Verkiezingen oktober 2025
Re: Verkiezingen oktober 2025
Ook dat.
Mijn punt is vooral dat ik vind dat voor autogebruik meer betaald moet worden dan nu het geval is. Denk dat als het rekeningrijden ingevoerd zou worden of de kilometervergoeding van werkgever zou stoppen mensen echt naar andere oplossingen zouden zoeken. Mijn vorige werkgever gaf pas een kilometervergoeding als je meer dan 7 km van kantoor woonde. Ik ken diverse collega's die bij het invoeren van die regel ineens wel op de fiets naar kantoor kwamen.
Mijn punt is vooral dat ik vind dat voor autogebruik meer betaald moet worden dan nu het geval is. Denk dat als het rekeningrijden ingevoerd zou worden of de kilometervergoeding van werkgever zou stoppen mensen echt naar andere oplossingen zouden zoeken. Mijn vorige werkgever gaf pas een kilometervergoeding als je meer dan 7 km van kantoor woonde. Ik ken diverse collega's die bij het invoeren van die regel ineens wel op de fiets naar kantoor kwamen.
Laatst gewijzigd door merel op 20 aug 2025, 22:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Vraag ik me af. Hoe zou je dat kunnen optimaliseren.
Met de oplossing van Merel dan zouden er nog meer gebieden leeg worden a la Groningen en de Randstad nog voller.
Onmogelijk voor buitengebieden. Of je moet werknemers aan armoede willen helpen.
Met de oplossing van Merel dan zouden er nog meer gebieden leeg worden a la Groningen en de Randstad nog voller.
Onmogelijk voor buitengebieden. Of je moet werknemers aan armoede willen helpen.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Nee, het openbaar vervoer moet beter geregeld worden. Dat gaat gebeuren op het moment dat mensen uit de auto stappen. Het openbaar vervoer is namelijk ook slechter geworden toen meer mensen een eigen auto kregen
Laatst gewijzigd door merel op 20 aug 2025, 23:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Nee. Het is andersom.
Precies. Al is het ook een beetje kip ei. Wat mij betreft, wordt kilometerbeprijzing zo snel mogelijk ingevoerd en stopt de overheid met het aanleggen van nieuwe wegen, met uitzondering van snelfietspaden en uitleglocaties.
Met een beter OV is het juist nog eenvoudiger om ver weg te gaan wonen. Ik weet iemand die in Utrecht woont, maar een huis kocht aan de Duitse grens. Met de trein vanuit Doetinchem of daar in de buurt ben je vrij snel in Utrecht.
Als er minder auto's zouden worden gebruikt, zou het OV alleen maar beter worden.
Met een beter OV is het juist nog eenvoudiger om ver weg te gaan wonen. Ik weet iemand die in Utrecht woont, maar een huis kocht aan de Duitse grens. Met de trein vanuit Doetinchem of daar in de buurt ben je vrij snel in Utrecht.
Als er minder auto's zouden worden gebruikt, zou het OV alleen maar beter worden.
Jullie praten zoals de gemiddelde persoon in de Randstad, geen enkel idee hoe het zit of compassie met de mensen die buitenaf wonen en / of werken.
Net zoals het meerendeel van de gevestigde politiek en overheidsinstanties. Daarom is de kloof ook zo groot.
Net zoals het meerendeel van de gevestigde politiek en overheidsinstanties. Daarom is de kloof ook zo groot.
Ik ben heel goed op de hoogte van het OV op het platteland, omdat ik uit principe meestal met OV reis en voor mijn werk heel Nederland door moet. Daarvan geldt eerst dat er veel meer mogelijk is als mensen nog gezond zijn. Ik reis veel met fiets en trein, en voor gezonde mensen is daarmee een heel groot deel van Nederland goed bereikbaar. Zeeuws Vlaanderen en Goeree Overflakkee uitgezonderd. Als mensen niet gezond zijn, zijn er nog relatief veel buurtbussen, op de meeste plekken waar ik kom buiten de randstad, is dat zelfs nog best goed geregeld, in ieder geval tot een uur of half acht. Daarna is het wel een probleem.
Als echter de auto veel zwaarder wordt belast, zal het OV ook in die gebieden veel beter worden. Bovendien kan de kilometerbeprijzing vooral hoog zijn voor mensen die op drukke wegen rijden. In Zeeuws-Vlaanderen zal dat relatief minder aan de orde zijn.
Als echter de auto veel zwaarder wordt belast, zal het OV ook in die gebieden veel beter worden. Bovendien kan de kilometerbeprijzing vooral hoog zijn voor mensen die op drukke wegen rijden. In Zeeuws-Vlaanderen zal dat relatief minder aan de orde zijn.
Doe niet zo Calimero. Ik heb 27 jaar niet in de Randstad gewoond en weet heel goed hoe het in de buitengebieden werkt. Ik kende diverse mensen die ruim 2 uur per dag naar hun werk fietsten en nooit een auto hebben gehad. Zelf was ik indertijd naar de middelbare school ook 3 uur per dag met het OV onderweg om daar te komen. Dat moest iedereen, dus werd niet over geklaagd.
Daarnaast reist mijn man momenteel in de Randstad ook 4 uur per dag met het OV voor een afstand die met de auto binnen 30 minuten bereikbaar is. Zijn werkgever, onze overheid, betaalt echter geen reiskostenvergoeding en heeft geen parkeerplekken. Hij is dus aangewezen op het OV. In dat opzicht weet ik heel goed waar ik het over heb. Dat maakt echter mijn standpunt niet anders.
-
Want? Als je niet meer privé in een zakelijke auto rijd vervalt de bijtelling. 2 auto's hebben/mogen gebruiken kost serieus geld los van of het eigendom is of bijtelling.merel schreef: ↑20 aug 2025, 22:07Ik denk dat veel mensen dan eerder, mede vanwege de kosten, ervoor zullen kiezen om het bij 1 auto te laten. Dan investeert men liever in een ebike of een speed pedelec. Althans dat zie ik in mijn omgeving.
-
Natuurlijk zullen sommige mensen voor een paar euro per dag de auto laten staan. De prijselasticiteit is echter behoorlijk laag. Dat zag je goed toen de brandstofprijzen hoog waren als gevolg van de oorlog in Oekraïne. Ik hoop dat de accijnskorting per 1-1-2026 vervalt. Niet omdat het verbruik fors zal dalen, maar wegens het kostenplaatje.merel schreef: ↑20 aug 2025, 22:55 Ook dat.
Wij praten langs elkaar heen. Ik heb het niet over bijtelling ed. Alle regels daaromtrent zijn mij onbekend. Ik bedoelde te zeggen dat ik merk dat veel.mensen zodra zij zelf opdraaien voor de kosten van aanschaf, verzekering, onderhoud en benzine van een auto sneller op zoek gaan naar een andere oplossing voor het vervoer.MGG schreef: ↑20 aug 2025, 23:25Want? Als je niet meer privé in een zakelijke auto rijd vervalt de bijtelling. 2 auto's hebben/mogen gebruiken kost serieus geld los van of het eigendom is of bijtelling.
Het is echt met hagel schieten wat jullie ( jij en DDD) voorstellen. Wie raak je allemaal met flink hogere kosten voor autorijden?merel schreef: ↑20 aug 2025, 22:55 Ook dat.
In ieder geval de lagere inkomens. Mij zou het niet uitmaken en zeker één van mijn werkgevers zou het gewoon compenseren door een hoger salaris.
Zolang OV duur is en je niet op elk moment van de dag/nacht kunt komen waar je moet zijn is het voor velen geen optie. Voor mij zou het nu een optie kunnen zijn en volledig vergoed worden maar ik tuf toch liever met mijn autootje heen en weer. En ja dan sta je af en toe in de file
Laat iedereen gewoon zelf kiezen hoe ze hun woon-werk traject afleggen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
- Maanenschijn
Wij hebben twee vrij grote auto’s, prive en dat is behoorlijk duur in vaste lasten. De kinderen gaan met de fiets naar het station, ruim een half uur fietsen, prima te doen.
Voor mijn vrouw is het anders. De buurtbus komt één keer per uur, naast het fietsen is het lastiger om dan ergens te komen zonder auto. Ze werkt in de zorg, onregelmatig. Dan is openbaar vervoer echt niet toereikend. Mijn auto is veel van huis, we zijn dus voor een beetje comfortabele mobiliteit wel aangewezen op twee auto’s.
Ik denk dat het hele belastingstelsel goed herzien moet worden. Toeslagen zorgen voor ongelijkheid en inkomsenvallen, auto-belastingen vervangen voor rekeningrijden, vrijstellingen hypotheekrente afschaffen, misschien wel een basisinkomen en dan met kleine stappen een progressief stelsel voor inkomstenbelasting. En belasting op bezit (box 3) afschaffen. Maar dat laatste is eigenbelang
. Maar ik vind belasting op bezit echt de grootste onzin. Wel de werkelijke inkomsten van het bezit tellen bij het belastbaar inkomen natuurlijk.
Zo zie je maar, beetje links, beetje rechts
.
Voor mijn vrouw is het anders. De buurtbus komt één keer per uur, naast het fietsen is het lastiger om dan ergens te komen zonder auto. Ze werkt in de zorg, onregelmatig. Dan is openbaar vervoer echt niet toereikend. Mijn auto is veel van huis, we zijn dus voor een beetje comfortabele mobiliteit wel aangewezen op twee auto’s.
Ik denk dat het hele belastingstelsel goed herzien moet worden. Toeslagen zorgen voor ongelijkheid en inkomsenvallen, auto-belastingen vervangen voor rekeningrijden, vrijstellingen hypotheekrente afschaffen, misschien wel een basisinkomen en dan met kleine stappen een progressief stelsel voor inkomstenbelasting. En belasting op bezit (box 3) afschaffen. Maar dat laatste is eigenbelang

Zo zie je maar, beetje links, beetje rechts

Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Met jouw laatste alinea ben ik het op het basisinkomen na, wel eens. Daarnaast vind ik, en dat is wtl duidelijk, veel meer geïnvesteerd moet worden in het OV.