de preek, zodat er verschil gemaakt wordt tussen oprechte luisteraars en huichelende luisteraars.

Of dat althans proberen, want Jezus zegt, dat dat helemaal niet zomaar gaat, en dat je het onkruid met de tarwe moet laten opgroeien.
Is hetzelfde als separerend prediken. Het is wel heel belangrijk maar niet zo makkelijk. Hier een stuk uit een boek dat ik aanhaalde in een andere topic. (ook voor JanRap de lokaale vage-bonder :) )

Uit de boek Franciscus Ridderus: De Heiligmaking

Er zijn vele valse tekenen, die velen bedriegen, zowel in het oordeel over anderen als over zichzelf. Als er vals geld in omploop is, dan gaat iedereen zijn eigen munten onderzoeken. Zo goed als er valse diamanten en parels zijn, die zeer schoon blinken, zo zijn er ook veel blinkende plichten, die bedriegen. In veel uitwendigheden kunnen die zijn in goede en valse christenen. Mijden de godzaligen grove zonden, de Farizeën mijden die ook. Weende Petrus, Ezau weende ook; toonde hij berouw, Judas gaf ook tekenen van berouw. Gaf Cornelius aalmoezen, de Farizeën deden ook zo. Geloofde Zacheüs, van Simon de tovenaar wordt ook gezegd dat hij geloofde. Had David lust in Gods Woord, de tijdgelvovige hoort ook met vreugde. Vernederde Hizkia zich, Achab deed ook zo. Ziet men vrome mensen iets goeds doen, Herodes deed ook veel goede dingen, Markus 6. Houden godzaligen gezette oefeningen, zo deden ook de Sadduceën. Zijn de engelen blinkende heilig, de duivel vertoont zich ook als een engel des lichts. Wie ziet dan niet hoe nodig het onderzoeken is van ons eigen hart?

Een boek dat veel onderwijs geeft.
DDD

Bericht door DDD »

Dat onderwijs zit dan in ieder geval niet in het geciteerde deel.
Marijn_M

Bericht door Marijn_M »

DDD schreef: 01 sep 2025, 18:39 Dat onderwijs zit dan in ieder geval niet in het geciteerde deel.
Het is ook moeilijk om het te zeggen zonder op te zoeken natuurlijk. Ik vond wat jij zei duidelijk. Zo zou ik het ook tegen mijn zoon zeggen @DDD
Marijn_M

Bericht door Marijn_M »

Ontzondigen

Zonde weg doen, stoppen met zondigen. Dat denken mensen die dit woord niet kennen.
DDD

Bericht door DDD »

Marijn_M schreef:
DDD schreef: 01 sep 2025, 18:39 Dat onderwijs zit dan in ieder geval niet in het geciteerde deel.
Het is ook moeilijk om het te zeggen zonder op te zoeken natuurlijk. Ik vond wat jij zei duidelijk. Zo zou ik het ook tegen mijn zoon zeggen @DDD
Ik vind dat helemaal niet moeilijk. Maar dat is wel mijn probleem met dit soort uitdrukkingen: Heel veel mensen hebben geen idee waar ze het over hebben, tot aan dominees aan toe.

Verstuurd vanaf mijn SM-X900 met Tapatalk

huisman

Bericht door huisman »

DDD schreef: 01 sep 2025, 17:49 Het verschil tussen nep en echt geloof zo duidelijk mogelijk benoemen in de preek, zodat er verschil gemaakt wordt tussen oprechte luisteraars en huichelende luisteraars.

Wat jij beschrijft is separerend preken. Onderscheidend preken gaat verder . Dan wordt ook rekening gehouden met verschillen die er zijn binnen de kring van de onbekeerden (bv huichelaars of zorgelozen )of binnen de kring van de bekeerden ( bv bekommerden of verzekerden )

Ik heb daar eens een duidelijke lezing van dr. M.J. Kater hierover gehoord. In de link een artikel van dr. A. Baars hierover.
https://rd.nl/artikel/385783
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
refo

Bericht door refo »

KDD schreef: 01 sep 2025, 18:10

Is hetzelfde als separerend prediken. Het is wel heel belangrijk maar niet zo makkelijk. Hier een stuk uit een boek dat ik aanhaalde in een andere topic. (ook voor JanRap de lokaale vage-bonder :) )

Uit de boek Franciscus Ridderus: De Heiligmaking

Er zijn vele valse tekenen, die velen bedriegen, zowel in het oordeel over anderen als over zichzelf. Als er vals geld in omploop is, dan gaat iedereen zijn eigen munten onderzoeken. Zo goed als er valse diamanten en parels zijn, die zeer schoon blinken, zo zijn er ook veel blinkende plichten, die bedriegen. In veel uitwendigheden kunnen die zijn in goede en valse christenen. Mijden de godzaligen grove zonden, de Farizeën mijden die ook. Weende Petrus, Ezau weende ook; toonde hij berouw, Judas gaf ook tekenen van berouw. Gaf Cornelius aalmoezen, de Farizeën deden ook zo. Geloofde Zacheüs, van Simon de tovenaar wordt ook gezegd dat hij geloofde. Had David lust in Gods Woord, de tijdgelvovige hoort ook met vreugde. Vernederde Hizkia zich, Achab deed ook zo. Ziet men vrome mensen iets goeds doen, Herodes deed ook veel goede dingen, Markus 6. Houden godzaligen gezette oefeningen, zo deden ook de Sadduceën. Zijn de engelen blinkende heilig, de duivel vertoont zich ook als een engel des lichts. Wie ziet dan niet hoe nodig het onderzoeken is van ons eigen hart?

Een boek dat veel onderwijs geeft.
Andersom zijn er vieze en zwarte dingen, die na opgepoetst te zijn van zuiver goud blijken.
DDD

Bericht door DDD »

huisman schreef: 02 sep 2025, 16:07

Wat jij beschrijft is separerend preken. Onderscheidend preken gaat verder . Dan wordt ook rekening gehouden met verschillen die er zijn binnen de kring van de onbekeerden (bv huichelaars of zorgelozen )of binnen de kring van de bekeerden ( bv bekommerden of verzekerden )

Ik heb daar eens een duidelijke lezing van dr. M.J. Kater hierover gehoord. In de link een artikel van dr. A. Baars hierover.
https://rd.nl/artikel/385783
Mijns inziens is dat alleen een verder doorgevoerde separatie. Separeren en onderscheiden zijn taalkundig exact hetzelfde. Het is maar net hoe vergaand je wilt blijven onderscheiden. Maar verder ben ik het met je eens dat mijn definitie dit fenomeen ten onrechte niet dekt.

Het artikel waarnaar je verwijst, is geen argument om een verschil te zien tussen onderscheidend en separerend preken, overigens. Wel om onderscheidend preken verder door te voeren dan in mijn definitie.
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Hoe zou je bevindelijk preken uitleggen?

Graag zonder discussie zou ik wel wat definities willen horen.
Plaats reactie