Gereformeerde Gemeenten

Gebruikersavatar
Marijn_M
Berichten: 150
Lid geworden op: 28 feb 2024, 13:23

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Marijn_M »

GG links schreef: 22 aug 2025, 22:09
Marijn_M schreef: 22 aug 2025, 21:56
GG links schreef: 22 aug 2025, 21:35
Marijn_M schreef: 22 aug 2025, 21:21
Dat pasr mooi bij Hebr. 5:14: rijpere gelovigen hebben meer onderscheidingsvermogen, omdat hun geestelijke “zinnen” door oefening geoefend zijn.
Ik vind het gevaarlijk om het zo te stellen. Want als je een ware gelovige kunt onderscheiden dan kun je dat blijkbaar ook met niet waar gelovigen. Dan begeef je je al snel op glad ijs.
Begrijp niet helemaal wat je zegt. Hebr. 5:14 gaat niet over het doorzien van iemands zaligheid. Het gaat over onderscheiding van goed en kwaad, van gezonde en valse leer, van wat naar Christus wijst of niet. Dat is heel iets anders dan oordelen of iemand een kind van God is.
Dat ligt toch echt dicht bij elkaar naar mijn mening.
Ik snap je punt, maar volgens mij ligt er in Hebr. 5:14 echt een ander accent. Het gaat daar over rijpere gelovigen die door oefening leren onderscheiden wat goed en kwaad is, en wat gezonde of ongezonde leer is. Dat is wat anders dan het hart of de zaligheid van iemand beoordelen – dat weet de Heere alleen (1 Sam. 16:7). Aan de vruchten kun je soms wel iets zien (Matt. 7:16), maar het laatste oordeel over wie een kind van God is, ligt niet bij ons.

Maar als je in een omgeving leeft waar gauw over een andere gelovige geoordeeld wordt denk je misschien dat het dicht bij elkaar ligt.
Ik leef niet in zo'n omgeving. Dus ligt het voor mij veel verder uit elkaar.
De Rijssenaar
Berichten: 272
Lid geworden op: 11 apr 2025, 19:30

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door De Rijssenaar »

https://youtu.be/97rl7UyN_yY?si=9_Y1mq0zEjIXkLe_

Ik kwam dit filmpje van Christelijke Apologeet tegen. Dat is iemand die wel calvinist is, maar geen hypercalvinist. Het weerlegt op bijbelse manier het hypercalvinisme dat bij sommige dominees in GerGem heerst. Ik vind het zelf heel erg herkenbaar. Heb deze uitleg nog nooit gehoord, maar het is wel heel ontdekkend filmpje voor de hypercalvinst. Je leert hier echt van hoe fout je soms kunt denken.

Bijzondere punten:
1. Dat er inderdaad mensen in het ambt zitten die zelf niet aan het Heilig Avondmaal kunnen deelnemen omdat ze Christus niet kennen. Daarvan zegt hij heel duidelijk: leg je ambt neer. Dit heb ik nog nooit gehoord, maar denk nu: hoe bizar is het eigenlijk dat ik dat normaal vindt? Wat zou de Heere van onze gemeenten vinden? Wat voor impact heeft het als zulke mensen andere mensen gaan leren?
2. Dat het evangelie aangenomen mag worden en dat dat juist de bedoeling was van Jezus en de apostelen. Dus dat het evangelie echt gepreekt wordt aan alle mensen en niet alleen aan mensen die al wedergeboren lijken. In GerGem is Evangelie bij sommigen echt alleen voor bijzondere mensen.
3. Dat de waarschuwing bij het Heilig Avondmaal in Korinthe veel meer op een slechte Avondmaal praktijk duidt, dan dat mensen misschien te weinig zonde besef hebben of ergens in te kort komen. Als je korinthe inderdaad in z'n context leest, ging het heel ergens anders over... Totaal niet vergelijkbaar met de eisen die tegenwoordig gesteld worden.

Dit filmpje is echt een aanrader. Ben benieuwd wat de mensen van het forum er van vinden en of dit goede inhoud is
GG links
Berichten: 643
Lid geworden op: 04 mei 2021, 08:39

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GG links »

De Rijssenaar schreef: Vandaag, 00:02 https://youtu.be/97rl7UyN_yY?si=9_Y1mq0zEjIXkLe_

Ik kwam dit filmpje van Christelijke Apologeet tegen. Dat is iemand die wel calvinist is, maar geen hypercalvinist. Het weerlegt op bijbelse manier het hypercalvinisme dat bij sommige dominees in GerGem heerst. Ik vind het zelf heel erg herkenbaar. Heb deze uitleg nog nooit gehoord, maar het is wel heel ontdekkend filmpje voor de hypercalvinst. Je leert hier echt van hoe fout je soms kunt denken.

Bijzondere punten:
1. Dat er inderdaad mensen in het ambt zitten die zelf niet aan het Heilig Avondmaal kunnen deelnemen omdat ze Christus niet kennen. Daarvan zegt hij heel duidelijk: leg je ambt neer. Dit heb ik nog nooit gehoord, maar denk nu: hoe bizar is het eigenlijk dat ik dat normaal vindt? Wat zou de Heere van onze gemeenten vinden? Wat voor impact heeft het als zulke mensen andere mensen gaan leren?
2. Dat het evangelie aangenomen mag worden en dat dat juist de bedoeling was van Jezus en de apostelen. Dus dat het evangelie echt gepreekt wordt aan alle mensen en niet alleen aan mensen die al wedergeboren lijken. In GerGem is Evangelie bij sommigen echt alleen voor bijzondere mensen.
3. Dat de waarschuwing bij het Heilig Avondmaal in Korinthe veel meer op een slechte Avondmaal praktijk duidt, dan dat mensen misschien te weinig zonde besef hebben of ergens in te kort komen. Als je korinthe inderdaad in z'n context leest, ging het heel ergens anders over... Totaal niet vergelijkbaar met de eisen die tegenwoordig gesteld worden.

Dit filmpje is echt een aanrader. Ben benieuwd wat de mensen van het forum er van vinden en of dit goede inhoud is
Ik weet dat er veel waarheid in zit waar hij het over heeft. In mijn plaatselijke gemeente herken ik deze vorm van hypercalvinisme niet aangezien er grosso modo gepreekt wordt overeenkomstig de manier zoals hij zegt dat het zou moeten. Een ouderling die niet aan het avondmaal gaat is bij ons in iedergeval ondenkbaar. Ik mag toch hopen dat dit in alle GG''s zo is.
GG links
Berichten: 643
Lid geworden op: 04 mei 2021, 08:39

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GG links »

Marijn_M schreef: 23 aug 2025, 14:20
GG links schreef: 22 aug 2025, 22:09
Marijn_M schreef: 22 aug 2025, 21:56
GG links schreef: 22 aug 2025, 21:35
Ik vind het gevaarlijk om het zo te stellen. Want als je een ware gelovige kunt onderscheiden dan kun je dat blijkbaar ook met niet waar gelovigen. Dan begeef je je al snel op glad ijs.
Begrijp niet helemaal wat je zegt. Hebr. 5:14 gaat niet over het doorzien van iemands zaligheid. Het gaat over onderscheiding van goed en kwaad, van gezonde en valse leer, van wat naar Christus wijst of niet. Dat is heel iets anders dan oordelen of iemand een kind van God is.
Dat ligt toch echt dicht bij elkaar naar mijn mening.
Ik snap je punt, maar volgens mij ligt er in Hebr. 5:14 echt een ander accent. Het gaat daar over rijpere gelovigen die door oefening leren onderscheiden wat goed en kwaad is, en wat gezonde of ongezonde leer is. Dat is wat anders dan het hart of de zaligheid van iemand beoordelen – dat weet de Heere alleen (1 Sam. 16:7). Aan de vruchten kun je soms wel iets zien (Matt. 7:16), maar het laatste oordeel over wie een kind van God is, ligt niet bij ons.

Maar als je in een omgeving leeft waar gauw over een andere gelovige geoordeeld wordt denk je misschien dat het dicht bij elkaar ligt.
Ik leef niet in zo'n omgeving. Dus ligt het voor mij veel verder uit elkaar.
Het filmpje van Rijssenaar geeft aan wat ik bedoel. Rijpere gelovigen die leren onderscheiden wat goed en kwaad is en wat gezonde en ongezonde leer is. In onze kringen neigt men vaak naar het hypercalvinisme. Is dat dan de gezonde leer of de ongezonde?
De Rijssenaar
Berichten: 272
Lid geworden op: 11 apr 2025, 19:30

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door De Rijssenaar »

GG links schreef: Vandaag, 08:43
De Rijssenaar schreef: Vandaag, 00:02 https://youtu.be/97rl7UyN_yY?si=9_Y1mq0zEjIXkLe_

Ik kwam dit filmpje van Christelijke Apologeet tegen. Dat is iemand die wel calvinist is, maar geen hypercalvinist. Het weerlegt op bijbelse manier het hypercalvinisme dat bij sommige dominees in GerGem heerst. Ik vind het zelf heel erg herkenbaar. Heb deze uitleg nog nooit gehoord, maar het is wel heel ontdekkend filmpje voor de hypercalvinst. Je leert hier echt van hoe fout je soms kunt denken.

Bijzondere punten:
1. Dat er inderdaad mensen in het ambt zitten die zelf niet aan het Heilig Avondmaal kunnen deelnemen omdat ze Christus niet kennen. Daarvan zegt hij heel duidelijk: leg je ambt neer. Dit heb ik nog nooit gehoord, maar denk nu: hoe bizar is het eigenlijk dat ik dat normaal vindt? Wat zou de Heere van onze gemeenten vinden? Wat voor impact heeft het als zulke mensen andere mensen gaan leren?
2. Dat het evangelie aangenomen mag worden en dat dat juist de bedoeling was van Jezus en de apostelen. Dus dat het evangelie echt gepreekt wordt aan alle mensen en niet alleen aan mensen die al wedergeboren lijken. In GerGem is Evangelie bij sommigen echt alleen voor bijzondere mensen.
3. Dat de waarschuwing bij het Heilig Avondmaal in Korinthe veel meer op een slechte Avondmaal praktijk duidt, dan dat mensen misschien te weinig zonde besef hebben of ergens in te kort komen. Als je korinthe inderdaad in z'n context leest, ging het heel ergens anders over... Totaal niet vergelijkbaar met de eisen die tegenwoordig gesteld worden.

Dit filmpje is echt een aanrader. Ben benieuwd wat de mensen van het forum er van vinden en of dit goede inhoud is
Ik weet dat er veel waarheid in zit waar hij het over heeft. In mijn plaatselijke gemeente herken ik deze vorm van hypercalvinisme niet aangezien er grosso modo gepreekt wordt overeenkomstig de manier zoals hij zegt dat het zou moeten. Een ouderling die niet aan het avondmaal gaat is bij ons in iedergeval ondenkbaar. Ik mag toch hopen dat dit in alle GG''s zo is.
Oké, mooi dat je dat niet herkent! Maarja, dacht meer: misschien heeft dit filmpje ook wel onjuistheden, maar kan het niet ontdekken. Lijkt gewoon bijbels! Maar misschien zien anderen wel onbijbelse zaken.. Is goed om dit natuurlijk wel te kijken of het echt bijbels is wat hij allemaal zegt
GG links
Berichten: 643
Lid geworden op: 04 mei 2021, 08:39

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GG links »

De Rijssenaar schreef: Vandaag, 09:02
GG links schreef: Vandaag, 08:43
De Rijssenaar schreef: Vandaag, 00:02 https://youtu.be/97rl7UyN_yY?si=9_Y1mq0zEjIXkLe_

Ik kwam dit filmpje van Christelijke Apologeet tegen. Dat is iemand die wel calvinist is, maar geen hypercalvinist. Het weerlegt op bijbelse manier het hypercalvinisme dat bij sommige dominees in GerGem heerst. Ik vind het zelf heel erg herkenbaar. Heb deze uitleg nog nooit gehoord, maar het is wel heel ontdekkend filmpje voor de hypercalvinst. Je leert hier echt van hoe fout je soms kunt denken.

Bijzondere punten:
1. Dat er inderdaad mensen in het ambt zitten die zelf niet aan het Heilig Avondmaal kunnen deelnemen omdat ze Christus niet kennen. Daarvan zegt hij heel duidelijk: leg je ambt neer. Dit heb ik nog nooit gehoord, maar denk nu: hoe bizar is het eigenlijk dat ik dat normaal vindt? Wat zou de Heere van onze gemeenten vinden? Wat voor impact heeft het als zulke mensen andere mensen gaan leren?
2. Dat het evangelie aangenomen mag worden en dat dat juist de bedoeling was van Jezus en de apostelen. Dus dat het evangelie echt gepreekt wordt aan alle mensen en niet alleen aan mensen die al wedergeboren lijken. In GerGem is Evangelie bij sommigen echt alleen voor bijzondere mensen.
3. Dat de waarschuwing bij het Heilig Avondmaal in Korinthe veel meer op een slechte Avondmaal praktijk duidt, dan dat mensen misschien te weinig zonde besef hebben of ergens in te kort komen. Als je korinthe inderdaad in z'n context leest, ging het heel ergens anders over... Totaal niet vergelijkbaar met de eisen die tegenwoordig gesteld worden.

Dit filmpje is echt een aanrader. Ben benieuwd wat de mensen van het forum er van vinden en of dit goede inhoud is
Ik weet dat er veel waarheid in zit waar hij het over heeft. In mijn plaatselijke gemeente herken ik deze vorm van hypercalvinisme niet aangezien er grosso modo gepreekt wordt overeenkomstig de manier zoals hij zegt dat het zou moeten. Een ouderling die niet aan het avondmaal gaat is bij ons in iedergeval ondenkbaar. Ik mag toch hopen dat dit in alle GG''s zo is.
Oké, mooi dat je dat niet herkent! Maarja, dacht meer: misschien heeft dit filmpje ook wel onjuistheden, maar kan het niet ontdekken. Lijkt gewoon bijbels! Maar misschien zien anderen wel onbijbelse zaken.. Is goed om dit natuurlijk wel te kijken of het echt bijbels is wat hij allemaal zegt
Is een man uit de van oorsprong evangelische hoek die het calvinisme ia gaan omarmen.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 4648
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Terri »

De Rijssenaar schreef: Vandaag, 09:02
GG links schreef: Vandaag, 08:43
De Rijssenaar schreef: Vandaag, 00:02 https://youtu.be/97rl7UyN_yY?si=9_Y1mq0zEjIXkLe_

Ik kwam dit filmpje van Christelijke Apologeet tegen. Dat is iemand die wel calvinist is, maar geen hypercalvinist. Het weerlegt op bijbelse manier het hypercalvinisme dat bij sommige dominees in GerGem heerst. Ik vind het zelf heel erg herkenbaar. Heb deze uitleg nog nooit gehoord, maar het is wel heel ontdekkend filmpje voor de hypercalvinst. Je leert hier echt van hoe fout je soms kunt denken.

Bijzondere punten:
1. Dat er inderdaad mensen in het ambt zitten die zelf niet aan het Heilig Avondmaal kunnen deelnemen omdat ze Christus niet kennen. Daarvan zegt hij heel duidelijk: leg je ambt neer. Dit heb ik nog nooit gehoord, maar denk nu: hoe bizar is het eigenlijk dat ik dat normaal vindt? Wat zou de Heere van onze gemeenten vinden? Wat voor impact heeft het als zulke mensen andere mensen gaan leren?
2. Dat het evangelie aangenomen mag worden en dat dat juist de bedoeling was van Jezus en de apostelen. Dus dat het evangelie echt gepreekt wordt aan alle mensen en niet alleen aan mensen die al wedergeboren lijken. In GerGem is Evangelie bij sommigen echt alleen voor bijzondere mensen.
3. Dat de waarschuwing bij het Heilig Avondmaal in Korinthe veel meer op een slechte Avondmaal praktijk duidt, dan dat mensen misschien te weinig zonde besef hebben of ergens in te kort komen. Als je korinthe inderdaad in z'n context leest, ging het heel ergens anders over... Totaal niet vergelijkbaar met de eisen die tegenwoordig gesteld worden.

Dit filmpje is echt een aanrader. Ben benieuwd wat de mensen van het forum er van vinden en of dit goede inhoud is
Ik weet dat er veel waarheid in zit waar hij het over heeft. In mijn plaatselijke gemeente herken ik deze vorm van hypercalvinisme niet aangezien er grosso modo gepreekt wordt overeenkomstig de manier zoals hij zegt dat het zou moeten. Een ouderling die niet aan het avondmaal gaat is bij ons in iedergeval ondenkbaar. Ik mag toch hopen dat dit in alle GG''s zo is.
Oké, mooi dat je dat niet herkent! Maarja, dacht meer: misschien heeft dit filmpje ook wel onjuistheden, maar kan het niet ontdekken. Lijkt gewoon bijbels! Maar misschien zien anderen wel onbijbelse zaken.. Is goed om dit natuurlijk wel te kijken of het echt bijbels is wat hij allemaal zegt
Chris Verhagen is wel te vertrouwen, hij onderzoekt en onderbouwt. Hij heeft kritiek op het hypercalvinisme, maar verder kleurt hij niet buiten de lijntjes voor zover ik beluister.
GG links
Berichten: 643
Lid geworden op: 04 mei 2021, 08:39

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GG links »

Terri schreef: Vandaag, 10:27
De Rijssenaar schreef: Vandaag, 09:02
GG links schreef: Vandaag, 08:43
De Rijssenaar schreef: Vandaag, 00:02 https://youtu.be/97rl7UyN_yY?si=9_Y1mq0zEjIXkLe_

Ik kwam dit filmpje van Christelijke Apologeet tegen. Dat is iemand die wel calvinist is, maar geen hypercalvinist. Het weerlegt op bijbelse manier het hypercalvinisme dat bij sommige dominees in GerGem heerst. Ik vind het zelf heel erg herkenbaar. Heb deze uitleg nog nooit gehoord, maar het is wel heel ontdekkend filmpje voor de hypercalvinst. Je leert hier echt van hoe fout je soms kunt denken.

Bijzondere punten:
1. Dat er inderdaad mensen in het ambt zitten die zelf niet aan het Heilig Avondmaal kunnen deelnemen omdat ze Christus niet kennen. Daarvan zegt hij heel duidelijk: leg je ambt neer. Dit heb ik nog nooit gehoord, maar denk nu: hoe bizar is het eigenlijk dat ik dat normaal vindt? Wat zou de Heere van onze gemeenten vinden? Wat voor impact heeft het als zulke mensen andere mensen gaan leren?
2. Dat het evangelie aangenomen mag worden en dat dat juist de bedoeling was van Jezus en de apostelen. Dus dat het evangelie echt gepreekt wordt aan alle mensen en niet alleen aan mensen die al wedergeboren lijken. In GerGem is Evangelie bij sommigen echt alleen voor bijzondere mensen.
3. Dat de waarschuwing bij het Heilig Avondmaal in Korinthe veel meer op een slechte Avondmaal praktijk duidt, dan dat mensen misschien te weinig zonde besef hebben of ergens in te kort komen. Als je korinthe inderdaad in z'n context leest, ging het heel ergens anders over... Totaal niet vergelijkbaar met de eisen die tegenwoordig gesteld worden.

Dit filmpje is echt een aanrader. Ben benieuwd wat de mensen van het forum er van vinden en of dit goede inhoud is
Ik weet dat er veel waarheid in zit waar hij het over heeft. In mijn plaatselijke gemeente herken ik deze vorm van hypercalvinisme niet aangezien er grosso modo gepreekt wordt overeenkomstig de manier zoals hij zegt dat het zou moeten. Een ouderling die niet aan het avondmaal gaat is bij ons in iedergeval ondenkbaar. Ik mag toch hopen dat dit in alle GG''s zo is.
Oké, mooi dat je dat niet herkent! Maarja, dacht meer: misschien heeft dit filmpje ook wel onjuistheden, maar kan het niet ontdekken. Lijkt gewoon bijbels! Maar misschien zien anderen wel onbijbelse zaken.. Is goed om dit natuurlijk wel te kijken of het echt bijbels is wat hij allemaal zegt
Chris Verhagen is wel te vertrouwen, hij onderzoekt en onderbouwt. Hij heeft kritiek op het hypercalvinisme, maar verder kleurt hij niet buiten de lijntjes voor zover ik beluister.
Helemaal mee eens. Er is ook een podcast van hem over de uitverkiezing waarin hij bijbels gehakt maakt van die man (Bert) uit Werkendam.
Vrouwke
Berichten: 754
Lid geworden op: 19 apr 2024, 10:25

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Vrouwke »

GG links schreef: Vandaag, 08:51
Marijn_M schreef: 23 aug 2025, 14:20
GG links schreef: 22 aug 2025, 22:09
Marijn_M schreef: 22 aug 2025, 21:56
Begrijp niet helemaal wat je zegt. Hebr. 5:14 gaat niet over het doorzien van iemands zaligheid. Het gaat over onderscheiding van goed en kwaad, van gezonde en valse leer, van wat naar Christus wijst of niet. Dat is heel iets anders dan oordelen of iemand een kind van God is.
Dat ligt toch echt dicht bij elkaar naar mijn mening.
Ik snap je punt, maar volgens mij ligt er in Hebr. 5:14 echt een ander accent. Het gaat daar over rijpere gelovigen die door oefening leren onderscheiden wat goed en kwaad is, en wat gezonde of ongezonde leer is. Dat is wat anders dan het hart of de zaligheid van iemand beoordelen – dat weet de Heere alleen (1 Sam. 16:7). Aan de vruchten kun je soms wel iets zien (Matt. 7:16), maar het laatste oordeel over wie een kind van God is, ligt niet bij ons.

Maar als je in een omgeving leeft waar gauw over een andere gelovige geoordeeld wordt denk je misschien dat het dicht bij elkaar ligt.
Ik leef niet in zo'n omgeving. Dus ligt het voor mij veel verder uit elkaar.
Het filmpje van Rijssenaar geeft aan wat ik bedoel. Rijpere gelovigen die leren onderscheiden wat goed en kwaad is en wat gezonde en ongezonde leer is. In onze kringen neigt men vaak naar het hypercalvinisme. Is dat dan de gezonde leer of de ongezonde?

Het hypercalvininisme is een ongezonde leer.
De HEERE is goed, Zijn goedertierenheid is in der eeuwigheid, en Zijn getrouwheid van geslacht tot geslacht..!
‭‭
KDD
Berichten: 2152
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door KDD »

GG links schreef: Vandaag, 08:43
De Rijssenaar schreef: Vandaag, 00:02 https://youtu.be/97rl7UyN_yY?si=9_Y1mq0zEjIXkLe_

Ik kwam dit filmpje van Christelijke Apologeet tegen. Dat is iemand die wel calvinist is, maar geen hypercalvinist. Het weerlegt op bijbelse manier het hypercalvinisme dat bij sommige dominees in GerGem heerst. Ik vind het zelf heel erg herkenbaar. Heb deze uitleg nog nooit gehoord, maar het is wel heel ontdekkend filmpje voor de hypercalvinst. Je leert hier echt van hoe fout je soms kunt denken.

Bijzondere punten:
1. Dat er inderdaad mensen in het ambt zitten die zelf niet aan het Heilig Avondmaal kunnen deelnemen omdat ze Christus niet kennen. Daarvan zegt hij heel duidelijk: leg je ambt neer. Dit heb ik nog nooit gehoord, maar denk nu: hoe bizar is het eigenlijk dat ik dat normaal vindt? Wat zou de Heere van onze gemeenten vinden? Wat voor impact heeft het als zulke mensen andere mensen gaan leren?
2. Dat het evangelie aangenomen mag worden en dat dat juist de bedoeling was van Jezus en de apostelen. Dus dat het evangelie echt gepreekt wordt aan alle mensen en niet alleen aan mensen die al wedergeboren lijken. In GerGem is Evangelie bij sommigen echt alleen voor bijzondere mensen.
3. Dat de waarschuwing bij het Heilig Avondmaal in Korinthe veel meer op een slechte Avondmaal praktijk duidt, dan dat mensen misschien te weinig zonde besef hebben of ergens in te kort komen. Als je korinthe inderdaad in z'n context leest, ging het heel ergens anders over... Totaal niet vergelijkbaar met de eisen die tegenwoordig gesteld worden.

Dit filmpje is echt een aanrader. Ben benieuwd wat de mensen van het forum er van vinden en of dit goede inhoud is
Ik weet dat er veel waarheid in zit waar hij het over heeft. In mijn plaatselijke gemeente herken ik deze vorm van hypercalvinisme niet aangezien er grosso modo gepreekt wordt overeenkomstig de manier zoals hij zegt dat het zou moeten. Een ouderling die niet aan het avondmaal gaat is bij ons in iedergeval ondenkbaar. Ik mag toch hopen dat dit in alle GG''s zo is.
Ik vind de het volgende stuk van wijlen ds. I. Kievit nodig te lezen als je zulke dingen deelt:

Ook over het geloof moet de Schrift-waarheid heerschen en het behoort theologisch te worden bepaald.
Men kweekt een gemeente van geloovigen, terwijl het evangelie wordt geplaatst over de natuur. De niet-ontdekte, niet verbrijzelde, niet schuldig geworden zondaar wordt als geloovige behandeld. Van zonde weet men nauwelijks; van door Christus te zijn opgezocht evenmin. Of men vlucht tot Jezus om hulp, om zoo zichzelf met Jezus te helpen. Men heeft dan aldus godsdienst van het natuurlijke hart met christelijken naam. Het is een ontzettend gevaarlijke en bedriegelijke godsdienst met groote vijandschap tegen het ware Christendom. Het lijkt echt en toch is de grootste boef eerder tot bekeering te brengen dan deze lieden, die in belijdenis des monds arm zijn en rijk zijn en... ze zijn het geen van beide. Vijanden van Geestes-werk! Een groot deel van de predikanten en gemeenteleden die zeggen het met de confessie eens te zijn blijken vijanden van Geestes-werk, maar daarmede evenzeer van Christus en den Vader, want deze drie zijn één. Soms ook neemt de voorwerpelijke prediking een onderwerpelijk trekje op en komt dan met zijn: geloof, neem aan, Christus moogt ge aannemen, Hij is ook u gegeven. Men wekt de natuur op om geloovig te zijn. Iets geheel anders toch is het de aanbieding des heils als waarachtig te stellen en den eisch der bekeering te doen hooren, te lokken met het evangelie onder inroeping van den Geest in zijn werking in de verloren zondaarsziel.
-DIA-
Berichten: 34024
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door -DIA- »

KDD schreef: Vandaag, 13:14
GG links schreef: Vandaag, 08:43
De Rijssenaar schreef: Vandaag, 00:02 https://youtu.be/97rl7UyN_yY?si=9_Y1mq0zEjIXkLe_

Ik kwam dit filmpje van Christelijke Apologeet tegen. Dat is iemand die wel calvinist is, maar geen hypercalvinist. Het weerlegt op bijbelse manier het hypercalvinisme dat bij sommige dominees in GerGem heerst. Ik vind het zelf heel erg herkenbaar. Heb deze uitleg nog nooit gehoord, maar het is wel heel ontdekkend filmpje voor de hypercalvinst. Je leert hier echt van hoe fout je soms kunt denken.

Bijzondere punten:
1. Dat er inderdaad mensen in het ambt zitten die zelf niet aan het Heilig Avondmaal kunnen deelnemen omdat ze Christus niet kennen. Daarvan zegt hij heel duidelijk: leg je ambt neer. Dit heb ik nog nooit gehoord, maar denk nu: hoe bizar is het eigenlijk dat ik dat normaal vindt? Wat zou de Heere van onze gemeenten vinden? Wat voor impact heeft het als zulke mensen andere mensen gaan leren?
2. Dat het evangelie aangenomen mag worden en dat dat juist de bedoeling was van Jezus en de apostelen. Dus dat het evangelie echt gepreekt wordt aan alle mensen en niet alleen aan mensen die al wedergeboren lijken. In GerGem is Evangelie bij sommigen echt alleen voor bijzondere mensen.
3. Dat de waarschuwing bij het Heilig Avondmaal in Korinthe veel meer op een slechte Avondmaal praktijk duidt, dan dat mensen misschien te weinig zonde besef hebben of ergens in te kort komen. Als je korinthe inderdaad in z'n context leest, ging het heel ergens anders over... Totaal niet vergelijkbaar met de eisen die tegenwoordig gesteld worden.

Dit filmpje is echt een aanrader. Ben benieuwd wat de mensen van het forum er van vinden en of dit goede inhoud is
Ik weet dat er veel waarheid in zit waar hij het over heeft. In mijn plaatselijke gemeente herken ik deze vorm van hypercalvinisme niet aangezien er grosso modo gepreekt wordt overeenkomstig de manier zoals hij zegt dat het zou moeten. Een ouderling die niet aan het avondmaal gaat is bij ons in iedergeval ondenkbaar. Ik mag toch hopen dat dit in alle GG''s zo is.
Ik vind de het volgende stuk van wijlen ds. I. Kievit nodig te lezen als je zulke dingen deelt:

Ook over het geloof moet de Schrift-waarheid heerschen en het behoort theologisch te worden bepaald.
Men kweekt een gemeente van geloovigen, terwijl het evangelie wordt geplaatst over de natuur. De niet-ontdekte, niet verbrijzelde, niet schuldig geworden zondaar wordt als geloovige behandeld. Van zonde weet men nauwelijks; van door Christus te zijn opgezocht evenmin. Of men vlucht tot Jezus om hulp, om zoo zichzelf met Jezus te helpen. Men heeft dan aldus godsdienst van het natuurlijke hart met christelijken naam. Het is een ontzettend gevaarlijke en bedriegelijke godsdienst met groote vijandschap tegen het ware Christendom. Het lijkt echt en toch is de grootste boef eerder tot bekeering te brengen dan deze lieden, die in belijdenis des monds arm zijn en rijk zijn en... ze zijn het geen van beide. Vijanden van Geestes-werk! Een groot deel van de predikanten en gemeenteleden die zeggen het met de confessie eens te zijn blijken vijanden van Geestes-werk, maar daarmede evenzeer van Christus en den Vader, want deze drie zijn één. Soms ook neemt de voorwerpelijke prediking een onderwerpelijk trekje op en komt dan met zijn: geloof, neem aan, Christus moogt ge aannemen, Hij is ook u gegeven. Men wekt de natuur op om geloovig te zijn. Iets geheel anders toch is het de aanbieding des heils als waarachtig te stellen en den eisch der bekeering te doen hooren, te lokken met het evangelie onder inroeping van den Geest in zijn werking in de verloren zondaarsziel.
Mogen we zeggen dat we blij zij om dit ook te lezen... Want ik geloof zeker dat hier en groot punt ligt om elkaar niet te kunnen verstaan.
© -DIA- 33.965 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
-DIA-
Berichten: 34024
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door -DIA- »

Wat bedoelt die man toch met onvoldoende zondebesef? Begrijpt iemand dit? Waar wordt dit geleerd, mensen, jullie hebben te weinig zondebesef. Of anders: Ik zou wel willen geloven, maar ik heb te weinig zondebesef?
Zou die man weten wat hij zegt? Ik acht dit een zeer subtiel redeneren die een mens van nature wel aanstaat.
Wat zegt hij eigenlijk?
Ik zal het even letterlijk citeren, waar hij echt de fout ingaat. (even wachten)

Citaat:
"Waar het Calvinisme de soevereiniteit van God benadrukt, maar nog steeds ruimte heeft voor anderzijds de verantwoordelijkheid van de mens, de persoonlijke verantwoordelijkheid van de mens, de wil van de mens en die twee naast elkaar kunnen bestaan…. (dus de soevereiniteit van God en de wil van de mens), is het bij hypercalvinisme eigenlijk zo dat er eigenlijk zoveel nadruk ligt op de soevereiniteit van God dat er voor de verantwoordelijk van de mens eigenlijk geen ruimte meer is."

Wordt het echt zo gepreekt? Het kan inderdaad, maar spreekt hij niet in het algemeen? Ik geloof het wel, daarmee komt hij wel in de buurt van wat ook voor Arminius een onoverkomelijk punt bleek.
© -DIA- 33.965 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
GG links
Berichten: 643
Lid geworden op: 04 mei 2021, 08:39

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GG links »

-DIA- schreef: Vandaag, 13:33 Wat bedoelt die man toch met onvoldoende zondebesef? Begrijpt iemand dit? Waar wordt dit geleerd, mensen, jullie hebben te weinig zondebesef. Of anders: Ik zou wel willen geloven, maar ik heb te weinig zondebesef?
Zou die man weten wat hij zegt? Ik acht dit een zeer subtiel redeneren die een mens van nature wel aanstaat.
Wat zegt hij eigenlijk?
Ik zal het even letterlijk citeren, waar hij echt de fout ingaat. (even wachten)

Citaat:
"Waar het Calvinisme de soevereiniteit van God benadrukt, maar nog steeds ruimte heeft voor anderzijds de verantwoordelijkheid van de mens, de persoonlijke verantwoordelijkheid van de mens, de wil van de mens en die twee naast elkaar kunnen bestaan…. (dus de soevereiniteit van God en de wil van de mens), is het bij hypercalvinisme eigenlijk zo dat er eigenlijk zoveel nadruk ligt op de soevereiniteit van God dat er voor de verantwoordelijk van de mens eigenlijk geen ruimte meer is."

Wordt het echt zo gepreekt? Het kan inderdaad, maar spreekt hij niet in het algemeen? Ik geloof het wel, daarmee komt hij wel in de buurt van wat ook voor Arminius een onoverkomelijk punt bleek.
Hoe wordt er gepreekt ? Bij ons wordt er wel zo gepreekt. De uitverkiezing en de verantwoordelijkheid van de mens. Of begrijp ik je niet goed ?

Ik vind het stuk van ds. Kievit behoorlijk suggestief toegepast op het stuk van Chris Verhagen
-DIA-
Berichten: 34024
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door -DIA- »

Nog een heel citaat, en je vraagt je af: hoe komt hij erbij:
“mensen worden in de prediking aangespoord om meer zondebesef te krijgen, maar er wordt vervolgens geen algemene oproep gedaan tot bekering en geloof in het Evangelie, dus, het gaat alsmaar over zondebesef,
zondebesef, zondebesef…
Waar komt dit vandaan? Is dit de realiteit?
© -DIA- 33.965 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
GG links
Berichten: 643
Lid geworden op: 04 mei 2021, 08:39

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GG links »

-DIA- schreef: Vandaag, 14:10 Nog een heel citaat, en je vraagt je af: hoe komt hij erbij:
“mensen worden in de prediking aangespoord om meer zondebesef te krijgen, maar er wordt vervolgens geen algemene oproep gedaan tot bekering en geloof in het Evangelie, dus, het gaat alsmaar over zondebesef,
zondebesef, zondebesef…
Waar komt dit vandaan? Is dit de realiteit?
In veel gemeenten wel ja vrees ik.
Plaats reactie