Weekdiensten
Re: Weekdiensten
Vandaag bevestiging en intrede ds. Van de Kieft in Krimpen a/d IJssel.
Bevestiging om 14:30
https://kerkdienstgemist.nl/stations/12 ... 2508261430
Intrede om 19:00
https://kerkdienstgemist.nl/stations/12 ... 2508261900
Ter attentie: dienst is net begonnen.Bobber schreef: ↑26 aug 2025, 10:06 Vandaag bevestiging en intrede ds. Van de Kieft in Krimpen a/d IJssel.
© -DIA- 33.965 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Heeft iemand de beide diensten beluisterd?
Hier horen we echt de wonderlijke leidingen die de Heere houdt met zijn volk en knechten.
De diensten zijn nog na te luisteren.
Hier horen we echt de wonderlijke leidingen die de Heere houdt met zijn volk en knechten.
De diensten zijn nog na te luisteren.
@ DIA hoe zit dat dan met HC 31, vraag en antw.84?: Vr. Hoe wordt het hemelrijk door de prediking des Heiligen Evangelies ontsloten en toegesloten?
Antw. Alzo, als, volgens het bevel van Christus, aan de gelovigen, allen en een iegelijk, verkondigd en openlijk betuigd wordt dat hun, zo dikwijls als zij de beloftenis des Evangelies met een waar geloof aannemen, waarachtiglijk al hun zonden van God, om der verdiensten van Christus wil, vergeven zijn; daarentegen allen ongelovigen, en die zich niet van harte bekeren, verkondigd en betuigd wordt dat de toorn Gods en de eeuwige verdoemenis op hen ligt, zolang als zij zich niet bekeren a; naar welk getuigenis des Evangelies God zal oordelen, beide in dit en in het toekomende leven.
Het zal wel vijandschap van me zijn, zo wordt dat meestal uitgelegd, dat ik vind dat de wonderlijke leidingen die de Heere met Zijn volk en knechten houdt niet op de preekstoel horen. Het gevaar bestaat namelijk dat men de zaken rond het ambt dan in een extra-ordinair ( buitengewoon) kader plaatst.
Als het niet op de kansel gezegd mag worden, waar horen we het anders nog?JanRap schreef: ↑Gisteren, 07:47@ DIA hoe zit dat dan met HC 31, vraag en antw.84?: Vr. Hoe wordt het hemelrijk door de prediking des Heiligen Evangelies ontsloten en toegesloten?
Antw. Alzo, als, volgens het bevel van Christus, aan de gelovigen, allen en een iegelijk, verkondigd en openlijk betuigd wordt dat hun, zo dikwijls als zij de beloftenis des Evangelies met een waar geloof aannemen, waarachtiglijk al hun zonden van God, om der verdiensten van Christus wil, vergeven zijn; daarentegen allen ongelovigen, en die zich niet van harte bekeren, verkondigd en betuigd wordt dat de toorn Gods en de eeuwige verdoemenis op hen ligt, zolang als zij zich niet bekeren a; naar welk getuigenis des Evangelies God zal oordelen, beide in dit en in het toekomende leven.
Het zal wel vijandschap van me zijn, zo wordt dat meestal uitgelegd, dat ik vind dat de wonderlijke leidingen die de Heere met Zijn volk en knechten houdt niet op de preekstoel horen. Het gevaar bestaat namelijk dat men de zaken rond het ambt dan in een extra-ordinair ( buitengewoon) kader plaatst.
Ik zeg niet dat de kansel er is voor persoonlijke bevindingen, maar wat zit hier achter? Ergert ons dat? En waarom eigenlijk? En kunnen we op deze manier nog onbevangen en met zegen luisteren? Of werpen we een barricade op voor onszelf?
@ DIA, Op de kansel spreekt God door Zijn Woord. Een oude uitdrukking luidt: De prediking van Gods Woord is ( =) Gods Woord. Het lijkt me dat Gods leiding in het beroepingswerk en rond het aannemen van een beroep beter binnen de kerkenraad gedeeld kunnen worden. Let u er maar op: als een predikant iets over zijn eigen leven vertelt wordt het muisstil in de kerk, de mensen horen dat graag. Zou het gevaar niet bestaan dat een predikant die uitvoerig voor de gemeente vermeldt hoe het allemaal ging, daarmee ook niet ( volkomen onbedoeld natuurlijk) te kennen geeft: het ging langs een bijzondere, wonderlijke weg DUS is het allemaal wel echt! En om op uw laatste zinnen terug te komen: Onbevangen luisteren valt helaas niet mee, en ik weet wel zeker dat we vaak een barricade voor onszelf opwerpen tijdens het luisteren. Vaak luisteren we selectief. We stemmen er mee in als de predikant het zo zegt zoals wij het zelf graag willen horen. En horen we onze eigen ideeën van hoe een preek moet zijn niet terug, dan 'missen we iets' in de preek.-DIA- schreef: ↑Gisteren, 08:40Als het niet op de kansel gezegd mag worden, waar horen we het anders nog?JanRap schreef: ↑Gisteren, 07:47@ DIA hoe zit dat dan met HC 31, vraag en antw.84?: Vr. Hoe wordt het hemelrijk door de prediking des Heiligen Evangelies ontsloten en toegesloten?
Ik zeg niet dat de kansel er is voor persoonlijke bevindingen, maar wat zit hier achter? Ergert ons dat? En waarom eigenlijk? En kunnen we op deze manier nog onbevangen en met zegen luisteren? Of werpen we een barricade op voor onszelf?
-
Het valt me ook op dat je vaak hoort dat ze niet willen en dat het dan toch moest. Dan zeggen ze vaak: kijk dat is nu echt van God. Maar God kan ook gewoon de motivatie geven datje je gewoon gedreven wordt lijkt mij en wil gaan.
Wat ik altijd opvallend vind is dat de grotere gemeentes zo snel een dominee hebben en de kleinere nooit. Vind ik wel toevallig: ik denk dat God als het echt allemaal zo gaat als ze zeggen ook naar kleinere gemeentes zou zenden.
Ent vreemde is ook altijd dat de ene gemeente bidt om de komst van de dominee en de andere bidt dat hij blijft. Kun je daar dan eigenlijk wel voor bidden denk ik dan? Want eigenlijk stel je jezelf dan voor op anderen.
Wat ik altijd opvallend vind is dat de grotere gemeentes zo snel een dominee hebben en de kleinere nooit. Vind ik wel toevallig: ik denk dat God als het echt allemaal zo gaat als ze zeggen ook naar kleinere gemeentes zou zenden.
Ent vreemde is ook altijd dat de ene gemeente bidt om de komst van de dominee en de andere bidt dat hij blijft. Kun je daar dan eigenlijk wel voor bidden denk ik dan? Want eigenlijk stel je jezelf dan voor op anderen.
Hier zien we de vrijmacht van God. Wie kan zeggen: Wat doet Gij? of wie kan Zijn hand afslaan? Laten we daar dan onder buigen en daar verder niet in roeren. We kunnen het slechts bewonderen.De Rijssenaar schreef: ↑Gisteren, 12:22 Het valt me ook op dat je vaak hoort dat ze niet willen en dat het dan toch moest. Dan zeggen ze vaak: kijk dat is nu echt van God. Maar God kan ook gewoon de motivatie geven datje je gewoon gedreven wordt lijkt mij en wil gaan.
Dat denk ik ook. Je mag bidden dat je dominee blijft, terwijl een ander bid dat diezelfde dominee naar zijn gemeente komt. Als je dan uiteindelijk maar wel, zoals DIA beschrijft, buigt onder de uitkomst. Ik denk dat een stukje uitleg van een dominee daar best bij kan helpen.-DIA- schreef: ↑Gisteren, 13:14Hier zien we de vrijmacht van God. Wie kan zeggen: Wat doet Gij? of wie kan Zijn hand afslaan? Laten we daar dan onder buigen en daar verder niet in roeren. We kunnen het slechts bewonderen.De Rijssenaar schreef: ↑Gisteren, 12:22 Het valt me ook op dat je vaak hoort dat ze niet willen en dat het dan toch moest. Dan zeggen ze vaak: kijk dat is nu echt van God. Maar God kan ook gewoon de motivatie geven datje je gewoon gedreven wordt lijkt mij en wil gaan.
Niet ieder aangenomen beroep valt te bewonderen hoor. Je kunt ook overdrijven.-DIA- schreef: ↑Gisteren, 13:14Hier zien we de vrijmacht van God. Wie kan zeggen: Wat doet Gij? of wie kan Zijn hand afslaan? Laten we daar dan onder buigen en daar verder niet in roeren. We kunnen het slechts bewonderen.De Rijssenaar schreef: ↑Gisteren, 12:22 Het valt me ook op dat je vaak hoort dat ze niet willen en dat het dan toch moest. Dan zeggen ze vaak: kijk dat is nu echt van God. Maar God kan ook gewoon de motivatie geven datje je gewoon gedreven wordt lijkt mij en wil gaan.
Vanavond is een interkerkelijke dienst (alleen live) te beluisteren vanuit de Eskerk in Rijssen.
Voorganger is vanavond ds. van Putten
Ik heb hem, denk ik, nog niet eerder gehoord.
https://kerkdienstgemist.nl/stations/10 ... vents/live
Voorganger is vanavond ds. van Putten
Ik heb hem, denk ik, nog niet eerder gehoord.
https://kerkdienstgemist.nl/stations/10 ... vents/live
Niet altijd zo negatief zijn over dingen die dat niet behoeven te zijn. Dat klink niet fijn. Wij weten ook wel een en ander.DDD schreef: ↑Gisteren, 18:10Niet ieder aangenomen beroep valt te bewonderen hoor. Je kunt ook overdrijven.-DIA- schreef: ↑Gisteren, 13:14Hier zien we de vrijmacht van God. Wie kan zeggen: Wat doet Gij? of wie kan Zijn hand afslaan? Laten we daar dan onder buigen en daar verder niet in roeren. We kunnen het slechts bewonderen.De Rijssenaar schreef: ↑Gisteren, 12:22 Het valt me ook op dat je vaak hoort dat ze niet willen en dat het dan toch moest. Dan zeggen ze vaak: kijk dat is nu echt van God. Maar God kan ook gewoon de motivatie geven datje je gewoon gedreven wordt lijkt mij en wil gaan.
Er zijn zelfs mensen die speciaal voor zulke verhalen naar de intrededienst komen of deze willen meeluisteren. En teleurgesteld zijn als de dominee niet zelf schittert in zo'n dienst maar zijn Meester laat schitteren.JanRap schreef: ↑Gisteren, 11:44@ DIA, Op de kansel spreekt God door Zijn Woord. Een oude uitdrukking luidt: De prediking van Gods Woord is ( =) Gods Woord. Het lijkt me dat Gods leiding in het beroepingswerk en rond het aannemen van een beroep beter binnen de kerkenraad gedeeld kunnen worden. Let u er maar op: als een predikant iets over zijn eigen leven vertelt wordt het muisstil in de kerk, de mensen horen dat graag. Zou het gevaar niet bestaan dat een predikant die uitvoerig voor de gemeente vermeldt hoe het allemaal ging, daarmee ook niet ( volkomen onbedoeld natuurlijk) te kennen geeft: het ging langs een bijzondere, wonderlijke weg DUS is het allemaal wel echt! En om op uw laatste zinnen terug te komen: Onbevangen luisteren valt helaas niet mee, en ik weet wel zeker dat we vaak een barricade voor onszelf opwerpen tijdens het luisteren. Vaak luisteren we selectief. We stemmen er mee in als de predikant het zo zegt zoals wij het zelf graag willen horen. En horen we onze eigen ideeën van hoe een preek moet zijn niet terug, dan 'missen we iets' in de preek.-DIA- schreef: ↑Gisteren, 08:40Als het niet op de kansel gezegd mag worden, waar horen we het anders nog?JanRap schreef: ↑Gisteren, 07:47@ DIA hoe zit dat dan met HC 31, vraag en antw.84?: Vr. Hoe wordt het hemelrijk door de prediking des Heiligen Evangelies ontsloten en toegesloten?