Hoe dan ook, ik vind het positief. Een wolkje als eens mans hand. Zo mooi als er gebogen wordt.
Ontwikkelingen HHK
Re: Ontwikkelingen HHK
Waarom wordt hier een half verhaal geschreven. Of leest u het het artikel, wat eerder gedeeld is, anders?
Als eerste heeft ds. Op 't Hof een handreiking gedaan. Jammer dat dit niet werd vermeld.
- J.C. Philpot
Evangelist L. van den Heuvel bespreekt nu de "leugenleer van de HHG", naar aanleiding van een preek van ds. D.A. Pater.
https://www.youtube.com/watch?v=TNycILk ... eWerkendam
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
Waarom noem je hem evangelist? 

-
Ligt daar nu het front voor de HHK om met dat soort lui in gesprek te gaan?J.C. Philpot schreef: ↑Gisteren, 11:56 Evangelist L. van den Heuvel bespreekt nu de "leugenleer van de HHG", naar aanleiding van een preek van ds. D.A. Pater.
Volgens mij ligt het front bij het seculiere denken: Ni Dieu ni maître...
-
Weer een nieuwe dominee doe geslachtofferd wordt. Misschien is het beter om deze man geen aandacht te geven. Het zou mij niet verbazen dat hij de aandacht wel erg boeiend vindt. Zonder zijn extreme gedrag was het aantal kijkers waarschijnlijk zeer beperkt.J.C. Philpot schreef: ↑Gisteren, 11:56 Evangelist L. van den Heuvel bespreekt nu de "leugenleer van de HHG", naar aanleiding van een preek van ds. D.A. Pater.
-
https://youtu.be/SrS7X1ffjgo?si=XKL0zM9hfV6DU-_5MGG schreef: ↑Gisteren, 12:19Weer een nieuwe dominee doe geslachtofferd wordt. Misschien is het beter om deze man geen aandacht te geven. Het zou mij niet verbazen dat hij de aandacht wel erg boeiend vindt. Zonder zijn extreme gedrag was het aantal kijkers waarschijnlijk zeer beperkt.J.C. Philpot schreef: ↑Gisteren, 11:56 Evangelist L. van den Heuvel bespreekt nu de "leugenleer van de HHG", naar aanleiding van een preek van ds. D.A. Pater.
Hier laat hij zichzelf al interviewen op z'n eigen kanaal. Hij geniet er zichtbaar van. Daar hebben wel meer mensen last van, maar vind het wel bijzonder allemaal..
- J.C. Philpot
Het lijkt mij inderdaad niet zo zinvol om met de mannen uit Werkendam in gesprek te gaan.Refojongere schreef: ↑Gisteren, 12:07Ligt daar nu het front voor de HHK om met dat soort lui in gesprek te gaan?
Volgens mij ligt het front bij het seculiere denken: Ni Dieu ni maître...
Ik hoop dat de filmpjes uitwerken dat mensen Gods Woord en vervolgens de Dordtse Leerregels gaan onderzoeken. En overtuigd worden van de Bijbelse, Godverheerlijkende en troostrijke genadeleer van de uitverkiezing. De leer van genade alleen, zonder dat de mens ook maar iets daaraan toedoet (zoals zijn eigen geloof), zoals die in al zijn rijkdom herontdekt is door de Reformatie.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
- FlyingEagle
Ik zou me vereerd voelen als ik door deze geestelijke charlatans bekritiseerd zou worden.
Inderdaad maar zo weinig mogelijk aandacht geven.
Inderdaad maar zo weinig mogelijk aandacht geven.
- J.C. Philpot
Volgens mij werd hij (in de media ?) zo genoemd. Maar ik ben het met je eens dat de leer van de vrije wil geen evangelie is.
George Whitefield
George Whitefield
Omdat ik de handreiking die ds Op t Hof gedaan heeft minder concreet vind dan de handreiking die ouderling Morren doet. Eerstgenoemde zegt dat er zonder taboes zou gesproken mag worden over een oplossing, ook zijn eigen positie zou besproken mogen worden, zonder erbij te vermelden wat voor consequenties hij daar zelf uit trekt (blijft het alleen bij bespreken?) Ouderling Morren doet een handreiking om tegen zijn geweten in aanwezigheid te zijn in de de dienst van ds Op t Hof zodat o.a de doop weer bediend kan worden en de bijeenkomst veranderd in eredienst.
Dank voor de uitleg. Het gaat dus om de concreetheid. Wie bepaald dan hoe concreet het moet zijn? Zijn hier kaders voor?
Voor zover ik weet zijn er geen formele kaders om te bepalen of iets concreet is, het is natuurlijk een vrij subjectief begrip. Ik bedoel met concreet vooral dat er niet alleen ruimte wordt geboden om ergens over te praten, maar dat er ook een praktische stap gezet wordt (woorden vs daden) In dit geval zie ik bij ds. Op ’t Hof vooral de uitnodiging tot gesprek wat nog alle kanten op kan, (de dominee kan zelfs zeggen of denken : leg jullie meningen maar op tafel maar dit beïnvloed mijn besluit niet, terwijl ouderling Morren daadwerkelijk iets doet (waardoor er ook direct verandering komt in de situatie)
- Maanenschijn
Als ik het goed gelezen heeft, heeft (en het is natuurlijk geen wedstrijdje wie eerst was) heeft de opening die ds. Op ‘t Hof gegeven heeft geresulteerd in het overleg en aanstellen van de mediation commissie. De stap die de kerkenraad daarbij zet is om de diensten weer onder verantwoording van de kerkenraad te laten plaatsvinden door de aanwezigheid van een ouderling. Ik lees daarbij dat ouderling Morren dat (bijna) onder protest doet omdat hij zich beroept op zijn geweten.Rido91 schreef:
Voor zover ik weet zijn er geen formele kaders om te bepalen of iets concreet is, het is natuurlijk een vrij subjectief begrip. Ik bedoel met concreet vooral dat er niet alleen ruimte wordt geboden om ergens over te praten, maar dat er ook een praktische stap gezet wordt (woorden vs daden) In dit geval zie ik bij ds. Op ’t Hof vooral de uitnodiging tot gesprek wat nog alle kanten op kan, (de dominee kan zelfs zeggen of denken : leg jullie meningen maar op tafel maar dit beïnvloed mijn besluit niet, terwijl ouderling Morren daadwerkelijk iets doet (waardoor er ook direct verandering komt in de situatie)
Bijzonder om bij de zelfde tekst een andere invalshoek en afdronk te hebben, waarbij ik juist de ds. als eerst de grote stap zie zetten die aanleiding geeft tot mediation (en ook afziet van de dwangsom).
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Zo lees ik het ook. Beroep op geweten doen en iets dan toch (sputterend) doen, klinkt nobel, maar is dat van harte bereid zijn? Het enige wat hij hoeft te doen is aanwezig zijn in de dienst. Hij hoeft het nog niet eens eens te zijn met de preek. Wat zou hier zo erg aan zijn dat zijn geweten hiermee in opspraak komt?
De predikant stelt dat zijn positie niet vast hoeft te staan. Voor iemand zonder pensioen vind ik dat een grote handreiking: zijn financiële basis, zijn dagelijks werk en zijn roeping voor Driedorp zet hij in als onderhandelbaar in de mediation ten gunste van het proces in de gemeente. Juist het minder concrete maakt het gebaar groot, zonder beroep op zijn geweten, terwijl hij voor God staat als dienaar, overtuigd van zijn roeping voor Driedorp.
De predikant stelt dat zijn positie niet vast hoeft te staan. Voor iemand zonder pensioen vind ik dat een grote handreiking: zijn financiële basis, zijn dagelijks werk en zijn roeping voor Driedorp zet hij in als onderhandelbaar in de mediation ten gunste van het proces in de gemeente. Juist het minder concrete maakt het gebaar groot, zonder beroep op zijn geweten, terwijl hij voor God staat als dienaar, overtuigd van zijn roeping voor Driedorp.
Fides Quaerens Intellectum