Ontwikkelingen HHK

huisman

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door huisman »

MePaul schreef: 14 aug 2025, 19:30
huisman schreef: 14 aug 2025, 18:15
Ad Anker schreef: 14 aug 2025, 17:02
Reformer schreef: 14 aug 2025, 15:51

Andersom wil de kanselruil met HHK helaas nog niet zo vlotten...🥴
Het is natuurlijk wel opwindend voor een CGK predikant om gevraagd te worden in de HHK. Dan zeg je geen nee. Kijk ons eens over muren kijken.
Bedoel jij dat er weinig HHK'ers op CGK-kansels staan?
Ik heb nog geen CGK predikant gesproken die het opwindend vindt. Ze doen het graag. De meesten zouden trouwens ook een GG gemeente dienen als daar een uitnodiging vandaan zou komen.

PKN gebeurt ook maar ik heb het idee minder dan HHK. PKN Valburg zie ik nog wel eens een CGK predikant staan.

HHK predikanten op CGK kansels gebeurt inderdaad minder dan andersom.
Het gebeurt juist zeer regelmatig dat CGK predikanten in reguliere zondagse erediensten in een PKN-gemeente voorgaan. In PKN gemeentes zoals Wouterswoude, Apeldoorn (Eben-Haëzerkerk), Nijkerk (Grote Kerk en Opstandingskerk) Gouda (St-Janskerk), Veenendaal (Sionskerk), Leiden (Marekerk), Veenendaal (Julianakerk), Harderwijk (Grote kerk), Groningen (Martinikerk), Houten (Sionkerk), Putten (Oude Kerk, Nieuwe Kerk & Zuiderkerk) Utrecht (Jacobikerk) en Ermelo (Nieuwe Kerk). Verder zie je onder andere in deze CGK gemeentes PKN predikanten op de kansel (maar dat gebeurt op nog veel meer plekken): Breda, Almelo, Putten de Hoeksteen, Harderwijk de Zaaier, Nijkerk de Kandelaar, Urk en Zeewolde. In Baarn hebben ze in de zomer en regelmatig het hele jaar door gezamenlijke diensten in de Calvijnkerk (PKN) en soms in de Adventkerk (CGK). In Maassluis houdt de Groote Kerk (PKN) ook regelmatig gezamenlijke (avond)diensten met de plaatselijke CGK.
Baarn wist ik en die gaan nauw samenwerken.
De rest wist ik niet. Wel eens incidenteel maar niet zo structureel zoals jij het schrijft.
Als ik tijd heb ga ik op speurtocht op kerktijden.nl
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

Henk J schreef:Nou ja, de taak is niet anders, namelijk studenten toelaten tot de opleiding en begeleiden totdat ze beroepbaar gesteld kunnen worden. De werkwijze is wel anders maar ook in de HHK worden studenten geweigerd. Ligt alleen niet zo onder vuur omdat er inderdaad niet echt een predikantentekort is.
Er is geen toelating tot de opleiding. Wel tot het preek consent. En dat is geen beoordeling op de roeping, maar toetsing van de prediking.

Simpel gezegd.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Maanenschijn

huisman schreef:
Bertiel schreef: 14 aug 2025, 13:38 redelijk verdeeld, misschien wat rechts van het midden.
maar die hebben natuurlijk een andere taak dan het curatorium in de GG en in de HHK is geen predikantentekort
Dat zou je niet zeggen met al die CGK predikanten op HHK kansels. Wij hadden deze zomer drie leesdiensten terwijl in de directe omgeving op vele HHK kansels een CGK predikant stond :huhu
Die voelen zich misschien wel beter thuis bij de HHK dan Huisman. ;)
Maanenschijn

Oef, beetje mosterd na de maaltijd... Liep wat achter met de nieuwe berichten.
MGG

Bericht door MGG »

Bertiel schreef: 14 aug 2025, 15:03
MGG schreef: 14 aug 2025, 14:47
Henk J schreef: 14 aug 2025, 14:32
MGG schreef: 14 aug 2025, 14:16

Hoeveel gemeente beroepen ongeveer?
Globaal de lijst wat doorgekeken, schat een stuk of 16. Meer dan ik dacht eigenlijk.
Mij valt het juist wel mee. Ik dacht zelf aan circa 20.

@Bertiel waarom vind je dat met deze cijfers geen predikantentekort is?
1 er is gezonde roulering, er is geen gemeente die langer dan 5 jaar beroept
2 er zijn nog een aatal kandidaten zonder gemeente

Het gaat om 19 gemeentes die nu vacant zijn / worden, waarvan er 12 in de afgelopen 12 maanden vacant zijn geworden, 1 al een predikant heeft en zes maximaal 3,5 jaar aan het beroepen zijn
In veel bedrijven zou zo'n percentage vacatures een extreem personeelstekort genoemd worden.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

dat klopt, in gemeentes zijn de taken meer verdeeld.
Daarnaast zoals gezegd zijn er regelmatig rouleringen.
Het predikantentekort wordt niet zo benoemd in de HHK, en niet zo ervaring in tegenstelling tot andere kerken.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Henk J

Bericht door Henk J »

Niet zo ervaren dat klopt maar toch waren er meer gemeenten vacant en aan het beroepen dan ik dacht. Meer dan 4 jaar vacant is er volgens mij nu niet één, wel zie je de laatste jaren meer predikantsplaatsen komen terwijl ik niet het idee heb dat het predikantenkorps groeit.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

huisman schreef: 14 aug 2025, 18:15
Ad Anker schreef: 14 aug 2025, 17:02
Reformer schreef: 14 aug 2025, 15:51
huisman schreef: 14 aug 2025, 14:26 Ik gun trouwens elke kansel een CGK predikant.
Andersom wil de kanselruil met HHK helaas nog niet zo vlotten...🥴
Het is natuurlijk wel opwindend voor een CGK predikant om gevraagd te worden in de HHK. Dan zeg je geen nee. Kijk ons eens over muren kijken.
Bedoel jij dat er weinig HHK'ers op CGK-kansels staan?
Ik heb nog geen CGK predikant gesproken die het opwindend vindt. Ze doen het graag. De meesten zouden trouwens ook een GG gemeente dienen als daar een uitnodiging vandaan zou komen.

PKN gebeurt ook maar ik heb het idee minder dan HHK. PKN Valburg zie ik nog wel eens een CGK predikant staan.

HHK predikanten op CGK kansels gebeurt inderdaad minder dan andersom.
Waarom zou dit wezen? Wij hebben volgens mij ook regelmatig een CGK predikant en bij leesdiensten worden CGK-preken ook wel af en toe gelezen.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Ik denk dat HHKers over het algemeen niet kerkistisch zijn. Ze hebben niet zo'n lange traditie als apart kerkverband zoals de CGK en GG, en dus ook minder kerkelijk besef. Mede ook door de vele overkomsten uit andere kerkverbanden. Omdat de prediking vanuit de bevindelijke stroming in de CGK helemaal aansluit, is het voor hen niet moeilijk om predikanten uit de CGK uit te nodigen en CGK preken te lezen.

Dat is tegelijkertijd wel een generalisatie. Er is ook een gedeelte van de HHK (veelal ambtsdragers/predikanten) die de scheuring bewust heeft meegemaakt, en/of voor wie het Hervormde eigene erg belangrijk is, en dit bewust wil bewaren en uitdragen. Dit wordt daarnaast uitgedragen via het landelijke kerkblad, en toerusting van ambtsdragers.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Konijntje

Bericht door Konijntje »

MGG schreef: 15 aug 2025, 00:00
Henk J schreef: 14 aug 2025, 14:32
Globaal de lijst wat doorgekeken, schat een stuk of 16. Meer dan ik dacht eigenlijk.

Het gaat om 19 gemeentes die nu vacant zijn / worden, waarvan er 12 in de afgelopen 12 maanden vacant zijn geworden, 1 al een predikant heeft en zes maximaal 3,5 jaar aan het beroepen zijn
In veel bedrijven zou zo'n percentage vacatures een extreem personeelstekort genoemd worden.
Een kerk is dan ook geen bedrijf. Een procedure om een predikant te beroepen, kost tijd. Dus het is vrij logisch dat een kerk enige tijd vacant blijft. Verder heb je binnen de HHK gemeenten ook een aantal met een laag ledenaantal die simpelweg geen predikant kunnen bekostigen.

Sterker: de HHK kent meerdere predikanten die geen "vaste" gemeente kennen. Een "nieuwe" gemeente zoals Lisse heeft vrijwel iedere zondag 2 predikanten op het rooster staan. In de omgeving waar ik woon, komt leesdienst in HHK gemeenten bij hoge uitzondering voor.
MGG

Bericht door MGG »

Konijntje schreef: 15 aug 2025, 17:41
MGG schreef: 15 aug 2025, 00:00

Een kerk is dan ook geen bedrijf. Een procedure om een predikant te beroepen, kost tijd. Dus het is vrij logisch dat een kerk enige tijd vacant blijft. Verder heb je binnen de HHK gemeenten ook een aantal met een laag ledenaantal die simpelweg geen predikant kunnen bekostigen.

Sterker: de HHK kent meerdere predikanten die geen "vaste" gemeente kennen. Een "nieuwe" gemeente zoals Lisse heeft vrijwel iedere zondag 2 predikanten op het rooster staan. In de omgeving waar ik woon, komt leesdienst in HHK gemeenten bij hoge uitzondering voor.
Daarom ging het alleen over gemeentes die beroepen en niet over gemeentes die door de omvang of regel met betrekking tot financiën niet beroepen.
Refojongere

Bericht door Refojongere »

J.C. Philpot schreef: 15 aug 2025, 10:20 Ik denk dat HHKers over het algemeen niet kerkistisch zijn. Ze hebben niet zo'n lange traditie als apart kerkverband zoals de CGK en GG, en dus ook minder kerkelijk besef. Mede ook door de vele overkomsten uit andere kerkverbanden.
Hervormden in de HHK zitten niet pas sinds 2004 bij elkaar, maar gaan al vele generaties mee in een en dezelfde gemeente (denk aan Katwijk, Opheusden, Maartensdijk, etc.). Daarnaast is er ook veel kanselruil als het gaat om CGK predikanten op PKN kansels (Huijgen, Hoogenboom, Schenau etc).
Plaats reactie