Ontwikkelingen HHK

Job

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Job »

Terri schreef: Gisteren, 17:41 Nou als ds. dit krijgt, heeft hij er een leuk spaarpotje bij.
Als je zo aan je duimkruid komen moet :fi
Philip

Bericht door Philip »

Herman schreef: Gisteren, 17:13
Philip schreef: Gisteren, 16:03 Het idee van een dwangsom is ook dat die zo hoog is dat dat ervoor zorgt dat iemand zich aan de uitspraak houdt. Tevergeefs blijkbaar.
Het is niet tevergeefs, want hij preekt weer, maar niet in het bijzijn van kerkenraadsleden. Ik zou zelf overigens per direct in deze omstandigheden met mijn bestuurlijke functie stoppen.

Overigens vind ik dat je als christen moet afvragen dwangsommen te willen opleggen aan andere christenen.
Hij gaat niet voor in kerkdiensten, want er is geen ambtelijke aanwezigheid. Dat betekent dat hij zijn werkzaamheden niet in volle omvang heeft kunnen hervatten, zoals geoordeeld door de rechter.

Ik heb geen idee of deze ambtelijke aanwezigheid ook in de gemeentegids staat, anders zou de kerkenraad nog het standpunt in kunnen nemen dat een kerkdienst geen ambtelijke aanwezigheid nodig heeft. Dat zou me niet verbazen, want eerder vonden ze ook al dat ds. Op 't Hof geen spoedeisend belang had, omdat hij niet financieel afhankelijk is van het traktement. Alsof dominee gewoon een baantje is voor het geld.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Ik mis ergens een vonnis, denk ik.
Philip

Bericht door Philip »

https://uitspraken.rechtspraak.nl/detai ... :2025:6713
Met betrekking tot het spoedeisend belang van de predikant hebben VHG Driedorp en de Stichting aangevoerd dat het enkele lijden van emotionele schade, niet maakt dat door de predikant een bodemprocedure niet kan worden afgewacht en dat daarnaast de predikant voor zijn levensonderhoud niet afhankelijk is van het traktement dat hij voorheen ontving van het kerkgenootschap voor zijn werkzaamheden. Volgens VHG Driedorp en de Stichting was deze vergoeding al niet hoog, en ontvangt de predikant inmiddels een AOW-uitkering.
Sorry, maar van dit soort standpunten krijg ik echt vlekken voor m'n ogen.
Laatst gewijzigd door Philip op 25 aug 2025, 19:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Terri

Bericht door Terri »

Stel je hebt een heel kleine kerkenraad en ze zijn op een zondag allemaal ziek, mag/kan ds. dan wel preken en is het dan wel een kerkdienst?

Bij werkweigering heb je een probleem in het maatschappelijke leven, maar als iemand zich ziek meldt, wordt het er niet duidelijker op.
Bewijs maar eens dat iemand helemaal niet ziek is.
Je kunt nl ziek van ellende zijn.....
huisman

Bericht door huisman »

Terri schreef: Gisteren, 19:09 Stel je hebt een heel kleine kerkenraad en ze zijn op een zondag allemaal ziek, mag/kan ds. dan wel preken en is het dan wel een kerkdienst?

Bij werkweigering heb je een probleem in het maatschappelijke leven, maar als iemand zich ziek meldt, wordt het er niet duidelijker op.
Bewijs maar eens dat iemand helemaal niet ziek is.
Je kunt nl ziek van ellende zijn.....
De ds. kan wel preken maar het is officieel geen kerkdienst omdat de ambten niet vertegenwoordigd zijn.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Terri

Bericht door Terri »

Job schreef: Gisteren, 18:18
Terri schreef: Gisteren, 17:41 Nou als ds. dit krijgt, heeft hij er een leuk spaarpotje bij.
Wat een leuk woord, ik kende het niet :)
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

Ben bang dat de gemeente hierdoor failliet zal gaan. Waarom niet net als dhr Bijkerk in een zaaltje alternatieve diensten houden?
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Philip schreef: Gisteren, 18:55 Dat zou me niet verbazen, want eerder vonden ze ook al dat ds. Op 't Hof geen spoedeisend belang had, omdat hij niet financieel afhankelijk is van het traktement. Alsof dominee gewoon een baantje is voor het geld.
Dat laatste is ook een van de aspecten van het predikantschap. Je ontvangt een salaris.
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Geytenbeekje schreef: Gisteren, 19:40 Ben bang dat de gemeente hierdoor failliet zal gaan. Waarom niet net als dhr Bijkerk in een zaaltje alternatieve diensten houden?
Ik geloof één heilige algemene christelijke kerk, de gemeenschap der heiligen en de vergeving der zonden.

Tijd voor een paar stevige Catechismus leerdiensten lijkt me. Voor Driedorp en voor Geytenbeekje.
Job

Bericht door Job »

Terri schreef: Gisteren, 19:30
Job schreef: Gisteren, 18:18
Wat een leuk woord, ik kende het niet :)
Duymekruyt: in de Gouden eeuw een synoniem voor geld. Het fijnwrijven van een kruid tussen duim en wijsvinger is een gebaar dat een sterke overeenkomst vertoont met het neertellen van muntstukken. (het Vrije Volk, 30/10/1989)

- Ensie
Plaats reactie