Van mij wel.Refojongere schreef: ↑25 aug 2025, 14:53Tja, zo kan je alle synodeuitspraken wel terzijde schuiven als onnodig, want Schrift en belijdenis zijn voldoende.Tiberius schreef: ↑25 aug 2025, 14:01Ik zit dit even terug te lezen en dit vind ik een goede posting, waar ik het helemaal mee eens ben.Wim Anker schreef: ↑25 aug 2025, 08:59Dit is waar de discussie over loopt en m.i.is dit niet waar. De voorbeelden heb ik gegeven en het enige verweer is dat het niet via een GS geformaliseerd is. Alsof iets pas aantasting van Schriftgezag als een synode het vind. De synode boven de Schrift blijkbaar en dan is een scheuring geoorloofd.Evangelist schreef: ↑... Maar nooit ging het zover dat de grenzen van het Schriftgezag overschreden werden. Dat gebeurt sinds een jaar of zes wel, en dan op een manier waarop het kerkelijke samenleven compleet ontwricht wordt.
Ook dit is een wat gezochte redenering, tot voor 20 jaar hoorde ook niemand dat een scheuring nodig was omdat de preken van "vroeguh" niet meer overal gelezen worden en dat dat blijkbaar het criterium uitmaakt wat een echte CGK gemeente is en wat niet.Evangelist schreef: ↑ Waar @huisman ook een punt heeft, is dat de oorspronkelijke CGK (lees preken van 130-40 jaar geleden) het meest terug te vinden is in de klassieke CGK kerken. (Dat is breder dan Bewaar het Pand.)
Momenteel hoor je veel mensen met een veelbetekenend gezicht roepen 'DE vierslag', terwijl dat m.i. iets heel nieuws is.
Waarom is Schrift en belijdenis niet meer voldoende?
In de kerkorde zie ik soms heel vreemde kronkels.
En kennelijk heeft men de synodeuitspraken nodig om de Bjibel te bekrachtigen. Maar dat is toch niet nodig?
Daar blijf ik steeds tegenaan hikken.
De synode is er om Schrift en belijdenis toe te passen op de praktijk. Of mag dat niet meer?
Maar nu zie je dat synodeuitspraken prevaleren boven de Bijbel. Dat is niet correct.