Ik ben het fundamenteel met je oneens. Je bent dus ook nog voor steniging in geval van overspel ?Valcke schreef: ↑Gisteren, 18:31 Er zijn culturele zaken die inderdaad geen enkels Bijbels fundament hebben. Hier gaat het echter om een zaak waarover de apostel Paulus duidelijke uitspraken doet. Het is niet zo dat bij die duidelijke uitspraken geen exegetische vragen te stellen zijn, maar de kern van wat de apostel naar voren brengt, is duidelijk: aan de vrouw wordt voorgeschreven om het hoofd te bedekken, iets op het hoofd te dragen. Dit in tegenstelling tot de man en als een blijk van onderwerping aan de man.
De apostel brengt het zeker niet als iets dat bepaald wordt door de cultuur; hij spreekt erover als een zaak die gegrond is op Gods Woord c.q. de schepping en het onderscheid van man en vrouw, enzovoort. De apostel noemt ook de engelen die van e.e.a. getuigen zijn. Dat beneemt naar mijn overtuiging iedereen de vrijheid om het dan maar (op wat voor gronden dan ook) "niet nodig te vinden" (hoe banaal en vrijpostig is de uitdrukking al niet...). En evenzo om met "een iegelijk zij in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd" een voorschrift in Gods Woord krachteloos te maken.
Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
In de Saambinder hebben al wat namen gestaan.
Particuliere Synode Noord-West (classes Amsterdam, Gouda en Utrecht):
ds. G. Clements
ds. W. Harinck
ds. P.J. de Raaf
ds. W. Visscher
ds. D. de Wit
oud. A.G. Bregman (Naaldwijk)
oud. A.A. Gorter (?)
oud. M.J.W. Hoek (?)
oud. J. Willemsen (Opheusden)
oud. A. van Waaij (?)
Ds. P. Mulder is niet afgevaardigd, dus er zal dit keer een andere preses zijn dan de afgelopen jaren.
Parculiere Synode Oost (classes Barneveld, Kampen en Rijssen):
ds. B.J. van Boven
ds. A.T. Huijser
ds. B. Labee
ds. G. van Manen
ds. A. Schot
oud. H. van Dalfsen (Genemuiden)
oud. K. Karels (Rijssen-West)
oud. Z. Klaasse (Beekbergen)
oud. J.M. van Koeveringe (Elspeet)
oud. L.J. Wisse (Uddel)
Particuliere Synode Zuid-West (classes Dordrecht, Ridderkerk en Rotterdam)
ds. H.J. Agteresch
ds. J.M.D. de Heer
ds. G.W.S. Mulder
ds. M.H. Schot
ds. H.A. van Zetten
oud. A.T. van Driel (?)
oud. H.J. Groenendijk (Capelle aan den IJssel-West)
oud. A. Hak (?)
oud. C.J. Hogendoorn (?)
oud. M.J. de Vries (Krimpen aan den IJssel)
Ik mis alleen de Particuliere Synode Zuid (classes Middelburg, Goes en Tholen) nog.
Re: Gereformeerde Gemeenten
Ik denk dat je gelijk hebt. De CGK-kwesties zullen de GG uiteindelijk niet voorbij gaan. En het is met een hoge mate van waarschijnlijkheid geen vraag welke gemeenten daarbij voorop zullen gaan. Als je nu al het gedoe rond de gezangen ziet.Hoed schreef: ↑Gisteren, 17:25De hoed alleen op zichzelf is inderdaad niet noodzakelijk om welgetroost te leven en eenmaal zalig te kunnen sterven (Zondag 1).GG links schreef: ↑Gisteren, 15:53Jij vult toch ook in voor anderen hoe zij moeten denken?
Moet de conclusie niet zijn dat een ieder in zijn eigen gemoed ten volle overtuigd zij ? Welke keuze hij ook maakt ?
Draag je een hoed, (mijn vrouw ook) prima, draag je geen hoed ook prima.
Maar het gaat nu over de hoed. En over een paar decennia lopen de Gereformeerde Gemeenten die nu de vrouw zonder hoed in de kerk prima vinden, voorop in de optocht om ook de vrouw als ouderling maar prima te vinden of de praktiserende homoseksueel aan het Heilig Avondmaal maar goed te praten. Ik ben er van overtuigd dat wij dit, D.V., als we niet ouder zijn dan in de kracht van het leven, ook allemaal nog zullen gaan meemaken.
Waar is dan bij jou de grens van: 'Een ieder zij in zijn of haar gemoed ten volle verzekerd?
Ik ben daar oprecht benieuwd naar.
Een ambtsdrager uit classis Utrecht vertelde dat er enkele gemeenten tot de orde zijn geroepen over het zingen van gezangen rondom de eredienst. De kerkgeschiedenis blijft zich gewoon herhalen. Bakens in zee zoals de GK, de GKV, de CGK enz....worden blijkbaar niet opgemerkt.
Re: Gereformeerde Gemeenten
Ik vind je reactie en aannames van een zo bedenkelijk niveau dat ik hier niet op reageerHoed schreef: ↑Gisteren, 17:25De hoed alleen op zichzelf is inderdaad niet noodzakelijk om welgetroost te leven en eenmaal zalig te kunnen sterven (Zondag 1).GG links schreef: ↑Gisteren, 15:53Jij vult toch ook in voor anderen hoe zij moeten denken?
Moet de conclusie niet zijn dat een ieder in zijn eigen gemoed ten volle overtuigd zij ? Welke keuze hij ook maakt ?
Draag je een hoed, (mijn vrouw ook) prima, draag je geen hoed ook prima.
Maar het gaat nu over de hoed. En over een paar decennia lopen de Gereformeerde Gemeenten die nu de vrouw zonder hoed in de kerk prima vinden, voorop in de optocht om ook de vrouw als ouderling maar prima te vinden of de praktiserende homoseksueel aan het Heilig Avondmaal maar goed te praten. Ik ben er van overtuigd dat wij dit, D.V., als we niet ouder zijn dan in de kracht van het leven, ook allemaal nog zullen gaan meemaken.
Waar is dan bij jou de grens van: 'Een ieder zij in zijn of haar gemoed ten volle verzekerd?
Ik ben daar oprecht benieuwd naar.
Re: Gereformeerde Gemeenten
Ja als we gezangen gaan zingen dan is het einde zoek binnen de GG. Waar gaat dit over ?Sallander schreef: ↑Gisteren, 18:47Ik denk dat je gelijk hebt. De CGK-kwesties zullen de GG uiteindelijk niet voorbij gaan. En het is met een hoge mate van waarschijnlijkheid geen vraag welke gemeenten daarbij voorop zullen gaan. Als je nu al het gedoe rond de gezangen ziet.Hoed schreef: ↑Gisteren, 17:25De hoed alleen op zichzelf is inderdaad niet noodzakelijk om welgetroost te leven en eenmaal zalig te kunnen sterven (Zondag 1).
Maar het gaat nu over de hoed. En over een paar decennia lopen de Gereformeerde Gemeenten die nu de vrouw zonder hoed in de kerk prima vinden, voorop in de optocht om ook de vrouw als ouderling maar prima te vinden of de praktiserende homoseksueel aan het Heilig Avondmaal maar goed te praten. Ik ben er van overtuigd dat wij dit, D.V., als we niet ouder zijn dan in de kracht van het leven, ook allemaal nog zullen gaan meemaken.
Waar is dan bij jou de grens van: 'Een ieder zij in zijn of haar gemoed ten volle verzekerd?
Ik ben daar oprecht benieuwd naar.
Een ambtsdrager uit classis Utrecht vertelde dat er enkele gemeenten tot de orde zijn geroepen over het zingen van gezangen rondom de eredienst. De kerkgeschiedenis blijft zich gewoon herhalen. Bakens in zee zoals de GK, de GKV, de CGK enz....worden blijkbaar niet opgemerkt.
Re: Gereformeerde Gemeenten
Nee. Maar als je de verschillende bedelingen op één hoop gooit, geen onderscheid maakt tussen OT en NT, enz., dan kom je zulke vreemde vergelijkingen.GG links schreef: ↑Gisteren, 18:34Ik ben het fundamenteel met je oneens. Je bent dus ook nog voor steniging in geval van overspel ?Valcke schreef: ↑Gisteren, 18:31 Er zijn culturele zaken die inderdaad geen enkels Bijbels fundament hebben. Hier gaat het echter om een zaak waarover de apostel Paulus duidelijke uitspraken doet. Het is niet zo dat bij die duidelijke uitspraken geen exegetische vragen te stellen zijn, maar de kern van wat de apostel naar voren brengt, is duidelijk: aan de vrouw wordt voorgeschreven om het hoofd te bedekken, iets op het hoofd te dragen. Dit in tegenstelling tot de man en als een blijk van onderwerping aan de man.
De apostel brengt het zeker niet als iets dat bepaald wordt door de cultuur; hij spreekt erover als een zaak die gegrond is op Gods Woord c.q. de schepping en het onderscheid van man en vrouw, enzovoort. De apostel noemt ook de engelen die van e.e.a. getuigen zijn. Dat beneemt naar mijn overtuiging iedereen de vrijheid om het dan maar (op wat voor gronden dan ook) "niet nodig te vinden" (hoe banaal en vrijpostig is de uitdrukking al niet...). En evenzo om met "een iegelijk zij in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd" een voorschrift in Gods Woord krachteloos te maken.
Re: Gereformeerde Gemeenten
Waarop is dit Bijbels gefundeerd dan ? Waarom moet dat niet meer ?Valcke schreef: ↑Gisteren, 19:00Nee. Maar als je de verschillende bedelingen op één hoop gooit, geen onderscheid maakt tussen OT en NT, enz., dan kom je zulke vreemde vergelijkingen.GG links schreef: ↑Gisteren, 18:34Ik ben het fundamenteel met je oneens. Je bent dus ook nog voor steniging in geval van overspel ?Valcke schreef: ↑Gisteren, 18:31 Er zijn culturele zaken die inderdaad geen enkels Bijbels fundament hebben. Hier gaat het echter om een zaak waarover de apostel Paulus duidelijke uitspraken doet. Het is niet zo dat bij die duidelijke uitspraken geen exegetische vragen te stellen zijn, maar de kern van wat de apostel naar voren brengt, is duidelijk: aan de vrouw wordt voorgeschreven om het hoofd te bedekken, iets op het hoofd te dragen. Dit in tegenstelling tot de man en als een blijk van onderwerping aan de man.
De apostel brengt het zeker niet als iets dat bepaald wordt door de cultuur; hij spreekt erover als een zaak die gegrond is op Gods Woord c.q. de schepping en het onderscheid van man en vrouw, enzovoort. De apostel noemt ook de engelen die van e.e.a. getuigen zijn. Dat beneemt naar mijn overtuiging iedereen de vrijheid om het dan maar (op wat voor gronden dan ook) "niet nodig te vinden" (hoe banaal en vrijpostig is de uitdrukking al niet...). En evenzo om met "een iegelijk zij in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd" een voorschrift in Gods Woord krachteloos te maken.
Laatst gewijzigd door GG links op 16 aug 2025, 19:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Gereformeerde Gemeenten
Bedankt! Moeten die classes nog vergaderen of heeft het gewoon nog niet in de saambinder gestaan?Hoed schreef: ↑Gisteren, 18:34In de Saambinder hebben al wat namen gestaan.
Particuliere Synode Noord-West (classes Amsterdam, Gouda en Utrecht):
ds. G. Clements
ds. W. Harinck
ds. P.J. de Raaf
ds. W. Visscher
ds. D. de Wit
oud. A.G. Bregman (Naaldwijk)
oud. A.A. Gorter (?)
oud. M.J.W. Hoek (?)
oud. J. Willemsen (Opheusden)
oud. A. van Waaij (?)
Ds. P. Mulder is niet afgevaardigd, dus er zal dit keer een andere preses zijn dan de afgelopen jaren.
Parculiere Synode Oost (classes Barneveld, Kampen en Rijssen):
ds. B.J. van Boven
ds. A.T. Huijser
ds. B. Labee
ds. G. van Manen
ds. A. Schot
oud. H. van Dalfsen (Genemuiden)
oud. K. Karels (Rijssen-West)
oud. Z. Klaasse (Beekbergen)
oud. J.M. van Koeveringe (Elspeet)
oud. L.J. Wisse (Uddel)
Particuliere Synode Zuid-West (classes Dordrecht, Ridderkerk en Rotterdam)
ds. H.J. Agteresch
ds. J.M.D. de Heer
ds. G.W.S. Mulder
ds. M.H. Schot
ds. H.A. van Zetten
oud. A.T. van Driel (?)
oud. H.J. Groenendijk (Capelle aan den IJssel-West)
oud. A. Hak (?)
oud. C.J. Hogendoorn (?)
oud. M.J. de Vries (Krimpen aan den IJssel)
Ik mis alleen de Particuliere Synode Zuid (classes Middelburg, Goes en Tholen) nog.
-
- Berichten: 6091
- Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
- Locatie: Mgg2023rf@gmail.com
Re: Gereformeerde Gemeenten
Particuliere Synode Noord-West (classes Amsterdam, Gouda en Utrecht):Hoed schreef: ↑Gisteren, 18:34In de Saambinder hebben al wat namen gestaan.
Particuliere Synode Noord-West (classes Amsterdam, Gouda en Utrecht):
ds. G. Clements
ds. W. Harinck
ds. P.J. de Raaf
ds. W. Visscher
ds. D. de Wit
oud. A.G. Bregman (Naaldwijk)
oud. A.A. Gorter (?)
oud. M.J.W. Hoek (?)
oud. J. Willemsen (Opheusden)
oud. A. van Waaij (?)
Ds. P. Mulder is niet afgevaardigd, dus er zal dit keer een andere preses zijn dan de afgelopen jaren.
Parculiere Synode Oost (classes Barneveld, Kampen en Rijssen):
ds. B.J. van Boven
ds. A.T. Huijser
ds. B. Labee
ds. G. van Manen
ds. A. Schot
oud. H. van Dalfsen (Genemuiden)
oud. K. Karels (Rijssen-West)
oud. Z. Klaasse (Beekbergen)
oud. J.M. van Koeveringe (Elspeet)
oud. L.J. Wisse (Uddel)
Particuliere Synode Zuid-West (classes Dordrecht, Ridderkerk en Rotterdam)
ds. H.J. Agteresch
ds. J.M.D. de Heer
ds. G.W.S. Mulder
ds. M.H. Schot
ds. H.A. van Zetten
oud. A.T. van Driel (?)
oud. H.J. Groenendijk (Capelle aan den IJssel-West)
oud. A. Hak (?)
oud. C.J. Hogendoorn (?)
oud. M.J. de Vries (Krimpen aan den IJssel)
Ik mis alleen de Particuliere Synode Zuid (classes Middelburg, Goes en Tholen) nog.
ds. G. Clements
ds. W. Harinck
ds. P.J. de Raaf
ds. W. Visscher
ds. D. de Wit
oud. A.G. Bregman (Naaldwijk)
oud. A.A. Gorter (Amersfoort)
oud. M.J.W. Hoek (Gouda)
oud. J. Willemsen (Opheusden)
oud. A. van Waaij (?)
Ds. P. Mulder is niet afgevaardigd, dus er zal dit keer een andere preses zijn dan de afgelopen jaren.
Parculiere Synode Oost (classes Barneveld, Kampen en Rijssen):
ds. B.J. van Boven
ds. A.T. Huijser
ds. B. Labee
ds. G. van Manen
ds. A. Schot
oud. H. van Dalfsen (Genemuiden)
oud. K. Karels (Rijssen-West)
oud. Z. Klaasse (Beekbergen)
oud. J.M. van Koeveringe (Elspeet)
oud. L.J. Wisse (Uddel)
Particuliere Synode Zuid-West (classes Dordrecht, Ridderkerk en Rotterdam)
ds. H.J. Agteresch
ds. J.M.D. de Heer
ds. G.W.S. Mulder
ds. M.H. Schot
ds. H.A. van Zetten
oud. A.T. van Driel (?) Is dit niet A.T. van Driel uit Oud- Beijerland?
oud. H.J. Groenendijk (Capelle aan den IJssel-West)
oud. A. Hak (Alblasserdam)
oud. C.J. Hogendoorn (?)
oud. M.J. de Vries (Krimpen aan den IJssel)
Re: Gereformeerde Gemeenten
Zie ik het goed dat er uit de classis Amsterdam niet één afgevaardigde is?
Re: Gereformeerde Gemeenten
Dat lees je in Handelingen en de zendbrieven. Het is ook deel van het gereformeerd belijden dat de ceremoniële en burgerlijke wetten van Mozes slechts voor een tijd gegolden hebben, tot op de tijd van het Nieuwe Testament. Ik verwijs je naar bv. de Westminster Confessie, hoofdstuk 19: Over de wet des Heeren. Daar vind je ook de Schriftbewijzen uitgewerkt.GG links schreef: ↑Gisteren, 19:10Waarop is dit Bijbels gefundeerd dan ? Waarom moet dat niet meer ?Valcke schreef: ↑Gisteren, 19:00Nee. Maar als je de verschillende bedelingen op één hoop gooit, geen onderscheid maakt tussen OT en NT, enz., dan kom je zulke vreemde vergelijkingen.GG links schreef: ↑Gisteren, 18:34Ik ben het fundamenteel met je oneens. Je bent dus ook nog voor steniging in geval van overspel ?Valcke schreef: ↑Gisteren, 18:31 Er zijn culturele zaken die inderdaad geen enkels Bijbels fundament hebben. Hier gaat het echter om een zaak waarover de apostel Paulus duidelijke uitspraken doet. Het is niet zo dat bij die duidelijke uitspraken geen exegetische vragen te stellen zijn, maar de kern van wat de apostel naar voren brengt, is duidelijk: aan de vrouw wordt voorgeschreven om het hoofd te bedekken, iets op het hoofd te dragen. Dit in tegenstelling tot de man en als een blijk van onderwerping aan de man.
De apostel brengt het zeker niet als iets dat bepaald wordt door de cultuur; hij spreekt erover als een zaak die gegrond is op Gods Woord c.q. de schepping en het onderscheid van man en vrouw, enzovoort. De apostel noemt ook de engelen die van e.e.a. getuigen zijn. Dat beneemt naar mijn overtuiging iedereen de vrijheid om het dan maar (op wat voor gronden dan ook) "niet nodig te vinden" (hoe banaal en vrijpostig is de uitdrukking al niet...). En evenzo om met "een iegelijk zij in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd" een voorschrift in Gods Woord krachteloos te maken.
Maar er is geen bedeling ná de tijd van het Nieuwe Testament. Wat Christus en de apostelen geleerd hebben, staat vast tot op de laatste tijden. Als dit al niet verdisconteerd wordt in de Schriftuitleg, dan is het geen wonder wanneer er allerlei dwalingen opkomen.
Laatst gewijzigd door Valcke op 16 aug 2025, 20:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Gereformeerde Gemeenten
Dank voor de heldere uitleg. Maar dit is toch ook gebaseerd op een bepaalde exegese ?.Valcke schreef: ↑Gisteren, 19:59Dat lees je in Handelingen en de zendbrieven. Het is ook deel van het gereformeerd belijden dat de ceremoniële en burgerlijke wetten van Mozes slechts voor een tijd gegolden hebben, tot op de tijd van het Nieuwe Testament. Ik verwijs je naar bv. de Westminster Confessie, hoofdstuk 19: Over de wet des Heeren.
Maar er is geen bedeling ná de tijd van het Nieuwe Testament. Wat Christus en de apostelen geleerd hebben, staat vast tot op de laatste tijden. Als dit al niet verdisconteerd wordt in de Schriftuitleg, dan is het geen wonder wanneer er allerlei dwalingen opkomen.
Bent u het met mij en DDD eens dat de kanttekenaren een andere visie hebben op 1 korinthe 11 dan u heeft ?
Re: Gereformeerde Gemeenten
1. Jazeker, maar dat is gebaseerd op het vergelijken van Schrift met Schrift. De Heilige Geest Zelf onderwees de apostelen dat de ceremoniële en burgerlijke inzettingen van het OT niet normatief waren voor het NT. Dat is ook expliciet vastgelegd op het apostelconvent in Handelingen 15. De exegese die jij voorstaat voor 1 Korinthe 11 heeft hier niets mee te maken, en staat er zelfs haaks op.GG links schreef: ↑Gisteren, 20:05Dank voor de heldere uitleg. Maar dit is toch ook gebaseerd op een bepaalde exegese ?.Valcke schreef: ↑Gisteren, 19:59Dat lees je in Handelingen en de zendbrieven. Het is ook deel van het gereformeerd belijden dat de ceremoniële en burgerlijke wetten van Mozes slechts voor een tijd gegolden hebben, tot op de tijd van het Nieuwe Testament. Ik verwijs je naar bv. de Westminster Confessie, hoofdstuk 19: Over de wet des Heeren.
Maar er is geen bedeling ná de tijd van het Nieuwe Testament. Wat Christus en de apostelen geleerd hebben, staat vast tot op de laatste tijden. Als dit al niet verdisconteerd wordt in de Schriftuitleg, dan is het geen wonder wanneer er allerlei dwalingen opkomen.
Bent u het met mij en DDD eens dat de kanttekenaren een andere visie hebben op 1 korinthe 11 dan u heeft ?
2. Nee, zeker niet. In kt. 11 wordt uitgelegd dat een bepaald argument dat de apostel gebruikt t.a.v. de hoofdbedekking van de man, verklaard kan worden uit de situatie van die tijd. De kanttekeningen zeggen echter nergens dat hieruit volgt dat de voorschriften zelf tijdgebonden zijn. Het geheel van de kanttekeningen geeft daar ook geen enkele aanleiding toe, integendeel. Ook weten we dat in de 16e en 17e eeuw deze voorschriften voor man en vrouw onderhouden werden in de erediensten.