De SGP - een open partij

Ambtenaar

Re: De SGP - een open partij

Bericht door Ambtenaar »

parsifal schreef: 18 aug 2025, 18:54
En dat dit overtuigen in praktijk vaak niet lukt is geen stelselmatig probleem voor bestuurbaarheid?
Dat komt door toenemend geloof in eigen wereldbeeld en weigering tot het compromis, in dit geval.
ja die dogmatische verklaring hebben we gelezen. Onderbouwing ontbreekt nog een beetje.
Je bent ziende blind. Lange formaties, onsamenhangende coalitieakkoorden, besluiten die op de lange baan worden geschoven, en onopgeloste problemen.

Ja stop VVD en Volt bij elkaar. Als je ze een muntje laat gooien, dan stemmen ze ongeveer net zo vaak hetzelfde als nu. 70% is wat mij betreft verdraaid weinig om samen een fractie te vormen.
Dat lijkt me prima. Maar niemand kan blijkbaar meer over de eigen schaduw heen stappen en blijft hangen in het eigen ideologische gelijk.
O ja, mijn hypothese is hierbij verworpen. Misschien kun je het onderbouwen, of de tussenliggende stappen wat uitwerken.
Ja. Voorbeelden heb ik al genoeg gegeven
Dan missen er wat stappen tussen jouw wens om betere representatie/vergelijkbaarheid te krijgen en het veronderstelde gevolg daarvan: betere vertegenwoordiging.
Het probleem is multidimensionaal. Het gaat niet enkel om kwalitatief goede vertegenwoordiging en representatie, het gaat ook om goede uitoefening van de controlerende macht, goed bestuur en om bestuurders die besluiten nemen.

Dat kun je o.a. bereiken door gelukszoekers te weten middels een drempel. Het vergt ook dat partijen en politici zich niet inzetten om een leuk filmpje op Instagram te kunnen posten.
En religie? En leeftijd? En inkomen bij opgroeien?
Dat kun je prima realiseren in een grote fractie.

Volgens mij toont de discussie over zelfmoordcapsules en zelfmoordpillen per post wel aan dat dit erg kort door de bocht is.
De wijze van euthanasie is minder van belang dan euthanasie zelf.
Kun je de officiele tekst voor dit eerste geven? En ja ik heb hier eens gekeken: https://www.parlement.com/het-begrip-zo ... uggespraak
Volgens mij heeft dit niets te maken met wat ik schreef. Mogelijk alleen als je de verkeerde interpretatie van ruggespraak aanhoudt. Mijn mening is dat idealiter een Kamerlid in lijn stemt met verkiezingsprogramma van partij. Dat kan betekenen dat ze stemmen tegen een wetsvoorstel waar 80% van bevolking voor is.
Daarom ben jij een wiskundige en ik een bestuurskundige.

Als volksvertegenwoordiger vertegenwoordig je het hele volk, niet louter de achterban van jouw partij. Het is dus helemaal niet nodig dat elke fractie iemand heeft die juridisch is onderlegd. Het gaat er om dat in de Kamer alle benodigde kennis en ervaring is vertegenwoordigd.

Overigens zou het aantal Kamerleden moeten stijgen, gezien de bevolkingsgroei van de afgelopen decennia. Bijv. 1 Kamerlid per 100.00 inwoners. Dan zouden we nu al 180 Kamerleden hebben en dat geeft direct mogelijkheden om meer kennis en ervaring in het parlement te krijgen.
Ik blijf herhalen dat in een fractie genoeg inzicht aanwezig moet zijn op bepaalde punten.
En dat is een raar standpunt, omdat het gaat om de Kamer als geheel en niet om de fractie.
En ja bij een debat of commissievergadering over pensioenstelsel is het heel nuttig dat betrokken kamerlid zelf statistieken kan interpreteren en het is nuttig dat het kamerlid dat met de 5 voor wiskunde A geslaagd is op Havo niet de woordvoerder is bij dit soort dossiers. In andere debatten kunnen ze wel veel bijdragen.
Stoffer is civiel ingenieur, Van Dijk is jurist en Flach is drogist. Dan heb je geen kennis van pensioenen, landbouw, defensie of geopolitiek.
Dus daarom mijn directe vraag: begrijp je het verschil tussen "een fractie zonder bepaalde expertise" en "een fractie die (onder andere) leden heeft die bepaalde expertise missen"?
Zeker. Maar een grafiek kunnen lezen of schaar ik niet direct onder expertise.
DDD

Bericht door DDD »

Flach is anders ook bestuurskundige, net als jij. Niet dat dat verder iets zegt, maar je moet wel volledig zijn.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

DDD schreef: 20 aug 2025, 17:53 Flach is anders ook bestuurskundige, net als jij. Niet dat dat verder iets zegt, maar je moet wel volledig zijn.
Zijn CV is niet publiek. Stoffer is een oud-collega en bij Van Dijk spreekt het voor zich.
parsifal

Bericht door parsifal »

Eindelijk iets gevonden waar we het over eens zijn. Er zijn te weinig Kamerleden. Ik zou liever verdubbelen trouwens, maar dat is ander verhaal. En kiesdrempel op 2 of 3 zetels (dan rond 1 %) is wat mij betreft dan ook wel okee. Of een hogere drempel, maar waar op dag 1 na uitslag, de partijen die drempel niet hebben gehaald mogen aangeven, naar welke andere partij "hun stemmen gaan". Dan voorkom je situaties zoals in Zweden mogelijk waren voor SverigeDemokraterna opkwamen: Linkse blok kan 52% van stemmen halen maar zowel SP equivalent en GL equivalent halen kiesdrempe van 4% net niet en er komt een rechtse regering. Ik denk dat het verder niet veel oplost, buiten te lange debatten waarbij iedere partij even op tv wil.
Ambtenaar schreef: 20 aug 2025, 17:29
Dat komt door toenemend geloof in eigen wereldbeeld en weigering tot het compromis, in dit geval.

Mee eens, maar juist een systeem met weinig partijen, maakt compromis moeilijker. En je krijgt meer en meer radicalisering van partijen, omdat je minder met de buitenstander rekening hoeft te houden. Het is niet dat het in landen met kiesdrempel duidelijk beter werkt. (Zweden en Duitsland mogelijk wel) Italie niet en VS ook niet, waar ze geen kiesdrempel hebben, maar wel systeem wat kleine partijen voorkomt.
Je bent ziende blind. Lange formaties, onsamenhangende coalitieakkoorden, besluiten die op de lange baan worden geschoven, en onopgeloste problemen.
Ik ontken de problemen niet, ik zie niet hoe de bekangrijkste problemen hiervan ook maar gedeeltelijk door kiesdrempel worden opgelost en door versplintering worden veroorzaakt. D66, VVD en CDA hadden samen best wat kunnen bereiken als ze hun horizon voorbij de volgende verkiezingen hadden gehad. Een kiesdrempel had niet geholpen om Rutte principes en visie te geven.
Dat lijkt me prima. Maar niemand kan blijkbaar meer over de eigen schaduw heen stappen en blijft hangen in het eigen ideologische gelijk.
Volt en VVD stemmen minder gelijk op dan VVD en PvdA. En dat zijn traditioneel de tegenpolen wat betreft grote partijen. Als je dat bijelkaar wilt stoppen. Waarom niet naar een praktisch 1partij systeem zoals Singapore? Dat is bestuurlijk best succesvol. Dat mensen qua politieke opvatting/stemgedrag goed vertegenwoordigd worden is blijkbaar minder belangrijk.

Het probleem is multidimensionaal. Het gaat niet enkel om kwalitatief goede vertegenwoordiging en representatie, het gaat ook om goede uitoefening van de controlerende macht, goed bestuur en om bestuurders die besluiten nemen.

Dat kun je o.a. bereiken door gelukszoekers te weten middels een drempel. Het vergt ook dat partijen en politici zich niet inzetten om een leuk filmpje op Instagram te kunnen posten.
De gelukzoekers weren lijkt me niet echt bijdragen. Met kiesdrempel houd je inderdaad een partij als Bij1 of Ja21 buiten de deur. Maar je houdt ook partijen als SGP, CU, PvdD en vroege SP (met door jou geprezen Marijnissen) buiten. Dat zijn gewoon partijen met serieuze en kundige politici, bij de grote partijen zijn er meer dissidenten en beroerde kamerleden geweest (en daar kun je weinig tegen doen, als je de echte betekenis zonder last of ruggespraak gebruikt).

De wijze van euthanasie is minder van belang dan euthanasie zelf.
Dat is op het moment gewoon echt onzinnig om te zeggen. Zoals je zelf aangeeft staat euthenasie zelf in Nederland niet al te veel ter discussie. De veiligheidsregels die in de wetgeving zijn ingebouwd, zodat o.a. mensen zich niet overbodigheid krijgen aangepraat, of mensen niet te snel de beslissing nemen, staan dat wel. En dat is vrij principieel en belangrijk. Zo belangrijk dat men in progressief land als Zweden veel minder toelaat dan in Nederland. Als je met je drie partijen zit zoals jij ze wil, kan het goed zijn dat besluiten effectief binnen partijen en niet in parlement worden genomen.
Kun je de officiele tekst voor dit eerste geven? En ja ik heb hier eens gekeken: https://www.parlement.com/het-begrip-zo ... uggespraak
Volgens mij heeft dit niets te maken met wat ik schreef. Mogelijk alleen als je de verkeerde interpretatie van ruggespraak aanhoudt. Mijn mening is dat idealiter een Kamerlid in lijn stemt met verkiezingsprogramma van partij. Dat kan betekenen dat ze stemmen tegen een wetsvoorstel waar 80% van bevolking voor is.
Daarom ben jij een wiskundige en ik een bestuurskundige.

Als volksvertegenwoordiger vertegenwoordig je het hele volk, niet louter de achterban van jouw partij. Het is dus helemaal niet nodig dat elke fractie iemand heeft die juridisch is onderlegd. Het gaat er om dat in de Kamer alle benodigde kennis en ervaring is vertegenwoordigd.
Dat is geen officiele taakbeschrijving van Kamerlid. En nee, jouw bestuurkunde studie is voor mij niet voldoende als argument. Zou trouwens mooie boel worden als zeg, de fiscale kunde in kamer aanwezig is, maar allemaal bij VVD zit. Het lijkt me in debatten wel nuttig als de kennis/kunde verspreidt zit over verschillende politieke visies en er echt debat is.

En dat is een raar standpunt, omdat het gaat om de Kamer als geheel en niet om de fractie.
Stoffer is civiel ingenieur, Van Dijk is jurist en Flach is drogist. Dan heb je geen kennis van pensioenen, landbouw, defensie of geopolitiek.
En hier wordt weer duidelijk dat bij jou opleiding en kunde/vaardigheid verward worden. Iets wat me echt tegenstaat. Ik ken sociologen en biologen met goed kwantitatief inzicht. Ik ken natuurkundigen met groot inzicht in volksgezondheid. In Duitsland hadden ze jaren een scheikundige aan het roer met genoeg inzicht om ook op andere punten te leiden. Opleiding zegt iets, maar het is niet wat leidend is.

Zeker. Maar een grafiek kunnen lezen of schaar ik niet direct onder expertise.
Misschien niet, maar het lijkt me wel iets wat je van Kamerleden, die aan debatten deelnemen waar statistieken belangrijk zijn, mag verwachten.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

parsifal schreef: 21 aug 2025, 14:54 Eindelijk iets gevonden waar we het over eens zijn. Er zijn te weinig Kamerleden. Ik zou liever verdubbelen trouwens, maar dat is ander verhaal.
In 1956 gingen we met 10,7 miljoen inwoners naar 150 Kamerleden. Als je die verhouding zou handhaven dan kom je nu uit op een aantal van 250. Wat mij betreft wordt dit ook in een wet verankerd, dat het aantal Kamerleden is gekoppeld aan het aantal inwoners.
parsifal schreef: 21 aug 2025, 14:54En kiesdrempel op 2 of 3 zetels (dan rond 1 %) is wat mij betreft dan ook wel okee.
Hierover verschillen wel van inzicht. Ik zou de Duitse drempel van 5% hanteren.
parsifal schreef: 21 aug 2025, 14:54Of een hogere drempel, maar waar op dag 1 na uitslag, de partijen die drempel niet hebben gehaald mogen aangeven, naar welke andere partij "hun stemmen gaan".
Dat kan natuurlijk niet. Een stem bij verkiezingen is van een stemgerechtigde, niet van een partij.
parsifal schreef: 21 aug 2025, 14:54Dan voorkom je situaties zoals in Zweden mogelijk waren voor SverigeDemokraterna opkwamen: Linkse blok kan 52% van stemmen halen maar zowel SP equivalent en GL equivalent halen kiesdrempe van 4% net niet en er komt een rechtse regering.
Je zegt het goed, 'kan' halen. Maar het is niet gehaald, blijkbaar vinden mensen de partijen die de kiesdrempel niet halen niet interessant genoeg.
parsifal schreef: 21 aug 2025, 14:54 Mee eens, maar juist een systeem met weinig partijen, maakt compromis moeilijker.
Nee, dat maakt het compromis juist makkelijker. Er hoeft immers met minder partijen tot overeenstemming te worden gekomen.
parsifal schreef: 21 aug 2025, 14:54En je krijgt meer en meer radicalisering van partijen, omdat je minder met de buitenstander rekening hoeft te houden.
Zijn de SPD en CDU geradicaliseerd?
parsifal schreef: 21 aug 2025, 14:54 Ik ontken de problemen niet, ik zie niet hoe de bekangrijkste problemen hiervan ook maar gedeeltelijk door kiesdrempel worden opgelost en door versplintering worden veroorzaakt. D66, VVD en CDA hadden samen best wat kunnen bereiken als ze hun horizon voorbij de volgende verkiezingen hadden gehad.
Als je met grote blokken kunt werken, dan zorgt dat minder voor verdunning van opvattingen en incoherent beleid.
parsifal schreef: 21 aug 2025, 14:54Een kiesdrempel had niet geholpen om Rutte principes en visie te geven.
Dat lag aan Rutte, die had geen visie.
parsifal schreef: 21 aug 2025, 14:54 Volt en VVD stemmen minder gelijk op dan VVD en PvdA.
Volt is misschien een afwijkende partij, ik schaar ze niettemin onder de liberalen. Dat VVD en PvdA vaak gelijk stemmen, is een juist positief teken. Dat betekent dat het politieke midden redelijk bij elkaar zit en dat er een goede basis is om samen te werken.
parsifal schreef: 21 aug 2025, 14:54Waarom niet naar een praktisch 1partij systeem zoals Singapore? Dat is bestuurlijk best succesvol. Dat mensen qua politieke opvatting/stemgedrag goed vertegenwoordigd worden is blijkbaar minder belangrijk.
Mensen mogen op iedereen stemmen, enkel partijen moeten wel een bepaald volume hebben om zetels te veroveren. Dat bevordert de kwaliteit van vertegenwoordigers en bestuurders.
parsifal schreef: 21 aug 2025, 14:54 De gelukzoekers weren lijkt me niet echt bijdragen. Met kiesdrempel houd je inderdaad een partij als Bij1 of Ja21 buiten de deur. Maar je houdt ook partijen als SGP, CU, PvdD en vroege SP (met door jou geprezen Marijnissen) buiten.
Het lijkt me juist goed dat al die kleine partijen uit het parlement verdwijnen. Ze voegen weinig tot niets toe.
parsifal schreef: 21 aug 2025, 14:54Dat zijn gewoon partijen met serieuze en kundige politici, bij de grote partijen zijn er meer dissidenten en beroerde kamerleden geweest (en daar kun je weinig tegen doen, als je de echte betekenis zonder last of ruggespraak gebruikt).
Iedere organisatie maakt wel eens missers in de werving van mensen. Het issue is ook niet dat de SGP onkundige vertegenwoordigers heeft, het gaat er om dat kleine partijen zorgen voor dermate grote versnippering dat effectief bestuur niet langer mogelijk is.
parsifal schreef: 21 aug 2025, 14:54 Dat is op het moment gewoon echt onzinnig om te zeggen. Zoals je zelf aangeeft staat euthenasie zelf in Nederland niet al te veel ter discussie. De veiligheidsregels die in de wetgeving zijn ingebouwd, zodat o.a. mensen zich niet overbodigheid krijgen aangepraat, of mensen niet te snel de beslissing nemen, staan dat wel. En dat is vrij principieel en belangrijk. Zo belangrijk dat men in progressief land als Zweden veel minder toelaat dan in Nederland. Als je met je drie partijen zit zoals jij ze wil, kan het goed zijn dat besluiten effectief binnen partijen en niet in parlement worden genomen.
Wat is dat laatste nu weer voor rare redenering? Het parlement stemt over voorstellen van de regering om komt zelf met voorstellen. En daar wordt gewoon over gestemd. Met grote fracties is er bovendien veel meer ruimte om echt zonder last of ruggespraak te stemmen.
parsifal schreef: 21 aug 2025, 14:54 Mijn mening is dat idealiter een Kamerlid in lijn stemt met verkiezingsprogramma van partij. Dat kan betekenen dat ze stemmen tegen een wetsvoorstel waar 80% van bevolking voor is.
Dat zou je mogen verwachten, maar niet elk voorstel kun je direct linken aan een verkiezingsprogramma.
parsifal schreef: 21 aug 2025, 14:54Het lijkt me in debatten wel nuttig als de kennis/kunde verspreidt zit over verschillende politieke visies en er echt debat is.
Absoluut. En juist met grote fracties kun je ervoor zorgen dat deze kennis en kunde ook aanwezig is en dat er debat plaats vindt. Kleine partijen praten in het parlement vooral tegen hun eigen achterban.
parsifal schreef: 21 aug 2025, 14:54 En hier wordt weer duidelijk dat bij jou opleiding en kunde/vaardigheid verward worden. Iets wat me echt tegenstaat. Ik ken sociologen en biologen met goed kwantitatief inzicht. Ik ken natuurkundigen met groot inzicht in volksgezondheid. In Duitsland hadden ze jaren een scheikundige aan het roer met genoeg inzicht om ook op andere punten te leiden. Opleiding zegt iets, maar het is niet wat leidend is.
Voor bepaalde onderwerpen heb je nu eenmaal expertise nodig. Met een kleine fractie kun je die expertise simpelweg niet in huis hebben. En natuurlijk heb je ook mensen nodig, zoals bestuurskundigen ;-), die van veel een beetje weten en de grote lijnen in het oog houden.
refo

Bericht door refo »

Een drempel is een raar verschijnsel. Je krijgt dan meerderheden die niet als meerderheid gekozen zijn.

En ik heb niet het idee dat het bijvoorbeeld in Duitsland echt veel oplost. Een verbod op vooraf uitsluiten van samenwerking zou al een stuk helpen.
parsifal

Bericht door parsifal »

Ambtenaar schreef: 22 aug 2025, 10:57
parsifal schreef: 21 aug 2025, 14:54En kiesdrempel op 2 of 3 zetels (dan rond 1 %) is wat mij betreft dan ook wel okee.
Hierover verschillen wel van inzicht. Ik zou de Duitse drempel van 5% hanteren.
Wat is de reden? Gewoon omdat de Duitsers het ook doen? Ik zie veel redelijk functionerende fracties (niet de eenmansfracties), die een deel van de bevolking goed vertegenwoordigen en die echt een eigen visie hebben. Zoals SGP, CU, PvdD en lang SP. Met 5 procent, gooi je gewoon meer dan 20% van de stemmen weg. Dat zie ik echt als een probleem voor de democratie.
parsifal schreef: 21 aug 2025, 14:54Of een hogere drempel, maar waar op dag 1 na uitslag, de partijen die drempel niet hebben gehaald mogen aangeven, naar welke andere partij "hun stemmen gaan".
Dat kan natuurlijk niet. Een stem bij verkiezingen is van een stemgerechtigde, niet van een partij.
Het is een extra stap: Je kiest eerst je vertegenwoordigers, die uiteindelijk de Tweede Kamerleden stemmen uit de Partijen die de drempel hebben gehaald (en dus zichzelf kunnen stemmen als ze bij zo'n partij zitten). Wat ook mogelijk is om mensen partijen op volgorde van voorkeur te zetten (zoals in Australie meen ik), waarbij als de eerste keus de drempel niet haalt, de stem wordt omgezet naar de tweede keus enz. Je voorkomt daardoor de situatie die in Zweden mogelijk was, waarbij de linkse partijen ("Linkse partij", Sociaal Democraten en Milieupartij) meer dan de helft van de stemmen krijgen en de Rechtse partijen (Moderaten, ChristenDemocraten, Liberalen en Centrumpartij) een meerderheid van de zetels krijgen.
We doen dit soort dingen al met de regering, waarbij het nog wat ernstiger is omdat door de vorming van een regering vaak mensen die als Kamerlid zijn gekozen die functie niet gaan vervullen.

En kleine partijen kunnen dus duidelijk een eigen niche hebben: Pacifisme, Sterke visie op asiel, Bestuurlijke vernieuwing, die niet in jouw schema van drie grote partijen past. (Zie Volt/VVD of SGP/CU met duidelijk verschillende visies).

parsifal schreef: 21 aug 2025, 14:54 Mee eens, maar juist een systeem met weinig partijen, maakt compromis moeilijker.
Nee, dat maakt het compromis juist makkelijker. Er hoeft immers met minder partijen tot overeenstemming te worden gekomen.
[/quote]
Je ziet hoe het in VS gaat. Juist als compromis vaker nodig is moet men er ook open voor blijven staan. Met PVV is dat wat lastig net als met PvdD vermoed ik. Maar het helpt wel als je tot samenwerking wordt gedwongen. En juist bij grote diverse partijen loop je het risico dat "zonder last" in het gedrang komt door fractiediscipline.

Mensen mogen op iedereen stemmen, enkel partijen moeten wel een bepaald volume hebben om zetels te veroveren. Dat bevordert de kwaliteit van vertegenwoordigers en bestuurders.
We kennen je mantra. Maar is het ook gestoeld op enige feiten. Zijn de vertegenwoordigers van PVV, PvdA/GL, VVD en NSC echt beter dan die van SGP, CU, PvdD en Denk? Is dit historisch te onderbouwen? Of is het je dogma?
parsifal schreef: 21 aug 2025, 14:54 De gelukzoekers weren lijkt me niet echt bijdragen. Met kiesdrempel houd je inderdaad een partij als Bij1 of Ja21 buiten de deur. Maar je houdt ook partijen als SGP, CU, PvdD en vroege SP (met door jou geprezen Marijnissen) buiten.
Het lijkt me juist goed dat al die kleine partijen uit het parlement verdwijnen. Ze voegen weinig tot niets toe.
Het orakel heeft gesproken.
parsifal schreef: 21 aug 2025, 14:54 Dat is op het moment gewoon echt onzinnig om te zeggen. Zoals je zelf aangeeft staat euthenasie zelf in Nederland niet al te veel ter discussie. De veiligheidsregels die in de wetgeving zijn ingebouwd, zodat o.a. mensen zich niet overbodigheid krijgen aangepraat, of mensen niet te snel de beslissing nemen, staan dat wel. En dat is vrij principieel en belangrijk. Zo belangrijk dat men in progressief land als Zweden veel minder toelaat dan in Nederland. Als je met je drie partijen zit zoals jij ze wil, kan het goed zijn dat besluiten effectief binnen partijen en niet in parlement worden genomen.
Wat is dat laatste nu weer voor rare redenering? Het parlement stemt over voorstellen van de regering om komt zelf met voorstellen. En daar wordt gewoon over gestemd. Met grote fracties is er bovendien veel meer ruimte om echt zonder last of ruggespraak te stemmen.
Eerder wees je op dingen die van fractiediscipline afhangen. Ik dacht aan het Amerikaanse systeem waarbij je eerst je programma (daar de mensen) door bijvoorbeeld de linkse partij laat opstellen zonder de rechtse tegenhang vanuit de maatschappij (of andersom) en vervolgens kan de bevolking kiezen uit een beperkt aantal partijen die al wat geradicaliseerd zijn in hun programma. Als de compromissen pas na de verkiezingen worden gesloten, moet rechts meer rekening houden met linkse belangen en links meer met rechtse belangen. Dat heeft voordelen.
Absoluut. En juist met grote fracties kun je ervoor zorgen dat deze kennis en kunde ook aanwezig is en dat er debat plaats vindt. Kleine partijen praten in het parlement vooral tegen hun eigen achterban.
Is dat zo? Bikker, Grinwis, eerder vd Staaij, Stoffer en Marijnissen? of zelfs Van Baarle? Je kunt veel zeggen maar kleine partijen als CU en SGP maken hun fouten in debatten, maar het gebeurt echt relatief weinig en heel weinig door gebrek aan kennis en kunde.
Voor bepaalde onderwerpen heb je nu eenmaal expertise nodig. Met een kleine fractie kun je die expertise simpelweg niet in huis hebben. En natuurlijk heb je ook mensen nodig, zoals bestuurskundigen ;-), die van veel een beetje weten en de grote lijnen in het oog houden.
Je valt me eerst aan op het punt dat ik vind dat fracties kunde in huis moeten hebben en nu trek je het zelf door naar expertise die met diplomas moet worden aangetoond. Dat is best wel raar. In Duitsland had chemicus Merkel best wel genoeg inzicht op veel meer punten. Ik gok dat bijvoorbeeld een theoloog als Prof Gijsbert vd Brink genoeg inzicht heeft op veel gebieden om zich materie snel eigen te maken en goed beslagen het debat in te gaan (al zal hij dat vast niet willen). Daar gaat het echt niet om de opleiding, maar wel om het inzicht.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

parsifal schreef: 26 aug 2025, 10:17 Wat is de reden? Gewoon omdat de Duitsers het ook doen? Ik zie veel redelijk functionerende fracties (niet de eenmansfracties), die een deel van de bevolking goed vertegenwoordigen en die echt een eigen visie hebben. Zoals SGP, CU, PvdD en lang SP. Met 5 procent, gooi je gewoon meer dan 20% van de stemmen weg. Dat zie ik echt als een probleem voor de democratie.
Ik begin me toch af te vragen of jij kunt lezen. Het probleem dat ik duid betreft niet zozeer de kwaliteit van fracties, maar de hoeveelheid aan fracties. Over de kwaliteit valt inderdaad ook e.e.a. te zeggen, maar dat is een andere discussie. Door het aantal fracties te beperken, dwing je grote(re) partijen om met elkaar tot een coalitie te komen, waarbij dan een meer coherent akkoord ontstaat.
Het is een extra stap: Je kiest eerst je vertegenwoordigers, die uiteindelijk de Tweede Kamerleden stemmen uit de Partijen die de drempel hebben gehaald (en dus zichzelf kunnen stemmen als ze bij zo'n partij zitten).
Ik weet niet of getrapte verkiezingen een heel goed idee is. Dan neem je afscheid van de directe democratie.
Wat ook mogelijk is om mensen partijen op volgorde van voorkeur te zetten (zoals in Australie meen ik), waarbij als de eerste keus de drempel niet haalt, de stem wordt omgezet naar de tweede keus enz. Je voorkomt daardoor de situatie die in Zweden mogelijk was, waarbij de linkse partijen ("Linkse partij", Sociaal Democraten en Milieupartij) meer dan de helft van de stemmen krijgen en de Rechtse partijen (Moderaten, ChristenDemocraten, Liberalen en Centrumpartij) een meerderheid van de zetels krijgen.
Er zijn allerlei varianten mogelijk. Maar ik vind je argument over Zweden nogal zwak. Blijkbaar zijn er in Zweden een aantal linkse partijen die slechts een klein deel van de bevolking aanspreken, in ieder geval onvoldoende om de kiesdrempel te halen, als ik jouw goed begrijp. Wat is het probleem? In Nederland heb je ook mensen die op een partij stemmen die niet vertegenwoordigd is in het parlement. Bijvoorbeeld als je op Jezus Leeft! stem, of op de Piratenpartij, etc.
We doen dit soort dingen al met de regering, waarbij het nog wat ernstiger is omdat door de vorming van een regering vaak mensen die als Kamerlid zijn gekozen die functie niet gaan vervullen.
Doel je op verkozen mensen die minister of staatssecretaris worden?
En kleine partijen kunnen dus duidelijk een eigen niche hebben: Pacifisme, Sterke visie op asiel, Bestuurlijke vernieuwing, die niet in jouw schema van drie grote partijen past. (Zie Volt/VVD of SGP/CU met duidelijk verschillende visies).
Je moet juist af van die nichepartijen. Ze kunnen zich enkel profileren op hun nichestandpunten en zijn niet geneigd daar water bij de wijn te doen, juist omdat die nichepunten hun bestaansrecht zijn. Met hen een coalitie sluiten is dan ook zo goed als onmogelijk.
Je ziet hoe het in VS gaat. Juist als compromis vaker nodig is moet men er ook open voor blijven staan.
In de VS heb je een totaal ander systeem met een door ideologie gedreven sterke polarisatie op dit moment. N
En juist bij grote diverse partijen loop je het risico dat "zonder last" in het gedrang komt door fractiediscipline.
Nee, dat valt mee. Dat hangt af van de mate waarin er een meerderheid in het parlement is. Voorheen had je regelmatig dissidenten in een coalitiefractie en dat kon de coalitie zich ook makkelijk veroorloven, omdat de parlementaire meerderheid van de coalitie zo groot was.
We kennen je mantra. Maar is het ook gestoeld op enige feiten. Zijn de vertegenwoordigers van PVV, PvdA/GL, VVD en NSC echt beter dan die van SGP, CU, PvdD en Denk? Is dit historisch te onderbouwen? Of is het je dogma?
Jij kijkt enkel terug naar gisteren, maar ik kijk terug op 50 - 60 jaar politieke geschiedenis. Zou je ook eens moeten doen. Dan verruimt je blik.
Het orakel heeft gesproken.
Jij weet weinig van politiek en politieke geschiedenis, zoveel is nu wel zeker. Begin eens met 'Verbeelding aan de macht' te lezen. Leest makkelijk weg en geeft een aardig kijkje in het kabinet Den Uyl en hoe het politieke spel gespeeld wordt en wat nichestandpunten doen met de bestuurbaarheid van het land.
Eerder wees je op dingen die van fractiediscipline afhangen.
Ook. Je moet niet binair denken, dat is jouw probleem als wiskundige.
Is dat zo? Bikker, Grinwis, eerder vd Staaij, Stoffer en Marijnissen? of zelfs Van Baarle? Je kunt veel zeggen maar kleine partijen als CU en SGP maken hun fouten in debatten, maar het gebeurt echt relatief weinig en heel weinig door gebrek aan kennis en kunde.
Je noemt enkel oppositiepartijen, die besturen niet. Het zijn zijlijnroepers. En begin nu niet over het feit dat ik Marijnissen waardeer, dat heeft niets met de bestuurbaarheid van het land te maken. Marijnissen kan ik waarderen op de wijze waarop hij een bepaalde grote groep in de samenleving vertegenwoordigd, en dat gaat breder dan de SP. Hij vertegenwoordigde de arbeider. Wist heel goed wat een arbeider voor problemen heeft, hij heeft zelf jarenlang als arbeider gewerkt.
Je valt me eerst aan op het punt dat ik vind dat fracties kunde in huis moeten hebben en nu trek je het zelf door naar expertise die met diplomas moet worden aangetoond. Dat is best wel raar. In Duitsland had chemicus Merkel best wel genoeg inzicht op veel meer punten. Ik gok dat bijvoorbeeld een theoloog als Prof Gijsbert vd Brink genoeg inzicht heeft op veel gebieden om zich materie snel eigen te maken en goed beslagen het debat in te gaan (al zal hij dat vast niet willen). Daar gaat het echt niet om de opleiding, maar wel om het inzicht.
Zeker, fracties moeten bepaalde specialistische kennis in huis hebben, maar ook generalisten. En bepaalde specialistische kennis doe je enkel op met studie en werkervaring. Maar het is ook handig om mensen in huis te hebben die de andere kant van het beleid hebben ervaren. Ik zal het toelichten.

Ik ken een wethouder van een lokale partij. Ze was alleenstaande moeder, heeft naast haar baan in de zorg in haar eentje drie kinderen opgevoed. Ze is niet een heel goed bestuurder, maar is al jaren de stemmentrekker in de gemeente, omdat ze oprecht geïnteresseerd is in mensen en hun gevoelens en zorgen goed vertegenwoordigt op het politieke toneel. Dat het haar niet goed lukt om e.e.a. om te zetten in beleid, is een ander verhaal. Dat soort mensen mis je in het parlement. Net zoals je mensen mist die in de private sector actief zijn geweest, en dan doel ik niet op verdwaalde consultants die indirect in de publieke sector hebben gewerkt.
huisman

Bericht door huisman »

Probleem is niet ons kiesstelsel maar de polarisatie. De standpunten worden per megafoon gedeeld en niemand is nog bereid te schuiven. Het debat rond Gaza was in en in triest. Minister Brekelmans bleef kalm en gaf op rustige toon zijn antwoorden maar de oppositie was aan het schreeuwen inclusief de ‘midden’ partij GL-PvdA. Hoe deze partij geschikt moet worden om regeringsverantwoordelijkheid te dragen is mij een raadsel. Ze hebben een zeer radicale achterban die geen enkel compromis zullen aanvaarden.
Welk kabinet er ook komt het zal machteloos zijn om de vele problemen op te lossen. Nu zijn veel problemen ook helemaal geen probleem dat scheelt.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
parsifal

Bericht door parsifal »

Ambtenaar schreef: 26 aug 2025, 11:31 Ik begin me toch af te vragen of jij kunt lezen. Het probleem dat ik duid betreft niet zozeer de kwaliteit van fracties, maar de hoeveelheid aan fracties. Over de kwaliteit valt inderdaad ook e.e.a. te zeggen, maar dat is een andere discussie. Door het aantal fracties te beperken, dwing je grote(re) partijen om met elkaar tot een coalitie te komen, waarbij dan een meer coherent akkoord ontstaat.
Of je krijgt 1 partij meerderheid en je krijgt daardoor radicalisering. Mijn punt is dat je hier dogmatisch over bent, maar op geen enkel punt hebt duidelijk gemaakt hoe in Nederland de kleine partijen bijdragen aan de onbestuurbaarheid. Je had een LPF die het allemaal wat moeilijk maakte, maar dat was zeker geen kleine partij. Later PVV die gedoogde en die was ook niet klein, paar jaar terug VVD die de boel liet ontploffen en dat was de grootste, dit jaar was het PVV, ook weer de grootste. Ondertussen was CU wel klein en droeg haar steentje bij. In Tweede Kamer weet men ook dat SGP betrouwbaar is.
M.i. heb je op geen enkele manier duidelijk gemaakt dat het wegwerken van de kleine partijen ook maar iets oplost.
Het is een extra stap: Je kiest eerst je vertegenwoordigers, die uiteindelijk de Tweede Kamerleden stemmen uit de Partijen die de drempel hebben gehaald (en dus zichzelf kunnen stemmen als ze bij zo'n partij zitten).
Ik weet niet of getrapte verkiezingen een heel goed idee is. Dan neem je afscheid van de directe democratie.
Het verschil is dat jij de stemmen op de partijen die de kiesdrempel niet halen wil weggooien en ik die kiezers hun stem wil laten behouden. Ideaal gezien door mensen partijen te laten ordenen naar voorkeur, maar dat is wat lastig tellen als je niet met stemcomputers werkt. Dus alternatief is dan dat degenen die zonder kiesdrempel wel in de Kamer zouden komen, maar met niet, kunnen kiezen naar welke "grote partij" hun zetel gaat. Dus in plaats van de stemmen weggooien is het voor deze zetels getrapt. Nu gaat er door de kiesdrempel minder dan 2% van de stemmen verloren, bij 5% kiesdrempel zou dat bij 2023 verkiezingen 25% geweest zijn. Natuurlijk gaan mensen dan strategischer stemmen, maar is dat echt goed voor de democratie?

Een ander alternatief is om zoals de Fransen bij presidentsverkiezingen doen, een verkiezing in twee ronden te hebben, waarbij de kiesdrempel bij eerste ronde wordt gehanteerd. Een kiesdrempel waarbij veel stemmen worden weggegooid, lijkt me gewoon niet geweldig. Ook al zijn het kleinere partijen. SP verschilt genoeg van PvdA/GL maar de stemmers zullen vast een voorkeur hebben voor deze partij als we kijken naar de 5 partijen die de 5% haalden in 2025. Bij SGP stemmers is het al een stuk onduidelijker, net als bij CU stemmers, al verwacht ik dat men dan toch richting NSC gaat.
Wat ook mogelijk is om mensen partijen op volgorde van voorkeur te zetten (zoals in Australie meen ik), waarbij als de eerste keus de drempel niet haalt, de stem wordt omgezet naar de tweede keus enz. Je voorkomt daardoor de situatie die in Zweden mogelijk was, waarbij de linkse partijen ("Linkse partij", Sociaal Democraten en Milieupartij) meer dan de helft van de stemmen krijgen en de Rechtse partijen (Moderaten, ChristenDemocraten, Liberalen en Centrumpartij) een meerderheid van de zetels krijgen.
Er zijn allerlei varianten mogelijk. Maar ik vind je argument over Zweden nogal zwak. Blijkbaar zijn er in Zweden een aantal linkse partijen die slechts een klein deel van de bevolking aanspreken, in ieder geval onvoldoende om de kiesdrempel te halen, als ik jouw goed begrijp. Wat is het probleem? In Nederland heb je ook mensen die op een partij stemmen die niet vertegenwoordigd is in het parlement. Bijvoorbeeld als je op Jezus Leeft! stem, of op de Piratenpartij, etc.
Zoals ik al zei het verschil is minder dan 2% van de stemmen negeren of een kwart van de stemmen negeren. In Zweden kan het zo om 8% gaan, en daar werkt men traditioneel met blokken (als Moderaten, Christendemocraten, Centrum en Liberalen een meerderheid hebben is er binnen een week een regering: Net als Sociaal Democraten, Linksen en Milieupartij dat hebben) De kiesdrempel kan er voor zorgen dat door de drempel bepaalt wordt welke regering je krijgt. Dat lijkt me niet mooi.
Doel je op verkozen mensen die minister of staatssecretaris worden?
Ja, daar doel ik op. Het werkt al jaren zo, maar principieel is het beroerd natuurlijk. Zeker als je bijvoorbeeld lijsttrekkers hebt die vertrekken als ze niet in de regering komen.
Je moet juist af van die nichepartijen. Ze kunnen zich enkel profileren op hun nichestandpunten en zijn niet geneigd daar water bij de wijn te doen, juist omdat die nichepunten hun bestaansrecht zijn. Met hen een coalitie sluiten is dan ook zo goed als onmogelijk.
Mogelijk, al doelde ik meer op de niche van de punten bij elkaar. Het is een punt dat alle partijen bereid moeten zijn wat in te leveren. Of je moet van partijen gaan verwachten dat ze hun horizon verder leggen dan de volgende verkiezingen. En dat zelfs een minderheidskabinet stabiel wordt, omdat je weet dat ook oppositiepartijen principieel kiezen, en niet tegen iets stemmen met als voornaamste doel de regering te laten klappen. Iets wat je bijvoorbeeld van SGP kan verwachten. Maar niet van grote partijen als PvdA/GL, VVD of PVV.
In de VS heb je een totaal ander systeem met een door ideologie gedreven sterke polarisatie op dit moment.
In tegenstelling tot Nederland bijvoorbeeld? En zou het werken met weinig partijen aan die polarisatie kunnen bijdragen?

Jij kijkt enkel terug naar gisteren, maar ik kijk terug op 50 - 60 jaar politieke geschiedenis. Zou je ook eens moeten doen. Dan verruimt je blik.
O werkelijk? Was het bij den Uyl ook het probleem van de kleine partijen? En bij Lubbers?

Eerder wees je op dingen die van fractiediscipline afhangen.
Ook. Je moet niet binair denken, dat is jouw probleem als wiskundige.
Ik wil me zo af en toe ook door data laten leiden, in plaats van door dogma. Ik doe ook aardig wat statistiek tegenwoordig.

Zeker, fracties moeten bepaalde specialistische kennis in huis hebben, maar ook generalisten. En bepaalde specialistische kennis doe je enkel op met studie en werkervaring. Maar het is ook handig om mensen in huis te hebben die de andere kant van het beleid hebben ervaren. Ik zal het toelichten.

Ik ken een wethouder van een lokale partij. Ze was alleenstaande moeder, heeft naast haar baan in de zorg in haar eentje drie kinderen opgevoed. Ze is niet een heel goed bestuurder, maar is al jaren de stemmentrekker in de gemeente, omdat ze oprecht geïnteresseerd is in mensen en hun gevoelens en zorgen goed vertegenwoordigt op het politieke toneel. Dat het haar niet goed lukt om e.e.a. om te zetten in beleid, is een ander verhaal. Dat soort mensen mis je in het parlement. Net zoals je mensen mist die in de private sector actief zijn geweest, en dan doel ik niet op verdwaalde consultants die indirect in de publieke sector hebben gewerkt.
Ik weet van een burgemeester van een grote stad, die het boerenleven van binnenuit kent, alleenstaande moeder is geweest en bovendien via een kleine partij de politiek in is gerold en redelijk wordt gewaardeerd (Ja landbouw was te hoog gegrepen, maar er is niemand op wie ik geld in zou zetten, dat hij/zij daar zou slagen). En de generalisten krijg je niet perse door de opleiding. Bolkestein kon redelijk meepraten op veel punten en dat was een echte beta qua opleiding. Maar het punt waar het eerder om ging was dat m.i. de MBO-er, met goed analytisch vermogen (laat ik het nu zo zeggen), een heel goed Kamerlid kan zijn, ook als zij is opgeleid als verpleegster. Maar dat je dat analytisch vermogen niet moet opofferen om nu maar de MBO-er in je fractie te krijgen. En dat hoef je niet met diplomas aan te tonen. Dat kan goed genoeg tijdens selectie procedure.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

parsifal schreef: Gisteren, 10:39 Of je krijgt 1 partij meerderheid en je krijgt daardoor radicalisering.
Nee, daarvoor het is electoraat te verdeeld.
Mijn punt is dat je hier dogmatisch over bent, maar op geen enkel punt hebt duidelijk gemaakt hoe in Nederland de kleine partijen bijdragen aan de onbestuurbaarheid.
Het wordt tijd dat je je bril op zet. Ik heb dat meerdere keren geduid. Een groot aantal fracties zorgt voor moeizame coalitieonderhandelingen, zorgt voor incoherent beleid (iedere partij moet immers scoren), en zorgt voor politieke profilering tijdens de regeerperiode, met instabiliteit tot gevolg.
Je had een LPF die het allemaal wat moeilijk maakte, maar dat was zeker geen kleine partij.
De LPF was een onthoofde partij, die niet bepaald uitblonk in werving van kandidaten.
Later PVV die gedoogde en die was ook niet klein, paar jaar terug VVD die de boel liet ontploffen en dat was de grootste, dit jaar was het PVV, ook weer de grootste. Ondertussen was CU wel klein en droeg haar steentje bij.
Dat mislukken kwam door politieke profilering.
M.i. heb je op geen enkele manier duidelijk gemaakt dat het wegwerken van de kleine partijen ook maar iets oplost.
Ik heb niet het idee dat je het snapt, want ik heb meerdere keren hiervoor argumenten aangedragen.
Het verschil is dat jij de stemmen op de partijen die de kiesdrempel niet halen wil weggooien en ik die kiezers hun stem wil laten behouden. Ideaal gezien door mensen partijen te laten ordenen naar voorkeur, maar dat is wat lastig tellen als je niet met stemcomputers werkt. Dus alternatief is dan dat degenen die zonder kiesdrempel wel in de Kamer zouden komen, maar met niet, kunnen kiezen naar welke "grote partij" hun zetel gaat. Dus in plaats van de stemmen weggooien is het voor deze zetels getrapt. Nu gaat er door de kiesdrempel minder dan 2% van de stemmen verloren, bij 5% kiesdrempel zou dat bij 2023 verkiezingen 25% geweest zijn. Natuurlijk gaan mensen dan strategischer stemmen, maar is dat echt goed voor de democratie?
Het is wel goed voor de bestuurbaarheid van het land.
Een ander alternatief is om zoals de Fransen bij presidentsverkiezingen doen, een verkiezing in twee ronden te hebben, waarbij de kiesdrempel bij eerste ronde wordt gehanteerd. Een kiesdrempel waarbij veel stemmen worden weggegooid, lijkt me gewoon niet geweldig. Ook al zijn het kleinere partijen. SP verschilt genoeg van PvdA/GL maar de stemmers zullen vast een voorkeur hebben voor deze partij als we kijken naar de 5 partijen die de 5% haalden in 2025. Bij SGP stemmers is het al een stuk onduidelijker, net als bij CU stemmers, al verwacht ik dat men dan toch richting NSC gaat.
De NSC houdt op te bestaan, maar dat terzijde. Er zijn natuurlijk verschillende alternatieven mogelijk.
Zoals ik al zei het verschil is minder dan 2% van de stemmen negeren of een kwart van de stemmen negeren. In Zweden kan het zo om 8% gaan, en daar werkt men traditioneel met blokken (als Moderaten, Christendemocraten, Centrum en Liberalen een meerderheid hebben is er binnen een week een regering: Net als Sociaal Democraten, Linksen en Milieupartij dat hebben) De kiesdrempel kan er voor zorgen dat door de drempel bepaalt wordt welke regering je krijgt. Dat lijkt me niet mooi.
Zo kun je er naar kijken. Als een partij onvoldoende steun weet te verkrijgen, dan kun je ook beredeneren dat hun ideeën weinig weerklank kennen bij het electoraat en dat de betreffende standpunten dus minder relevant zijn om rekening mee te houden.
Ja, daar doel ik op. Het werkt al jaren zo, maar principieel is het beroerd natuurlijk. Zeker als je bijvoorbeeld lijsttrekkers hebt die vertrekken als ze niet in de regering komen.
Er zijn maar weinig lijsttrekkers van coalitiepartijen die opstappen. Dat je opstapt nadat je een nederlaag hebt geleden, is een heel ander verhaal. Dan maak je gewoon ruimte voor iemand anders.
Mogelijk, al doelde ik meer op de niche van de punten bij elkaar. Het is een punt dat alle partijen bereid moeten zijn wat in te leveren.
En met heel veel partijen wordt dat steeds moeilijker. Of je krijgt uitruil van punten waardoor incoherentie ontstaat.
Of je moet van partijen gaan verwachten dat ze hun horizon verder leggen dan de volgende verkiezingen.
Voor een politicus geldt maar één termijn, namelijk die tot de volgende verkiezingen.
En dat zelfs een minderheidskabinet stabiel wordt, omdat je weet dat ook oppositiepartijen principieel kiezen, en niet tegen iets stemmen met als voornaamste doel de regering te laten klappen.
Dan krijg je dus een onbestuurbaar geheel.
Iets wat je bijvoorbeeld van SGP kan verwachten.
De SGP heef wat dat betreft een makkelijke positie. Ze kunnen hun eigen pad kiezen omdat ze toch geen deel uitmaken van de de coalitie. Het wordt heel anders als de SGP zou fungeren als coalitiepartij, dan moeten ze over hun eigen schaduw heen springen, ook op ethische punten.
In tegenstelling tot Nederland bijvoorbeeld? En zou het werken met weinig partijen aan die polarisatie kunnen bijdragen?
Nee, in elk land neemt de polarisatie toe. Dat heeft gevolgen voor de bestuurbaarheid, als de regering geen meerderheid heeft. Het systeem in de VS is net wat anders, daar lopen de verkiezingen voor de uitvoerende macht niet gelijk met de verkiezingen van de controlerende macht.
O werkelijk? Was het bij den Uyl ook het probleem van de kleine partijen? En bij Lubbers?
Als je kijkt naar de duur van de formatie dan zie je dat sinds Rutte IV 298 dagen nodig had, Rutte III 225 dagen, Schoof 223 dagen. Gevolgd door Van Agt I. Dat laatste kwam door onredelijke eisen van de nogal ideologisch ingestelde PvdA. Op een gegeven moment was de liefde over tussen het CDA en de PvdA en toen was het kabinet Van Agt I er vrij snel met de VVD. In het algemeen kun je stellen dat er snelle formaties zijn als minder partijen een meerderheid kunnen vormen. Je ziet dus dat in de laatste 10 - 15 jaar de formatie nogal lang duurt, omdat er geen afgetekende meerderheid is van een beperkt aantal partijen. Rutte II is een positieve uitzondering, omdat VVD en PvdA een ruime meerderheid hadden.
Ik wil me zo af en toe ook door data laten leiden, in plaats van door dogma. Ik doe ook aardig wat statistiek tegenwoordig.
Dat kan. Maar politiek opportunisme is moeilijk te vangen in statistieken.
Ik weet van een burgemeester van een grote stad, die het boerenleven van binnenuit kent, alleenstaande moeder is geweest en bovendien via een kleine partij de politiek in is gerold en redelijk wordt gewaardeerd
Dat is een bestuurlijke benoeming en niet te vergelijken met iemand die verkozen is door burgers.
En de generalisten krijg je niet perse door de opleiding.
Zeker niet.
Bolkestein kon redelijk meepraten op veel punten en dat was een echte beta qua opleiding.
Bolkestein was 45 toen hij Kamerlid werd. Hij had al een heel werkzaam leven achter zich.
Maar het punt waar het eerder om ging was dat m.i. de MBO-er, met goed analytisch vermogen (laat ik het nu zo zeggen), een heel goed Kamerlid kan zijn, ook als zij is opgeleid als verpleegster. Maar dat je dat analytisch vermogen niet moet opofferen om nu maar de MBO-er in je fractie te krijgen. En dat hoef je niet met diplomas aan te tonen. Dat kan goed genoeg tijdens selectie procedure.
Het gaat om twee punten. De eerste is kwaliteit. Het tweede punt is representativiteit.
Plaats reactie