Ook in de dorpskerken is het soms moeilijk bij bijvoorbeeld historisch materiaal.Henk J schreef:Dat is de situatie in plaatselijke dorpskerken ja, zoveel aanmeldingen krijg je daar niet en daar kun je vaak ook wel spelen. Ik refereer meer aan grote stadskerken zoals de Dom in Utrecht of de Laurenskerk in Rotterdam. Als die een telefoonnummer neerzetten om te bellen voor een avondje spelen dan wordt het hartstikke druk. En dat soort kerken maak zich er wel iets drukker om hoe hun orgel gepresenteerd wordt, smaken verschillen maar je kunt smaak ook ontwikkelen.Konijntje schreef: ↑22 aug 2025, 13:49 Kom op zeg, het is een beperkte moeite. Veelal is een koster al gepensioneerd. Je opent even de deur, loopt even mee om te kijken of iemand het orgel netjes behandeld en verder hoef je niks te doen. Dat hoort er ook een beetje bij.
Het is toch ook leuk als mensen in jouw kerk willen spelen en van het orgel genieten? Of ze nu professioneel zijn of op cijfertjes spelen, maakt toch niet uit? Laat mensen lekker genieten van het orgel. Zo lang ze het orgel maar netjes en beheerst behandelen is er niets aan de hand.
En dubieuze opnames? Waar doel je dan op? Kijk, ik zie ook wel eens opnames waarin het volle werk wordt gebruikt inclusief tremulant. Ik vind het niks, maar goed, smaken verschillen blijkbaar.
Iemand denkt zelf wel even een hanger op te kunnen lossen of even de trompet bijstemmen bijvoorbeeld. Of zo enorm hard en lomp een toccata speelt met alle stemmen open en gekoppeld. Of tijdens het spelen de Klavierkoppel aan doet.
Een koster is ook lang niet altijd gepensioneerd en kan ook niet altijd inschatten hoe of wat.
Bij ons mag het trouwens best maar wel even van tevoren een belletje, dan kan er iemand mee. Voor een toevallige toerist die in een vakantie langs komt, nagenoeg niet omdat er dan niemand beschikbaar is. Met monumentendag is er meestal wel een eigen organist aanwezig dus dat is geen probleem maar als die er niet is, houd ook dat op.