Verkiezingen oktober 2025
Re: Verkiezingen oktober 2025
Dan ga je uit van een incidentele OV-reis. In dat geval heb je gelijk. Ik doe ongeveer tweederde van mijn kilometers met het OV en dan betaal je per kilometer veel minder. Een dalurenabonnement van € 89 voor een maand heb je er snel uit als je zoals ik morgen 300 kilometer reist voor familiebezoek. En omdat ik mijn werklaptop meeneem in de trein, bespaart het me tijd ten opzichte van de auto.
Zo eens in zoveel tijd moet ik op RIVM zijn in de ochtend (soms met collega). Vanuit Groningen net te doen met eerste trein. Vanuit Zuidhorn is het eerst nog een tijdje fietsen. In praktijk betekent dat avond van te voren reizen en hotelovernachting. Dan ben ik blij met de auto: goedkoper en door voetafdruk van hotelovernachting ook niet veel vervuilender.
Verder, als klasgenootjes zonder veel extra moeite mee kunnen rijden waardoor ouders geen auto nodig hebbrn is dat helemaal prima. Een beetje "nabuurschap"
Verder, als klasgenootjes zonder veel extra moeite mee kunnen rijden waardoor ouders geen auto nodig hebbrn is dat helemaal prima. Een beetje "nabuurschap"
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Nee, dat is simpelweg de prijs per kilometer die wij betalen, uitgaande van 12000 km per jaar. De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat wij minstens 20000 km per jaar rijden, en dat is louter prive.Philip schreef: ↑Vandaag, 14:50 Dan ga je uit van een incidentele OV-reis. In dat geval heb je gelijk. Ik doe ongeveer tweederde van mijn kilometers met het OV en dan betaal je per kilometer veel minder. Een dalurenabonnement van € 89 voor een maand heb je er snel uit als je zoals ik morgen 300 kilometer reist voor familiebezoek. En omdat ik mijn werklaptop meeneem in de trein, bespaart het me tijd ten opzichte van de auto.
Het OV is dus niet heel veel goedkoper, de kosten voor voor- en navervoer heb ik niet meegerekend. Het discomfort en extra tijd van reizen met het OV is mij veel waard.
En zakelijk doe ik alles met het OV. Ik reis zeker drie dagen per week met trein, bus, team, metro of OV-fiets.
Er rijdt altijd een jongen met mij mee waarvan de ouders geen auto kunnen betalen. Voor principiële autohaters blijft mijn autodeur echter gesloten. Die gaan maar lekker fietsen.
Mijn schoonmoeder is 80, woont in Groningen en doet alles met het openbaar vervoer en op de elektrische fiets.parsifal schreef: ↑Vandaag, 14:20 Dat kilometerheffing niet werkt is vreemd verhaal. Het is beetje vergelijkbaar met tol voor weg (zoals ze in Noorwegen op verschillende plekken hebben) of steden (zoals in Zweden op bepaalde tijden). Valt wel mee met de verkeersgerelateerde burgeroorlogen daar.
Ik begrijp wel dat je auto wil. Zelfs in Stockholm regio, met veel beter en frequenter openbaarvervoer dan in Randstad en maandkaart voor iets meer dan 100 euro, kan ik me voorstellen dat als je niet in stad zelf woont en je jonge kinderen hebt, je liever een auto hebt. Als je geen kinderen hebt en goed te been bent is het allemaal wel goed te doen.
Dat zelfde in Groningen OV is vrij waardeloos, buiten plaatsen met station. Als je goed ter been bent en geen jongedame (of als je minder bang bent asngelegd) is het vast allemaal te doen, ook buiten stad. Maar je moet niet te veel naar bijvoorbeeld ziekenhuis moeten of kinderen hebben die op zwemles zitten.
Dat kan niet. Het duurste voor de trein zou zijn (ik ga ervan uit dat je niet meer dan vijf kinderen hebt) een groepsticket van 53 enkele reis. Met kinderen onder de 11 jaar is het nog weer goedkoper.Ambtenaar schreef: ↑Vandaag, 14:46Vast, maar wij hebben maar één auto. Het OV is ook niet veel goedkoper. Wij gaan elke maand een keer naar mijn schoonouders. Enkel het vervoer via de NS kost bij elkaar ruim € 175,00. Dat is € 0,26 per km. En dan heb het nog niet eens over de tijd, kosten en het discomfort van het voor- en navervoer. Volgens autoweek.nl bedragen de kosten voor onze auto € 0,32 per km. Die 6 cent heb ik graag over voor alle ellende die het OV met zich meebrengt.
Als je in het weekeinde reist en minstens elke maand, zou een Dalvrij weekeinde abonnement voor de hele maand nog goedkoper zijn trouwens. Dan kom je vermoedelijk op de 80 per maand uit, inclusief de kinderen. Dat is minder dan de helft van wat jij hier beweert en dan kun je alle andere vrijdagavonden, zaterdagen (en zondagen, als je wilt) ook nog eens gratis met de trein.
Ik snap best dat je niet 's ochtends om 9 uur in Goedereede wilt komen met het OV. En gezien de staat van het huidige OV, is daarvoor een auto wel echt nodig. Daar gaat het niet om. Maar je feiten moeten wel op orde zijn. De trein is niet duur. Maar kan wel nog goedkoper.
-
De trein is vaak duurder dan de variabele autokosten. Niet als je alleen bent, maar wel voor een gezinnetje.DDD schreef: ↑Vandaag, 15:58Dat kan niet. Het duurste voor de trein zou zijn (ik ga ervan uit dat je niet meer dan vijf kinderen hebt) een groepsticket van 53 enkele reis. Met kinderen onder de 11 jaar is het nog weer goedkoper.Ambtenaar schreef: ↑Vandaag, 14:46Vast, maar wij hebben maar één auto. Het OV is ook niet veel goedkoper. Wij gaan elke maand een keer naar mijn schoonouders. Enkel het vervoer via de NS kost bij elkaar ruim € 175,00. Dat is € 0,26 per km. En dan heb het nog niet eens over de tijd, kosten en het discomfort van het voor- en navervoer. Volgens autoweek.nl bedragen de kosten voor onze auto € 0,32 per km. Die 6 cent heb ik graag over voor alle ellende die het OV met zich meebrengt.
Als je in het weekeinde reist en minstens elke maand, zou een Dalvrij weekeinde abonnement voor de hele maand nog goedkoper zijn trouwens. Dan kom je vermoedelijk op de 80 per maand uit, inclusief de kinderen. Dat is minder dan de helft van wat jij hier beweert en dan kun je alle andere vrijdagavonden, zaterdagen (en zondagen, als je wilt) ook nog eens gratis met de trein.
Ik snap best dat je niet 's ochtends om 9 uur in Goedereede wilt komen met het OV. En gezien de staat van het huidige OV, is daarvoor een auto wel echt nodig. Daar gaat het niet om. Maar je feiten moeten wel op orde zijn. De trein is niet duur. Maar kan wel nog goedkoper.
En dan toch het autorijden zo duur willen maken dat modaal en daaronder het niet meer kunnen betalen. Zelfs met forse investeringen in het OV duurt het nog decennia voordat het enigszins concurrerend is met de auto.Zita schreef: ↑Vandaag, 13:35Ga langs bij de fietsenwinkel en vraag wat er voor anderhalve week te huur is.huisman schreef: ↑Vandaag, 13:23 A12 richting Utrecht bijna anderhalve week dicht, uur extra reistijd - https://nos.nl/l/2579481
Weet zo'n grootverdiener (huisarts) die denkt dat iederen een speedpedelec in de schuur heeft staan.![]()
t Is voor die welgestelden met hun auto's dat er snelwegen opgelapt moeten worden. Voor mij persoonlijk mochten ze daar meteen mee stoppen en het geld in het OV steken. Ik moet aan het eind van de middag op een locatie op twintig autominuten afstand toe, en daar doe ik met het OV ruim twee uur over. Ik moet vanavond laat terug en heb met al die berichten van afgelopen week even geen zin om door het donker te gaan fietsen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Wie zou het beter weten, de website van de NS, of jij? En die €177 bevatte ook nog 1 railrunner. En dat geldt vanaf heel binnenkort niet meer, betaal ik voor 4 mensen het volle pond.
Je hebt je feiten niet op orde. Een NS Flex Dal Vrij kost €119,95 per maand per persoon.Als je in het weekeinde reist en minstens elke maand, zou een Dalvrij weekeinde abonnement voor de hele maand nog goedkoper zijn trouwens. Dan kom je vermoedelijk op de 80 per maand uit, inclusief de kinderen. Dat is minder dan de helft van wat jij hier beweert en dan kun je alle andere vrijdagavonden, zaterdagen (en zondagen, als je wilt) ook nog eens gratis met de trein.
Het OV is misschien niet duur, maar ook niet goedkoper dan een auto. Bovendien kom je er niet mee van deur tot deur, duurt kost meestal het dubbele of meer aan reistijd, heb je wachttijd, zit je krap, etc.Ik snap best dat je niet 's ochtends om 9 uur in Goedereede wilt komen met het OV. En gezien de staat van het huidige OV, is daarvoor een auto wel echt nodig. Daar gaat het niet om. Maar je feiten moeten wel op orde zijn. De trein is niet duur. Maar kan wel nog goedkoper.
Ik weet het duidelijk beter inderdaad.Ambtenaar schreef:Wie zou het beter weten, de website van de NS, of jij? En die €177 bevatte ook nog 1 railrunner. En dat geldt vanaf heel binnenkort niet meer, betaal ik voor 4 mensen het volle pond.
Je hebt je feiten niet op orde. Een NS Flex Dal Vrij kost €119,95 per maand per persoon.Als je in het weekeinde reist en minstens elke maand, zou een Dalvrij weekeinde abonnement voor de hele maand nog goedkoper zijn trouwens. Dan kom je vermoedelijk op de 80 per maand uit, inclusief de kinderen. Dat is minder dan de helft van wat jij hier beweert en dan kun je alle andere vrijdagavonden, zaterdagen (en zondagen, als je wilt) ook nog eens gratis met de trein.
Het OV is misschien niet duur, maar ook niet goedkoper dan een auto. Bovendien kom je er niet mee van deur tot deur, duurt kost meestal het dubbele of meer aan reistijd, heb je wachttijd, zit je krap, etc.Ik snap best dat je niet 's ochtends om 9 uur in Goedereede wilt komen met het OV. En gezien de staat van het huidige OV, is daarvoor een auto wel echt nodig. Daar gaat het niet om. Maar je feiten moeten wel op orde zijn. De trein is niet duur. Maar kan wel nog goedkoper.

En de planner geeft geen groepstickets.
Als ik omadag heb in Gouda ga ik tegenwoordig meestal met de trein. Qua kosten (benzine&parkeren) en tijd is het niet zo'n groot verschil. En ik vind het ook wel relaxed.