Marijn_M schreef:helma schreef: ↑Gisteren, 18:41
Het staat in Romeinen 12:2
En wordt dezer wereld niet gelijkvormig; maar wordt veranderd door de vernieuwing uws gemoeds, opdat gij moogt beproeven, welke de goede, en welbehagelijke en volmaakte wil van God zij.
Je moet je je niet laten beïnvloeden door wat de wereld denkt en doet, maar je moet bedenken wat de wil van God is.
Je moet bereid zijn je gedachten en wil te onderwerpen aan wat Gods wil is en op die manier in het leven staan: Heere wat wilt U dat ik doen zal.
Dat zal dan in alle aspecten van je leven invloed hebben. En zichtbaar zijn in de manier waarop je leeft.
Ik vind jouw stukje verduidelijkend. Tegelijk denk ik bij Romeinen 12:2 dat Paulus het net andersom zegt: niet dat wij onszelf moeten veranderen of steeds maar moeten bedenken wat God wil, maar dat wij veranderd worden door de vernieuwing van ons denken. In het Grieks staat dat in de passieve vorm: laat je veranderen. Dat haalt voor mij de kramp weg van ‘ik moet’ en maakt plaats voor de vrijheid dat God mij vernieuwt.
Misschien is dat wel het verschil tussen moralisme (waar je zelf de motor ben) en genade (waar God het in mij werkt). Het maakt me nieuwsgierig: hoe ervaar jij dat verschil? Gezond nieuwsgierig bedoel ik.
Ik zie 'laten veranderen' niet alleen als iets passiefs. Het impliceert dat je daar toch invloed op hebt.
Vers 1 is ook een oproep:
Ik bid u dan, broeders, door de ontfermingen Gods, dat gij uw lichamen stelt tot een levende, heilige en Gode welbehagelijke offerande, welke is uw redelijke godsdienst. Romeinen 12:1
Allereerst denk ik dat het proces van levensheiliging allereerst en allermeest het werk van de Heilige Geest is. De Heilige Geest werkt in het vernieuwde hart. Er komt een innerlijke verandering (passief) De Heilige Geest werkt het willen én het werken.
In de wil stort de Heilige Geest nieuwe hoedanigheden
en maakt dat die wil, die dood was, levend wordt;
die boos was, goed wordt; die niet wilde, nu metterdaad wil;
die wederspannig was, gehoorzaam wordt;
Hij beweegt en sterkt dien wil alzo,
dat hij als een goede boom vruchten van goede werken kan voortbrengen. (DL)
De gelovige wordt opgeroepen om actief te leven in afhankelijkheid van de Heilige Geest maar wordt ook opgeroepen om vruchten voort te brengen en te leven in overeenstemmingmet Gods wil. In zijn brieven geeft Paulus zo vaak aansporing om te jagen naar
heiliging. Dat kan alleen door Christus' opstandingskracht.
En dan zijn er de zwakheden van je vlees..en zijn ook je 'goede werken' met zonde bevlekt.
Dus heb je ook in de heiligmaking de Heere Jezus zo nodig. En blijf je uiteindelijk een bedelaar om genade.
Is het 'moeten'? Ja, ergens toch wel. We worden aangespoord. Maar de kramp is er voor mij uit. Omdat ik mag rusten in het werk van Christus en mag leven uit Hem, ook wat betreft levensheiliging.
Ik zie het meer als keuzes maken. Maria had het goede deel 'gekozen'.
Een verlangen, door de Heilige Geest gewerkt, om toegewijd te zijn en de wil van God boven alles te stellen. Omdat er zo makkelijk iets tussen komt wat verwijdering geeft.
Uit liefde wil je dicht bij de Heere leven en Hem gehoorzaam zijn.
Slaag ik erin? Oh nee...
Maar ik verlang er wel naar.
En dan helpt wat Paulus bedoelt in Romeinen 12:2 (om weer naar het begin terug te gaan)
Láát ik me beïnvloeden door het denken van de wereld, of láát ik mijn gedachten vormen door en naar Gods Woord.
En dat is een keuze. Daar ben ik van harte van overtuigd. En dat heeft gevolgen voor alle keuzes die je maakt. Ook over de inhoud van je kledingkast.
Ik weet niet of dit een antwoord is, Marijn_M?